coronavirus

Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

• 13 March 2020
  • 88 reacties
  • 9252 Bekeken
Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

Toon eerste bericht

88 reacties

Reputatie 2
Badge +2

ik hoop dat niemand ze koopt, puur om aan de overheid een signaal te geven dat zij die dingen maar moeten vergoeden. bijna euro per masker is duur, normaal gaan die dingen voor paar cent bij de groothandels en je hebt toch aardig wat nodig, wil je het veilig doen. condoom gebruik je toch ook geen 2de keer hopelijk.

ik vrees echter een run op maskers, net zoals je een paar maand geleden zag bij de handgels. ik zie wel. heb de aanvraag inmiddels ook lopen bij de zorgverzekeraar. grappige is dat het ziekenhuis op de coronapoli wel kapjes uit deelt als je coronaverdachte bent. 

Reputatie 7
Badge +8

Je hebt gelijk dat het niet erg goedkoop is. En als je prijs kwaliteit, of de maak en materiaalkosten tegen de prijs gaat vergelijken, dan zal je de mondkapjes zeker duur vinden. Maar in de medische sector komt dat wel meer voor, immers het is al zo vaak hier genoemd, ook in de zorg is de marktwerking toegetreden. Burgerlijke ongehoorzaamheid als signaal is mogelijk, maar niet dragen van de maskers kunnen hoge boetes geven.

Reputatie 6
Badge +4

ik hoop dat niemand ze koopt, puur om aan de overheid een signaal te geven dat zij die dingen maar moeten vergoeden. bijna euro per masker is duur, normaal gaan die dingen voor paar cent bij de groothandels en je hebt toch aardig wat nodig, wil je het veilig doen. condoom gebruik je toch ook geen 2de keer hopelijk.

ik vrees echter een run op maskers, net zoals je een paar maand geleden zag bij de handgels. ik zie wel. heb de aanvraag inmiddels ook lopen bij de zorgverzekeraar. grappige is dat het ziekenhuis op de coronapoli wel kapjes uit deelt als je coronaverdachte bent. 

Wat is er grappig aan als iemand misschien Corona heeft? Nou mieppiewie dan koop je ze toch lekker niet. Dan kun je de operatie wel afzeggen,  want zonder mondkapje kom je het OV niet in. Vergoeding door zorgverzekeraar kun je vergeten. 

Badge +8

:arrow_right: De Consumentenbond is blij met het besluit van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Zij gaat tóch ingrijpen als luchtvaartmaatschappijen weigeren hun klanten geld terug te betalen bij een geannuleerde vlucht. Het kabinet nam het besluit na kritiek van de Europese Commissie op EU-landen die consumenten verplichten vouchers te accepteren. Er zijn nog wel wat open eindjes, zegt de Consumentenbond. Lees er meer over in ons nieuwsbericht.

Ik heb met veel interesse de laatste publicatie van de bond over de verschillende vouchers zitten lezen en de melding dat de eerste procedures om geld te eisen dus al gestart zijn. Zouden mensen die een procedure gestart zijn nu echt meer kans hebben hun geld terug te krijgen dan de mensen die de vouchers geaccepteerd hebben als de bedrijven inderdaad failliet gaan?

Reputatie 7
Badge +8

Helaas beste @A. Deen , ik ben in elk geval geen helderziende..Wat ik wel vind, maar wie ben ik?, is dat de voucher oplossing beter geregeld had kunnen worden. Nu is het wel meer één partij die de meeste winst opstrijkt..Een keuze in langere tijd had meteen beter geweest. En het gebaar wat, mogelijk te laat, kwam, de 15% extra in waarde had ook aan het begin al geopperd kunnen worden. En tot slot nu weer van de compleet betaalde prijs diverse vergoedingen afhalen, helpt niet tot oplossen. Door al dit soort negatieve opstellingen van o.a. de KLM zal men de reeds beloofde 3 miljard niet vergeten….. en de bereidheid van concessies (van consumenten), zelfs met uitzicht op faillissement, niet doen toenemen.

Reputatie 7
Badge +8

Helderziende ben ik dus niet, maar ik heb ook alle artikelen nog eens doorgenomen, en vond dan toch zwart op wit, dat het geld teruggeven al hetgeen betreffend het coronavirus, nog wel even kan duren. Met een voucher moet je een jaar wachten, maar ondanks. de Europese wet zal je in Nederland ook nog wel een tijdje op je geld moeten wachten. Dat het beide op een jaar uitkomt zou me niets verbazen.

Want  de Europese commissie stelt wel dat Nederland niet mag afwijken van de EU-regels. Toch krijgt  het kabinet een brief van de Europese Commissie waarin uitleg wordt gevraagd over het voornemen van minister Van Nieuwenhuizen om passagiers voorlopig geen financiële compensatie te geven als hun vlucht niet doorgaat. Het is de eerste stap op weg naar een zogenoemde inbreukprocedure bij het Hof.

