Consumentenbond.nl

Wie heeft ervaringen met Bol.com klantenservice?

Reputatie 7
Badge +7
Ik ben al vele jaren klant bij Bol.com, wel zo'n 30-40 jaar. En eigenlijk weinig of nooit klachten. Uiteraard heb ik de topic van W.H.G. Muller gelezen: Problemen met bestelling bol.com door externe verkoper "Vinnievibes", een maand geleden, een vervelende ervaring. En ooit ergens iets gelezen over de Klantendienst, maar kan dat niet meer vinden, daarom maar een nieuwe vraag en topic gestart.
Wie heeft ervaringen daarmee en kan vertellen hoe het moet gaan en of er echt werk van gemaakt wordt. Ten eerste vind ik het moeilijk de klantendienst te bereiken, schriftelijk c.q. per mail, dus dat het zwart op wit staat, kan kennelijk helemaal niet. Met de telefoon heb je, als je geen recorder aanzet, weinig bewijs. Wel kan je chatten met een virtuele assistent. Nou daar ook graag ervaringen over. Voor een snel begrip ik heb dus niet zulke prettige ervaringen. Als ik wat wil vragen, er iets verkeerd is gegaan, dan wil ik graag een deskundige, iemand die weet van de hoed en de rand. Maar wat die virtuele assistenten voor nitwits zijn, ze hebben alleen maar vragen, vaak helemaal niet toedoende, althans heb ik net pech?, ik schiet er niets mee op en het kost zeeën van tijd. Van de klantendienst krijg ik niets te horen. En U?

58 reacties

Reputatie 6
Badge +4
met zo'n verhaal kan ik me voorstellen dat het voelt als 30-40 jaar, ze bestaan slechts pas 20 jaar ;-)

wat je ziet bij dat soort bedrijven is dat de klanten dienst als kostenpost gezien wordt en dus zo efficient mogelijk moet werken dan zijn bots een middel, telefoon kan snel, maar email kost gewoon teveel zijn, luisteren gaat nl sneller dan lezen.

