Vraag

Wat mag ik verwachten (eisen?) bij ondeugdelijke LED lampen na garantietermijn?

• 23 January 2023
  • 12 reacties
  • 134 Bekeken

De afgelopen paar jaar heb ik een flink aantal kleuren LED lampen die met afstandsbediening bediend kunnen worden aangeschaft bij Conrad. Ik zit echter nu met 9 lampen die mankementen vertonen.

Ik had er eeder al een paar omgeruild vanwege mankementen, dat was nog binnen de garantietermijn van 2 jaar die Conrad stelt. Maar mijn leven was de afgelopen jaren dusdanig dat ik niet snel achter deze bulk retour binnen de garantieteremijn kon gaan (mankementen ontstonden binnen de garantietermijn, maar daar heb ik natuurlijk geen bewijs voor).

De eerste reactie van Conrad is nu dat ik met de fabrikant contact op moet nemen, want na de 2 jaar garantie doen zij er niks meer mee.

Ik zou enerzijds zeggen dat een deugdelijke LED lamp veel langer mee zou moeten gaan zonder mankementen, en anderzijds, als de verkoper kwaliteit en service levert, ze ook wel even achter de oren mogen krabben als een klant met 9 LED lampen zit die mankementen vertonen.

Wat mag ik in deze verwachten (eisen)? Beroep doen op coualance? Of is er wettelijk nog meer?

12 reacties

... mijn leven was de afgelopen jaren dusdanig dat ik niet snel achter deze bulk retour binnen de garantieteremijn kon gaan

Dat is niet sterk. Ik denk dat vragen om coulance het enige is. Van eisen is dan geen sprake.

Je bent niet de enige met ledlampen die erg snel stuk gaan. We zouden eigenlijk een soort clubje moeten oprichten van mensen die dat hebben, een soort verbond van consu…. Oeps, is er al.
Maar die moet dan wel wat doen.

Kan ik het misschien nog over een andere boeg gooien? Want het meest voorkomende probleem is dat de lamp niet meer op de afstandsbediening reageert. Je mag toch verwachten van een lamp die je met afstandsbediening kunt bedienen, dat dat gewoon tientallen jaren goed functioneert?

Reputatie 6
Badge +7

Garantie voorwaarden zijn keihard, weet u zeker dat de afstandsbediening (batterij) nog goed werkt?

Garantie voorwaarden zijn keihard, weet u zeker dat de afstandsbediening (batterij) nog goed werkt?

Ik heb 16 van die lampen waarvan er 9 met mankementen. Ze hebben dezelfde afstandsbediening, dus dat heb ik ruim kunnen testen, het ligt echt aan de lamp  ;)

Volgens mij zijn garantievoorwaarden niet per definitie keihard, als we kijken naar deugdelijkheid van een product en wettelijke garantie. Als je tv niet meer reageert op de ab, of de touchscreen van je telefoon, etc, verwacht je ook wel meer service/support denk ik. Maar goed, hier betreft het uiteraard een LED lamp van ~15 euro. Evengoed, als een (vaste) klant met 9 defecten zit, hoop je toch op een beetje extra service/coulance van de verkoper.

Heel veel led ledlampen voldoen niet aan de levensduur verwachting.
Het meest voorkomende probleem is, dat de elektronica stuk gaat door de warmte van de lamp.
Ik ben wel benieuwd om welk type lamp of systeem het gaat?

Reputatie 4
Badge +4

De garantievoorwaarden van de verkopende partij mogen hard zijn, maar de EU vereist vaak verder gaande garantie dan de garantie die de fabrikant levert. De zogenaamde ‘wettelijke garantie’. Alleen is de wet niet zo duidelijk over wat je precies kunt verwachten.

Reputatie 4
Badge +4

Overigens vind ik helemaal niet dat hier coulance verwacht kan worden. Na zoveel jaren terugkomen met een aankoop van nogal goedkope lampen - daar zit toch voor de verkoper helemaal geen verdienmodel aan vast? Je moet wel bedenken dat al te grote coulance uiteindelijk door iedereen opgehoest moet worden.

