Consumentenbond.nl
coronavirus

Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

  • 13 maart 2020
  • 81 reacties
  • 8687 Bekeken
Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer
Badge +8
  • Moderator
  • 1716 reacties

Sinds gisteren gelden er in Nederland nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.

Zorgverzekering
Het voorkomen, indammen en behandelen van dit coronavirus kan verschillende kosten met zich meebrengen. Welke kosten krijg je vergoed vanuit je zorgverzekering? Bekijk het handige overzicht op onze website.

Reis annuleren of omboeken
Heb je reisplannen of ben je al op reis? Op deze pagina lees je meer over reisadviezen, omboekingen en annuleringsdekkingen.Of bekijk dit gratis artikel uit de Geldgids van juni 2020 over vouchers.

Hoe zit dit met jou? Heb jij al veel kosten gemaakt om voorzorgsmaatregelen te treffen? Of lijken je reisplannen in het water te vallen? Praat mee!

 


81 reacties

Badge +8

:arrow_right: Onze woordvoerder Joyce Donat is vanavond direct na het 8 uur Journaal te zien in een live uitzending van de NOS. Ze zal hier vragen beantwoorden op het gebied van het coronavirus en consumentenrecht.

Ik eet af en toe een extra banaantje voor de vitaminen, meer niet.🍌

Ik eet af en toe een extra banaantje voor de vitaminen, meer niet.🍌

Daar heb je wel recht op maar het wordt niet vergoed

Via de TV worden wij dagelijks overgoten i.z. het Corona-virus met name de buitenlandse acties waarbij een overdaad aan beelden van mannen in isolatie pakken met spuit installaties waaruit desinfecterende middelen worden gespoten op alles wat ze tegen komen. Niets daarvan vindt plaats in Nederland Ook de informatie van de overheid rept daar met geen enkel woord over. De vraag is; zijn deze acties overbodig of zijn wij in Nederland te zuinig om dit ook toe te passen en waarom reageert de overheid hier totaal niet op. Op de TV zien wij alleen beelden van massa hysterie over het bunkeren in de supermarkten met name van  WC rollen. 

bedankt voor je links, ik heb veel geleerd

Reputatie 7
Badge +6

@B. Brinkman in de tropen ligt alles in de winkelstraten open op straat. Mensen wonen buiten, men gaat alleen naar binnen om te eten en te slapen. Wuhan ligt ter hoogte van Tenerife. Daarom spuiten ze buiten op straat.

Reputatie 7
Badge +6

Uit dit alles blijkt ook hoe kwetsbaar onze samenleving in elkaar steekt . We waren nog maar net uit de vorige economische crisis en een nieuwe dient zich alweer aan met dank aan Corona.

Misschien interessant om als consumentenbond eens te bekijken wat het met de prijzen doet. Mijn philips 243V7QDAB (thuiswerk)monitor kocht ik in december 2019 nog voor 109,- bij CoolBlue. De prijs bij Coolblue is nu 199,-. Hoop niet dat het iets met thuiswerken ivm Corona te maken heeft. Dat zou niet cool zijn….

Badge +8

Misschien interessant om als consumentenbond eens te bekijken wat het met de prijzen doet. Mijn philips 243V7QDAB (thuiswerk)monitor kocht ik in december 2019 nog voor 109,- bij CoolBlue. De prijs bij Coolblue is nu 199,-. Hoop niet dat het iets met thuiswerken ivm Corona te maken heeft. Dat zou niet cool zijn….

Hi @bolsius, de prijsverhogingen bij Coolblue zijn al even aan de gang. Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht van vorige maand met de uitleg van deze ‘aangepaste prijzen'.

Reputatie 7
Badge +7

Voor @bolsius  wellicht interessant, nieuws van Tweakers:

Coolblue heeft besloten zijn fysieke winkels tijdelijk te sluiten wegens de gevolgen van het nieuwe coronavirus. Ook heeft het bedrijf diverse categorieën in zijn assortiment 'die nu niet belangrijk zijn', tijdelijk uitgezet.

In een toelichting meldt Coolblue dat de maatregel tot in ieder geval 6 april van kracht is. Het bedrijft zet op zijn website minder belangrijke categorieën zoals koffers, navigatiesystemen en barbecues uit. In plaats daarvan richt Coolblue zich met name op productgroepen die nu juist populair zijn, zoals monitoren, webcams en vriezers. Volgens het bedrijf vertonen deze groepen groei van honderden procenten.

"Mensen bestellen extreem veel meer thuiswerkplekken, apparatuur om met elkaar in contact te houden en spullen om huishoudens draaiend te houden." Volgens directeur Pieter Zwart werken medewerkers in acht verschillende hallen van het distributiecentrum in Tilburg dag en nacht door 'op voldoende afstand van elkaar' om de bestellingen te verwerken.