ikzelf probeer altijd klantendiensten te mijden, en heb ze ook nog echt nodig gehad, en bol.com is helemaal een website die ik probeer te vermijden, alles wordt apart geleverd en dan moet je evenzovaak thuis zijn.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte E.B.F Stroeve. U hebt helemaal gelijk. Wat het bestaan van Bol.com betreft voelde dat inderdaad als een 30-40 jaar, tijd gaat erg snel en meestal zit ik er naast aan de andere kant, vandaar nu wat hoger geschat, maar het zal dus binnen de 20 jaar liggen.
Wel neem ik er veel artikelen af. Er zijn redenen voor, die niet voor iedereen gelden en dan kan ik me goed voorstellen dat mensen zulke webshops mijden. Zo'n 20 jaar geleden dus, maar eerlijker is te stellen een 10 jaar geleden deed ik dat ook. We gingen voor aankopen naar de grote stad. Maar het is nu overal parkeren en forse tarieven en nagenoeg altijd file e.d., dus kopen we nu meer via internet. Heel veel wordt ook nog gratis bezorgd. Qua eigen gemaakte kosten kan ik daarmee niet concurreren.
En het is uiteraard niet bij Bol.com alleen dat we kopen. Bol.com levert, als je daarvoor kiest, kwaliteitsproducten, A-merken enz. tegen een redelijke prijs.
Nadeel is inderdaad ze halen het overal vandaan, je krijgt daardoor voor één bestelling diverse pakjes vanuit diverse andere shops. Maar gelukkig wel vaak de volgende dag al. Ze hebben voor dat systeem gekozen, ze zouden het ook anders kunnen organiseren, maar dat is niet aan mij.
En soms gaat het bij die zaken verkeerd, dan zenden ze van hetzelfde artikel een ander type. Dat kan gebeuren en dan wil ik eigenlijk slechts een mailtje sturen: het is verkeerd gegaan, maar kan het geleverde artikel ook gebruiken en heb het al betaald. Niettemin wil ik nog het bestelde type ontvangen. Nou dat kan dus niet, zo zit het systeem niet in elkaar. Maar erger is de klantendienst is nauwelijks bereikbaar, je kan helemaal niet mailen. Je moet het dus vaak doen met de virtuele assistent. Nou daar heb ik na vele keren echt de balen van. Dat schiet, bij mij althans, niet op. Het zal zoals u zegt allemaal als kostenpost behandeld worden, maar het hoort er toch bij, en een beetje service mag wel. Maar het is van AH en dat is een kruidenier, daar kan het ook nog aan liggen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Bol is van 1999. Als hier iets bij Bol wordt gekocht betalen we achteraf, wel zo handig. Nog nooit een probleem gehad maar we kopen niet veel via het Internet, een CD' tje of boek
Reputatie 7
Badge +7
Beste @MrsJones , wat Bol.com betreft leek het mij veel verder terug in de tijd, maar ik ben het niet na gegaan. Google had het mij zeker verteld.
Ik kan het volledig begrijpen dat u niet zoveel gebruik maakt van het internet om te kopen, bij de diverse webshops. Wij komen zoals u weet ook uit Rotterdam en als wij er nog zouden wonen deden we daar ook de boodschappen. Je hoeft dan niet per se met de auto, je kan met tram en bus en bovenal met de metro. Maar waar wij nu wonen is niet veel te koop, we moeten er altijd een stuk voor rijden en dat is er in de loop der tijd niet goedkoper op geworden. We zijn dus juist meer van internet gebruik gaan maken, de grotere webshops brengen ook vaak geen bezorgkosten in rekening, daar kan je niet voor rijden, voor parkeren enz. Maar ik val in herhalingen, het verklaart mogelijk het verschil in de keuze. Probleem wat er dan bij hoort is dat je alles via mail of telefoon moet doen en dan dus met een klantendienst e.d. te maken krijgt. En daar ontstaat nogal wat gebrek aan wat hun naam aangeeft het ten dienste zijn van de klant. De heer @E.B.F. Stroeve heeft al een reden aangedragen, een belangrijke denk ik, veel voorkomend als het om geld gaat. Groeten Leo.
Reputatie 7
Da's waar, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, ik heb vrijwel alles op loopafstand en ook het OV onder mijn neus maar als ik ergens zou wonen waar dat niet zo was denk ik toch niet dat ik boodschappen en andere dingen via het Internet ga kopen, tenzij ik niet meer in staat ben, dat is een ander geval. Het zou me wel tegenstaan. Bij levensmiddelen zijn sommige dingen er een enkele keer niet, soms pakken ze een alternatief, soms niets. Dat is niet zo'n enorme ramp voor één of twee mensen maar als je boodschappen bestelt voor een huis vol visite is het wel heel vervelend. Bovendien is het maar de vraag of het alternatief te eten is. Huismerk toetjes bijvoorbeeld zijn dat zeker niet, AH niet, Jumbo niet, Lidl ook niet, alleen de kwark en tiramisu.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @MrsJones , ik ga het weer zeggen u heeft helemaal gelijk. U heeft het over de food boodschappen, de etenswaren. Die bestellen wij ook nauwelijks op internet. Die willen we wel echt zien, en al klinkt het gek we vinden dat winkelen samen wel leuk. Anderzijds kan ik begrijpen dat mensen daar helemaal niet van houden en ook de food spullen via internet bestellen. En kennelijk gaat het goed, maar ik voel me er niet prettig bij, moet je etenswaren die niet bevalt dan gaan retourneren ?? Dan gaan we liever naar de winkel of supermarkt, je kan wel niet alles proeven, maar krijg door het zien toch wat zekerheid. Ik heb het ineens druk, kijken jullie niet naar het songfestival, dan zal er wel niets aan zijn, hoewel mijn echtgenoot zit toch te genieten, maar houdt ook van spelletjes en wedstrijdjes. Nou als er niemand meer mailt ga ik ook maar kijken en voor straks welterusten. Groeten Leo.
Reputatie 7
Veel plezier. Ik kijk nooit naar het songfestival, van wat ik soms in het nieuws zie lijkt het me een freak show. Hoe gekker, hoe beter.
Reputatie 7
Badge +7
Alles bij elkaar door ineens de vele discussies heb ik er ook niet veel van gezien, en ben ook niet zo fanatiek. En wat blijkt op het eind zijn alle liedjes kort herhaald dus heb ik toch alle uitvoerenden en hun nummers gezien. En Duncan, dus Nederland, heeft gewonnen, nou gefeliciteerd ermee, het zal ons wel een hoop geld gaan kosten, maar de gemeenten staan al in de rij. Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +5
Goedemorgen!

