Wat te doen wanneer verkoper retour niet accepteerd?

• 30 March 2022
  • 16 reacties
  • 245 Bekeken

Badge +1

Ik heb online een kussen gekocht en een paar dagen uitgeprobeerd. De kussen is schoon, ik heb de kussen nooit gewassen en/of beschadigd. De online verkoper (partner verkoper via bol.com) beweert dat er gebruikssporen zijn en dat ze het daarom niet accepteren.

Ik citeer de verkoper:

Helaas hebben wij moeten constateren dat wij deze niet kunnen accepteren als retour omdat deze niet voldoet aan onze retourvoorwaarden.
De reden dat wij jouw retour niet kunnen accepteren is omdat

Het artikel gebruikssporen laat zien
Er meerdere haren aanwezig zijn op het artikel
Het artikel nu onverkoopbaar is en deze niet op deze wijze is afgeleverd

Als klant heb je het recht om het artikel uit de verpakking te halen en te bekijken. Zodra het artikel wordt gewassen, gebruikt of onzorgvuldig mee wordt omgegaan vervalt het recht om het artikel te retourneren. Tot ook onze spijt is dit op jouw order van toepassing.

Wij kunnen helaas in dit geval niet het aankoopbedrag retourneren maar zullen het artikel/de artikelen zo spoedig mogelijk weer retour sturen naar jou. 

Ik heb zojuist de verkoper het volgende gemaild:

Ik heb de kussen paar dagen uitgeprobeerd zoals dat inderdaad kan om te kijken of dit goed ligt.
Ik heb de kussen niet gewassen en de kussen is ook niet vies geworden. Enkele haren of iets zo minuscule is technisch gezien misschien wel ""gebruikssporen", echter er is geen waardevermindering of iets dergelijks opgetreden.

Ook is het product niet beschadigd. Het product is gewoon schoon en kan opgeklopt worden en nogmaals verkocht worden en is dus gewoonweg verkoopbaar.

Ik ga niet voor een kussen betalen die niet goed zit. Ik zal dit niet accepteren en de het pakket ook niet in ontvangst nemen. Ook ga ik een klacht indienen en als het moet naar de kantonrechter.

Ik weiger om deze kussen te betalen en ga hem zeker niet in ontvangst nemen. Geen haar op mijn hoofd die hier in mee ga. Ik ga morgen een klacht bij hen indienen en als het moet naar de geschillencommissie en als het uiteindelijk moet naar de kantonrechter.

De wet is hierin heel duidelijk, als er reële waardevermindering is opgetreden dan moet de consument hiervoor betalen. Graag zou ik willen weten wat ik zou kunnen doen en of her modelbrieven beschikbaar zijn voor conflicten met webshops/online verkopers die een retour niet accepteren.

16 reacties

Een kussen kun je niet een paar dagen "uitproberen" en dan gebruik maken van je retour recht. Dat valt volgens mij onder de uitzondering voor hygiëne producten en het voldoet ook niet aan het criterium dat je het mag uitproberen net als in de winkel. Niets verbiedt je echter het te proberen en dan mag je je standpunt mogelijk toelichten bij de kantonrechter.

Reputatie 6
Badge +4

De partner van BOL zegt terecht dat ze het niet retour nemen. Hoe zou u een eerder beslapen kussen vinden? Waarschijnlijk zou u het boos retourneren.

Uw kussen wordt heel duur als u naar de rechter gaat want u zal waarschijnlijk ook de juridische kosten van de tegenpartij moeten beten. U staat absoluut niet in uw recht!

Als je de rechter erbij haalt, krijg je de discussie of de leverancier het product weer redelijk kan reinigen voor verkoop. Dit zal voor een kussen dusdanig duur zijn, dat het niet redelijk is.

Ja mag een artikel ook niet anders beoordelen als in een fysieke winkel.
In de winkel, ga je er ook niet een nachtje op slapen.
Toen ik mijn huidige kussen kocht, heb ik dat gedaan in een fysieke winkel.
Die hebben me wel aangeboden het showmodel een nachtje thuis te testen.
Soms is een echte winkel de betere oplossing.

Ik verwacht, dat u bij de rechter geen gelijk krijgt.

Badge +1

Als je de rechter erbij haalt, krijg je de discussie of de leverancier het product weer redelijk kan reinigen voor verkoop. Dit zal voor een kussen dusdanig duur zijn, dat het niet redelijk is.

Ja mag een artikel ook niet anders beoordelen als in een fysieke winkel.
In de winkel, ga je er ook niet een nachtje op slapen.
Toen ik mijn huidige kussen kocht, heb ik dat gedaan in een fysieke winkel.
Die hebben me wel aangeboden het showmodel een nachtje thuis te testen.
Soms is een echte winkel de betere oplossing.

Ik verwacht, dat u bij de rechter geen gelijk krijgt.

Het gaat om een dure donskussen van €145,00. Ik ben best bereid te betalen voor de reële waardevermindering, maar ik vertik het volledige bedrag te betalen.

Ik ga toch een klacht indienen bij ze en daarna naar de geschillencommissie en als het moet uiteindelijk naar de kantonrechter (griffiekosten €86). Maar ik hoop dat ik met de verkoper eruit kom, anders wordt dit voor hen een moeilijke zaak, want ik zal de kussen ook niet in ontvangst nemen.

