Zonnepanelen bekabeling

• 21 November 2021
  • 18 reacties
  • 198 Bekeken

Badge

Afgelopen week zijn er bij ons 12 panelen geplaatst van Sunpower.

Omdat de bekabeling volgens de elektricien niet lukte ,zoals afgesproken met de verkoper, werd voor een andere route gekozen.

De mooiste oplossing volgens de elektricien was de kabel door de regenpijp te laten lopen en via de kruipruimte naar de meterkast.

Het dient gezegd de kabel zie je nergens lopen, dus wat betreft lijkt het een mooie oplossing.

De kabel is waterbestendig dus kortsluiting is uitgesloten, aldus de elektricien en als onverhoopt de regenpijp vervangen dient te worden, is de kabel makkelijk los te maken van de kabeldoos.

Toen de mannen klaar waren en ik ze nog even bedankte, begon de elektricien te klagen over de werkdruk en dat ze het werk van drie man met zijn 2en moesten doen.

Zo klaagde hij erover dat hij het niet zag zitten om bij elke klus met de zonnepanelen op zijn schouder het dak op te klauteren.

Liever lui dan moe dus.

Nadat ze waren vertrokken ben ik op het internet gaan zoeken of het normaal is dat kabels door de regenpijp worden getrokken en kwam erachter dat daar wel vaker uit gemakzucht voor gekozen wordt, maar dat het zeker niet wenselijk is.

Er zijn ook andere oplossingen voorhanden die de elektricien wat meer moeite kost.

Ook schijnt de verzekering de schade niet te dekken in geval er kortsluiting/brand ontstaat.

Ik heb de rekening nog niet betaald en de installateur gelijk dezelfde middag gemaild, omdat ik graag wil weten of dit de normale gang van zaken is.

Deze heeft nog niet gereageerd.

Wat moet ik hiermee, kan ik de kabel gewoon laten zitten zoals ie zit ,of moet ik de kabel op de reguliere wijze laten bevestigen, áchter de regenpijp bijvoorbeeld ?

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

ik heb waarschijnlijk hetzelfde gevonden als jij, is makkelijk voor de installateur en wordt getypeerd als 'bouwfout’. Ook is de NEN1010 (elektra voorschriften) van toepassing op zonnenpanelen, dus wellicht staat daar nog iets in waar je wat mee kunt. Bij mij loopt ie inderdaad achter de regenpijp. 

Ik zou er inderdaad een punt van maken, wellicht onderbouwd door een controle met de nen1010 in de hand

De regenpijp is niet de plek voor bedrading.
Bovendien zorgt het er voor dat de regenpijp minder capaciteit heeft.
De kans op een verstopping is ook groter.
En als de familie rat er last van heeft, kragen ze hem door.
Een aparte UV bestendige buis is de juiste methode.
Ook voor de andere kabels, zijn er hele specifieke voorschriften.
Zoals geen gelijkspanning met wisselspanning bundelen.
De plus en min goed gescheiden houden.

@J. Toth Water en elektra bij elkaar leggen is altijd een no-go. Prutsers. Pure gemakzucht. Ik zou dit nooit accepteren. Als de korte weg binnen door je afvoer is van de badkamer doe je dat toch ook niet of wel?:sob:

De regenpijp is niet de plek voor bedrading.
Bovendien zorgt het er voor dat de regenpijp minder capaciteit heeft.
De kans op een verstopping is ook groter.
En als de familie rat er last van heeft, kragen ze hem door.

Ook een punt is dat de kabel niet vast zit binnenin de regenpijp dus bij stromend regenwater kan gaan bewegen waardoor slijtplekken zouden kunnen ontstaan. Ook kan er rommel aan blijven hangen waardoor een een trekkracht op komt, of een knik ontstaat.
Daarbij komt dat je de kabel niet eens kúnt inspecteren. Misschien is dat nog wel het ergste.

Ik heb geen ervaring met de NEN-1010 want ik ben geen electriciën, maar ik gok dat als er niet uit die norm volgt dat je geen electriciteitskabel door een regenpijp mag leggen dat komt doordat de opstellers ervan niet hadden verwacht dat er iemand op het idee zou komen.

@Harrie LPP Ik kan de kabels die in mijn muren liggen ook niet inspecteren. Daar zou ik niet zo'n punt van maken.

Het gaat hier om: Huishoudelijk apparaten moeten over het algemeen altijd op een aparte groep worden aangesloten. Naar elk apparaat moet dus een aparte buisleiding worden gelegd, en wordt de bedrading op een apart groep in de groepenkast aangesloten

Een aparte buisleiding is geen regenpijp en zeker geen buis waar water doorheen loopt. Nooit!!!

Ik heb geen ervaring met de NEN-1010 want ik ben geen electriciën

De NEN-1010 was in mijn schooltijd een klein compact boekje.
Iedereen die serieus in het vak zat, had zo'n oranje boekje.
In de loop der jaren is het een enorm document geworden dat €429,46 kost.
Ik heb het document in de kast zien verdwijnen.
En dan hebben ze er ook nog wat normen bij bedacht, waar je rekening mee moet houden.

Snel geld verdienen is tegenwoordig belangrijker als de norm.

Snel geld verdienen is tegenwoordig belangrijker als de norm.

Kleine correctie: Snel geld verdienen is de norm.:joy:

Badge

Duidelijk allemaal ,bedankt !

