coronavirus

Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

  • 13 March 2020
  • 88 reacties
  • 9252 Bekeken
Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

Toon eerste bericht

88 reacties

De reactie van onze overheid op dat virus vind ik hysterisch. En als consument, aan het einde van de economische pikorde, kunnen we onze borst wel nat maken, want het zal hierbij niet blijven. De natuur, als grondslag van alles wat leeft, ontdoet zich op geheel eigen wijze van alles wat overbodig of schadelijk is om voortbestaan te garanderen. Als bejaarde, en kennelijk doelgroep van dit virus, heb ik daar geen enkele bezwaar tegen.

Omgang met de dood, een lot dat elk levend wezen onontkoombaar treft, is hier totaal gefrusteerd. Wat ik in al die voorlichting mis, is hoe je een levenseinde, zonder isolatie en omgeven door onbekenden in witte pakken, nog humaan kan laten verlopen. Hoe de zorgverzekering daarover denkt interesseert me niet. 

Reputatie 7
Badge +6

Dit kon wel een een voorbode zijn van een ziekte die veel erger is en niet bestreden kan worden met een vaccin of iets anders. De bejaarden zijn geen doelgroep , Lisa . Iedereen kan het krijgen . Voor bejaarden is het alleen veel gevaarlijker net als elke ernstige ziekte omdat ze er veel eerder dood aan gaan doordat ouderdom nu eenmaal sneller fataal is bij ongeacht welke aandoening dan ook. *

*[Tekst aangepast door beheerder]

Badge

Vakantie binnen Nederland, all-inclusive hotel.

Mail mogen ontvangen dat ze sluiten t/m 6 april, waardoor mijn boeking niet kan doorgaan.

Dat ze graag willen weten welke andere dagen wij willen langskomen, met mogelijk bijkomende kosten als de andere dagen duurder uitvallen dan het eerder betaalde bedrag.

Vanwege het moeiilijk vakantiedagen op te kunnen nemen voor mij en mijn vrouw, die ook daadwerkelijk in de zelfde periode zullen vallen, gemeld dat wij geen andere datum wensen.

Ben ik in de juiste aanname dat ik het verplaatsen van datum mag weigeren en 100% geld terug mag verwachten omdat het betreffende Hotel mij niet kan leveren waar ik mijn geld voor heb uitgegeven?

Ze geven aan dat ik 15% van de kosten mag betalen voor een annulering, als ik de annulering binnen 13 a 7 dagen zou doorvoeren komen de kosten op 30% uit.

In mijn optiek is het 't Hotel wat de annulering doet, omdat ze niet kunnen leveren, dan mag ik het volledig gestorte bedrag terug verwachten?

Badge

Excuus, zag niet vanuit de front-page dat dit “Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer” onder het "Zorg en Gezondheid” forum gedeelte stond.
Mocht iemand toch het antwoord weten dan hoor ik het graag.

Badge +8

Excuus, zag niet vanuit de front-page dat dit “Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer” onder het "Zorg en Gezondheid” forum gedeelte stond.
Mocht iemand toch het antwoord weten dan hoor ik het graag.

Het past hier prima in dit verzameltopic hoor, @Stigmata87:relaxed:

Badge

Ik weet niet wat je rechten wettelijk gezien zijn . Omdat het voor het hotel ook overmacht is en ze schade ondervinden , vind ik persoonlijk het aanbod zeer schappelijk. 

Mogen ze vanwege overmacht, de schade dan niet verhalen bij de overheid? i.p.v. hun klant?

Wil best in quarantaine in het Hotel i.p.v. Thuis :smirk: . ik wens mijn geld terug, of de datum die we geprikt hebben, hoe coulant een andere datum met mogelijke meerprijs ook mag zijn, als wij hier geen gebruik van kunnen maken word 't lastig.

Voor mijn weten hoeven Hotels ook niet dicht, des te meer een eigen keuze van het Hotel neem ik dus aan.

Reputatie 7
Badge +8

Er zit, ik heb dat in andere topics ook al gezien, en ik hou zowat alles van consumenten TV programma's bij, alles dus overziend, een hoop leed bij mensen die op reis gaan, een reisje hebben geboekt of hou het algemeen mensen die weg willen, de deur uit willen, vrij willen zijn, naar het theater willen, naar de bioscoop, of naar de horeca enz.  Wellicht begrijp u al waar ik heen wil, nou nergens dus, we kunnen nergens meer heen. Is het hysterie, goed dat is dan uw mening, maar ik geloof dat dit geen niemendalletje meer is. Hier is iets vreselijks aan de hand.. Iedere avond TV over het coronavirus en over alle maatregelen die genomen worden of moeten genomen worden….. ik concludeer uit dit alles er komt een enorme bak ellende over ons heen.. En misschien is morgen de hele zaak, de bv Nederland , wel op slot. Dan mogen we niets meer en…… ook al heb ik geen reisje betaald, al ben ik nog geen cent kwijt (maar een aantal bestellingen heeft me al aardig geld gekost, betalen en niet kunnen leveren), we gaan straks nog heel veel betalen. Alle maatregelen die genomen worden dat kost geld, dat kost ons geld.

