coronavirus

Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

  • 13 March 2020
  • 84 reacties
  • 9152 Bekeken
Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

Toon eerste bericht

84 reacties

Het is niet de rechter maar Brussel die dwars door het hele voucher-kaartenhuis vliegt. Ik denk snel claimen want zo direct komt iedereen.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10410370/brussel-steekt-stokje-voor-vouchers-vliegreizen

Reputatie 1
Badge +1

in juni heb ik een ziekenhuis afspraak voor kleine operatie, ik krijg wel een corona test aangeboden, maar er is kennelijk nog niet nagedacht over de verplichte mondkap. ik reis namelijk per OV (maar ook mn taxi wil dat je die draagt).

 

ik moet dus een week lang op en neer reizen voor die operatie met controles. ik vind dat de zorgverzekeraar ze vergoeden kan voor mensen zoals mij en dan ook direct te goede medische maskers. volgens mij kan dat ook want het zijn verbandmiddelen en hulpmiddelen die al in het basispakket vergoed worden aan patiënten met langdurige zorg. maar eigenlijk zou elke Nederlander daar nu aanspraak op moeten kunnen maken nu overheid dit verplicht.

 

Ik vind dit allemaal erg slecht geregeld en ben boos, zit er zelf over te denk om de hele operatie af te zeggen als dit niet beter geregeld gaat worden. straks zijn die dingen uitverkocht en dan zit je als patiënt met een halve behandeling. 

 

 

Reputatie 6
Badge +4

@mieppieWie Medische mondkapjes zijn alleen bestemd voor mensen werkzaam in de zorgsector.

Niet-medische mondkapjes zijn op dit moment gewoon nog te koop. Je moet met de aankoop daarvan natuurlijk niet wachten tot het allerlaatste moment, want dan zijn ze inderdaad misschien uitverkocht. 20 stuks kosten zo'n 18,- euro, dat is voldoende voor 10 dagen heen en weer reizen.

Reputatie 7
Badge +8

Het was te voorspellen, en dat heb ik ook gedaan, dat direct, of op korte termijn, ook bij ons mondkapjes ingevoerd zouden worden. En er is een hele discussie te voeren of die niet gratis verstrekt moeten worden in OV, Ziekenhuizen e.d., maar als ze het niet doen, is het verloren tijd.

Er zijn momenteel nog volop kapjes te krijgen, maar één of enkele stuks dat is duur. Ik heb ze van Podobrace, een medische firma, waar ik meer medische zaken van betrek. En ze leveren aan ziekenhuizen enz.  Ze zijn vanaf 50 stuks verkrijgbaar, maar bij 100 val je ook in de gratis bezorging. Ze kosten € 79,- per honderd. Maar betaal nooit zonder de korting coupon in te vullen. Zet daar……. zomer, podo, podo5, actie, en liefst nog allemaal dan heb je zo 20% korting, dan zit je per 100 zo op een € 65,-, dus 65 cent poer stuk.. Heb je sowieso geen rommel en krijg je altijd je spullen.. Je kan ook naar Alibaba en dat soort gaan…… maar dan is de vraag of je wel wat toegezonden krijgt. Het is nu eenmaal zo…. en anders is zelf maken nog een optie.

Reputatie 1
Badge +1

ik hoop dat niemand ze koopt, puur om aan de overheid een signaal te geven dat zij die dingen maar moeten vergoeden. bijna euro per masker is duur, normaal gaan die dingen voor paar cent bij de groothandels en je hebt toch aardig wat nodig, wil je het veilig doen. condoom gebruik je toch ook geen 2de keer hopelijk.

ik vrees echter een run op maskers, net zoals je een paar maand geleden zag bij de handgels. ik zie wel. heb de aanvraag inmiddels ook lopen bij de zorgverzekeraar. grappige is dat het ziekenhuis op de coronapoli wel kapjes uit deelt als je coronaverdachte bent. 

Reputatie 7
Badge +8

Je hebt gelijk dat het niet erg goedkoop is. En als je prijs kwaliteit, of de maak en materiaalkosten tegen de prijs gaat vergelijken, dan zal je de mondkapjes zeker duur vinden. Maar in de medische sector komt dat wel meer voor, immers het is al zo vaak hier genoemd, ook in de zorg is de marktwerking toegetreden. Burgerlijke ongehoorzaamheid als signaal is mogelijk, maar niet dragen van de maskers kunnen hoge boetes geven.

