Consumentenbond.nl

Webwinkel pech: geld weg!

• 22 november 2016
  • 28 reacties
  • 2098 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
We kopen onze cadeaus massaal online. Als de aankoop niet bevalt, sturen we het gewoon weer binnen 14 dagen retour en krijgen het geld terug. Toch? We hebben voor een uitgebreid onderzoek 675 artikelen besteld bij ruim 200 webwinkels. Helaas, zo'n 32% van de webwinkels betaalde niet op tijd of helemaal niet terug na een retourzending! Lees meer in het gratis artikel uit de Consumentengids van december 2016 en op onze actiepagina. Je kunt hier ook zien wat je rechten als klant zijn.

Stuur jij weleens je online aankoop binnen 14 dagen retour en krijg je je geld netjes terug? Deel je goede en minder goede ervaringen met webwinkels hieronder.

28 reacties

Bij AliExpress iets dubbel besteld.

Dit geannuleerd en mijn geld was binnen een week teruggestort.
Ik betaal bijna alles met Paypal, vooral internationaal. Paypal bied een kopersbescherming aan tot een bepaald bedrag. Ontvang je het bestelde niet, dan krijg je dit vergoed.
Bij Onderdelensenseo bestel ik op een door hun verstrekte foto een onderdeel voor een Senseo. Verkeerde onderdeel wordt geleverd. Meteen geretourneerd. Het juiste onderdeel blijkt helaas niet leverbaar. Door een fout van dit bedrijf krijg ik geen verzendkosten terug en mag ik zelfs annuleringskosten betalen. Daardoor ben ik bijna 15 Euro kwijt en heb nog geen onderdeel!

Piet van der Sluis
Het was 2 x 6,95 Euro en 50 eurocent annuleringskosten, totaal 14,40 Euro. Ik blijf er bij dat ik bij een blunder van de leverancier niet voor de retourzending hoef op te draaien. De houding van de leverancier is m.i. principieel volkomen onjuist, maar Ik wil het hier maar bij laten.
Bij een overduidelijke fout van de firma hoef ik toch geen kosten te maken voor de retourzending. Firma reageert niet meer op e-mail. Uiteraard daar nooit meer iets bestellen.

Piet

bij scapino moet je zelfs betalen om je pakket retour te sturen!! Daar bestellen we dus maar niet meer

Geplaatst door janneke82 op Nov 29, 2016.
Beste Janneke,

Scapino bied de mogelijkheid om de goederen af te geven met een bedenktijd van maar liefst 30 dagen. Pas wanneer je niet in staat bent om naar een winkel te gaan kun je het als pakket terug sturen. Dat kost geld en is gewoon wettelijk toegestaan.

Dus scapino doet gewoon alles volgens de wet en gaat zelfs verder in klantvriendelijkheid door 30 dagen zicht termijn aan te houden.

Bij een overduidelijke fout van de firma hoef ik toch geen kosten te maken voor de retourzending. Firma reageert niet meer op e-mail. Uiteraard daar nooit meer iets bestellen.

Piet

Geplaatst door P. van der Sluis op Nov 27, 2016.

U schrijft 15 euro aan verzendkosten en 50 ct annuleringskosten. De kosten voor retour zenden mogen voor rekening van de koper zijn. De eerste verzendkosten + aankoopbedrag moeten worden terug betaald dit is een wettelijke verplichting.

Annuleringskosten is onzin maar als dat in de ( niet zo uitgebreide )voorwaarden staat en u gaat daarmee akkoord bij het bestellen tja.

Staat los van het feit dat het een beetje muggenzifterij is van de winkelier.

Zijn de 15 euro die u schrijft verzendkosten bij aankoop en bij retourzenden? anders lijkt mij het bedrag behoorlijk hoog. U kunt deze zaak natuurlijk melden bij het ODR platform van de Europese Commissie. Dit kunt u vinden op http://ec.europa.eu/odr . Wanneer u uw klacht nog niet ergens anders in behandeling is, dan staat het u vrij uw klacht hier te deponeren.

Bij www.9digital.nl een fototoestel besteld van 360 euro en deze konden ze niet leveren. Ik kreeg in de eerste instantie geen geld terug, dat zou ik maar via de creditcard company moeten regelen. Ik had helaas betaald met ideal dus dat ging niet. Na veel mail verkeer heb ik pas na 4 maanden mij geld terug gekregen.

Geplaatst door R. Jonk op Nov 23, 2016.

