Wat doe je met een onleesbare incasso- of deurwaardersbrief?

• 29 January 2018
  • 18 reacties
  • 2202 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Incassobureaus en deurwaarders gebruiken vaak opzettelijk onleesbare taal. Brieven komen daarmee extra dreigend en intimiderend over. Bovendien kun je zo als leek niet zien of het klopt wat er staat, of dat je wellicht met een malafide partij te maken hebt.

Ik ben benieuwd of jij wel eens een brief met dergelijke dreigende taal hebt ontvangen. Als er termen in stonden die je niet begreep, zoals ‘cederen’, ‘exploot’, ‘grosse’, enzovoorts, laat ze dan s.v.p. in je reactie achter. Dank!

Lees ook (gratis) ons nieuwste Geldgidsartikel, met tips wat je (niet) moet doen als je dergelijke post krijgt.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Deurwaarders en incassobureaus zijn gewoon criminelen die ten koste van mensen die vaak al in ernstige problemen zitten met intimidatie en dreigementen zo snel mogelijk veel geld bij elkaar willen schrapen. Ooit heb ik ook eens met zulke lui te maken gehad. Dikke brieven met veel onbegrijpelijke termen, lange moeilijke zinnen en dreigementen als "beslaglegging op uw inkomen" en "huisuitzetting". Extreem hoge boetes en toeslagen onder allerlei dubieuze termen. En brede mannetjes in zwart leren jacks aan de deur die wel eens even zouden laten merken dat er met hen niet te spotten viel. Ook telefonisch bleek elke normale communicatie onmogelijk te zijn, het was alleen maar snauwen, dreigen, intimideren, onder extreme druk zetten, de verbinding verbreken. Echt heel akelig. Omdat ik geen enkele ervaring met dergelijke lui had was dit erg intimiderend en angstaanjagend, dus om erger te voorkomen probeer je dan allerlei dingen te verzinnen om hen maar te kunnen betalen. Problemen die je op wilt lossen worden op zo'n manier juist onmogelijk gemaakt waardoor je dieper en langer in de problemen blijft.
Het is schandalig dat dit toegestaan wordt en dat de machthebbende politiek hier niets tegen doet.
Deurwaarders is inderdaad het grootste tuig dat los rond loopt. Regels zijn vooral voor slachtoffers en niet voor de beroepsgroep. Bedreiging, intimidatie, bedrog, leugens, het hoort tot de standaard middelen van deze beroepsgroep. Van mij mag deze sector illegaal verklaart worden en ontmanteld worden.
@Fred B. Even uit pure nieuwsgierigheid, als je incasso afschaft wat komt daar dan voor in de plaats? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat als ze niet betalen is dat gewoon pech gehad, had je ze maar geen krediet moeten geven. Dat laatste is overigens een verdedigbaar standpunt.
Ik heb het niet over afschaffen van incasso maar wel in het afschaffen van de huidige praktijk van incasso. Zakkenvullers die vooral eigen belang centraal stellen over de rug van degene waar ze hun geld willen halen. En dat op manieren die niet of nauwelijks legaal zijn en zelfs schuren aan criminaliteit. Om over fatsoen maar te zwijgen. En er zullen vast voorbeelden te vinden zijn van organisaties die het beter doen maar die ben ik nog niet tegengekomen. Dus incasso ja, de huidige praktijk NEE.
Reputatie 2
Badge +2
Als er klachten zijn over een deurwaarder dan kan je een klacht indienen bij de rechtbank.
Wel moet je goed kunnen aantonen welke bedreiging, intimidatie, bedrog, leugens zoals Fred B aangeeft geschreven en/of gezegd zijn je mag in alle gevallen een gesprek opnemen.
Heb je die mogelijkheid doe dat dan ook b.v. door je telefoon als opname apparaat te gebruiken.
Let wel op, door de spanning of stress kan je wat anders horen dat er werkelijk gezegd is maar soms is het wel noodzakelijk om mensen duidelijk te maken wat er zou kunnen gebeuren als ze niet (kunnen) betalen.
Mocht een incasso bureau je onder druk willen zetten door te beweren dat hun (dus geen deurwaarder) beslag gaan leggen dan kan je daar voor aangifte doen bij de politie/justitie.
Een incasso bureau is niet meer dan een veredelde administratie bureau en let goed op of er geen kosten in rekening worden gebracht die helemaal niet mogen zoals administratie kosten dit zit al in het bedrag wat ze mogen rekenen, zie daarvoor maar https://www.consuwijzer.nl/thema/incasso
Reputatie 7
Badge +4
@Audb Klinkt allemaal leuk maar dit is voor veel mensen niet haalbaar en bovendien blijkt in de praktijk dat je vaak toch aan het kortste eind trekt. En je moet er veel tijd en energie in steken en komt voor hoge uitgaven te staan, wanneer iemand dus juist geen geld heeft. Aangifte bij de politie kun je vaak niet eens van misdrijven doen, zoals duizenden mensen helaas moeten constateren dus voor zo iets gaan ze echt ook geen tijd uittrekken. In theorie lijkt het in Nederland allemaal zo goed geregeld, de praktijk en de realiteit zijn helaas heel wat weerbarstiger. Er zou veel meer gedaan moeten worden waardoor mensen met problemen op een respectvolle manier behandeld zouden worden zodat zij juist de kans krijgen om hun problemen te overwinnen. Incassobureaus en deurwaarders dragen daar allerminst aan bij.
Reputatie 1
Ik heb nog nooit te maken gehad met een incassobureau. Gewoon je rekeningen betalen is toch niet zo moeilijk? Als consument heb je ook plichten vind ik.

