coronavirus

Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

• 13 March 2020
  • 84 reacties
  • 9152 Bekeken
Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer
Badge +8
  • Community Manager
  • 2085 reacties

Sinds gisteren gelden er in Nederland nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.

Zorgverzekering
Het voorkomen, indammen en behandelen van dit coronavirus kan verschillende kosten met zich meebrengen. Welke kosten krijg je vergoed vanuit je zorgverzekering? Bekijk het handige overzicht op onze website.

Reis annuleren of omboeken
Heb je reisplannen of ben je al op reis? Op deze pagina lees je meer over reisadviezen, omboekingen en annuleringsdekkingen.Of bekijk dit gratis artikel uit de Geldgids van juni 2020 over vouchers.

Vakantiemeldpunt
Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites houden zich daarbij niet altijd aan de regels. We kregen honderden klachten. Daarom gingen we in gesprek met brancheorganisaties, reisaanbieders, politiek en toezichthouders. Zijn de beloftes ingelost? Deel jouw ervaring

Hoe zit dit met jou? Heb jij al veel kosten gemaakt om voorzorgsmaatregelen te treffen? Of lijken je reisplannen in het water te vallen? Praat mee!

84 reacties

Badge +8

Consumenten die een reis boeken, kunnen hun reissom in sommige gevallen kwijtraken bij een faillissement. Wij waarschuwen dat de reissom niet altijd gedekt is door een garantiefonds. Vouchers met SGR-dekking zijn wel goed beschermd. Lees er meer over in ons nieuwsbericht.

Badge +8

We hebben een mailadres geopend voor consumenten met een verlopen SGR-coronavoucher. Consumenten die niet volgens afspraak na een jaar hun geld terugkrijgen, kunnen zich hier melden. We verzamelen de meldingen en ondernemen indien nodig actie. Stuur je melding naar: verlopenSGRvoucher@consumentenbond.nl en lees meer in ons nieuwsbericht.

Badge +8

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites houden zich daarbij niet altijd aan de regels. We kregen honderden klachten. Daarom gingen we in gesprek met brancheorganisaties, reisaanbieders, politiek en toezichthouders. Zijn de beloftes ingelost? Deel jouw ervaring!

Vandaag was de discussie over een Corona vaccinatieplicht.
Ze gaan het niet echt verplichten, maar dan mag b.v. niet meer naar het stadskantoor om je ID kaart te verlengen. Niet naar het café, voetbal of concert.
Het komt over als een middeleeuwse gedachte.
De groep die het op dit moment niet aan durft, is erg groot.
Dan moet je maar druk uit gaan oefenen.

Badge +8

:arrow_right: Pakketreizen die na 16 maart zijn geboekt, vallen niet onder de voucherregeling van de SGR. Dit ontdekte de Consumentenbond na bestudering van de voorwaarden. Als een reisorganisatie zo’n reis annuleert, vouchers uitgeeft en vervolgens failliet gaat, zijn de vouchers niet gedekt door de SGR en staan consumenten met lege handen. Je leest er meer over in ons nieuwsbericht.

UPDATE! De Consumentenbond constateerde vorige week dat niet alle reisvouchers gedekt waren door de SGR en trok daarover aan de bel. Daarop lieten de ANVR en de SGR weten dat de garantie op reisvouchers nu ook geldt voor boekingen van pakketreizen ná 16 maart. De garantieregeling geldt tot eind 2020, voor vouchers die zijn uitgegeven bij annuleringen door corona. Consumenten hebben nu de zekerheid dat hun reissommen dit jaar ook bij geannuleerde reizen beschermd zijn tegen faillissementen. 

Reputatie 7
Badge +8

Dank je Imke, het is een uitgebreid artikel waarbij nagenoeg alles aan bod komt. Ik ben blij dat er nu zoiets is, ook al ben ik zelf niet geabonneerd op de geldgids, ik heb al enkele andere gidsen, maar waardeer het bijzonder dat via deze weg we toch op de hoogte gehouden worden van dergelijke belangrijke artikelen. Temeer daar er op dit forum behoorlijk gediscussieerd is en er meningen naar voren kwamen, die ik overigens allen respecteer, maar niet allen de waarheid brachten, zelfs daar volledig tegenin gingen. Uit dit artikel kan ieder op zijn/haar gebied gegevens halen die hij/.zij nodig heeft, inclusief regels van maatschappijen die in feite niet voldoen aan de ‘wettelijke’ regels.  Allerhande eigen regels worden genoemd, allerhande garantiefondsen en ook allerhande ‘reizen’ (vakantiereizen, pakketreizen, cruises, vakantiehuisjes, hotels enz. enz.) omdat sommige mensen denken dat het alleen om vliegtickets gaat e.d. Een prima naslagwerk. Groet Leo.