Een creditcard betaling via iDEAL gebeurt in NL via een betaalprovider. Deze provider kan een betaling altijd storneren. Dus dat dit 4 maanden duurt is laksheid van de winkelier.

keller-sports.nl is niet bereid om de retourkosten te betalen, ook niet na bellen en aandringen. Niet meer bestellen daar.

Geplaatst door E.J.W. Van Someren op Nov 29, 2016.
Hallo meneer/mevrouw van Someren, hele korte mededeling van u zonder verdere toelichting. Wettelijk hoeft een webwinkel ook geen retourkosten te vergoeden. U krijgt toch ook geen brandstofkosten vergoed als u naar de woonboulevard gaat en iets koopt? Dus gratis levering is meer een service dan een recht. Dat wordt wel eens vergeten.

Gelukkig is een webwinkel bij wet wel verplicht zelf retourkosten voor haar rekening te nemen. Dat is zo bij wet geregeld omdat de koper niet de gelegenheid krijgt het aan te kopen artikel goed te bekijken - zoals dat in een winkel het geval is. Webwinkels kunnen besparen op verkooppersoneel en de kosten van een fysieke winkel, maar het brengt wel deze verplichting voor ze mee. Keller-sports.nl lapt deze aan haar laars. Niet meer bestellen daar.

Beste E van Someren, u bent helaas niet volledig geïnformeerd, ingeval van een retour is een webwinkel alleen verplicht de verzendkosten die mogelijk zijn berekend bij aankoop van het artikel te vergoeden. Voor het beoordelen van het product is het herroepingsrecht in het leven geroepen. Wilt u het product dus niet houden dan is de winkelier verplicht u de aankoop en verzendkosten bij aankoop terug te betalen.

De kosten voor het retour zenden hoeven wettelijk niet vergoed te worden. zie de site https://www.consuwijzer.nl/elektronica/kopen-op-af.... Alleen als de verkoper niet aangeeft dat de retourkosten voor de klant zijn is hij verplicht retourkosten terug te betalen. Dit kan ook in de algemene voorwaarden staan. Ik zelf heb dit duidelijk op mijn site vermeld staan bij het herroepingsrecht en verwijs hier ook naar tijdens het bestelproces. Tevens krijgt men bij ons met het product een retourformulier mee gezonden waar exact op staat wat de rechten en plichten van zowel de consument als de winkelier zijn.
Het handigst is gewoon alleen kopen bij webwinkels waar je achteraf kan betalen.Bijvoorbeeld bij Bol.com of Wehkamp en winkels die met o.a. After Pay werken waarje dan een luttel bedragje, €1,25. of zo, voor betaalt.Na ontvangst en controle gewoon netjes op tijd betalen en op naar de volgende bestelling.Zo hou je wel de regie over je eigen geld.Er komen al steeds meer winkels waar achteraf betalen mogelijk is. En er zijn steeds meer mensen die daar gebruik van maken.Kom op Cool Blue zou ik zeggen, levert je op zeker meer klanten op.
Wij kopen al tijden, na mindere ervaringen elders, alleen nog bij Bol.com en Wehkamp.Die hebben bijna alles en voor schappelijke prijzen. Daar word je netjes behandeld en op zeker niet belazerd.En een prettig idee dat je daar kosteloos achteraf kunt betalen.En niet te vergeten een prima retour afwikkeling.

Bij Onderdelensenseo bestel ik op een door hun verstrekte foto een onderdeel voor een Senseo. Verkeerde onderdeel wordt geleverd. Meteen geretourneerd. Het juiste onderdeel blijkt helaas niet leverbaar.

Annuleringskosten zijn volgens mij wettelijk niet toegestaan daar moet u bezwaar tegen maken wel moet de kosten van retourzenden zelf betalen, dat is correct. Maar Ik heb de leveringsvoorwaarden op Onderdelensenseo.nl even bekeken en volgens mij houdt mijnheer Breumelhof zich niet aan de wet. Ik zou er niets bestellen.

Piet

Geplaatst door P. van der Sluis op Nov 27, 2016.

