Wat als een winkel failliet gaat waar je iets bestelde?

• 28 April 2022
  • 5 reacties
  • 771 Bekeken
Wat als een winkel failliet gaat waar je iets bestelde?
Reputatie 2
Badge +2

Het zijn zware tijden voor winkeliers. Toch valt het aantal faillissementen dankzij de overheidssteun nog mee.

Maar wat als sommige winkels alsnog kopje onder gaan? Krijg je jouw bestellingen dan nog wel?

Hier beantwoorden we 9 belangrijke vragen over als een winkel failliet gaat.

Heb jij veel winkels failliet zien gaan? Had dat invloed op jouw bestellingen? Praat hier mee.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Diverse rechtsbijstand maatschappijen melden: ls u het geld al heeft betaald, maar het failliete bedrijf nog niet heeft geleverd, kunt u de curator vragen of hij de overeenkomst alsnog wil nakomen door u het product te leveren. Als de curator de overeenkomst niet wil of kan nakomen, kunt u hem vragen het door u betaalde geld terug te betalen. Of u het geld terug krijgt, is onzeker. De curator betaalt eerst de schuldeisers die voorrang hebben. Dat is bijvoorbeeld de Belastingdienst en het UWV . Pas daarna komen de andere schuldeisers aan de beurt. Daar hoort u bij. Helaas is er op dat moment vaak geen geld meer.
Heeft u het bedrag van het product nog niet betaald, maar is het bedrijf failliet? Betaal dan niet voordat u het product heeft ontvangen. Is levering van het product niet meer mogelijk of wilt u van de koop afzien, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. 

Sommige bedrijven zijn aangesloten bij een garantiefonds. Een garantiefonds is opgericht om de klant te beschermen tegen faillissement van het bedrijf. Ze bieden een regeling voor de klant om geld terug te krijgen. U kunt op de website van het garantiefonds zien of uw bedrijf is aangesloten.

Zie verder ook nog bij de CB https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/faillissement-rechten

Badge +1

Dit is inderdaad een lastig situatie, wat @L.J.F. de Ruiter ook aanhaalt. U moet zich daardoor zien als een soort van schuldeiser en wat de heer Ruiter ook al aangeeft is dat er een bepaalde prioriteit is waarbij de Belastingdienst en andere voorrang hebben. Als je via je credit card hebt betaald dan zou je via je creditcardmaatschappij je geld terug kunnen vragen als je een aankoopverzekering hebt op je lidmaatschap/creditcard.

Als het een groot bedrag is dan zou ik inderdaad contact opnemen met de curator en als het een klein bedrag is zou ik er geen moeite meer insteken en aannemen dat het geld weg is.

Ik ga zo min mogelijk in zee met bedrijven die een aanbetaling willen hebben.
Bedrijven die dat doen, doen vaak ook vervelend als er iets mis gaat.
Ik zie het ook als een teken van financiële zwakte.

Reputatie 7
Badge +6

Tot mijn verbazing vraagt niemand hier in de regio waar we nu wonen aanbetaling . Ook niet bij grote bedragen en op maat gemaakte spullen die niet door te verkopen waren . In de randstad was dat heel anders . Hebben de mensen hier meer vertrouwen in elkaar ? Gaan klanten naar een ander als aanbetaling verplicht wordt ? Of heb ik zo'n eerlijk gezicht ?  🙄😁

Reputatie 5
Badge +6

@E.T. Wiersum Of heb ik zo'n eerlijk gezicht ?Hebben de mensen hier meer vertrouwen in elkaar ?

(avatar) Ik denk eerlijke voeten!😀

In de randstad wachten wij altijd tot het geld van het schoteltje wordt meegenomen door de Ober.😎

In jou regio lopen de mensen weg en laten het geld achter.

Dat is wel een rustiger/relaxter leefomgeving.

Moet alleen nog even naar de “Zonuren” kijken.(verhuizen?)

Reageer