Badge +8

Leestip! Lees hier het gratis artikel uit de Geldgids van juni 2020 over vouchers.

Reputatie 7
Badge +8

Helderziende ben ik dus niet, maar ik heb ook alle artikelen nog eens doorgenomen, en vond dan toch zwart op wit, dat het geld teruggeven al hetgeen betreffend het coronavirus, nog wel even kan duren. Met een voucher moet je een jaar wachten, maar ondanks. de Europese wet zal je in Nederland ook nog wel een tijdje op je geld moeten wachten. Dat het beide op een jaar uitkomt zou me niets verbazen.

Want  de Europese commissie stelt wel dat Nederland niet mag afwijken van de EU-regels. Toch krijgt  het kabinet een brief van de Europese Commissie waarin uitleg wordt gevraagd over het voornemen van minister Van Nieuwenhuizen om passagiers voorlopig geen financiële compensatie te geven als hun vlucht niet doorgaat. Het is de eerste stap op weg naar een zogenoemde inbreukprocedure bij het Hof.

Volgens Eurocommissaris Vestager is het een fundamenteel recht van consumenten dat ze geld terug krijgen als een dienst niet wordt geleverd, in dit geval door de coronacrisis. "Sommige mensen hebben al hun spaargeld uitgegeven om een ticket te kopen. Soms zijn ze door de crisis werkloos geworden, juist die mensen hebben recht op teruggave van hun geld als de reis niet door kan gaan."

Maar minister Van Nieuwenhuizen wil dat luchtvaartmaatschappijen tijdelijk de wet niet hoeven na te leven. Ze heeft de Tweede Kamer gezegd niet op de naleving te controleren. Daarbij heeft ze de steun van elf andere EU-landen, om dat in de hele Europese Unie niet te doen. De Europese Commissie is het daar dus niet mee eens en Nederland krijgt de komende dagen een brief waarin staat dat consumenten recht houden op financiële compensatie.

Voorlopig onderneemt de Europese Commissie nog geen juridische stappen tegen Nederland. Bij overtredingen van EU-wetten stapt de commissie vaak naar het Europees Hof om een uitspraak te vragen. (Dit bericht is ook door de NOS gebracht).

Diverse politici zijn inmiddels bezig de de ‘geldterugwet’ van de Europese commissie op te schorten. Het kan dus nog wel eens een lang ‘staartje’worden.

Reputatie 7
Badge +8

Helaas beste @A. Deen , ik ben in elk geval geen helderziende..Wat ik wel vind, maar wie ben ik?, is dat de voucher oplossing beter geregeld had kunnen worden. Nu is het wel meer één partij die de meeste winst opstrijkt..Een keuze in langere tijd had meteen beter geweest. En het gebaar wat, mogelijk te laat, kwam, de 15% extra in waarde had ook aan het begin al geopperd kunnen worden. En tot slot nu weer van de compleet betaalde prijs diverse vergoedingen afhalen, helpt niet tot oplossen. Door al dit soort negatieve opstellingen van o.a. de KLM zal men de reeds beloofde 3 miljard niet vergeten….. en de bereidheid van concessies (van consumenten), zelfs met uitzicht op faillissement, niet doen toenemen.

Ik heb met veel interesse de laatste publicatie van de bond over de verschillende vouchers zitten lezen en de melding dat de eerste procedures om geld te eisen dus al gestart zijn. Zouden mensen die een procedure gestart zijn nu echt meer kans hebben hun geld terug te krijgen dan de mensen die de vouchers geaccepteerd hebben als de bedrijven inderdaad failliet gaan?

Reputatie 7
Badge +8

Ik ben niet voor faillissementen van bedrijven en maatschappijen als ze er sowieso weinig aan kunnen doen. De corona viruscrisis kan zo'n reden zijn en de oplossing van vouchers kon een oplossing zijn. Maar de Europese commissie besloot anders, er moet geld teruggegeven worden. En dat is wet dus een verplichting. Daarmee de hand lichten van Nederlandse vliegmaatschappijen is nimmer goed te keuren. Daarbij komt dat de maatschappijen al moeilijk doen bij te late vertrektijden en anderszins overschrijding van afgesproken vaststaande tijden (niet willen compenseren in geld) en nu blijkt men ook met de vouchers heel moeilijk te doen, via extra kosten. Een schandaal dat er niet ingegrepen wordt. De KLM staat kennelijk boven de wet.