Wat een gezelligheid hier, haha! Het lijkt er alleen wel op dat we enigszins off topic zijn nu (go Nederland ;-)). Zullen we weer terug naar de oorspronkelijke vraag?

Vervelend dat je minder goede ervaringen hebt gehad met Bol.com, @L.J.F. de Ruiter.
Als er iets verkeerd geleverd is zou het ook op te lossen moeten zijn met een retourcode.
Heb je dat geprobeerd?

Is er verder iemand die ervaring heeft met de klantenservice van Bol.com die hier nog iets over kan delen?
Reputatie 7
Badge +7
Dank je @Celine , je hebt helemaal gelijk, evenals alle andere moderatoren, en ik zal me proberen aan de topic te houden notabene mijn eigen topic, maar je ziet hoe zoiets ontstaat. Goed dat jullie er zijn, want ik wil niet die boeman zijn en de boel afnokken. Wel heb je gelijk over gezelligheid 😂 of 😫, persoonlijk vind ik, mankeert er nog wel eens wat aan. Maar gelukkig uitzonderingen , slechts een enkeling vindt dat kennelijk nodig. Verder helemaal met jullie moderatoren eens, maar voor elkaar de les te lezen, te beledigen, af te katten enz. is dit forum toch ook niet , ik vind het een belangrijke prioriteit. We gaan in elk geval weer ons best doen, groeten Leo.
Badge
Beste community,

Ik verbaas me enorm over de gang van zaken bij bol.com. Zie onderstaande link voor ingediende klacht:

Klachtenkompas klacht

Kort samengevat:
De externe verkoper, in dit geval Zomerleven.nl, reageert niet naar behoren op gemelde artikelklacht.
Het hoofdkantoor (bemiddeling) heeft deze zaak nu 'overgenomen' van klantenservice.

Probleemanalyse (leidend tot frustratie!):
  • Er is op geen enkele wijze contact mogelijk met deze afdeling bemiddeling.
  • Medewerkers klantenservice plannen terugbelafspraken in, die niet worden nagekomen.
  • Klantenservice kan/ mag geen andere beslissingen nemen, zoals bijv. overgaan tot uitbetaling vergoeding (ook niet via cadeaubon).
  • De leverancier houdt zich niet aan de afgesproken reactietermijn en dit wordt totaal genegeerd.
Graag jullie ervaring met communicatie via bol.com en evt. oplossing hoe verder te handelen.
Alvast bedankt!
Badge +8
Beste @Pechvoorlogees, welkom op de Community!
Omdat een ander Communitylid onlangs een vergelijkbaar topic geopend heeft ben ik zo vrij geweest jouw reactie hiernaartoe te verplaatsen.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte @Pechvoorlogees , welkom op het forum. Ik ben ook gewoon forumlid maar niettemin enthousiast over ieder nieuw forumlid, in de hoop dat het de discussies verlevendigen. Wat je bericht over je ervaringen met Bol.com betreffen, komt me heel bekend voor. Daarom ben ik ook de topic gestart en dat is kennelijk wat u/jij ook wilde. Het zal dus duidelijk zijn dat ik vergelijkbare vragen heb en juist van medeforumleden wil weten welke ervaringen zij hebben. Ik heb niets tegen de artikelen en leveranties van Bol.com, uitgezonderd natuurlijk als ze kapot zijn, niet werken, niet deugen enz., maar dat zal duidelijk zijn. Echter het daarna volgend traject is allerbelabberdst bij Bol.com. Ik heb er vaak geklaagd, ik vind dat je dat mag, zeker als goede klant want ik heb er echt veel besteld, toch vaak goede kwaliteit, voordelig en snel geleverd. Maar tegen klagen kunnen ze niet, ze luisteren totaal niet naar je, geven geen antwoord en veranderen niets aan hun houding. Vooral in dat geval spreek ik van slecht ondernemerschap. Maar wat eraan te doen ??? De Klachtencommissie of o.a. de publiciteit zoeken, de media en nieuwe sociale media. Dan worden ze misschien wakker...... immers dit middel helpt bij vele anderen, maar je komt er niet zomaar mee op TV en ondanks dat het helpt propageer ik het ook weer niet. Succes met verder zoeken, wellicht komt er nog een goed advies. Groeten Leo.
Badge
Antwoord ontvangen van bol.com/ Zomerleven.nl @L.J.F. de Ruiter
Hier klopt mijns inziens totaal niets van, bol.com neemt geen verantwoordelijkheid en komt niet tegemoet. Over garantie wordt niet eens gesproken!

