coronavirus

Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer

  • 13 March 2020
  • 84 reacties
  • 9152 Bekeken
Coronavirus: je rechten, vergoedingen en meer
Badge +8
  • Moderator
  • 2080 reacties

Sinds gisteren gelden er in Nederland nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.

Zorgverzekering
Het voorkomen, indammen en behandelen van dit coronavirus kan verschillende kosten met zich meebrengen. Welke kosten krijg je vergoed vanuit je zorgverzekering? Bekijk het handige overzicht op onze website.

Reis annuleren of omboeken
Heb je reisplannen of ben je al op reis? Op deze pagina lees je meer over reisadviezen, omboekingen en annuleringsdekkingen.Of bekijk dit gratis artikel uit de Geldgids van juni 2020 over vouchers.

Vakantiemeldpunt
Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites houden zich daarbij niet altijd aan de regels. We kregen honderden klachten. Daarom gingen we in gesprek met brancheorganisaties, reisaanbieders, politiek en toezichthouders. Zijn de beloftes ingelost? Deel jouw ervaring

Hoe zit dit met jou? Heb jij al veel kosten gemaakt om voorzorgsmaatregelen te treffen? Of lijken je reisplannen in het water te vallen? Praat mee!

 


84 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Met ik geloof niet …. zal u ongetwijfeld niet de religie bedoelen of die erbij betrekken. Maar daarvoor in de plaats dan geloven in een complot theorie heeft nou ook niet mijn voorkeur. Wat bereik je daarmee??? Nog meer onduidelijkheid, nog meer angst. Ik bestempel het voorlopig als Indianen verhalen. Maar weer mogelijkheden genoeg om een ieder op een ander (dwaal)spoor te zetten.

Reputatie 1
Badge +1

voor wie het nog niet weet, er is sinds 5 maart de officiele digitale corona zelf test , initiatief van aantal grote zorgverzekeraars.

https://www.moetiknaardedokter.nl/corona-test

Badge +8

:arrow_right: Om de verspreiding van het coronavirus in te dammen hebben banken de limiet voor contactloos betalen tijdelijk verhoogd. Hierdoor hoeven mensen veel minder vaak hun pincode in te toetsen. Lees er meer over in dit nieuwsbericht.

Reputatie 3
Badge +3

Ik geloof niet in toeval.
Naar mijn inziens is dit virus door de mens zelf verspreid.
Goederentreinen met wagons waar precies dezelfde naamaanduiding staat als hoe men het coronavirus bij werkelijke naam benoemd word. (Ik heb foto`s, maar gaat ook al rond op internet, en is geen Hoax)
Langzaam gaan steeds meer mensen hetzelfde denken als ik.
En wat deden die Amerikaanse soldaten vorige week in Nederland waar men verder niets over heeft vermeld??
Desalniettemin wil ik getroffenen sterkte toewensen, en dat er zo spoedig als mogelijk iets van een medicijn mag komen.
Ook in onze vriendenkring zitten mensen vast in het buitenland, en een aantal die nu in Spanje wonen hebben het ook niet fijn.
Als hier een lockdown zou komen gaat dat tegen mijn principes in van democratie.
Nooit zal ik andere in gevaar brengen, maar ik laat me niet helemaal opsluiten.
Daarbij, de hond moet ook wel eens naar buiten.

 

Tja. Er bestaat ook bier met de naam Corona, dat is net zo goed toeval (en je wordt niet ziek als je het drinkt, er zijn ook nog mensen die dát denken helaas). Aan het verspreiden van complottheorieën en hoaxes heeft niemand iets, het zorgt alleen voor meer angst en onzekerheid dus hou daar aub mee op…

 

En ook met uitspraken als: ik laat me niet helemaal opsluiten. Stel dat er een complete lockdown komt, dan is dat te danken aan juist die mensen die zich nu niet aan de regels wensen te houden. Natuurlijk is het niet leuk, ik wil dit ook helemaal niet, maar we moeten wel. En we moeten met z’n allen anders komt het niet goed.

