coronavirus

Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

  • 13 March 2020
  • 84 reacties
  • 9152 Bekeken
Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

Toon eerste bericht

84 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Helaas beste @A. Deen , ik ben in elk geval geen helderziende..Wat ik wel vind, maar wie ben ik?, is dat de voucher oplossing beter geregeld had kunnen worden. Nu is het wel meer één partij die de meeste winst opstrijkt..Een keuze in langere tijd had meteen beter geweest. En het gebaar wat, mogelijk te laat, kwam, de 15% extra in waarde had ook aan het begin al geopperd kunnen worden. En tot slot nu weer van de compleet betaalde prijs diverse vergoedingen afhalen, helpt niet tot oplossen. Door al dit soort negatieve opstellingen van o.a. de KLM zal men de reeds beloofde 3 miljard niet vergeten….. en de bereidheid van concessies (van consumenten), zelfs met uitzicht op faillissement, niet doen toenemen.

Reputatie 7
Badge +8

Helderziende ben ik dus niet, maar ik heb ook alle artikelen nog eens doorgenomen, en vond dan toch zwart op wit, dat het geld teruggeven al hetgeen betreffend het coronavirus, nog wel even kan duren. Met een voucher moet je een jaar wachten, maar ondanks. de Europese wet zal je in Nederland ook nog wel een tijdje op je geld moeten wachten. Dat het beide op een jaar uitkomt zou me niets verbazen.

Want  de Europese commissie stelt wel dat Nederland niet mag afwijken van de EU-regels. Toch krijgt  het kabinet een brief van de Europese Commissie waarin uitleg wordt gevraagd over het voornemen van minister Van Nieuwenhuizen om passagiers voorlopig geen financiële compensatie te geven als hun vlucht niet doorgaat. Het is de eerste stap op weg naar een zogenoemde inbreukprocedure bij het Hof.

Volgens Eurocommissaris Vestager is het een fundamenteel recht van consumenten dat ze geld terug krijgen als een dienst niet wordt geleverd, in dit geval door de coronacrisis. "Sommige mensen hebben al hun spaargeld uitgegeven om een ticket te kopen. Soms zijn ze door de crisis werkloos geworden, juist die mensen hebben recht op teruggave van hun geld als de reis niet door kan gaan."

Maar minister Van Nieuwenhuizen wil dat luchtvaartmaatschappijen tijdelijk de wet niet hoeven na te leven. Ze heeft de Tweede Kamer gezegd niet op de naleving te controleren. Daarbij heeft ze de steun van elf andere EU-landen, om dat in de hele Europese Unie niet te doen. De Europese Commissie is het daar dus niet mee eens en Nederland krijgt de komende dagen een brief waarin staat dat consumenten recht houden op financiële compensatie.

Voorlopig onderneemt de Europese Commissie nog geen juridische stappen tegen Nederland. Bij overtredingen van EU-wetten stapt de commissie vaak naar het Europees Hof om een uitspraak te vragen. (Dit bericht is ook door de NOS gebracht).

Diverse politici zijn inmiddels bezig de de ‘geldterugwet’ van de Europese commissie op te schorten. Het kan dus nog wel eens een lang ‘staartje’worden.

Badge +8

Leestip! Lees hier het gratis artikel uit de Geldgids van juni 2020 over vouchers.

Reputatie 7
Badge +8

Dank je Imke, het is een uitgebreid artikel waarbij nagenoeg alles aan bod komt. Ik ben blij dat er nu zoiets is, ook al ben ik zelf niet geabonneerd op de geldgids, ik heb al enkele andere gidsen, maar waardeer het bijzonder dat via deze weg we toch op de hoogte gehouden worden van dergelijke belangrijke artikelen. Temeer daar er op dit forum behoorlijk gediscussieerd is en er meningen naar voren kwamen, die ik overigens allen respecteer, maar niet allen de waarheid brachten, zelfs daar volledig tegenin gingen. Uit dit artikel kan ieder op zijn/haar gebied gegevens halen die hij/.zij nodig heeft, inclusief regels van maatschappijen die in feite niet voldoen aan de ‘wettelijke’ regels.  Allerhande eigen regels worden genoemd, allerhande garantiefondsen en ook allerhande ‘reizen’ (vakantiereizen, pakketreizen, cruises, vakantiehuisjes, hotels enz. enz.) omdat sommige mensen denken dat het alleen om vliegtickets gaat e.d. Een prima naslagwerk. Groet Leo.

Badge +8

:arrow_right: Pakketreizen die na 16 maart zijn geboekt, vallen niet onder de voucherregeling van de SGR. Dit ontdekte de Consumentenbond na bestudering van de voorwaarden. Als een reisorganisatie zo’n reis annuleert, vouchers uitgeeft en vervolgens failliet gaat, zijn de vouchers niet gedekt door de SGR en staan consumenten met lege handen. Je leest er meer over in ons nieuwsbericht.

UPDATE! De Consumentenbond constateerde vorige week dat niet alle reisvouchers gedekt waren door de SGR en trok daarover aan de bel. Daarop lieten de ANVR en de SGR weten dat de garantie op reisvouchers nu ook geldt voor boekingen van pakketreizen ná 16 maart. De garantieregeling geldt tot eind 2020, voor vouchers die zijn uitgegeven bij annuleringen door corona. Consumenten hebben nu de zekerheid dat hun reissommen dit jaar ook bij geannuleerde reizen beschermd zijn tegen faillissementen. 

Vandaag was de discussie over een Corona vaccinatieplicht.
Ze gaan het niet echt verplichten, maar dan mag b.v. niet meer naar het stadskantoor om je ID kaart te verlengen. Niet naar het café, voetbal of concert.
Het komt over als een middeleeuwse gedachte.
De groep die het op dit moment niet aan durft, is erg groot.
Dan moet je maar druk uit gaan oefenen.

Badge +8

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites houden zich daarbij niet altijd aan de regels. We kregen honderden klachten. Daarom gingen we in gesprek met brancheorganisaties, reisaanbieders, politiek en toezichthouders. Zijn de beloftes ingelost? Deel jouw ervaring!

Badge +8

We hebben een mailadres geopend voor consumenten met een verlopen SGR-coronavoucher. Consumenten die niet volgens afspraak na een jaar hun geld terugkrijgen, kunnen zich hier melden. We verzamelen de meldingen en ondernemen indien nodig actie. Stuur je melding naar: verlopenSGRvoucher@consumentenbond.nl en lees meer in ons nieuwsbericht.

Badge +8

Consumenten die een reis boeken, kunnen hun reissom in sommige gevallen kwijtraken bij een faillissement. Wij waarschuwen dat de reissom niet altijd gedekt is door een garantiefonds. Vouchers met SGR-dekking zijn wel goed beschermd. Lees er meer over in ons nieuwsbericht.

Reageer