Beste mevrouw,
We hebben je klacht ontvangen en hebben inmiddels hebben we ook bericht van de partner ontvangen.
De partner geeft het volgende aan:
"We hebben het artikel inderdaad retour ontvangen en kunnen helaas ook geen gaatje of dergelijken vinden. Dit zal dan door de leverancier moeten worden onderzocht. Ik begrijp dat dit een vervelende situatie is voor de klant, maar wij kunnen op het moment vrij weinig doen.
Ook als het artikel in de retourperiode voor de 2% regelingen retour gaat naar onze leverancier, is er geen garantie dat het (kosteloos) gerepareerd kan worden. Luchtbedden zijn wat dat betreft lastige artikelen, aangezien ze enkel een klein scherp voorwerp nodig hebben om beschadigd te raken. Dit doet echter niet af aan de kwaliteit van het artikel. Fabricagefouten worden grotendeels uitgesloten doordat ze grondig worden getest voor verkoop, vandaar de 2% regeling.
Ik kan begrijpen dat de klant denkt dat het ergens anders aan ligt, aangezien het gaatje niet goed te vinden is.. Maar ook omdat zij zelf heeft aangegeven dat ze het artikel al eerder heeft gebruikt en destijds geen klachten had, lijkt de kans erg groot dat het toch door gebruik is gekomen."
Wij kunnen helaas niets meer voor je betekenen in deze zaak. We kunnen alleen het oordeel van de fabrikant nog afwachten.
Met vriendelijke groet,
Dominique
bol.com Service door Partners Support
www.bol.com
https://ci4.googleusercontent.com/proxy/UGPipGob2ndZz1uekQRKULDEbCMgddb34XPax-FTRsWXGhUCevRQSoPg0OoqbHFdC9QmFiVuTRR2_9zaMp9hpNaR8M95aRl-SG4g5Po2s1Nv_OWSpd50tWgfxdKXMEl5Rc_U9lqPyK4=s0-d-e1-ft#https://www.bol.com/imgbase0/eCS/Store/nl/imagesOnline/images_newsletter/CRM/logo.gif

Zojuist een passend artikel (zie link) gevonden, waarin de rechten van klant en plichten van verkoper vermeld staan. Doordat er in dit geval met een externe verkoper wordt gehandeld door bol.com, ligt dit best ingewikkeld:

http://www.conformiteit.nl/economische-levensduur.html
Reputatie 7
Badge +7
Geachte @Pechvoorlogees .
Dank voor uw snelle berichtgeving. Slapen doe ik ook niet al te best, dus ik was wakker toen uw bericht aan het forum kwam, maar net uit bed heb je wel eerst even wat anders te doen.
Het comformiteitsbeginsel is me bekend en ik kreeg het ook op mijn scherm., het andere van Bol.com kreeg ik niet open, maar met wat speurwerk zal me dat straks wel lukken.
Als u lid bent van de Consumentenbond kunt u daar zeker terecht, ze hebben uiteraard meer verstand van dat soort zaken. Ik weet alleen dat de leverancier nooit de klant lastig mag vallen met de fabrikant. Hij heeft het u geleverd en hij moet het in orde maken en hij moet dan waarschuwen. Maar nogmaals de Consumentenbond kan u het haar fijn uitleggen en helpen als u lid bent. Succes verder en het forum hoort nog wel van U. Groeten Leo.
Badge
Excuses @L.J.F. de Ruiter/ Leo Dank voor de reactie.

Ga de procedure zeker aan, al is het alleen maar om te kijken hoe bol.com dit verder oppakt.
Het bijzondere is dat de reactie vanuit Zomerleven.nl voorheen (ruim 3 weken geleden) ongeveer hetzelfde was, waar ik niet mee akkoord ben gegaan.