Volgens Eurocommissaris Vestager is het een fundamenteel recht van consumenten dat ze geld terug krijgen als een dienst niet wordt geleverd, in dit geval door de coronacrisis. "Sommige mensen hebben al hun spaargeld uitgegeven om een ticket te kopen. Soms zijn ze door de crisis werkloos geworden, juist die mensen hebben recht op teruggave van hun geld als de reis niet door kan gaan."

Maar minister Van Nieuwenhuizen wil dat luchtvaartmaatschappijen tijdelijk de wet niet hoeven na te leven. Ze heeft de Tweede Kamer gezegd niet op de naleving te controleren. Daarbij heeft ze de steun van elf andere EU-landen, om dat in de hele Europese Unie niet te doen. De Europese Commissie is het daar dus niet mee eens en Nederland krijgt de komende dagen een brief waarin staat dat consumenten recht houden op financiële compensatie.

Voorlopig onderneemt de Europese Commissie nog geen juridische stappen tegen Nederland. Bij overtredingen van EU-wetten stapt de commissie vaak naar het Europees Hof om een uitspraak te vragen. (Dit bericht is ook door de NOS gebracht).

Diverse politici zijn inmiddels bezig de de ‘geldterugwet’ van de Europese commissie op te schorten. Het kan dus nog wel eens een lang ‘staartje’worden.

Badge +8

:arrow_right: Onze woordvoerder Joyce Donat is vanavond direct na het 8 uur Journaal te zien in een live uitzending van de NOS. Ze zal hier vragen beantwoorden op het gebied van het coronavirus en consumentenrecht.

Ik eet af en toe een extra banaantje voor de vitaminen, meer niet.🍌

Thanks for the information, i am collecting more information on covid19  to make a perfecct guidelines for everyone.

Reputatie 4
Badge +7

Onlangs namen wij ook een speciale podcast op over je rechten tijdens corona. Misschien ook wel interessant voor jou om te luisteren.

We hebben in december een pakketreis geboekt naar een verre bestemming. Op dit moment wordt er nog niet op de bestemming gevlogen en zijn toeristen niet welkom in het land. Voor ons geplande vertrek halverwege juli kan dat nog allemaal veranderen. Een ding wat zeker is, is dat KLM (daar vliegen we mee) mondkapjes verplicht stelt. Ik moet er niet aan denken om meer dan 12 uur lang met een mondkapje op te zitten en voor en na het eten in het toestel zou je ook je handen moeten wassen, Ziet u het al voor u, de rijen bij de toiletten? Kan er tijdens het eten (zonder mondkapje!) dan geen besmetting plaats vinden? Ik loop dan toch een zeker risico van besmetting. Mijn vraag is of deze gewijzigde voorwaarde een reden voor annuleren kan zijn zonder annuleringskosten. Immers de vervoeder heeft na totstandkoming van de overeenkomst eenzijdig de voorwaarden gewijzigd. Verder vind ik, als de reis kan doorgaan en in het land van bestemming ook iedereen een mondkapje moet dragen, dat dit dan wezenlijk anders is dan de reis die ik had geboekt. Niet alleen vanwege de hinder, maar ook omdat we veel geld aan de reis besteden en er dan tenminste leuke herinneringen aan over willen houden. En dat is niet een fotoboek met alleen maar foto's van ons met mondkapjes. Dus de touroperator kan niet leveren wat ik oorspronkelijk heb geboekt.  Is dit alles reden om zonder kosten te kunnen annuleren?

Via de TV worden wij dagelijks overgoten i.z. het Corona-virus met name de buitenlandse acties waarbij een overdaad aan beelden van mannen in isolatie pakken met spuit installaties waaruit desinfecterende middelen worden gespoten op alles wat ze tegen komen. Niets daarvan vindt plaats in Nederland Ook de informatie van de overheid rept daar met geen enkel woord over. De vraag is; zijn deze acties overbodig of zijn wij in Nederland te zuinig om dit ook toe te passen en waarom reageert de overheid hier totaal niet op. Op de TV zien wij alleen beelden van massa hysterie over het bunkeren in de supermarkten met name van  WC rollen. 

Badge +8

Leestip! Lees hier het gratis artikel uit de Geldgids van juni 2020 over vouchers.

Mijn vraag is of deze gewijzigde voorwaarde een reden voor annuleren kan zijn zonder annuleringskosten. Immers de vervoeder heeft na totstandkoming van de overeenkomst eenzijdig de voorwaarden gewijzigd.

