Consumentenbond.nl
Vraag

Ziggo marketingtruc


Badge

Een aantal maanden geleden kreeg ik een ‘cadeau’ van Ziggo (zie afbeelding) waar ik wel oren naar had. Ik maakte de keuze voor sneller internet en dacht dat dit verder gewoon op mijn bestaande abonnement zou gebeuren, zo leek het tenminste wel in het keuzescherm. De antwoordmail meldde echter dat het om een nieuw abonnement ging. Zal wel dacht ik, ik had het druk met een heleboel andere dingen (verhuizen onder meer) en keek er eigenlijk niet meer naar, ervan uitgaande dat ik het abonnement had dat ik al zo'n 12 jaar heb en dat dat ‘nieuwe’ abonnement een vernieuwing was omdat er een ander modem nodig was voor de verhoogde internetsnelheid. Nu is er in mijn nieuwe huis glasvezel aangelegd, en blijkt KPN een provider die meer biedt voor ongeveer dezelfde kosten (ziggo glasvezel is belachelijk duur). Dus KPN besteld en aan hen het regelen van de overstap overgelaten.

Om een lang verhaal kort te maken: ondanks dat ik al 12 jaar abonnee ben moet ik bij ziggo het abonnement ‘afkopen’. Het blijkt dat je met zo'n nieuw abonnement voor een heel jaar aan Ziggo vastzit. Uiteraard bij de klantenservice hierover geklaagd, maar ja, daar komt men niet verder dan ‘vervelend dat u er zo over denkt’ en feitelijk met zoveel woorden: ‘u heeft er zelf voor getekend’.

Mijn vraag is: kan dit zomaar? Je bent al meer dan een decennium abonnee, er verandert iets aan je abonnement (in dit geval nota bene als gevolg van een door Ziggo aangeboden ‘cadeau’) en opeens zit je weer voor een jaar vast (is dus je opzegtermijn van een maand weg). Ik vind het een heel vieze marketingtruc. Eerder had ik ook al eens een 'nieuw abonnement’, en dat alleen omdat ik een extra smartcard nodig had (voor de overigens ook al belachelijke huurprijs van €2,00/maand). Dat ik er toen een jaar aan vast zat heb ik uiteraard niet gemerkt omdat ik niet overstapte naar een andere provider.

Vriendelijke groet /L. Kooi

 

 


10 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Ja, die cadeautjes moet je heel voorzichtig mee zijn, zo hebben de ook een abonnement met de eerste zes maanden voor --- en daarna zit je duurder dan bij je oude abonnement. Lees altijd de voorwaarden nauwkeurig

Het kan niet "zomaar" maar bij alle providers gaat u bij bepaalde mutaties een nieuw contract aan zoals ze u dat ook hebben gemeld en dat zit u daar voor een jaar aan vast en mag u na stilzwijgende verlenging per maand opzeggen. Of het een truc is weet ik niet, men past gewoon de wet toe en dat komt ze in dit geval goed uit.

Reputatie 6
Badge +5

Volgens mij heb je ook op verlenging 14 dagen bedenktijd.
Je gaat namelijk een nieuw contact aan.
 

Badge

@Wortelstamper

 

> Volgens mij heb je ook op verlenging 14 dagen bedenktijd.
> Je gaat namelijk een nieuw contact aan.

Dat is precies het probleem dat ik hier aankaart: een nieuw contract voor iets wat je als verlenging of wijziging kunt beschouwen. Je krijgt ook niet expliciet de keuze of je wel of niet een nieuw contract wilt. een wijziging, al is het maar een extra smartcard, is een nieuw contract. Punt.

Reputatie 3
Badge +2

Dan zou je in principe bij elke wijziging 14 dagen bedenktijd hebben, toch?

Badge

@A. Deen 

> men past gewoon de wet toe

Dat zal wel en heb ik ook al wel begrepen, maar ik vind het een bijzonder achterbakse handelwijze die wat mij betreft de randen van de wet opzoekt.

