Gratis artikel

Coronakwesties: 15 vragen en antwoorden

• 27 August 2020
  • 8 reacties
  • 2705 Bekeken
Coronakwesties: 15 vragen en antwoorden
Reputatie 7
Badge +7

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn wij overspoeld met allerhande vragen. Veel daarvan gingen over reizen en vouchers, contracten en abonnementen, evenementen en alle coronamaatregelen. In dit gratis artikel uit de Consumentengids van september lees je een selectie van meestgestelde en opvallende vragen, met antwoorden en tips.

En extra leuk: een aantal kwesties is afkomstig van de Community!

Wist jij het antwoord op deze vragen al? Praat mee!

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik vraag me af hoe de tweede coronagolf zich nu zo kan ontwikkelen. Vanmorgen in het nieuws dat het buitenland zich afvraagt waarom Nederland, België, Frankrijk en Spanje al helemaal rood zijn op de kaart en de rest van Europa niet, zoals Duitsland en zelfs Italië. Ze vemoeden het trage en late beleid over de mondkapjesplicht en in Duitsland hebben ze het contactonderzoek van begin af aan flink aangepakt wat nu zijn vruchten afwerpt. In België is vandaag de vraag in het parlement waarom de vorige minister 22 milhoen mondkapjes heeft laten vernietigen, wat was daar dan niet goed aan?

In maart werd ik hier op het forum nog bekritiseerd waarom ik op plekken waar veel publiek is, zoals supermarkten, toch maar een mondkapje droeg. Het verbaast me enorm dat het RIVM pas heel laat tot het besef van de aerosolen kwam en nu toch maar zwicht voor wel mondkapjes dragen, zij het dat het slechts advies is..

Ik nam toen nog een tissue nat gemaakt met vloeibare zeep mee in m'n jaszak om de handgrepen van winkelwagentjes in te smeren. Immers, de celwand van het virus is gemaakt van vet en dat lost op in zeep. Dus insmeren die handgrepen. Toch werd dat uitgelegd als schoonmaken, terwijl het dat niet was, en werd je voor niet helemaal in orde gezien hier. Nu wordt er niet anders gedaan!

Ik vraag me af waar al die besmettingen vandaan komen? Is het de golf terugkerende vakantiegangers uit Spanje? Is het de voetbalwedstrijd in het Willem II stadion in Tilburg? Is iedereen na de vakantie nog naar opa en oma geweest? Lopen de mensen het echt op in de kroeg? In Schijndel overlijden in een week zes nonnen in een klooster. Krijgen ze het van de verzorgers? Op een trouwfeest ging het hele gezelschap van wel 50 mensen toch een fort bezichtigen, met z'n allen in één klein zaaltje voor de toespraak en zonder mondkapje.

Hier in Midden-Brabant wordt het erg rood. Ziekenhuispersoneel raakt ook al besmet. De besmettingsaantallen lopen snel op. De nieuwste James Bond film is weer uitgesteld. De bioscopen hebben geen rek meer en beginnen failliet te gaan. Generaties oude touringcarbedrijven ook. Na contactonderzoek blijft er alleen nog het scheiden van het publiek over met een lockdown. Ik heb het nog niet, ik neem zelf meer maatregelen dan wat de adviezen zijn. Baat het niet dan schaadt het niet toch. Nu niet meer bij ouderen op bezoek gaan doe je uit jezelf toch, daar heb je geen advies voor nodig.

Blaise Pascal (1623-1662)::

“Alle ellende op de wereld wordt veroorzaakt doordat mensen niet gewoon thuis kunnen blijven.” (“J'ai souvent dit, que tout le malheur des hommes vient de ne savoir pas se tenir en repos dans une chambre. Un homme qui a assez de bien pour vivre, s'il savait demeurer chez soi.”)

Reputatie 5
Badge +4

Wijze woorden @Léonz, zou zelfs oorlogen voorkomen, ware het niet dat die tegenwoordig ook vanaf de laptop kunnen plaatsvinden, cyber war….

