Consumentenbond.nl
Vraag

Vooruitbetalen bij aanschaf bril bij Specsavers

• 4 maart 2020
  • 14 reacties
  • 525 Bekeken

Reputatie 1

Ik kwam vanmiddag bij Specsavers Eindhoven (Woensel).
Ik ben onlangs aan beide ogen geopereerd (Staar)
Ik heb dus nieuwe glazen nodig.
Bij het vastleggen vn de bestellen wordt mij gevraagd het totale bedrag van de bril vooraf te betalen.

Ik vind vooruitbetaling van het totale bedrag geen normale gang van zaken.
Een aanbetaling van 25% Ok maar het totale bedrag?

De medewerker(s) van Specsavers zeggen dat dit hun (landelijke??) beleid is.

Ik vraag af of iedereen zijn bril vooruit 'moet’ betalen. 

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ben bij meerdere ketens klant geweest en hoefde nooit meer dan 25 % vooruit te betalen . Wat Specsavers verlangt , mag volgens mij wettelijk ook niet. 

Reputatie 3
Badge +3

@E.T. Wiersum  zou het misschien zo zijn omdat het een maatwerk product is?Als ts  zich bedenkt zitten zij met een bril die ze niet zomaar kwijt kunnen.

Puur een gok..

Reputatie 1

Dat er bij maatwerk een grotere aanbetaling gevraagd wrdt zou zo maar kunnen maar…

een keuken is ook maatwerk die betaal je toch ook niet vooraf?

Een bril is toch wel vaker maatwerk? Ik heb afgelopen najaar een bril gekocht bij een lokale opticien (geen keten). Glazen op mijn sterkte, met de juiste cilinder etc, montuur moest ook besteld worden…. en ik heb niets hoeven aanbetalen. Gewoon betalen bij aflevering.

Als ik simpel "recht op aanbetaling" Google krijg ik:

Voor een aanbetaling bij het verlenen van een dienst geldt ook geen wettelijk maximum. Voor de aanbetaling bij producten heeft de wetgever wél regels opgesteld. De wet bepaalt dat je niet kan worden verplicht meer dan 50% van het aankoopbedrag aan te betalen.

Ik ben toch niet de enige die Internet met Google heeft? 

Reputatie 5
Badge +4

De wet bepaalt dat je niet kan worden verplicht meer dan 50% van het aankoopbedrag aan te betalen.

Dat is helemaal correct. Maar tegelijkertijd is de leverancier niet verplicht te leveren als je weigert de volle 100% aan te betalen.

Ik vermoed dat bij dat betreffende filiaal veel brillen niet worden afgehaald, waardoor ze tot een 100% vooruitbetaling zijn overgegaan. Dit hoort natuurlijk wel duidelijk VOOR de aankoop aan de koper te worden gemeld. Ik zie overigens op de site van Specsavers hierover niets vermeld staan, dus het verhaaltje dat het een landelijke maatregel zou zijn, klopt niet.

Bij de Hema en de Leen Bakker kon je vroeger ook gordijnen of luxaflex zonder aanbetaling bestellen, doen ze ook niet meer omdat veel artikelen nooit werden opgehaald. LB vraagt 100% vooruitbetaling en de Hema - dacht ik - 50%. LB (CBW lid notabene) weigert gewoon je bestelling op te nemen als je niet 100% vooraf wil betalen.

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad . Bij een artikel waarbij de verkoper een strop heeft bij niet afhalen is een aanbetaling van 25 tot 50%helemaal niet onlogisch . 100 %  mag ook niet bij producten zoals Deen terecht opmerkt .Toch verlangen lang niet alle brilverkopers een aanbetaling volgens ervaringen van mij en anderen. Zo vaak zal het ook niet gebeuren , dat een bril blijft liggen . We gaan zo'n ding toch bestellen omdat we hem nodig hebben ? Opticiens vragen altijd naam , adres en mail en/of telefoongegevens . Die gaan vragen als de bril blijft liggen en dan zal er meestal wel als reden vergeten of ziekte of verhuizing of noem maar op zijn en komt het doorgaans alsnog in orde. Hoe dan ook , wie niet wil aanbetalen , zoekt gewoon een andere brillenboer waar het niet hoeft. De keuze is reuze . :relaxed:

Reputatie 6
Badge +5

wie niet wil aanbetalen , zoekt gewoon een andere brillenboer waar het niet hoeft.

Mijn keuze. :nerd:

Reputatie 5
Badge +4

Het gaat niet om niet willen aanbetalen, @H.A.M. Hilgers wil dat best, maar hij wil terecht niet vooraf het volledige bedrag betalen. Ik heb dat zelf nog nooit meegemaakt bij een opticien.

Reputatie 3
Badge +2

Dit zijn maatwerk producten met niet heel veel marge (als je de aanbieding mee neemt). Een leverancier kan zelf zijn regels stellen. Je bent niet verplicht maatwerk producten voor een willekeurige consument creeeren als bedrijf.  

Reputatie 1

Ik wil best een aanbetaling doen bij de aanschaf van een bril

Ik wil wel vooraf, tijdens het aankoopgesprek, geïnformeerd worden over het ‘aan te betalen’ bedrag. 25, 50 of 100%.

Bedankt voor de reacties, 
Mijn idee dat 100% vooruitbetaling geen ‘normale zaak is’  wordt daarmee onderstreept

Overigens:ik heb voor volgende week een afspraak bij een andere Secsavers winkel staan. Bij die locatie ben ik al eerder geweest en heb daar nooit meer dan 25% vooraf hoeven betalen.

Reputatie 7
Badge +6

Mee eens , @H.A.M. Hilgers . 

Reputatie 1
Badge

Ik doe het via de zorgverzekeraar…., Je zoekt een montuur uit, en laat een offerte opmaken die je kan indienen bij je zorgverzekeraar.
Via het zorgkostenfactuur (eigen bijdrage) krijg je dan de rekening en zie je vanzelf wel of het deels vergoed word.

Reputatie 7
Badge +6

Het hangt van de persoonlijke omstandigheden af of het loont om zodanig hoog aanvullend verzekerd te zijn , dat een bril deels of geheel vergoed wordt , @Andreas_Jerphanion . Heel veel mensen zijn oververzekerd via de aanvullingen heb ik me laten vertellen en betalen dus onnodig veel premie. 

Reageer