Het is een argument, zeker, de vraag alleen is wie wilt u, of moet u, ermee overtuigen en is dat dan genoeg?

Reputatie 7
Badge +7

@B. Brinkman in de tropen ligt alles in de winkelstraten open op straat. Mensen wonen buiten, men gaat alleen naar binnen om te eten en te slapen. Wuhan ligt ter hoogte van Tenerife. Daarom spuiten ze buiten op straat.

Reputatie 7
Badge +6

Uit dit alles blijkt ook hoe kwetsbaar onze samenleving in elkaar steekt . We waren nog maar net uit de vorige economische crisis en een nieuwe dient zich alweer aan met dank aan Corona.

Het is een argument, zeker, de vraag alleen is wie wilt u, of moet u, ermee overtuigen en is dat dan genoeg?

Bedankt voor uw reactie. Ik wil eerst onderzoeken wat mijn rechtspositie is. Daarna zal ik het reisbureau of de touroperator moeten overtuigen.

Misschien interessant om als consumentenbond eens te bekijken wat het met de prijzen doet. Mijn philips 243V7QDAB (thuiswerk)monitor kocht ik in december 2019 nog voor 109,- bij CoolBlue. De prijs bij Coolblue is nu 199,-. Hoop niet dat het iets met thuiswerken ivm Corona te maken heeft. Dat zou niet cool zijn….

Badge +8

Misschien interessant om als consumentenbond eens te bekijken wat het met de prijzen doet. Mijn philips 243V7QDAB (thuiswerk)monitor kocht ik in december 2019 nog voor 109,- bij CoolBlue. De prijs bij Coolblue is nu 199,-. Hoop niet dat het iets met thuiswerken ivm Corona te maken heeft. Dat zou niet cool zijn….

Hi @bolsius, de prijsverhogingen bij Coolblue zijn al even aan de gang. Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht van vorige maand met de uitleg van deze ‘aangepaste prijzen'.

Reputatie 7
Badge +8

Voor @bolsius  wellicht interessant, nieuws van Tweakers:

Coolblue heeft besloten zijn fysieke winkels tijdelijk te sluiten wegens de gevolgen van het nieuwe coronavirus. Ook heeft het bedrijf diverse categorieën in zijn assortiment 'die nu niet belangrijk zijn', tijdelijk uitgezet.

In een toelichting meldt Coolblue dat de maatregel tot in ieder geval 6 april van kracht is. Het bedrijft zet op zijn website minder belangrijke categorieën zoals koffers, navigatiesystemen en barbecues uit. In plaats daarvan richt Coolblue zich met name op productgroepen die nu juist populair zijn, zoals monitoren, webcams en vriezers. Volgens het bedrijf vertonen deze groepen groei van honderden procenten.

"Mensen bestellen extreem veel meer thuiswerkplekken, apparatuur om met elkaar in contact te houden en spullen om huishoudens draaiend te houden." Volgens directeur Pieter Zwart werken medewerkers in acht verschillende hallen van het distributiecentrum in Tilburg dag en nacht door 'op voldoende afstand van elkaar' om de bestellingen te verwerken.

Dat laatste zal ook wel iets met de prijs doen. Groet Leo.

Badge +8

:arrow_right:  Er worden momenteel verschillende zelftesten voor het coronavirus op de markt gebracht. Zelftesten zijn echter verboden als ze niet eerst beoordeeld zijn door een aangemelde instantie. Op dit moment heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) nog geen informatie ontvangen over goedgekeurde zelftesten voor het coronavirus. Lees hier meer over in dit nieuwsbericht.

Als u nu niet betaalt weet u wat u kwijt bent en als u nu wel betaalt moet u maar afwachten wat u terug krijgt. Persoonlijk zou ik het wel weten maar zo'n afweging is zo persoonlijk.

We hebben vorig jaar een reis geboekt naar Canada en VS via reisorganisatie met vertrekdatum 12 mei. De reis bevat vliegtickets enkele hotel overnachtingen en camperhuur. We hebben vorig jaar in september een aanbetaling gedaan (25% van reissom). Het reisbureau wil nu dat we voor eind maart het restant betalen, terwijl het zeer waarschijnlijk is dat de reis in mei niet door zal kunnen gaan. Ons voorstel was om het betalen van het restant bedrag uit te stellen totdat er duidelijkheid is dat de reis door kan gaan. Wat ons betreft mag de reis ook later in het seizoen plaatsvinden, bijvoorbeeld vertrekdatum tweede week van augustus. Maar van het uitstel van de betaling wil het reisbureau niets weten. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?

Badge +8

@Gfr, dank voor je vraag en welkom op de Community! Om het forum overzichtelijk te houden heb ik je vraag verplaatst naar dit verzameltopic over het coronavirus.

Reageer