Reputatie 7
Badge +6

Gelukkig wordt er steeds meer bekend over wat zin heeft en wat onzin is . Jammer dat er nog steeds twijfel gezaaid wordt door kletsverhalen en deskundigen die het niet met elkaar eens zijn . Doordat het even goed leek te gaan en velen de maatregelen zat werden is het denk ik erger geworden . Mondkapjes en andere maatregelen zullen weinig uithalen als we de pech hebben zonder dat te weten in contact komen met een zieke . Niet alleen door gebrek aan kennis , maar ook uit economische motieven en schaarste aan beschermingsmiddelen zijn mijns inziens verkeerde beslissingen genomen in de afgelopen tijd . Ik snap die motieven wel al hadden sommige maatregelen beter gekund , want de schade en andere gevolgen hakken er enorm in en het einde is nog niet in zicht . Of massale vaccinaties veel zullen helpen is nog niet in te schatten . Vooral als het klopt dat het virus net als griep steeds muteert. Blijf in je kot lijkt met stip het allerbeste te werken .

Blijf in je kot lijkt met stip het allerbeste te werken .

Plus: doe alles wat je immuunsysteem ten goede komt.

Reputatie 7
Badge +6

Plus: doe alles wat je immuunsysteem ten goede komt.

Zonder vaccin word je alleen immuun van een virus als je het gehad hebt en zolang het immuun zijn duurt.

Reputatie 7
Badge +8

Het eigen immuunsysteem maakt niet echt specifieke factoren aan om een specifieke aandoening te bestrijden.  Zij maakt eigenlijk teveel stoffen aan en wordt hyperactief. Dit leidt tot een zogenaamde ‘immuunstorm’. Hierbij maakt het lichaam veel te veel immuunfactoren aan. Hoewel die immuunfactoren het virus bestrijden, veroorzaakt een teveel ervan juist grote schade aan vitale organen zoals de longen. Patiënten krijgen daardoor ademhalingsproblemen, moeten voor beademing worden opgenomen op de intensive care (IC) en kunnen zelfs overlijden.

Er is een aantal bestaande geneesmiddelen beschikbaar dat specifieke delen van het afweersysteem kan onderdrukken (zogenaamde immunosuppressiva), waarmee voor patiënten met het coronavirus een behandeling op maat in zicht komt. Maar de juiste vaccins en geneesmiddelen zijn er nog niet.

Als ziekteverwekkers zich snel kunnen verspreiden in je lichaam, kan het dat je algemene afweer niet in staat is om deze ziekteverwekkers te vernietigen. Je specifieke afweer is dan noodzakelijk. En dat laatste ontstaat gedurende ervaring met ziektes tijdens je leven, alsook  door juiste vaccinaties.

Niettemin is het verstandig de huidige regels te hanteren en het gezondheidsplein oppert daarnaast nog: 

• Gezond en gevarieerd te eten
  • Genoeg te slapen en ontspannen
  • Goede hygiëne
  • Stress te vermijden 
  • Voldoende te bewegen
  • Te matigen met alcohol
  • Te stoppen met roken
Badge

Een goed topic...ik ben zelf een persoon met een luchtwegen aandoening,dus ik behoor tot de at risk -doelgroep.

Voor mensen die in die doelgroep vallen is ’stress vermijden’ al behoorlijk moeizaam,omdat sommige handelingen nu eenmaal buiten de deur verricht moeten worden,en hierdoor aan onbehaagelijkheid  amper te ontkomen valt.

Online boodschappen doen is bijvoorbeeld dan ook een mooie optie..ware het niet dat die bezorgkosten best wel prijzig zijn, maar tegenwoordig ook de wachttijden dusdanig zijn,dat het al amper zin heeft dit te gaan doen.

ik draag zelf zowel mondkapje als geregeld handschoentjes,extra voor mijn eigen zekerheid .

Maar in den regel tracht ik wel   aan huis te blijven natuurlijk,voor zover als mogelijk.

En de tips van meneer de Ruiter hierboven zijn zeker van goed belang.:grin:

Reageer