Waar heb ik als consument recht op bij Medion?

• 20 March 2022
  • 6 reacties
  • 302 Bekeken

Badge

Goedenavond,

Ik zou graag uw advies willen omtrent de volgende casus.
Ik heb op 29 november 2019 bij de Aldi een MEDION LIFE X16590 (MD 32190) A-NL TV gekocht. Ik heb hier tijdens een black Friday deal € 499,- voor betaald. Op 11 februari 2021 heb ik een klacht\ reparatieverzoek ingediend bij Medion Service Center, omdat de linkerkant van het beeldscherm donkerder was dan de linkerkant. Op 15 februari 2021 kreeg ik bericht van de Medion dat de TV omgewisseld zou worden voor en nieuwe. Deze TV MEDION LIFE X16595 (MD 32195) A-BE is op 18 februari 2021 bij mij thuis afgeleverd. De oude TV is hierbij meegenomen.

Op 16 februari 2022 heb ik wederom een klacht\reparatieverzoek ingediend bij de Medion Service Center. Ook deze TV (MD 32195) is nu aan de linkerkant donkerder dan de rechterkant. Bewijsstukken zijn hiervoor aangeleverd.
Op 1 maart 2022 kreeg ik een mailtje waarin gemeld werd dat er een reparatieopdracht aangemaakt was en dat ik benaderd zou worden voor het maken van een reparatieafspraak. Echter op 7 maart 2022 kreeg ik een mailtje waarin de Medion aangaf dat ze geen onderdelen of passende vervangers op voorraad hebben en indien mogelijk over zullen moeten gaan tot het crediteren (terug betalen) van de (dag)waarde. De dagwaarde wordt volgens hen berekend aan de hand van de aankoopdatum en het aankoopbedrag.
Op 7 maart 2022 heb ik de Medion een mail gestuurd m.b.t. de tegenstrijdige berichten over de reparatie van de TV en dat ik een goed werkende TV wens.
Op 14 maart 2022 kreeg ik de volgende reactie terug:
“ Bedankt voor uw reactie, helaas hebben wij zoals vermeld geen mogelijkheid tot herstelling of vervanging en zijn wij genoodzaakt een creditatie door te voeren.
Aan de hand van uw aankoopbewijs kunnen wij u vermelden dat de dagwaarde berekend is op een bedrag van 279,-.
Graag ontvangen wij uw akkoord voor de ophaalopdracht zodat wij dit verder in behandeling kunnen nemen.”

Op 14 maart 2022 heb ik terug gereageerd dat ik niet akkoord ga met de creditatie van de dagwaarde, omdat ik van mening ben dat ik recht heb op een goed werkende TV. Zeker nu de garantieperiode van 3 jaar nog niet is afgelopen. (de garantieperiode van de 1e TV liep tot 28 november 2022 en de 2e loopt tot 17 februari 2024). Verder heb ik aangegeven dat ik eerst graag advies zou gaan inwinnen bij een consumentenorganisatie.
18 maart 2022 heb de laatste reactie van Medion Service center ontvangen, met daarin eigenlijk dezelfde reactie als in de mail van 14 maart 2022:
Middels deze mail willen wij u meedelen dat wij de reparatie niet kunnen uitvoeren omdat er momenteel geen onderdelen aanwezig zijn om uw defect te verhelpen en dat wij ook geen omruiling kunnen uitvoeren omdat er geen vergelijkbare tv's beschikbaar zijn en wij u geen tv geven van een mindere kwaliteit. Met deze reden is de terugbetaling van dagwaarde de enige optie die overblijft.”

Wat ik graag zou willen is een advies, hoe ik nu verder moet reageren richting Medion, zoals gezegd zijn voor beide TV’s de garantieperiodes nog lang niet verstreken, zeker van de laatste TV, deze loopt nog tot 17 februari 2024. Een creditatie van een dagwaarde vind ik ook niet reëel. Wat ik wel al heb gedaan is deze casus voorgelegd aan ACM Consuwijzer, echter weet ik niet hoe snel ik hier een reactie kan verwachten (er staat in de bevestigingsmail binnen een paar weken).

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5

de consumentenbond zal hier niet inhoudelijk reageren oo individuele gevallen, daarvoor moet je ze bellen. en dan gaan ze je waarschijnlijk eea vertellen wat ook hier beschreven staat: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-binnen-garantietermijn

je hebt wel 1 garantietermijn, die van de originele aankoop en die is niet verlengd met de vervanging

Ik begrijp ook niet, dat u voor de 3e keer zo'n Aldi gedrocht wilt hebben.

Reputatie 6
Badge +4

U maakt een grote denkfout. Toen u de omruil tv ontving werd de garantie niet verlengd naar 2024 zoals u schrijft.

De garantie loopt af op 29 nov 2022 want de originele aankoopdatum telt. Dus bij een ruiling gaat de garantie niet opnieuw lopen naar blijft deze gelden vanaf de originele aankoopdatum.in 2919.

Daarnaast moet een fabrikant bij een gebrek herstellen of omruilen en als dat niet lukt crediteren.

Ze doen het op de juiste manier.sat u het er niet mee eens bent is helaas jammer voor u.

Badge

Dank voor jullie reacties. Ik ben een stukje wijzer geworden. Waar het mij omging is het aanbod van de verkoper, om ‘de’ dagwaarde te vergoeden, waarbij ik afstand zou moeten doen van de TV. Ik vind dit persoonlijk een inperking van mijn rechten en dus niet acceptabel. Inmiddels heb ik ook antwoord gekregen van Consuwijzer. Ze hebben me advies gegeven over een voorstel dat ik ga doen richting de Medion en als hier niets uitkomt gaat het richting mijn rechtsbijstand.  Dank voor jullie antwoorden. 

Reputatie 7
Badge +5

interessant om dat voorstel dan even te delen hier? kunnen we als consumenten ook weer van leren

Badge

Ik heb dezelfde klachten bij mijn Medion tv, de X16595. De linkerkant heeft geen backlight meer.Ik heb contact gehad met de Consumentenbond, en die vertelde mij dat gedurende de garantieperiode (en daarin bevind ik mij nog) ik recht heb op een kosteloze oplossing. Zo luiden de EU richtlijnen voor een consumentenkoop. Als Medion geen onderdelen meer heeft, zoals ook bij mij, en ze willen de koop ongedaan maken, dan is kostenloos het volledige aankoopbedrag terugbetalen. Zoals is mij dat aan de telefoon door de Consumentenbond uitgelegd. Ik heb Aldi aangeschreven, zij zijn de verkoper, Medion wilde mij 173 euro minder geven als het aankoopbedrag, dat was 499.

Reageer