Zalando: Lange afstandsverzendkosten

• 5 July 2021
  • 3 reacties
  • 77 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4

Ik heb belangstelling in een paar schoenen. Het betreft een bijzonder ontwerp van het merk Bogner die op deze webpagina te zien zijn: https://www.zalando.nl/bogner-muiltjes-neon-yellow-bo711a030-e11.html

Mits ik de maat 36 of 38 voor kies is de levering gratis. Maar, voor maat 37 die bij hen wel op voorraad staat en waar ik belangstelling in heb moet ik €2.95 verzendkosten betalen! Zalando noemt dat een langeafstand bijdrage. Mocht dat wel het geval zijn dan waarom zijn dezelfde meerkosten niet van toepassing op de andere maten?

Hoe kan een winkel die exta kosten rechtvaardigen? M.i. is dit puur uitbuiting van de klant!

3 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Het is hier echt tijd voor een klaagbox, want waar gaat dit nu over: € 2,95 voor verzendkosten durven te rekenen (waar ze nog verlies op maken ook) en dat dan uitbuiting van de klant noemen….

Er zijn toch wel grotere consumentenzaken te bespreken die aandacht vragen, dan deze peanuts?

Reputatie 4
Badge +3

‘Uitbuiting van de klant’. Deze retoriek gaat mij zachtjes gezegd een ietsiepietsie te ver. Ik zou de term ‘uitbuiting’ willen reserveren voor situaties waar dat gebruik met recht te verdedigen is (voor de omstandigheden waarin Zalando sommige van de door haar verkochte producten laat vervaardigen wellicht). Voor ‘uitbuiting’ moet er in ieder geval sprake zijn van ongelijke machtsrelatie. Dat is hier niet aan de orde. U heeft immers alle vrijheid de door u ervaren uitbuiting te voorkomen: simpel door geen klant te zijn en dit artikel niet te kopen. Dus is de uitbuiting geen uitbuiting.

Het staat een winkel vrij om zelf zijn prijzen te bepalen. Al zou men zeggen: de extra kosten voor dit item  bedragen uw schoenmaat in euro's dan is dat hun goed recht. In dit geval is, wordt voor sommige artikelen een extra bedrag van € 2,95 gevraagd omdat het een zogenaamde 'langeafstandslevering’ betreft: in één van de standaardlocaties voor levering op uw adres is dit artikel niet op voorraad (en in principe dus niet leverbaar), maar als u een paar euro extra aftikt, is Zalando bereid het vanuit een verder gelegen locatie naar u te verzenden. Extra dienstverlening, extra kosten. Deze extra kosten zijn dus prima, namelijk op beschreven wijze, te rechtvaardigen.

Reputatie 6
Badge +4

Nou nou, uitbuiting van klanten. Overdrijven is ook een vak! 40% korting en dan nog jengelen over 2,95? Blijkbaar komt maat 37 vanaf een verdere locatie dan de standaard locatie. Volkomen begrijpelijk dat je dan wat verzendkosten moet meebetalen. 

En je bent natuurlijk niet verplicht deze sandalen bij Zalando te kopen. Laat je je tenminste niet uitbuiten. 🙄

Langeafstandslevering

Om je nog meer keuze te kunnen bieden, bezorgen wij nu items vanuit heel Europa naar Nederland.

Omdat ze een grotere afstand moeten afleggen, vragen we een kleine vergoeding om de verzendkosten te dekken.

Je betaalt maar één keer verzendkosten per bestelling, ook al heb je meerdere langeafstandsitems in je winkelmand zitten

Reageer