Ik wens je succes toe.

Mijn advies is, denk er nog even over na.
Wellicht denk je er na een nachtrust op een goed kussen anders over.

Badge +1

Ik wens je succes toe.

Mijn advies is, denk er nog even over na.
Wellicht denk je er na een nachtrust op een goed kussen anders over.

Ja, misschien heb je gelijk. Vrijdag komt iemand bij mij langs die ervaring hiermee heeft en die zei dat ik niet gelijk had moeten mailen. Ze zei dat ze wilde helpen. Ik had het niet zo goed aangepakt.

Ik ben iemand die gelijk reageert zonder lang na te denken. Dat was dus niet zo handig. Ik ga het even laten rusten en vrijdag pak ik het met haar op. Zij heeft succesvol bedrijven aangepakt.

Wat vind je niet goed aan het kussen? Ik vind nieuwe kussens vaak te dik. Daar is wat aan te doen.

Badge +1

Wat vind je niet goed aan het kussen? Ik vind nieuwe kussens vaak te dik. Daar is wat aan te doen.

De kussen was te laag. Ik heb nu een andere kussen gekocht die precies goed is.
Ik heb de afgelopen maanden kussen gekocht die of te hoog waren of laag.

Reputatie 7
Badge +7

Het staat op de verpakking en anders op internet. Een donsen kussen moet je uit de verpakking halen en dan twee keer diagonaalsgewijs de twee hoekpunten naar elkaar duwen zodat het boller gaat staan. Daarna moet je het twee weken laten liggen zonder erop te slapen. De tweede dag herhaal je het naar elkaar duwen van de hoekpunten nog eens. Daarna blijf je ervan af.

Volgen mij ga je je neus stoten bij de kantonrechter. Retourrecht is alleen als je het nog niet hebt gebruikt. Te dun is is alleen te dun als de winkel je iets anders zou hebben voorgespiegeld. 

Een donsen kussen moet je uit de verpakking halen en dan twee keer diagonaalsgewijs de twee hoekpunten naar elkaar duwen zodat het boller gaat staan.

Opkloppen lijkt me effectiever.

En anders stop je het een half uurtje in een grote droger.
Donzen dekbedden die gewassen zijn gaan ook in een droger en komen er heel dik weer uit, ook als ze tien jaar oud zijn.

Badge +1

De aanhouder wint! Ik moest alleen de reinigingskosten betalen (stomerij voor de kussen) en kreeg mijn geld terug.

Ik zou graag de stappen hier willen delen voor andere mensen. Ik ben tot een win-win-situatie oplossing gekomen. Waarbij ik had aangeboden om de verzendkosten en reinigingskosten te vergoeden, zodat het bedrijf geen verlies lijd.

1.  

Badge +1

Dit is afhankelijk hoe duur het product is. Mijn kussen was 145 euro. Als het kussen onder de 50 euro was dan had ik het ook niet geroutineerd. Ik heb uiteindelijk gelijk gekregen. Ik kan wel degelijk voor de waardevermindering betalen (in dit geval de stomerijkosten/reinigingskosten), zodat het bedrijf deze kussen als nieuw kan verkopen. (wat ze ook gaan doen en geen enkele potentiële klant die dit zal merken).

Reputatie 5
Badge +6

@Remzi Cavdar Je hebt goed gehandeld, uit alle adviezen en raad van het Forum, heb je toch zelf je eigen en voor jou de beste keuze gemaakt.

Als je ergens achter staat en je er in “vast”bijt ga door tot het einde, en je ziet: resultaat.

Badge +1

@Remzi Cavdar Je hebt goed gehandeld, uit alle adviezen en raad van het Forum, heb je toch zelf je eigen en voor jou de beste keuze gemaakt.

Als je ergens achter staat en je er in “vast”bijt ga door tot het einde, en je ziet: resultaat.

Inderdaad! Ook is het goed om iemand erbij te halen die je kan helpen (iemand die onafhankelijk er naar kan kijken). Het eerste mailtje is met behulp van een goede kennis geschreven. Zij zegt ook, nooit meteen reageren en meteen iemand om hulp vragen. (Of misschien een soort van mail naar jezelf schrijven, zodat je iets van je afgeschreven hebt en daarna daarvan een diplomatieke mail van kan maken).

@Remzi Cavdar 
Mooi dat het gelukt is.

Als je weer iets nodig hebt, kijk ook eens om je heen en zoek een goede winkel in de buurt.
Zelf vind ik dat met dit soort artikelen veel prettiger.
Vaak vind je de juiste prijs/kwaliteit in de winkel waar je het niet verwacht.

Badge +1

@Remzi Cavdar 
Mooi dat het gelukt is.

Als je weer iets nodig hebt, kijk ook eens om je heen en zoek een goede winkel in de buurt.
Zelf vind ik dat met dit soort artikelen veel prettiger.
Vaak vind je de juiste prijs/kwaliteit in de winkel waar je het niet verwacht.

Bedankt! Dit is zeker iets wat ik nu doe voor grote uitgaven. Ook heb ik nu een goede online webshop gevonden voor kussens! Daar heb ik een goede kussen gekocht (webshop: *) en mocht ik dit uitproberen (ik had de oprichter/eigenaar gesproken aan de telefoon). Echt heerlijk en slaap als een baby :)

*[Commerciële link verwijderd door beheerder]

Reageer