Consumentenbond.nl

Webwinkel levert slechte tent

• 8 september 2020
  • 5 reacties
  • 351 Bekeken

Wij hebben een aantal weken geleden een tent aangeschaft via een online winkel.

Deze hebben wij 4 dagen gebruikt.. en blijkt na de eerste de beste kleine regenbui zo lek als een mandje. 

Al onze spullen nat, gelukkig geen grote schade.. 

Nu willen wij de tent niet meer, hij mag dan ook retour.. 

We hebben de keuze gekregen, een nieuwe tent of een voucher.. Maar de tent kunnen wij nu niets mee omdat wij deze niet kunnen controleren op eventuele defecten.. het vakantieseizoen is over.. en een voucher willen wij liever ook niet omdat wij gewoon geen goede ervaring hebben met de winkel..

Kunnen wij ons geld alsnog terug vragen ? Of zitten wij aan de voucher vast.. 

5 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Wettelijk is de retourtermijn 14 dagen, daar zit je al flink overheen. Maar buiten dat kan ik me niet voorstellen dat ze een gebruikte tent terugnemen. Wat zeggen de leveringsvoorwaarden?

Zou dus al tevreden zijn met een voucher, ze zullen toch wel andere merken tenten hebben?

Reputatie 7
Badge +7

Volgens DAS rechtsbijstand: Als u iets koopt, dan sluit u een koopovereenkomst met de verkoper. U zit er dan in principe aan vast. Voor online of telefonische aankopen heeft u een bedenktijd van 14 dagen.

De wet geeft consumenten een garantie van 6 maanden. Gaat een product binnen die termijn stuk of voldoet het niet aan de verwachtingen? Dan wordt ervan uitgegaan dat het product op het moment dat u het kreeg al niet aan de eisen voldeed. De verkoper moet het gebrek dan kosteloos herstellen of vervangen.

Verder uit legalbaas: Bij producten die te snel kapotgaan, moet een winkel ook opdraaien voor de kosten en ruilen toestaan (de eerdergenoemde wetgeving rond ondeugdelijkheid van het product). In dit geval hoef je als consument een tegoedbon of vergelijkbaar niet te accepteren.

Reputatie 3
Badge +2

De wet geeft consumenten een garantie van 6 maanden. Gaat een product binnen die termijn stuk of voldoet het niet aan de verwachtingen? Dan wordt ervan uitgegaan dat het product op het moment dat u het kreeg al niet aan de eisen voldeed. De verkoper moet het gebrek dan kosteloos herstellen of vervangen.

Verder uit legalbaas: Bij producten die te snel kapotgaan, moet een winkel ook opdraaien voor de kosten en ruilen toestaan (de eerdergenoemde wetgeving rond ondeugdelijkheid van het product). In dit geval hoef je als consument een tegoedbon of vergelijkbaar niet te accepteren.

Een paar kanttekeningen. In Nederland bestaat geen wettelijke garantietermijn. Rijksoverheid meldt:is "Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere."

Verder ken ik legalbaas niet, maar voor zover ik weet bestaat er geen automatisch recht op ruilen, ook niet als er sprake is van non-conformiteit.(het gekochte voldoet niet aan bepaalde eisen). Los van het feit dat het nog helemaal niet zo gemakkelijk is om te bepalen of iets "te snel" stuk gaat, heeft de verkoper ook nog meermalen het recht om een product te repareren of delen ervan te vervangen. Als consument heb je allerlei rechten die in de praktijk nog niet zo makkelijk met verzilveren zijn. Het blijft verstandig om goed op te letten bij de aankoop en bij een online aankoop om in de periode van retourrecht het product goed te testen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik vrees dat we een aantal dingen door elkaar gooien.

De Rijksoverheid stelt ( https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product )   :  

Welke garanties heb ik op een product?

Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product. Daarnaast kunt u een fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebben. Soms kunt u ook een extra garantie bijkopen.

Wettelijke garantie: recht op goed product

De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Volgens mij gooit u garantie en garantietermijn door elkaar.

Dan over Legalbaas: 

Op Legalbaas.nl lees je alles over recht in begrijpelijke taal. Wij informeren je over de ins en outs van alle soorten recht en helpen je bij het maken van de juiste keuze.

Of je nu meer wilt weten over arbeidsrecht of strafrecht, bij Legalbaas ben je aan het juiste adres.

Wil je met ons in contact komen, maak dan gebruik van de contactpagina.

Maar niet alleen Legalbaas geeft u informatie, u kunt ook weer bij de rijksoverheid terecht:  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is#:~:text=U%20hoeft%20geen%20genoegen%20te,betalen%20voor%20een%20nieuw%20product.&text=Soms%20wil%20de%20verkoper%20het,dat%20hij%20alleen%20zal%20repareren.

Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product.

En verder kunt u voor deze problematiek ook terecht bij: het Juridisch loket, Consuwijzer, de Consumentenbond enz. enz. Google wat en u krijgt vele instanties die u op dit gebied kunnen helpen.

U stelt in uw topic een vraag c.q. vragen, ik verwijs u slechts naar de antwoorden, en meer dan één, dus veel succes. Groet Leo.

Badge +8

Hi @Gebruiker1599588835, mocht je een Geld & Recht of een Volledig & Vetrouwd lidmaatschap bij ons hebben dan kun je ook altijd telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 9 en 18 uur via 070 445 45 45.  Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen? 

Reageer