Een incassobureau heeft natuurlijk als taak de wanbetalers over te halen om te betalen dus lijkt me logisch dat ze daar alles aan doen. Ik vind het wel belangrijk dat je de kans krijgt om als consument aan te geven dat een vordering klopt of niet, want daar gaat het weleens fout hoor je.
Reputatie 7
Badge +4
@g-girl
Dit is wel erg kort door de bocht. Mensen kunnen door allerlei redenen, vaak ook buiten hun schuld, in problemen komen. Incassobureaus zijn er in de praktijk niet om mensen een rekening te laten betalen, zij buiten problemen uit door hen op een vaak schandalige manier op enorme kosten te jagen, angst aan te jagen en een oplossing voor de problemen onmogelijk te maken. Zij schrapen er bakken met geld mee bij elkaar en daar is het hen allemaal om te doen.
Natuurlijk moeten mensen hun rekeningen betalen, maar als dat door omstandigheden niet meteen gaat moet er alles aan gedaan worden om hen de mogelijkheid te geven om de problemen op te lossen en niet juist steeds verder uit de hand te laten lopen. Niets en niemand is daar namelijk daadwerkelijk bij gebaat.
Incassobureaus zijn er in de praktijk niet om mensen een rekening te laten betalen, zij buiten problemen uit door hen op een vaak schandalige manier op enorme kosten te jagen, angst aan te jagen en een oplossing voor de problemen onmogelijk te maken. Zij schrapen er bakken met geld mee bij elkaar en daar is het hen allemaal om te doen.