Reputatie 6
Badge +4

ik hoop dat niemand ze koopt, puur om aan de overheid een signaal te geven dat zij die dingen maar moeten vergoeden. bijna euro per masker is duur, normaal gaan die dingen voor paar cent bij de groothandels en je hebt toch aardig wat nodig, wil je het veilig doen. condoom gebruik je toch ook geen 2de keer hopelijk.

ik vrees echter een run op maskers, net zoals je een paar maand geleden zag bij de handgels. ik zie wel. heb de aanvraag inmiddels ook lopen bij de zorgverzekeraar. grappige is dat het ziekenhuis op de coronapoli wel kapjes uit deelt als je coronaverdachte bent. 

 

 

 

Wat is er grappig aan als iemand misschien Corona heeft? Nou mieppiewie dan koop je ze toch lekker niet. Dan kun je de operatie wel afzeggen,  want zonder mondkapje kom je het OV niet in. Vergoeding door zorgverzekeraar kun je vergeten. 

Badge +8

:arrow_right: De Consumentenbond is blij met het besluit van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Zij gaat tóch ingrijpen als luchtvaartmaatschappijen weigeren hun klanten geld terug te betalen bij een geannuleerde vlucht. Het kabinet nam het besluit na kritiek van de Europese Commissie op EU-landen die consumenten verplichten vouchers te accepteren. Er zijn nog wel wat open eindjes, zegt de Consumentenbond. Lees er meer over in ons nieuwsbericht.

We hebben in december een pakketreis geboekt naar een verre bestemming. Op dit moment wordt er nog niet op de bestemming gevlogen en zijn toeristen niet welkom in het land. Voor ons geplande vertrek halverwege juli kan dat nog allemaal veranderen. Een ding wat zeker is, is dat KLM (daar vliegen we mee) mondkapjes verplicht stelt. Ik moet er niet aan denken om meer dan 12 uur lang met een mondkapje op te zitten en voor en na het eten in het toestel zou je ook je handen moeten wassen, Ziet u het al voor u, de rijen bij de toiletten? Kan er tijdens het eten (zonder mondkapje!) dan geen besmetting plaats vinden? Ik loop dan toch een zeker risico van besmetting. Mijn vraag is of deze gewijzigde voorwaarde een reden voor annuleren kan zijn zonder annuleringskosten. Immers de vervoeder heeft na totstandkoming van de overeenkomst eenzijdig de voorwaarden gewijzigd. Verder vind ik, als de reis kan doorgaan en in het land van bestemming ook iedereen een mondkapje moet dragen, dat dit dan wezenlijk anders is dan de reis die ik had geboekt. Niet alleen vanwege de hinder, maar ook omdat we veel geld aan de reis besteden en er dan tenminste leuke herinneringen aan over willen houden. En dat is niet een fotoboek met alleen maar foto's van ons met mondkapjes. Dus de touroperator kan niet leveren wat ik oorspronkelijk heb geboekt.  Is dit alles reden om zonder kosten te kunnen annuleren?

Mijn vraag is of deze gewijzigde voorwaarde een reden voor annuleren kan zijn zonder annuleringskosten. Immers de vervoeder heeft na totstandkoming van de overeenkomst eenzijdig de voorwaarden gewijzigd.

Het is een argument, zeker, de vraag alleen is wie wilt u, of moet u, ermee overtuigen en is dat dan genoeg?

Badge +8

 Is dit alles reden om zonder kosten te kunnen annuleren?

Beste @Wano, dank voor je vraag en welkom op de Community. Als je lid bent van de Consumentenbond kun je hierover telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen? :relaxed:

Het is een argument, zeker, de vraag alleen is wie wilt u, of moet u, ermee overtuigen en is dat dan genoeg?

Bedankt voor uw reactie. Ik wil eerst onderzoeken wat mijn rechtspositie is. Daarna zal ik het reisbureau of de touroperator moeten overtuigen.

Als je lid bent van de Consumentenbond kun je hierover telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen? :relaxed:

Beste @Imke , Bedankt voor de tip. Ik heb contact opgenomen met je collega's van Advisering. Blijkt toch wel heel lastig te zijn. Advies is om eerst met het reisbureau contact op te nemen om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Misschien komen we samen tot een oplossing. Ik laat de uitkomst nog weten.

