gratis artikel

Webwinkels als wanbetalers

• 26 October 2021
  • 2 reacties
  • 121 Bekeken
Webwinkels als wanbetalers
Badge +8
  • Community Manager
  • 2161 reacties

Heb je iets via een webwinkel gekocht en heb je spijt? De wet biedt je bedenktijd. Je mag de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug.

Helaas overtreden webwinkels deze wet nog steeds massaal. Je leest er meer over in dit online artikel en in ons nieuwsbericht.

Wat zijn jouw ervaringen met terugbetalingen van webwinkels? Praat mee!

2 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Ik vraag me af of ik gewoon veel geluk heb gehad, maar ik maak dit nooit mee. Nu doe ik ook wel altijd wat research voor ik bij een webwinkel ga bestellen (checken of ze een fysiek adres hebben, of het KvK-nummer bestaat, hoe lang de winkel bestaat, of er een keurmerk aan verbonden is en hoe de beoordelingen zijn. Ook check ik vóór de bestelling hoe de retourprocedure is). Dat klinkt misschien vrij bewerkelijk, maar is in de praktijk in een paar minuten gebeurd - een fractie van de tijd die het kost om naar de fysieke winkel te gaan (die het beoogde product dan vaak ook nog eens niet op voorraad heeft).

Wat ik wel regelmatig heb meegemaakt is dat ik spijt kreeg omdat ik moest wachten op de bestelling. Zo zijn er winkels die boven aan de website stellen ‘vandaag besteld, morgen bezorgd’, maar die in hun algemene voorwaarden stellen dat de winkel ernaar streeft om binnen een maand te leveren.

Bij Chinese webwinkels bestel ik zeer zelden, en alleen als ik achteraf kan betalen via bv. Klarna of AfterPay. Maar de verwachting dat retourneren naar een Chinese webwinkel probleemloos is vind ik dan ook bijzonder naïef.

Reputatie 2
Badge +2

Wat zijn jouw ervaringen met terugbetalingen van webwinkels? Praat mee!

Tot nu toe heb ik (vrij recent) nog maar één keer gebruik gemaakt van het herroepingsrecht, hier heeft de verrekening binnen 3 dagen na ontvangstdatum (volgens DHL) van het artikel plaatsgevonden. Wel heb ik vanwege het kleine bedrag gekozen voor een bijschrijving als tegoed bij de webwinkel (amazon.nl).

Zelf ervaar ik het terugsturen als een lastig iets, ik ga dan ook liever naar een fysieke winkel als ik niet geheel zeker ben van de aankoop.

Reageer