Dat bol.com verantwoordelijk is, lijkt zeker vergeten te worden door de wijze van communicatie bij afhandeling na een artikelklacht.
Het lijkt wel of bol.com zich verschuilt achter de externe verkopers en bewust afstand houdt/ onbereikbaar is/ onduidelijkheid zaait om claims te verminderen.
  • Er zullen genoeg mensen zijn die het er uiteindelijk bij laten, door de tijdsspan of hoeveelheid energie die het kost
  • De leverancier wordt het hiermee gemakkelijk gemaakt, heeft vrij baan (zonder uitgebreid gecontroleerd te worden)
  • Dat je zelf contact kunt opnemen met de fabrikant bij een artikelklacht is al verwarrend en misleidend
  • Dat de klantenservice kortaf en steeds met andere personen/ berichtgeving reageert is uitermate frustrerend. Het probleem wordt zo steeds bij de klant gelegd.
Voor mij is het duidelijk, bol.com is niet meer wat het geweest is.. klantvriendelijkheid is ver te zoeken.

Ik overweeg zeker om lid te worden van de Consumentenbond.. Voorheen had het nog enige impact om een klacht te plaatsen op (social) media.
Helaas wordt dit simpel afgedaan met: 'er wordt contact met u opgenomen, door de betreffende afdeling', zonder excuses of tegemoetkoming.

Wel fijn om hier even te kunnen sparren, al hoop ik dat dit eenmalig is.
De andere link is trouwens een foto van het logo van bol.com, die ik per ongeluk gekopieerd had vanuit hun mail 😉
Reputatie 7
Badge +7
Hallo @Pechvoorlogees , goede middag voor straks.
En spar maar een eind weg, als je maar niet gaat slaan🤕. Het forum is ook een beetje om je uit te kunnen spreken, je ei kwijt kan e.d. Ik zondig me daar ook aan en wordt dan terecht gewezen als ik teveel veralgemeniseer.
Je bent ergens kwaad op of over, je hebt net op de TV iets vervelendst gezien, en als het dan over één onderwerp gaat, bijv. banken, verzekeringen, gezondheidszorg en noem maar op, dan kan ik soms lekker doorgaan, maar onjuist wat er zijn slechte dingen, en goede dingen, slechte zaken en goede en dus slechte mensen en goede.
Dan is er altijd wel een forumlid dat je daarop wijst, maar ook begrijpt dat je in het heets van de strijd wat te fel bent.
En je hebt gelijk dat bedrijven vaak draineren omdat ze er wel zeker van zijn dat je ermee stopt.
En ook gelijk, uiteindelijk moet de 'directe'leverancier het oplossen, wij hebben niets met de fabrikant te maken.
En excuses of genoegdoening, ook zo'n heikel punt bij mij. Het is kennelijk al moeilijk om sorry te zeggen, maar uiteindelijk lukt dat wel, maar een genoegdoening, nooit of nauwelijks meegemaakt. En zeker bij Bol.com nooit een korting coupon gehad als genoegdoening, ook al had ik dubbelzinnig gelijk en waren zij dubbelzinnig in gebreke gebleven. Geldt overigens voor vele bedrijven. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Hallo allen,

Ik doe geregeld zaken met Bol.com en ik moet zeggen, met genoegen, ze komen hun leveringsbeloften na en ik heb nog geen negatieve ervaringen wat overigens niet wil zeggen dat dat ook niet bij mij op de loer ligt. Ik wist niet dat je Bol.com niet gewoon kunt bellen en / of op een andere normale manier kon contacten om de simpele reden dat ik tot voor kort geen sterke behoefte heb gevoeld om contact met hen te hebben behalve dan virtueel via mijn account.

Over waar je als klant recht op heb is al genoeg gezegd onder andere over het comformiteitsbeginsel. En dus zou ik het er niet bij laten zitten desnoods via Klachtenkompas klacht.

Ik geef nog even een paar wetsartikelen mee: je moet als partner bij een overeenkomst jouw deel van de overeenkomst nakomen, doe je dat niet dan ben je aansprakelijk voor de consequenties, óók als je de zaak uitbesteed aan derden, zegt onder andere artikel 6:76 BW.

Artikel 6:236 BW onder e. zegt iets vergelijkbaars. We praten dan over de zogenaamde zwarte lijst en dat is dwingend recht. Wat Bol.com dus zegt over dat luchtbed is slap gel..