Ik laat de uitkomst nog weten

Beste @Imke , Met het reisbureau zijn we samen tot de conclusie gekomen dat de beste oplossing toch gewoon het annuleren van de reis is. Als de reis volgens de touroperator toch door zou kunnen gaan zou het nooit de reis kunnen worden die we voor ogen hadden gezien alle maatregelen die hoogst waarschijnlijk nog van kracht zouden zijn wegens Corona. Om te voorkomen dat annuleren dan, op een later tijdstip, nog veel meer zou kosten, was annuleren nu de beste optie. Helaas hebben we geen glazen bol en kunnen we dus niet weten of de reis alsnog door de touroperator geannuleerd wordt. Dus deze optie is eigenlijk de beste om meer kosten te voorkomen.

Het reisbureau (D-Reizen) heeft mij hierbij heel netjes en vlot geholpen. 

 

Badge

Via een reisbureau heb ik in februari 2020 een pakketreis geboekt naar Sardinië 10-18 mei, retour vliegreis incl. ruimbagage, autohuur en huur appartement. Wegens corona kon de reis niet doorgaan.  Reisbureau heeft mij nu een voucher verstrekt voor de totale reissom minus de bijgeboekte ruimbagage ad €82. Reisbureau heeft dit gemeld bij Transavia maar die geeft ‘niet thuis’.  Wat moet ik doen?

Heeft u bijgeboekt bij het reisbureau of rechtstreeks bij Transavia? In het eerste moet u bij het reisbureau zijn en begrijp ik niet wat Transavia ermee te maken heeft, in het tweede geval moet u bij Transavia zijn.

Badge

Mijn reisbureau heeft van Transavia wel een voucher voor de tickets gekregen maar niet de door het reisbureau bijgeboekte bagage. Transavia wil dat bedrag (nog?) niet in vouchers teruggeven. 

Ik begrijp het niet, u zegt dat het een pakketreis is, dan zou u geen voucher van Transavia maar van reisbureau moeten krijgen. Waar is de accommodatie en de autohuur gebleven?

Badge

Mijn reisbureau is bemiddelaar voor een complete pakketreis van Travelportal.

Badge

Dit kreeg ik als antwoord van mijn reisbureau, toen ik informeerde naar de voucher:

”Als het een beetje mee zit heb je vandaag of morgen de voucher..... dit is exclusief €82 voor de ruimbagage want die heb ik apart bij moeten boeken dus die heb ik apart moeten annuleren.”

 

Wat mij betreft moet u een voucher krijgen voor het bedrag dat op de factuur van uw boeking staat. Het begrip "apoart boeken" is onduidelijk.

Badge +8

Via een reisbureau heb ik in februari 2020 een pakketreis geboekt naar Sardinië 10-18 mei, retour vliegreis incl. ruimbagage, autohuur en huur appartement. Wegens corona kon de reis niet doorgaan.  Reisbureau heeft mij nu een voucher verstrekt voor de totale reissom minus de bijgeboekte ruimbagage ad €82. Reisbureau heeft dit gemeld bij Transavia maar die geeft ‘niet thuis’.  Wat moet ik doen?

Hi @Centientje, als je lid bent van de Consumentenbond kun je deze kwestie ook voorleggen aan mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen deze week op werkdagen van 9 tot 17 uur via 070 445 45 45. Laat je het ons hier weten als je meer weet? :relaxed:

Badge +8

:arrow_right: Nederlandse luchtvaartmaatschappijen blijven het consumenten bijna onmogelijk maken om hun geld terug krijgen voor een geannuleerde vlucht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Geldgids. De maatschappijen handelen daarmee in strijd met de Europese regels. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Reputatie 7
Badge +8

Ik ben niet voor faillissementen van bedrijven en maatschappijen als ze er sowieso weinig aan kunnen doen. De corona viruscrisis kan zo'n reden zijn en de oplossing van vouchers kon een oplossing zijn. Maar de Europese commissie besloot anders, er moet geld teruggegeven worden. En dat is wet dus een verplichting. Daarmee de hand lichten van Nederlandse vliegmaatschappijen is nimmer goed te keuren. Daarbij komt dat de maatschappijen al moeilijk doen bij te late vertrektijden en anderszins overschrijding van afgesproken vaststaande tijden (niet willen compenseren in geld) en nu blijkt men ook met de vouchers heel moeilijk te doen, via extra kosten. Een schandaal dat er niet ingegrepen wordt. De KLM staat kennelijk boven de wet.

Ik heb met veel interesse de laatste publicatie van de bond over de verschillende vouchers zitten lezen en de melding dat de eerste procedures om geld te eisen dus al gestart zijn. Zouden mensen die een procedure gestart zijn nu echt meer kans hebben hun geld terug te krijgen dan de mensen die de vouchers geaccepteerd hebben als de bedrijven inderdaad failliet gaan?

Reageer