Heel veel led ledlampen voldoen niet aan de levensduur verwachting.
Het meest voorkomende probleem is, dat de elektronica stuk gaat door de warmte van de lamp.
Ik ben wel benieuwd om welk type lamp of systeem het gaat?

Het betreft LightMe lampen: http://www.lightme.eu/led-lampen/speziallampen/rgb-weiss/index.html

Volledigheidshalve, ik heb maar 1 lamp die echt stuk is, in de zin van dat de rest wel goed wit licht geeft. Er zijn er twee 2 waarvan een kleurenled het niet meer doet, maar bij de meeste is mijn voornaamste probleem nog dat ze niet meer reageren op de afstandsbediening. Dus dan kun je de kleurenstandjes niet bedienen, alsmede de dim functionaliteit.

Misschien is coulance ook al teveel gevraagd, maar als je vaste klant ergens bent, en je hebt met 9 (!) lampen te maken die mankementen vertonen (binnen de garantietermijn, maar helaas liet het leven het even niet toe om het eerder aan te melden; ik weet het, ook geen sterk argument, maar draagt wel bij bij het ‘baal’  gevoel van mij 😉 ), kun je misschien wel iets meer bieden als “Probeer het maar bij de fabrikant”. Maar ik kijk wellicht door een gekleurde bril  ;)

Er staat L70 B50 25000 uur

Dat wil zeggen dat 70% van de lampen nog de lichtopbrengst hebben na 25000 uur
En dat 50% van de lampen de levensduur 25000 uur halen zonder storing.
bron: https://www.luminancesys.com/pages/rated-life-b50l70

Jij hebt meer als 50% uitval, dus voldoen de lampen niet.

Zelf heb ik slimme lampen van  L70B50: 15000 uur
Die kosten nu voor een gewoon peertje €35 p/s (zonder afstandbediening)
Het is afwachten, hoe lang ze leven.

Reputatie 6
Badge +5

Er staat L70 B50 25000 uur

Het is afwachten, hoe lang ze leven.

Pfff als ze 8 uren per dag continu zouden branden, moeten ze zo'n 8,5 jaar mee gaan? Althans de helft van het aantal gekochte lampen?? Praktijk is mogelijk dat ze korter dan 8 uur/dag branden. Ik bewaar mijn bonnetjes niet zolang 😎 Wat is er slim aan zo’n lamp? Los van de slimheid (prijs) vd verkoper 😎

Heb hier een Philips master lampje dat recentelijk stuk ging na plm 5 jaar.
Gaat 15 jaar mee.(4h/d) staat op de doos.
Die 4h per dag kon wel eens kloppen.
Hij heeft in de afgelopen 2 jaar gemiddeld €2,30 p/j aan stroom verbruikt.
Waarvan het meeste door de antieke trafo in de lamp.

De vervanger was al stuk, toen ik hem kocht.
Er staat nu 50000h 5 jaar garantie op.

De slimme lampen, zijn andere.
Ze worden door mijn router gestuurd.
Er komen steeds meer mogelijkheden om ze te besturen.
De bovenstaande ook, maar dan via een kastje.
Kan met 1 druk op de knop, de hele sfeer in de kamer veranderen.
Met tijd sturen of astronomisch. Of een lamp een bepaalde tijd laten branden als ik de knop druk.

Heb hier een Philips master lampje dat recentelijk stuk ging na plm 5 jaar.
Gaat 15 jaar mee.(4h/d) staat op de doos.
Die 4h per dag kon wel eens kloppen.
Hij heeft in de afgelopen 2 jaar gemiddeld €2,30 p/j aan stroom verbruikt.
Waarvan het meeste door de antieke trafo in de lamp.

De vervanger was al stuk, toen ik hem kocht.
Er staat nu 50000h 5 jaar garantie op.

De slimme lampen, zijn andere.
Ze worden door mijn router gestuurd.
Er komen steeds meer mogelijkheden om ze te besturen.
De bovenstaande ook, maar dan via een kastje.
Kan met 1 druk op de knop, de hele sfeer in de kamer veranderen.
Met tijd sturen of astronomisch. Of een lamp een bepaalde tijd laten branden als ik de knop druk.

Heb je nog service/wettelijke garantie/coulance gepoogd bij LightMe en Philips?

Reageer