Zij zullen als leverancier te allen tijde moeten opkomen voor de kwaliteit en levensduur van het door hen geleverde product en kunnen zonder sluitend bewijs niet stellen dat het wel aan de klant zal hebben gelegen hetgeen de normale gebruiksduur dan zou doorkruisen.

Een andere mogelijkheid is om dit bij de Rechtsbijstandverzekeraar te melden.
Reputatie 7
Badge +7
Dank je in elk geval namens mij @F. den Oudsten. Het zijn weer waardevolle tips.
Ik wil zelf ook nog eens stellen dat ik al jaren klant ben bij Bol.com. In mijn gevoel was het al 40 Jaar, maar @E.B.F. Stroeve heeft me terecht gewezen dat Bol.com nog maar? 20 jaar bestaat. Nou dan is het zeker tegen de 20 jaar dat ik er diverse zaken koop.. Ik ben een beetje vreemde koper, maar ik denk dat velen dat doen, maar ik bestel b niet iets impulsief bijéén webshop. ik kijk bij Conrad, Bol.com, Zalando, de Voordeeldrogisterij (die verkoopt alles, heeft weinig met een drogist te maken) en verder VidaXL en nog veel meer, namen genoemd om weer geen echte reclame voor een zaak te maken. Het grote voordeel is, je kan prijzen vergelijken. En actueel voorbeeld over: prijzen voor de Trebs sapcentrifuge en de My lil duster kruimelzuiger. Die kwamen in een nieuwsbrief van de Voordeeldrogisterij voorbij. Ik ben prijzen gaan vergelijken, de kruimelzuiger kostte er 54,95, gegoogled en bij DealDonkey 17,97 (exact dezelfde), de sapcentrifuge bij de drogist kostte 49,95 en bij Bol.com 39,99 (dus ik kijk altijd bij Bol.cm, en nu was ie zelf de voordeligste en daar ook een rijtje van wederverkopers waar diezelfde machine 54, 56, 60 en 65 euro kosten). Staat er bij de voordeeldrogist ergens voordeliger uit u krijgt bij ons dezelfde prijs. Nou dat is gebeurd en ben ik dus bij de drogist gebleven. Bol.com heeft dat overigens niet, is dus jammer. Ik heb daar wel ooit eens over gereclameerd, waarom niet en waarom nooit kortingcodes..... nooit geen antwoord. En laatst dus een ander akkefietje, je kan niet mailen en dus alles op je gemak verklaren, nee je hebt een virtuele assistent of je kan bellen. Beiden bestoken je vol met vragen, het is vervelend en je komt er niet uit. Die virtuele assistent is volgens mij helemaal de klus kwijt, op jouw vragen antwoordt ie met totaal onzinnige vragen die er niets mee te maken hebben. Ik ben geduldig geweest en heb een kwartier gechat, toen gezegd dat ik niets wijzer werd en en ermee stopte. Maakte ie nog een opmerking u kan u account ook intrekken....., geen stijl vind ik, maar je kan nergens klagen. Dat dus wat klachten over Bol.com, waarom geen rechtstreekse mail, waarom geen contactformulier. Dat is alles. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Dag Leo,

Mijn ervaring is dat Bol.com vaak wat duurder is dan anderen maar ze bezorgen wel gratis en dat is dan in die duurdere prijs inbegrepen en ze bezorgen snel, heel snel. Dus wat dat betreft hebben ze hun zaken goed op orde.

Blijft over dat je natuurlijk geen genoegen hoeft te nemen met gebrekkige producten en om de zaak in eigen hand te houden kun je er natuurlijk voor kiezen om niet vooraf maar achteraf te betalen zoals Mrs. Jones terecht opmerkte. Dan moeten zij bij jou komen in plaat van andersom.