Wat nu gebeurt, in deze tijd, dan kom je er niet met een beetje solidariteit, een beetje coulance. Nee we zullen moeten veranderen, en een hoop solidariteit, coulance en medemenselijkheid en hulp is nodig. Ik heb volle begrip voor reisjes die niet doorgaan, die in elk geval 'wat’ geld kosten, vervelend is een zwak woord, het is altijd erg geld kwijt te raken. Maar nu krijg je dadelijk een nieuwe jas zonder zakken. Natuurlijk voor niemand te hopen….. maar zoek je recht, probeer je geld terug te krijgen….. maar sta ook een beetje in de wereld, die van nu.

Helaas moet ik mijn enige vakantie dit jaar afzeggen: niet veilig nu voor mij als zeventiger.
Ik zou een week naar de Veluwe, in een hotel.

Ik (als leek) heb een paar vragen.

Hotels krijgen steun van de overheid (= de mensen, het volk), zodat ze hun personeel toch kunnen betalen — maar de mensen (de gasten) moeten toch hun kamer betalen als ze moeten annuleren. Is dat terecht?

Hotels mogen open blijven omdat ze niet zelf mogen koken. Ze gaan bezorgmaaltijden serveren. Maar waarom is dat veiliger?  Doet het er iets toe wie kookt?
 

Reputatie 7
Badge +8

Ik voel me geroepen even op te merken dat ik het bijzonder treurig vind dat uw en vele anderen hun reisje(s) niet door kunnen gaan. Dat is echt niet leuk en zeker niet in bepaalde omstandigheden. Wij zijn zelf in de 70 en kunnen om andere reden niet meer op reis of op vakantie. Dus wij voelen heel goed wat u bedoelt. Maar de tijd van nu is nu eenmaal anders dan in ‘gewone c.q. normale’ tijden. Niettemin  wens ik u veel sterkte bij het vinden van een voor u goede oplossing. Uiteraard heeft de consumentenbond het druk met al dit soort kwesties door het coronavirus, maar probeer toch de vraag aan de bond te stellen.

Badge +8

:arrow_right: Een reis annuleren vanwege het coronavirus is vaak geen geldige annuleringsreden voor de annuleringsverzekering. Maar de (indirecte) gevolgen van het virus soms wel, zoals ontslag of ziekte. Lees hier meer over op onze website.

Badge +8

:arrow_right:  Onze woordvoerder Gerard Spierenburg is morgenavond om 19 uur te zien in het televisieprogramma Kassa. Hier praat hij onder andere over het opzeggen van abonnementen bij sportscholen of compensatie omdat je niet kunt sporten.

Badge +8

:arrow_right: Pakketreizen die na 16 maart zijn geboekt, vallen niet onder de voucherregeling van de SGR. Dit ontdekte de Consumentenbond na bestudering van de voorwaarden. Als een reisorganisatie zo’n reis annuleert, vouchers uitgeeft en vervolgens failliet gaat, zijn de vouchers niet gedekt door de SGR en staan consumenten met lege handen. Je leest er meer over in ons nieuwsbericht.

UPDATE! De Consumentenbond constateerde vorige week dat niet alle reisvouchers gedekt waren door de SGR en trok daarover aan de bel. Daarop lieten de ANVR en de SGR weten dat de garantie op reisvouchers nu ook geldt voor boekingen van pakketreizen ná 16 maart. De garantieregeling geldt tot eind 2020, voor vouchers die zijn uitgegeven bij annuleringen door corona. Consumenten hebben nu de zekerheid dat hun reissommen dit jaar ook bij geannuleerde reizen beschermd zijn tegen faillissementen. 

Reputatie 1
Badge

Ik geloof niet in toeval.
Naar mijn inziens is dit virus door de mens zelf verspreid.
Goederentreinen met wagons waar precies dezelfde naamaanduiding staat als hoe men het coronavirus bij werkelijke naam benoemd word. (Ik heb foto`s, maar gaat ook al rond op internet, en is geen Hoax)
Langzaam gaan steeds meer mensen hetzelfde denken als ik.
En wat deden die Amerikaanse soldaten vorige week in Nederland waar men verder niets over heeft vermeld??
Desalniettemin wil ik getroffenen sterkte toewensen, en dat er zo spoedig als mogelijk iets van een medicijn mag komen.
Ook in onze vriendenkring zitten mensen vast in het buitenland, en een aantal die nu in Spanje wonen hebben het ook niet fijn.
Als hier een lockdown zou komen gaat dat tegen mijn principes in van democratie.
Nooit zal ik andere in gevaar brengen, maar ik laat me niet helemaal opsluiten.
Daarbij, de hond moet ook wel eens naar buiten.

Reageer