Dat laatste zal ook wel iets met de prijs doen. Groet Leo.

We hebben vorig jaar een reis geboekt naar Canada en VS via reisorganisatie met vertrekdatum 12 mei. De reis bevat vliegtickets enkele hotel overnachtingen en camperhuur. We hebben vorig jaar in september een aanbetaling gedaan (25% van reissom). Het reisbureau wil nu dat we voor eind maart het restant betalen, terwijl het zeer waarschijnlijk is dat de reis in mei niet door zal kunnen gaan. Ons voorstel was om het betalen van het restant bedrag uit te stellen totdat er duidelijkheid is dat de reis door kan gaan. Wat ons betreft mag de reis ook later in het seizoen plaatsvinden, bijvoorbeeld vertrekdatum tweede week van augustus. Maar van het uitstel van de betaling wil het reisbureau niets weten. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?

Als u nu niet betaalt weet u wat u kwijt bent en als u nu wel betaalt moet u maar afwachten wat u terug krijgt. Persoonlijk zou ik het wel weten maar zo'n afweging is zo persoonlijk.

Badge +8

:arrow_right:  Er worden momenteel verschillende zelftesten voor het coronavirus op de markt gebracht. Zelftesten zijn echter verboden als ze niet eerst beoordeeld zijn door een aangemelde instantie. Op dit moment heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) nog geen informatie ontvangen over goedgekeurde zelftesten voor het coronavirus. Lees hier meer over in dit nieuwsbericht.

Badge +8

@Gfr, dank voor je vraag en welkom op de Community! Om het forum overzichtelijk te houden heb ik je vraag verplaatst naar dit verzameltopic over het coronavirus.

De reactie van onze overheid op dat virus vind ik hysterisch. En als consument, aan het einde van de economische pikorde, kunnen we onze borst wel nat maken, want het zal hierbij niet blijven. De natuur, als grondslag van alles wat leeft, ontdoet zich op geheel eigen wijze van alles wat overbodig of schadelijk is om voortbestaan te garanderen. Als bejaarde, en kennelijk doelgroep van dit virus, heb ik daar geen enkele bezwaar tegen.

Omgang met de dood, een lot dat elk levend wezen onontkoombaar treft, is hier totaal gefrusteerd. Wat ik in al die voorlichting mis, is hoe je een levenseinde, zonder isolatie en omgeven door onbekenden in witte pakken, nog humaan kan laten verlopen. Hoe de zorgverzekering daarover denkt interesseert me niet. 

Reputatie 7
Badge +6

Dit kon wel een een voorbode zijn van een ziekte die veel erger is en niet bestreden kan worden met een vaccin of iets anders. De bejaarden zijn geen doelgroep , Lisa . Iedereen kan het krijgen . Voor bejaarden is het alleen veel gevaarlijker net als elke ernstige ziekte omdat ze er veel eerder dood aan gaan doordat ouderdom nu eenmaal sneller fataal is bij ongeacht welke aandoening dan ook. *

*[Tekst aangepast door beheerder]

Badge

Vakantie binnen Nederland, all-inclusive hotel.

Mail mogen ontvangen dat ze sluiten t/m 6 april, waardoor mijn boeking niet kan doorgaan.

Dat ze graag willen weten welke andere dagen wij willen langskomen, met mogelijk bijkomende kosten als de andere dagen duurder uitvallen dan het eerder betaalde bedrag.

Vanwege het moeiilijk vakantiedagen op te kunnen nemen voor mij en mijn vrouw, die ook daadwerkelijk in de zelfde periode zullen vallen, gemeld dat wij geen andere datum wensen.

Ben ik in de juiste aanname dat ik het verplaatsen van datum mag weigeren en 100% geld terug mag verwachten omdat het betreffende Hotel mij niet kan leveren waar ik mijn geld voor heb uitgegeven?

Ze geven aan dat ik 15% van de kosten mag betalen voor een annulering, als ik de annulering binnen 13 a 7 dagen zou doorvoeren komen de kosten op 30% uit.

In mijn optiek is het 't Hotel wat de annulering doet, omdat ze niet kunnen leveren, dan mag ik het volledig gestorte bedrag terug verwachten?

Badge

Excuus, zag niet vanuit de front-page dat dit “Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer” onder het "Zorg en Gezondheid” forum gedeelte stond.
Mocht iemand toch het antwoord weten dan hoor ik het graag.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind je probleem hier wel passen omdat het alles met de gevolgen van Corona te maken heeft, @Stigmata87 . Ik weet niet wat je rechten wettelijk gezien zijn . Omdat het voor het hotel ook overmacht is en ze schade ondervinden , vind ik persoonlijk het aanbod zeer schappelijk. 

