Hallo allemaal,
Afgelopen weekend heb ik bij een webshop een bestelling gedaan. Dit betrof een product wat in hun “SALE” categorie stond. Op deze webshop staat helder beschreven, dat elke bestelling boven de 99 euro gratis verzending krijgt. En aangezien mijn bestelling precies 100 euro betrof, ging ik er van uit dat ik de gratis verzending dus ook zou ontvangen.
Tijdens het uitchecken van de winkelwagen en op de pagina van het kiezen van verzendopties, stond helaas geen optie voor het gratis verzenden. Ik leegde mijn mandje, stopte er andere artikelen bij om te kijken of het misschien een foutje was. Dit bleek, naar mijn ervaring (en later ook toegegeven door de eigenaar van de webwinkel) zo te zijn.
Omdat dit product erg aantrekkelijk was aangezien de flinke korting die hier op werd gegeven, besloot ik niet te wachten en het direct te bestellen omdat door langer wachten het product uitverkocht zou raken (deze angst bleek niet ongegrond omdat het product inderdaad snel uitverkocht was).
Ik had de bestelling keurig afgerekend en besloot contact op te nemen met de webwinkel d.m.v. een e-mail. Hierin legde ik netjes de situatie uit dat mijn order aanspraak maakte op de gratis verzending, maar dit niet als optie naar voren kwam tijdens het bestellen. Ik nam aan dat het misschien een foutje was van de automatisering in de webshop en vroeg de webshop om mij hiermee te helpen.
Ik kreeg al snel een korte reactie:
“Goedemiddag
Nee hoor, dit is goed gegaan.
Je hebt producten uit de Sale rubriek. Dit zijn producten voor de inkoopprijs excl. btw.
Er wordt hier geen winst op gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Eigenaar webshop”
Ik wist niet goed wat ik van deze reactie moest vinden. Ik speurde de website af, in de algemene voorwaarden en op de productpagina. Maar nergens stond beschreven wat deze eigenaar mij vertelde, dat op de SALE artikelen geen aanspraak kan worden gemaakt op gratis verzending.
Ik besloot voet bij stuk te houden, ik stuurde een email terug met het volgende:
“
Dank u voor uw snelle reactie, ik wilde hier echter nog wel mijn zorgen over uitten.
U laat weten dat bestellingen met artikelen die in de sale rubriek staan, geen aanspraak maken op de gratis verzending. Echter staat dit niet beschreven op uw website (link) er staat duidelijk beschreven, " Uw bestelling boven €99,-? Dan betaalt u geen verzendkosten!" zonder enige voorwaarden waar de bestelling aan zou moeten voldoen. Er staat ook niet beschreven op de productpagina dat met het bestellen van het product geen aanspraak maakt op evt gratis verzending. Nu ben ik er uiteraard niet op uit om als regels en voorwaarden fetisjist overal maar mijn gelijk te behalen, maar alles op uw website wijst op een heel heldere boodschap - Uw bestelling boven €99,-? Dan betaalt u geen verzendkosten! Dat er op de achtergrond alsnog voorwaarden aan de gratis verzendkosten zitten, kon ik als consument niet weten, en is op zijn zachtst gezegd misleidend.
Hierom vraag ik de betaalde verzendkosten terug.
Ook wil ik u laten weten dat ik een paar keer een winkelmand als test heb gevuld tot over 99 euro aan artikelen die niet in de sale rubriek staan, en ook in deze situaties geen optie kreeg voor gratis verzending (zie bijgesloten screenshots).
Ik hoop spoedig van u te horen,
“
En hierna krijgt dit verhaal ineens een hele ongemakkelijke wending, Anderhalf uur later krijg ik de volgende mail als reactie:
“Goedenavond,
Jammer dat u op deze manier ‘’de vinger moet wijzen’’.
Indirect beschuldigt u ons van misleiding en dus chantage.
Jammer, opruiming staat in het algemeen niet in onze algemene voorwaarden (deze gaan wij hedendaags toevoegen).
Het is dus een open ruimte, welke niet staat vermeldt in de algemene voorwaarden, maar wel netjes is toegelicht via de mail vanmiddag.
De Sale rubriek is slechts eergisteren toegevoegd. Jammer, zeer leuke actie. Een actie waar geen winst op wordt gemaakt en waar mensen genieten van nieuwe producten voor de nieuwprijs!
U bent geïnformeerd hierover en ook met de reden waarom je dan alsnog de verzendkosten moet betalen (dit klopt dus in het algehele verhaal).
Mogelijk dat de functie hierdoor op andere producten is uitgevallen conform uw screenshots. Wij gaan hier met de Webshop IT aanstaande maandag mee aan de slag.
Wij gaan uw order via deze weg volledig annuleren. Wij schenken de producten liever aan mensen welke dankbaar en blij zijn met onze actie.
Beschuldigen en met de vinger wijzen zoals het nu overkomt ondanks de verklaring vanuit onze kant ervaren wij als onprettig.
Wij staan open voor feedback, kritiek daar wij transparant handelen en geen mensen oplichten.
Met vriendelijke groet
Eigenaar webwinkel”
Ik was verbaasd en toch wel wat geschrokken van deze escalatie.Van enige klantvriendelijkheid is niet te spreken. Ik vond dat ik als consument in mijn recht stond om deze gratis verzending te verwachten aangezien duidelijk stond vermeld op de website ten tijde van mijn aankoop. Dat de verkoper na de koop nog “eventjes” met secundaire voorwaarden aankomt voor gratis verzending, vond ik misleidend.
Stond ik in mijn recht, wat zou ik nog kunnen doen?