Overigens kun je ze wel mailen en wel onder klantenservice@bol.com

Het was overigens bijzonder komisch hoe @E.B.F. Stroeve jou even op je nummer zette. Zo zie je maar weer, time flies when you're having fun.
Reputatie 7
Badge +7
Goede morgen Frans en ieder die meeleest.
Ik ben het volledig eens met je wat Bol.com betreft. Sommigen vinden het een, hoe zal ik het netjes zeggen, een minder prettige zaak, maar ik heb er geen problemen mee. En wat je zegt over de prijzen ze zijn niet de goedkoopste, maar soms verbaast het mij, dat ze met artikelen ineens wel de goedkoopste zijn. Komt toch vaak voor.
Ik gaf je het voorbeeld van de sapcentrifuge. We hebben zo"n draai ding, zo'n pers, elektrisch, maar je moet zelf fors drukken, en de onze zit vaak verstopt, dus niet dat we hem moeten zoeken, maar verstopt met pulp. Ja schiet me de Belgenmop te binnen, in het restaurant vraagt de Belg, Ober waar is het toilet. Oh meneer die zijn verstopt. Allé ik vind ze wel. Nou forse baard. Maar ik zag dus ineens een sapcentrifuge staan. Via de nieuwsbrieven weliswaar, maar daar zit ik niet mee. Een beetje sapcentrifuge, die je ook in de supermarkten ziet waar je zelf een flesje sap kan vullen, kost over de honderden euro's. Ze noemen ze ook demonstratie sapcentrifuges, nou die zijn me te duur. Maar die Voordeeldrogisterij, ook een merkwaardige zaak, waar ik een haat liefde verhouding mee hebt, want ze hebben zelf na veel mails over en weer toe gegeven dat ze van partijen bestaan, en als je dan wat te laat bent is op is op. Dus je bestelt wat, wat ook aangeboden wordt, maar je krijg niets. En als je toch wat krijgt moet je weken wachten. Maar het zij zo.
ik dus een bestelling gemaakt, verschijnt er wel telkens een kader... elder een voordeliger prijs enz. Nou bij twee artikelen dus het geval, en al gezegd Bol.com was er met de sapcentrifuge bij, die, ik heb gegoogled, overal over de 50 zelfs 60 Euro kost. Ik kan het ieder aanbevelen dat vergelijken, als je althans op internet zit en koopt, en als je het niet te druk hebt, bij mij niet zo het geval en wil geen dief van eigen zak zijn.
Maar wat Bol.com betreft, daar gaat de topic over, ik heb/had alleen problemen met de virtueel assistent en de telefooncentrale (klantendienst, maar is het geen centrale in Pakistan) . Echt ze verdomden het een e-mailadres te geven. Maar het is nu opgelost, ik heb van jou een e-mailadres en ga het bij volgende perikelen proberen.
En wat @E.B.F. Stroeve betreft, hij had wel gelijk. Ik begon deze topic met ik koop al zo'n 40 jaar bij Bol.com, maar volgens hem schijnt de zaak maar 20 jaar te bestaan. Ja in je enthousiaste schrijf je maar wat, ben ik van mijn werk gewend. 😅. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Ja Leo maar die aanbiedingen kunnen natuurlijk ook een soort van verkooptechniek zijn waar ze dan even niets aan verdienen maar er hopelijk voor zorgt dat je klanten aan hen bindt. Als ik Bol.com was zou ik het precies zo doen, een paar aanbiedingen er tussen gooien in de hoop dat je daardoor klanten aan hen bindt die dan vervolgens ook nog eens zo veel vertrouwen in je krijgen dat die op Internet al niet eens meer verder kijken of het elders goedkoper is. Immers, Bol.com heeft dan zijn betrouwbaarheid en goedkoopheid voor die niet verder kijkende klant dan al bewezen.

Trouwens, jouw ervaringen met een drogist (misschien niet dezelfde) deel ik. En ik heb een vergelijkbare ervaring met een tuinbenodigdhedenleverancier waar ik laatst een snoeischaar heb gekocht. Ze zetten die artikelen op hun site en als je dan bestelt blijkt die even niet aanwezig te zijn en moeten ook zij die eerst bestellen bij hun leverancier. Zet het dan niet op je site. Uiteindelijk krijg je hem dan wel maar daar gaan dan wel vaak eerst weken wachttijd aan vooraf.