Het is erg vervelend dat je ,als leek, afhankelijk bent van het advies van de elektricien die er zich blijkbaar met een Jantje van Leiden wil afmaken.

Ik denk dat de verkoper hier ook niet vrolijk van wordt, omdat hij ook vertrouwt op de installateur waarmee hij samenwerkt.

Gelukkig heb ik nog geen cent betaald,

Wordt vervolgd.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb zelf ook zo'n huis waar het moeilijk is om van zolder naar meterkast te komen. Er zijn meerdere mogelijkheden. In het zicht door de hal en door de leidingkoker of door kruipruimte en leidingkoker (wat een dag werk is) of achter de regenpijp of er doorheen. Ik had gelukkig een andere mogelijkheid, omdat ik ooit een valse wand in de badkamer had gemaakt. Ik heb daar zelf een ¾ buis achter gemaakt tussen meterkast en zolder. De elektricien was blij en ik zelf ook. Want wat had het anders geworden.

Ik zou ook liever de kabel door de regenpijp gehad dan een andere oplossing.

Badge +3

Ook bij mij werd een andere route van de leiding voorgesteld, maar zeker niet door een afvoer van water. Dat ging in goed overleg. Een andere elektricien had achteraf weer een andere mening en ging blijkbaar uit van dat omvormers standaard op zolder gemonteerd (dienen te) worden. Adviezen van verkopers en technische mensen zijn blijkbaar niet eenduidig en persoonsgebonden. Ik houd van meerdere opties, die passen bij mijn ‘eisenpakket’, zoals stroom en water niet bij elkaar, eenvoudig kunnen zien of apparatuur functioneert, geen/minimaal leidingen in zicht, toegankelijkheid tot alle onderdelen.

Reputatie 4
Badge +3

Inderdaad @RonaldD , in goed overleg ga je akkoord met een voorstel van de elektricien. Je kunt ook akkoord gaan met een meerprijs voor de mooiste oplossing. 

Reputatie 7
Badge +6

Uit bovenstaande blijkt maar weer , dat het verstandig is om een beetje van de regels te weten en ons te verdiepen in de installatiemogelijkheden in ons eigen huis . De verkopers die de zaak komen opnemen kennen ons huis niet en kijken  vaak niet goed , heb ik ervaren . Zelfs nadat ze weg waren , kreeg ik nog betere invallen en heb dat doorgegeven  . Tijdens het installeren ben ik blijven opletten en blijven meepraten . Dat heeft veel nut gehad . Wie totaal geen inzicht heeft en zich er ook niet in wil verdiepen , mag hopen dat de monteurs het goed en netjes kunnen en willen doen . 

Reputatie 4
Badge +3

Ach er is ook goed nieuws. U heeft Sunpower panelen gekocht. Topkwaliteit met een hoog rendement. Dat mag ook even gezegd.

Badge

Klopt ,ze doen het ook fantastisch!

Reputatie 5
Badge +5

NEN-normen zijn geen overheidsvoorschriften maar afspraken.
Ik had op mijn vorige woonstek 7 panelen op een plat dak van bijkeuken en garage liggen
In twee rijen van 3 en 4 stuks
Die moesten met elkaar verbonden worden, en het geheel weer door de muur van de woning.
De stekkers zijn wel zo geplaatst onder de panelen dat ze eigenlijk nooit nat worden, maar het kan wel opspattend water bij harde regenval.
Ze moeten er dus tegen kunnen.
De verbindingskabels liggen over het plat dak en daar staat ook water op als het regent.
Op zich is dat geen probleem, de isolatie is weer bestendig.
Ik zie dan ook geen probleem op kabels door een regenpijp te leggen.
Als ze achter een regenpijp zitten liggen ze ook elke dag in weer en wind.

NEN-normen zijn geen overheidsvoorschriften maar afspraken.

Met zo'n uitspraak, zonder bijbehorende toelichting, zet je de argeloze lezer op het verkeerde been. Waarom doe je dat?

Als ze achter een regenpijp zitten liggen ze ook elke dag in weer en wind.

Als het goed is, zitten de kabels in een buis die extra bescherming bied.

Normen zijn ontstaan door jarenlange ervaring.
En dan heb je nog de verzekering, die geen schade dekt als je te veel van de norm af wijkt.

Ik ken ze, hele keuken afgefikt.
Tweelingsnoer in de muur gemetseld onder het motto, doen de Duitsers ook.
Zal wel goed zijn.

Reputatie 5
Badge +5

@Wortelstamper 
Die buis zat er bij mij ook om, maar biedt alleen bescherming tegen mechanische invloeden.
Er loopt net zo goed water in.

Vroeger moest alles aan de elektrische installatie eerst gekeurd worden, maar dat is afgeschaft.
Wat je nu in de bouwmarkt kunt krijgen voldoet standaard aan de normen, je kunt het moeilijk fout doen.

Wat dat tweelingsnoer betreft, ik weet dat ze in Duitsland bekabeling in de muur metselden, of ze dat nog steeds doen weet ik niet, punt is dat het geen tweeling snoer is.

Tweelingsnoer is vaak maar 0,75mm2 dik ipv de 2,5mm2 van installatie draad, dat scheelt meer dan een factor drie.
Daar kun je geen zware keuken apparatuur op aansluiten zoals waterkokers of espresso apparatuur.
De netsnoeren van deze apparaten zijn over het algemeen ook dikke jongens.

Reageer