En deze "gebalanceerde analyse" is niet kort door de bocht?
Reputatie 7
Badge +6
Tja , ik vind g-girl wel gelijk hebben hoor . Laat het gewoon niet zo ver komen . Zelfs als we een rekening vergeten , komt er eerst een aanmaning. Dan is er nog steeds tijd om te betalen. Ook geen dingen kopen waarvan we weten dat we het ons niet kunnen veroorloven. Als mensen een incassobureau aan de deur krijgen zonder dat ze er iets aan konden doen , is dat doorgaans ook makkelijk te bewijzen. Heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt , maar wel de verhalen gehoord dat ze behoorlijk bedreigend kunnen zijn en zich niet altijd aan de wet houden. Dat laatste moeten we niet pikken . Maar ja , zij worden ook afgerekend op de behaalde resultaten. Veel wanbetalers gaan niet betalen als er vriendelijke meneer komt die het heel netjes vraagt. Dat is de andere kant van het verhaal he? Laten we ook bedenken , dat niet betalen en dat ook niet van plan zijn in feite diefstal is.
Reputatie 7
Badge +4
@E.T. Wiersum
Ik ken beide zijden van de medaille in periodes dat het financieel probleemloos was en ook een periode dat het allemaal lastig was, helaas ook uit eigen ervaring, uit ervaring van kennissen en uit de talloze ervaringen die organisaties die zich hier tegen inzetten hebben opgedaan (zie ook mijn reactie bovenin dit forum).
EénVandaag heeft er een tijdje geleden ook uitgebreid aandacht aan besteed omdat blijkt dat mensen die in de financiële problemen zitten door incassobureaus vaak alleen maar veel verder in de problemen geduwd worden waardoor een oplossing steeds verder wegkomt en waar niemand bij gebaat is. Natuurlijk zijn er altijd mensen die van kwade wil zijn, maar de mensen die juist wel van goede wil zijn, en die vaak buiten hun schuld of verantwoordelijkheid om in die situatie terecht gekomen zijn, worden de dupe van dit soort agressieve praktijken.
Reputatie 7
Badge +6
Als een brief echt onleesbaar is ( want dat was het onderwerp ) , zou ik ze zeggen : Stuur eerst maar eens iets in normaal leesbare taal en dan kijken we wel verder.
Reputatie 7
Badge +6
Ik weet dat er twee kanten aan zitten @Ekokok . Zeker komt het veel voor dat mensen die het schuldloos al moeilijk hebben en hulp en/of coulanceregelingen zouden moeten krijgen, juist nog extra in de put geholpen worden . Zelfs de overheid doet daar aan mee.......Ik heb die uitzending ook gezien.
Als je geen geld hebt om een rekening te betalen kan je naar mijn mening beter het bedrijf zelf benaderen en dit aangeven. Ik heb dit ooit gehad met een energierekening toen ik nog studeerde. Als je niks laat weten en gewoon niet betaald ben je zelf niet netjes bezig vind ik.
Reputatie 1
@g-girlDit is wel erg kort door de bocht. Mensen kunnen door allerlei redenen, vaak ook buiten hun schuld, in problemen komen. Incassobureaus zijn er in de praktijk niet om mensen een rekening te laten betalen, zij buiten problemen uit door hen op een vaak schandalige manier op enorme kosten te jagen, angst aan te jagen en een oplossing voor de problemen onmogelijk te maken. Zij schrapen er bakken met geld mee bij elkaar en daar is het hen allemaal om te doen.
Natuurlijk moeten mensen hun rekeningen betalen, maar als dat door omstandigheden niet meteen gaat moet er alles aan gedaan worden om hen de mogelijkheid te geven om de problemen op te lossen en niet juist steeds verder uit de hand te laten lopen. Niets en niemand is daar namelijk daadwerkelijk bij gebaat.

Eens, het kan natuurlijk door omstandigheden gebeuren dat je niet kan betalen maar dan zou ik wel contact zoeken voordat het incassobureau eraan te pas komt. Tegenwoordig zijn er volgens mij toch wel veel mensen die alles maar op af betaling kopen en gewoon geen financiele buffer hebben.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad. Een incassobureau staat niet zomaar op de stoep. Dan zijn er normaliter al een of meer herinneringen geweest. Wie dat negeert en ook niet tijdig contact zoekt met de schuldeiser , vraagt er zelf om. Ik krijg de indruk dat velen ook niet meer bij de opvoeding geleerd wordt om op een verantwoorde manier met geld om te gaan.
Reputatie 7
Badge +4
Het is vaak een combinatie van problemen. Het oordeel dat het allemaal mensen zijn die maar raak bestellen bij postorderbedrijven en op andere manieren met geld smijten klopt echt absoluut niet. Vaak zitten mensen door zeer uiteenlopende gebeurtenissen en omstandigheden in een moeilijke situatie die al heel veel stress oplevert en het moeilijk maakt om het op te lossen. Agressie van incassobureaus werkt dan volkomen averechts en levert alleen maar nog veel meer problemen op, regelmatig zelfs met fatale gevolgen, wat onnodig, zinloos en in en in triest is. Mensen durven vaak niet eens de post open te maken omdat het hen zo veel stress oplevert dat zij het op een stapeltje leggen. Ik ken genoeg voorbeelden, dus het idee "eigen schuld, dikke bult", of "dan moeten ze maar beter opletten, op tijd hun rekeningen betalen of het niet zo ver laten komen dat een incassobureau wordt ingeschakeld" werp ik verre van mij. Bovendien wordt er tegenwoordig vaak al zodra je een dag te laat bent met een betaling met een incassobureau gedreigd wanneer je niet binnen bv. een week betaald hebt.
Reputatie 7
Badge +6
Er zijn zeer zeker diverse oorzaken of een combinatie van oorzaken. Soms is het gewoon bittere armoede waar onmogelijk uit te komen is als dergelijke mensen geen hulp krijgen waar ze wat aan hebben.

Reageer