Wat dat betreft moet ik in het voordeel van Bol.com zeggen dat zij hun toezeggingen doorgaans wel op een goede en snelle manier nakomen.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Frans, wat Bol.com betreft deel ik je ervaringen. En het is niet alleen Bol.com die lokartikelen inzet, wekelijks heb je het bij Kruidvat, Trekpleister, Blokker, Marskramer, de Aldi enz. In hun folder voor die week dan een grote aanbieding, die dus echt voordelig is in prijs en dus scheelt. Maar soms moet je al om 08.00 uur voor de deur staan, want ze hebben er maar twee of drie en na een uur zijn ze weg. Van vroeger weet ik het van de Aldi, die begonnen het eerst met stunten van PC's, vooral Medion. De prijs was zeer gunstig maar ze boden ook nog de meest nieuwe van die tijd met alles erop en eraan. Uiteraard vaak mijn neus gestoten en geleerd de eerst volgende keer om 08.00 uur aanwezig te zijn. Bol.com zal zeker ook met dat bijltje hakken, evenals Conrad, Zalando, Amazon, en Qassa is er ook zo één. En zo'n handige, van huis uit waarschijnlijk drogist, denkt waarom zou ik niet meedoen. En het is echt zo dat er artikelen zijn, niets met de drogisterij te maken, die echt in geld enorm schelen. In de tuin hebben wij wat bloembakken en bloemrekken e.d. staan. Die zijn of worden behoorlijk zwaar. Hebben we er voor één destijds een trolley gekocht bij Karwei o.i.d. Zo'n 30 Euro kan ik me herinneren. We konden er nog wel twee gebruiken. Komt die drogist ineens langs op internet met trolley's, echt dezelfde, nog luxer met een handgreep, voor ik meen 7,95. Ik heb er nu twee ontvangen, gaat prima, maar dit hoort natuurlijk niet bij een drogist thuis. Je moet er echt twee tot drie weken wachten. Toen heb ik gereclameerd, uiteraard Bol.com genoemd die de volgende dag levert, heen en weer gemaild en uiteindelijk gaven ze toe wij kopen partijen op, nou dat is dan duidelijk. Mochten er andere leden nog ervaringen hebben met Bol.com of dat soort zaken, u bent welkom. Groeten Leo.
Badge
Beste @F. den Oudsten Bedankt voor de tips! Ik zal de artikelen er eens op nalezen. Rechtsbijstand is ook een optie idd.

Intussen een nieuwe reactie van bol.com gehad, nadat ik had aangegeven recht te hebben op garantie via bol.com:

Beste mevrouw,
Bedankt voor je e-mail. Het artikel is aangekocht bij de partner op het platform van bol.com. Zij handelen daarom ook de garantie en andere regelingen af omdat zij de verkoper zijn an dit artikel.
Het artikel is op 29 September bij hen aangekocht, zij hebben nu bewezen dat het artikel door verkeerd gebruik defect is gegaan, we kunnen niets meer voor je betekenen in deze zaak.
Deze beslissing is vanuit de partner genomen. Hier kunnen wij als bol.com helaas niets aan veranderen. Mocht je hier nog verdere vragen over hebben, kun je hier vanuit je accountpagina direct contact over opnemen met de partner.
Hopelijk hebben we je hierbij voldoende geïnformeerd. We wensen je een fijne dag toe!
Met vriendelijke groet,
Dominique
bol.com Service door Partners Support

Zij leggen de verantwoordelijkheid dus volledig bij Zomerleven.nl, de externe partner. En verwijzen ook niet naar de plichten van deze verkoper... De Service door Partners Support handelt mijns inziens meer als support voor de externe verkoper dan voor de klant.

Voortaan dus opletten of de verkoop van het artikel rechtstreeks via bol.com of via een externe verkoper verloopt. Blijkbaar is dit onderscheid van groot belang bij de afhandeling van een artikelklacht!
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben zo vrij om het daar volstrekt niet mee eens te zijn. De wet zegt dat Bol.com aansprakelijk blijft voor door hun hulppersonen veroorzaakte malversaties. De wetsartikelen heb ik je gegeven.

Los daarvan hebben ze niets bewezen maar alleen maar geopperd. Als je zo bang bent voor garantieclaims moet je geen spullen gaan verkopen en al helemaal niet via hulppersonen. Doe je dat wel dan moet je opkomen voor ook de, nota bene wettelijke, nadelige gevolgen.

Wat je ook nog kunt doen is een klachtbrief schrijven aan een lid van de directie. De ervaring leert dat er dan plotseling een verhoogde activiteit kan gaan plaats vinden bij het oplossen van je klacht. Namen van de directie kun je hier vinden.

Of je vraagt de Consumentenbond zelf om je te helpen.

Succes!!

Reageer