Uiteindelijk ben ik van mening dat dit soort abonnementen altijd per maand opzegbaar moet zijn, maar dat is een andere discussie (voor een ander topic)

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Al dit soort bedrijven maken van de gelegenheid gebruik die hen geboden wordt. En als je dat persoonlijk geen fatsoenlijk zaken doen vindt, dat zal dat voor hen weinig uitmaken, ze passen gewoon de regels, dus de wet toe, die hen geboden wordt.  En daarom krijgt u ook bij de klantenservice het antwoord…..‘vervelend dat u er zo over denkt’ en stelt u zelf de juiste conclusie ….. ‘u heeft er zelf voor getekend’. En dat weten zij natuurlijk maar wat goed, want door dit soort regelingen zit u er weer een jaar aan vast. En of dit nou klantvriendelijk is voor een jarenlange trouwe klant, daar bekommeren zij zich niet over. Dat is nou zaken doen, maar dat wist u  natuurlijk al. Het zijn ervaringen waarbij u een kruisje moet zetten, zodat het u niet weer gebeurt.

Reputatie 4
Badge +3

U kunt wel van mening zijn dat het achterbaks is maar die mening deel ik niet. Iedereen is in staat om naar de voorwaarden te vragen bij een wijziging. Daarnaast gaat Ziggo u geen nieuwe apparatuur sturen alsnu daarna binnen een maand weer opzegt. 

Waak er maar voor want bij de KPN passen ze exact dezelfde truc toe. Als u daar iets wijzigt heeft u ook gewoon een nieuw contract. En dat geldt voor alle andere providers ook.

Ziggo levert helemaal geen glasvezel aan consumenten dus hoezo is Ziggo vreselijk duur met glas?

Totaal irrelevant is het feit dat u al 12 jaar klant  bent. U heeft 12 jaar betaald en gekregen waarvoor u heeft betaald.

Badge

@Gerard. 

>  Daarnaast gaat Ziggo u geen nieuwe apparatuur sturen alsnu daarna binnen een maand weer opzegt. 

Het zou in mijn optiek service zijn als dat wel kon, met de expliciete voorwaarde dat je bij opzegging binnen periode x het apparaat terugbezorgt (of afkoopt) - daar zou ik echt geen probleem mee hebben. Het gaat mij om het abonnement, en de ‘afkoop’ van abonnementskosten.

> Ziggo levert helemaal geen glasvezel

dat klopt. Ze doen wel alsof (ook hier moet je zeg maar op de kleine lettertjes letten), en abonnementen gelijkwaardig aan glas zijn wmb te duur. 

Voorts, duidelijk, dank voor de antwoorden. Ik ben van een andere generatie kennelijk, en ben in ieder geval niet erg gecharmeerd van de door en door gecommercialiseerde samenleving waar we in de loop van de laatste 3 - 4 decennia in terecht zijn gekomen. Ik blijf erbij dat een abonnementswijziging, of het gebruik maken van een aanbieding niet zou moeten leiden tot een nieuw abonnenment. 

Laten we zeggen dat deze ezel zich niet nogmaals aan dezelfde steen zal stoten.

Laten we zeggen dat deze ezel zich niet nogmaals aan dezelfde steen zal stoten.

Dat is dan winst, maar verder is alles wat u te berde brengt gewoon een mening zonder enige onderbouwing. Sterker als @Gerard. aangeeft dat het best logisch is dat als je nieuwe apparatuur krijgt het niet onredelijk is dat de leverancier er dan vanuit mag gaan dat je dat  minsten voor een jaar doet (dat is een voorbeeld van een argument) dan wuift u dat weg met, dat zou service moeten zijn, mij in ieder geval achterlatend met de vraag, waarom dan?

Verder heeft dit nou werkelijk niets te maken met een door-gecommercialiseerde samenleving want ten opzichte van vroeger, toen je na iedere stilzwijgende verlenging weer aan een jaarcontract hing, is de positie van consumenten, juist sterk verbeterd.

Reageer