Sorry, maar hoe sympathiek ook klopt het volgens mij niet. De kosten voor het retourneren hoeft een winkel wettelijk niet te vergoeden wel moeten ze alle kosten voor het bestellen vergoeden. Let wel dit geldt alleen voor particulieren en niet voor bedrijven en ze mogen ook geen tegoed geven het moet echt terugbetaald worden. Er zijn wat uitzonderingen als verzegelde DVD's en op maat gemaakte trouwjurken etc maar daar is hier geen sprake van.
Gelukkig is een webwinkel bij wet wel verplicht zelf retourkosten voor haar rekening te nemen. Dat is zo bij wet geregeld omdat de koper niet de gelegenheid krijgt het aan te kopen artikel goed te bekijken - zoals dat in een winkel het geval is. Webwinkels kunnen besparen op verkooppersoneel en de kosten van een fysieke winkel, maar het brengt wel deze verplichting voor ze mee. Keller-sports.nl lapt deze aan haar laars. Niet meer bestellen daar.
keller-sports.nl is niet bereid om de retourkosten te betalen, ook niet na bellen en aandringen. Niet meer bestellen daar.
Vorig jaar bij Outspot een stoelkussenkist voor op balkon gekocht en in elkaar gezet. Bleek niet waterdicht, was niet meer uit elkaar te halen zonder beschadiging. Ik moest op eigen kosten alles terugsturen en kreeg uiteindelijk, vanwege de beschadigingen, alleen een tegoedbon.
Een jas teruggestuurd. Binnen 1 dag een reactie dat de retourpost goed was ontvangen. De volgende dag het geld weer op mijn rekening. Grote klasse van Nieuwnieuw.com herenmode.
Heb bij een muziekwinkel een doorzichtige hoes KC4 gekocht voor mijn Yamaha keyboard. Ik moest €12, 95 +€2,50 verzendkosten betalen. Helaas werdeen zwarte hoes geleverd. Het item ging retour als brievenbus pakket a €3,95 (lager kon niet.

Vooraf niet wetende wat de prijs van de zending zou zijn, zou ik €15,45 terugkrijgen. Dit is gebeurd. Ik schiet er dus €1,45 bij in. Lang leve de post.
Ik heb een HDMI switch gekocht bij DX.com (Hong Kong) a €27 en gratis verzendkosten. (Helaas moest ik €18 douane/opslag kosten betalen, omdat ik boven de €22 zat, weet ik nu).

Na 1 maand had ik het eindelijk binnen (schuld van de douane).

Bij het uitpakken zag ik dat het niet de 5-in-1 maar de 3-in-1 versie was. Niet goed dus. Ik heb een klacht gestuurd. De reactie hierop was dat ik diverse foto's moest maken en doorgeven wat de retourkosten zouden zijn. Dit was €24 incl track en trace (schandalig).

Van DX mocht ik het product houden en ik kreeg €6 store tegoed. Echter ik bleef voet bij stuk houden. De prijs werd verhoogd naar €10, daarna €14 en het laatste bod was €18, echter dan moest ik de switch terugsturen en kreeg ik ook nog €27 terug. Dat zou betekenen dat ik €6 verlies zou hebben en niks in handen. Volgens hun kon ik maximaal 60% krijgen van wat de waarde van het product. Echter de voorwaarden gaven aan dat dit alleen gold voor defecte items.

Toen was ik het zat! Ik heb ze een aantal voorstellen gedaan en ik heb gedreigd dat ik PayPal in zou schakelen. Hun antwoord: Voor deze ene keer zouden ze over het hart strijken. Ik kreeg €24 en mocht het product houden. Echter dit was store tegoed. In de voorwaarde stond ook dat ik het geld terug kon krijgen als ik geen storetegoed wilde.

1 maand verder heb ik alles op mijn rekening staan. Ik koop nooit meer in het buitenland. Iemand nog een nieuw in doos 3-in-1 HDMI switch kopen?
123-inkt zet je na retourzending het geld op een tegoedrekening , voor de volgende bestelling> Ik vraag mij af of dit zo maar kan.
Bij www.9digital.nl een fototoestel besteld van 360 euro en deze konden ze niet leveren. Ik kreeg in de eerste instantie geen geld terug, dat zou ik maar via de creditcard company moeten regelen. Ik had helaas betaald met ideal dus dat ging niet. Na veel mail verkeer heb ik pas na 4 maanden mij geld terug gekregen.
Ik heb heel goede ervaringen met CoolBlue en Wehkamp. Zowel bij het bestellen en het retourneren is alles prima geregeld. Ook gratis verzendkosten bij retourneren
bij scapino moet je zelfs betalen om je pakket retour te sturen!! Daar bestellen we dus maar niet meer
Reputatie 2
Badge +5

Een webwinkel moet de gemaakte bezorgkosten terugbetalen als je een bestelling volledig terugstuurt, niet de retourkosten. De kosten voor het terugsturen zijn wel voor de klant, behalve als de webwinkel daar een gratis optie voor biedt. Bezorgkosten en retourkosten worden nog wel eens met elkaar verward.

Reageer