Badge +8

Excuus, zag niet vanuit de front-page dat dit “Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer” onder het "Zorg en Gezondheid” forum gedeelte stond.
Mocht iemand toch het antwoord weten dan hoor ik het graag.

Het past hier prima in dit verzameltopic hoor, @Stigmata87:relaxed:

Badge

Ik weet niet wat je rechten wettelijk gezien zijn . Omdat het voor het hotel ook overmacht is en ze schade ondervinden , vind ik persoonlijk het aanbod zeer schappelijk. 

Mogen ze vanwege overmacht, de schade dan niet verhalen bij de overheid? i.p.v. hun klant?

Wil best in quarantaine in het Hotel i.p.v. Thuis :smirk: . ik wens mijn geld terug, of de datum die we geprikt hebben, hoe coulant een andere datum met mogelijke meerprijs ook mag zijn, als wij hier geen gebruik van kunnen maken word 't lastig.

Voor mijn weten hoeven Hotels ook niet dicht, des te meer een eigen keuze van het Hotel neem ik dus aan.

@Stigmata87 een hotel die uw reservering niet kan honoreren hoort u uw geld terug te geven. Maar we hebben collectief besloten dat iedereen een beetje coulance moet betrachten dus wordt van u blijkbaar verwacht dat u de vakantie verzet of 15% betaalt. Gelijk hebben is één ding, gelijk krijgen iets anders.

Reputatie 7
Badge +7

Er zit, ik heb dat in andere topics ook al gezien, en ik hou zowat alles van consumenten TV programma's bij, alles dus overziend, een hoop leed bij mensen die op reis gaan, een reisje hebben geboekt of hou het algemeen mensen die weg willen, de deur uit willen, vrij willen zijn, naar het theater willen, naar de bioscoop, of naar de horeca enz.  Wellicht begrijp u al waar ik heen wil, nou nergens dus, we kunnen nergens meer heen. Is het hysterie, goed dat is dan uw mening, maar ik geloof dat dit geen niemendalletje meer is. Hier is iets vreselijks aan de hand.. Iedere avond TV over het coronavirus en over alle maatregelen die genomen worden of moeten genomen worden….. ik concludeer uit dit alles er komt een enorme bak ellende over ons heen.. En misschien is morgen de hele zaak, de bv Nederland , wel op slot. Dan mogen we niets meer en…… ook al heb ik geen reisje betaald, al ben ik nog geen cent kwijt (maar een aantal bestellingen heeft me al aardig geld gekost, betalen en niet kunnen leveren), we gaan straks nog heel veel betalen. Alle maatregelen die genomen worden dat kost geld, dat kost ons geld.

Wat nu gebeurt, in deze tijd, dan kom je er niet met een beetje solidariteit, een beetje coulance. Nee we zullen moeten veranderen, en een hoop solidariteit, coulance en medemenselijkheid en hulp is nodig. Ik heb volle begrip voor reisjes die niet doorgaan, die in elk geval 'wat’ geld kosten, vervelend is een zwak woord, het is altijd erg geld kwijt te raken. Maar nu krijg je dadelijk een nieuwe jas zonder zakken. Natuurlijk voor niemand te hopen….. maar zoek je recht, probeer je geld terug te krijgen….. maar sta ook een beetje in de wereld, die van nu.

Helaas moet ik mijn enige vakantie dit jaar afzeggen: niet veilig nu voor mij als zeventiger.
Ik zou een week naar de Veluwe, in een hotel.

Ik (als leek) heb een paar vragen.

Hotels krijgen steun van de overheid (= de mensen, het volk), zodat ze hun personeel toch kunnen betalen — maar de mensen (de gasten) moeten toch hun kamer betalen als ze moeten annuleren. Is dat terecht?

Hotels mogen open blijven omdat ze niet zelf mogen koken. Ze gaan bezorgmaaltijden serveren. Maar waarom is dat veiliger?  Doet het er iets toe wie kookt?
 

Reputatie 7
Badge +7

Ik voel me geroepen even op te merken dat ik het bijzonder treurig vind dat uw en vele anderen hun reisje(s) niet door kunnen gaan. Dat is echt niet leuk en zeker niet in bepaalde omstandigheden. Wij zijn zelf in de 70 en kunnen om andere reden niet meer op reis of op vakantie. Dus wij voelen heel goed wat u bedoelt. Maar de tijd van nu is nu eenmaal anders dan in ‘gewone c.q. normale’ tijden. Niettemin  wens ik u veel sterkte bij het vinden van een voor u goede oplossing. Uiteraard heeft de consumentenbond het druk met al dit soort kwesties door het coronavirus, maar probeer toch de vraag aan de bond te stellen.

Reageer