Badge +8

:arrow_right: Nederlandse luchtvaartmaatschappijen blijven het consumenten bijna onmogelijk maken om hun geld terug krijgen voor een geannuleerde vlucht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Geldgids. De maatschappijen handelen daarmee in strijd met de Europese regels. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Badge +8

Via een reisbureau heb ik in februari 2020 een pakketreis geboekt naar Sardinië 10-18 mei, retour vliegreis incl. ruimbagage, autohuur en huur appartement. Wegens corona kon de reis niet doorgaan.  Reisbureau heeft mij nu een voucher verstrekt voor de totale reissom minus de bijgeboekte ruimbagage ad €82. Reisbureau heeft dit gemeld bij Transavia maar die geeft ‘niet thuis’.  Wat moet ik doen?

Hi @Centientje, als je lid bent van de Consumentenbond kun je deze kwestie ook voorleggen aan mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen deze week op werkdagen van 9 tot 17 uur via 070 445 45 45. Laat je het ons hier weten als je meer weet? :relaxed:

Wat mij betreft moet u een voucher krijgen voor het bedrag dat op de factuur van uw boeking staat. Het begrip "apoart boeken" is onduidelijk.

Badge

Dit kreeg ik als antwoord van mijn reisbureau, toen ik informeerde naar de voucher:

”Als het een beetje mee zit heb je vandaag of morgen de voucher..... dit is exclusief €82 voor de ruimbagage want die heb ik apart bij moeten boeken dus die heb ik apart moeten annuleren.”

Badge

Mijn reisbureau is bemiddelaar voor een complete pakketreis van Travelportal.

Ik begrijp het niet, u zegt dat het een pakketreis is, dan zou u geen voucher van Transavia maar van reisbureau moeten krijgen. Waar is de accommodatie en de autohuur gebleven?

Badge

Mijn reisbureau heeft van Transavia wel een voucher voor de tickets gekregen maar niet de door het reisbureau bijgeboekte bagage. Transavia wil dat bedrag (nog?) niet in vouchers teruggeven. 

Heeft u bijgeboekt bij het reisbureau of rechtstreeks bij Transavia? In het eerste moet u bij het reisbureau zijn en begrijp ik niet wat Transavia ermee te maken heeft, in het tweede geval moet u bij Transavia zijn.

Badge

Via een reisbureau heb ik in februari 2020 een pakketreis geboekt naar Sardinië 10-18 mei, retour vliegreis incl. ruimbagage, autohuur en huur appartement. Wegens corona kon de reis niet doorgaan.  Reisbureau heeft mij nu een voucher verstrekt voor de totale reissom minus de bijgeboekte ruimbagage ad €82. Reisbureau heeft dit gemeld bij Transavia maar die geeft ‘niet thuis’.  Wat moet ik doen?

Ik laat de uitkomst nog weten

Beste @Imke , Met het reisbureau zijn we samen tot de conclusie gekomen dat de beste oplossing toch gewoon het annuleren van de reis is. Als de reis volgens de touroperator toch door zou kunnen gaan zou het nooit de reis kunnen worden die we voor ogen hadden gezien alle maatregelen die hoogst waarschijnlijk nog van kracht zouden zijn wegens Corona. Om te voorkomen dat annuleren dan, op een later tijdstip, nog veel meer zou kosten, was annuleren nu de beste optie. Helaas hebben we geen glazen bol en kunnen we dus niet weten of de reis alsnog door de touroperator geannuleerd wordt. Dus deze optie is eigenlijk de beste om meer kosten te voorkomen.

Het reisbureau (D-Reizen) heeft mij hierbij heel netjes en vlot geholpen. 

Als je lid bent van de Consumentenbond kun je hierover telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen? :relaxed:

Beste @Imke , Bedankt voor de tip. Ik heb contact opgenomen met je collega's van Advisering. Blijkt toch wel heel lastig te zijn. Advies is om eerst met het reisbureau contact op te nemen om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Misschien komen we samen tot een oplossing. Ik laat de uitkomst nog weten.

Het is een argument, zeker, de vraag alleen is wie wilt u, of moet u, ermee overtuigen en is dat dan genoeg?

Bedankt voor uw reactie. Ik wil eerst onderzoeken wat mijn rechtspositie is. Daarna zal ik het reisbureau of de touroperator moeten overtuigen.

Badge +8

Is dit alles reden om zonder kosten te kunnen annuleren?

Beste @Wano, dank voor je vraag en welkom op de Community. Als je lid bent van de Consumentenbond kun je hierover telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen? :relaxed:

Mijn vraag is of deze gewijzigde voorwaarde een reden voor annuleren kan zijn zonder annuleringskosten. Immers de vervoeder heeft na totstandkoming van de overeenkomst eenzijdig de voorwaarden gewijzigd.

Het is een argument, zeker, de vraag alleen is wie wilt u, of moet u, ermee overtuigen en is dat dan genoeg?

Reageer