Vraag

WEEE-regeling voor webshop

• 10 May 2022
  • 8 reacties
  • 127 Bekeken

Sinds februari 2021 is het ook voor webwinkels verplicht om oude elektrische apparatuur in te nemen zodra een klant een nieuw elektrisch apparaat bij die webwinkel koopt. Dit is de zogenaamde WEEE-regeling (ook wel AEEA-regeling). Mijn vraag: mag een webwinkel vervolgens aanvullende eisen stellen qua maten en/of gewicht van het in te nemen apparaat? Ik loop er nu tegenaan dat ik wel een nieuwe wasmachine heb gekocht, maar de webwinkel zegt dat ze de oude niet in kunnen nemen omdat hij te zwaar is. De eis die ze stellen aan te retourneren materiaal is namelijk: 175 × 78 × 78 centimeter groot en niet meer dan 30 kilogram. Mij lijkt het dat als het apparaat geleverd kan worden, het ook ingenomen kan worden. Daarbij lijkt het mij onwenselijk dat iedere webshop een eigen interpretatie van een wettelijke regeling gaat maken. 

8 reacties

Niet méér dan dertig kilo? Een wasmachine weegt gemiddeld iets van 75 kilo! Helemaal met u eens zeer onwenselijk en ook tegen de wet. Ik zou ergens anders kopen als ze niet met een oplossing komen.

Reputatie 6
Badge +4

Ik zou meteen mijn bestelling annuleren. Het lijkt mij niet de bedoeling dat webshops hun eigen regeltjes gaan opstellen. Wetgeving = wetgeving.

Mag ik de naam van de shop weten? Daar ben ik best wel benieuwd naar en lijkt me ook voor andere lezers wel handig, zodat evt. kopers weten wat ze te wachten staat.

Reputatie 6
Badge +4

Ik zie dat de regels wel enigszins gewijzigd zijn  https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/kennisartikelen/webwinkels-zijn-verplicht-tot-inname-elektrische-en-elektronische-apparaten-en-duidelijke-communicatie-op-de-website/ 

Wijziging tot inname van apparaten

Tot afgelopen februari (2021) waren webwinkels verplicht om oude apparatuur direct mee te nemen bij het afleveren van de nieuwe apparatuur. Een voorbeeld: de bezorger brengt een nieuwe stofzuiger en neemt de oude stofzuiger (als de klant dat wil) meteen mee.

Vanaf afgelopen februari (2021) is deze regeling uitgebreid. Webwinkels mogen naast het direct meenemen van de apparatuur er ook voor kiezen om:

1. het apparaat binnen redelijke termijn na verkoop op te halen, of;
  2. het apparaat door de consument kosteloos te laten verzenden naar de distributeur of een ontvanger namens hem.
Reputatie 7
Badge +8

Omdat zich problemen voordoen voor webshops bij verzendartikelen stellen zij wel wat praktische regels, zie bij @Mazzel . Coolblue 28 april 22  stelt o.a. 

Wanneer PostNL je nieuwe product bezorgt, heb je 2 keuzes wat betreft het inleveren van jouw oude product. Je brengt hem zelf naar een PostNL punt of je geeft hem mee aan de bezorger. Geef je hem mee, zorg dan dat het product in een doos zit en je het ingevulde verzendlabel op de doos plakt.

1. Optie 1: stuur het product zelf terug
  2. Stap 1: bereid het product voor
  3. Opties pakket invullen
  4. Verzendlabel aanmaken
  5. Verzendlabel printen  

Zie dus altijd de aanvullingen.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb zo mijn twijfels of het wel zo verstandig is al die spullen met de post terug te sturen. Je krijgt in ieder geval een hoop extra verpakkings materiaal afval. Local inleveren en afvoeren lijkt me beter.

Reputatie 7
Badge +8

Afgezien van milieu- en klimaateffecten gaat er vaak een hoop fout met deze manier van retourneren. Ik zou ook een andere manier kiezen.

Hartelijk dank voor jullie reacties, ‘medeleven’ en tips. Dat er wat aanvullende regelgeving is gekomen, zoals o.a. Mazzel aangeeft, was mij bekend. Die aanvullende regels zeggen echter niets over maten en/of gewicht zoals website Frank wel doet. Daarnaast: hoe kom je in vredesnaam aan een doos waar bijv. een wasmachine of grote koelkast in past? De kans dat de nieuwe aanwinst zodanig is verpakt dat het oude afgedankte apparaat daarin past, acht ik niet groot. Voor mij blijft al met al de vraag of de website met een limiet op maten en gewicht naast slechte service ook echt wettelijk zijn boekje te buiten gaat. Mijn vermoeden is van wel. 

Reputatie 7
Badge +5

ik zou die vragen gewoon stellen aan het bedrijf waar je 'm in wilt leveren, die doen dat vast niet voor de eerste keer…..

Reageer