Het is niet de rechter maar Brussel die dwars door het hele voucher-kaartenhuis vliegt. Ik denk snel claimen want zo direct komt iedereen.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10410370/brussel-steekt-stokje-voor-vouchers-vliegreizen

Ik eet af en toe een extra banaantje voor de vitaminen, meer niet.🍌

Daar heb je wel recht op maar het wordt niet vergoed

bedankt voor je links, ik heb veel geleerd

Reputatie 7
Badge +8

Dank je Imke, het is een uitgebreid artikel waarbij nagenoeg alles aan bod komt. Ik ben blij dat er nu zoiets is, ook al ben ik zelf niet geabonneerd op de geldgids, ik heb al enkele andere gidsen, maar waardeer het bijzonder dat via deze weg we toch op de hoogte gehouden worden van dergelijke belangrijke artikelen. Temeer daar er op dit forum behoorlijk gediscussieerd is en er meningen naar voren kwamen, die ik overigens allen respecteer, maar niet allen de waarheid brachten, zelfs daar volledig tegenin gingen. Uit dit artikel kan ieder op zijn/haar gebied gegevens halen die hij/.zij nodig heeft, inclusief regels van maatschappijen die in feite niet voldoen aan de ‘wettelijke’ regels.  Allerhande eigen regels worden genoemd, allerhande garantiefondsen en ook allerhande ‘reizen’ (vakantiereizen, pakketreizen, cruises, vakantiehuisjes, hotels enz. enz.) omdat sommige mensen denken dat het alleen om vliegtickets gaat e.d. Een prima naslagwerk. Groet Leo.

Badge +8

 Is dit alles reden om zonder kosten te kunnen annuleren?

Beste @Wano, dank voor je vraag en welkom op de Community. Als je lid bent van de Consumentenbond kun je hierover telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen? :relaxed:

Badge +8

:arrow_right: Vanwege de coronacrisis zijn we veel thuis en hebben we meer tijd om te lezen én schoon te maken... Deze week daarom een gratis e-book over schoonmaken: Lekker Schoon. Download de PDF hier.

Als je lid bent van de Consumentenbond kun je hierover telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen? :relaxed:

Beste @Imke , Bedankt voor de tip. Ik heb contact opgenomen met je collega's van Advisering. Blijkt toch wel heel lastig te zijn. Advies is om eerst met het reisbureau contact op te nemen om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Misschien komen we samen tot een oplossing. Ik laat de uitkomst nog weten.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind je probleem hier wel passen omdat het alles met de gevolgen van Corona te maken heeft, @Stigmata87 . Ik weet niet wat je rechten wettelijk gezien zijn . Omdat het voor het hotel ook overmacht is en ze schade ondervinden , vind ik persoonlijk het aanbod zeer schappelijk. 

@Stigmata87 een hotel die uw reservering niet kan honoreren hoort u uw geld terug te geven. Maar we hebben collectief besloten dat iedereen een beetje coulance moet betrachten dus wordt van u blijkbaar verwacht dat u de vakantie verzet of 15% betaalt. Gelijk hebben is één ding, gelijk krijgen iets anders.

Ik laat de uitkomst nog weten

Beste @Imke , Met het reisbureau zijn we samen tot de conclusie gekomen dat de beste oplossing toch gewoon het annuleren van de reis is. Als de reis volgens de touroperator toch door zou kunnen gaan zou het nooit de reis kunnen worden die we voor ogen hadden gezien alle maatregelen die hoogst waarschijnlijk nog van kracht zouden zijn wegens Corona. Om te voorkomen dat annuleren dan, op een later tijdstip, nog veel meer zou kosten, was annuleren nu de beste optie. Helaas hebben we geen glazen bol en kunnen we dus niet weten of de reis alsnog door de touroperator geannuleerd wordt. Dus deze optie is eigenlijk de beste om meer kosten te voorkomen.

Het reisbureau (D-Reizen) heeft mij hierbij heel netjes en vlot geholpen. 

 

Reputatie 7
Badge +6

Als je met  ‘ de mens ‘  een of andere gestoorde professor bedoelt die een hekel heeft aan alle mensen op deze wereld of wat wou doen aan de overbevolking ? Zeer onwaarschijnlijk , maar niet onmogelijk denk ik. 

Badge +8

:arrow_right: De houding van de Nederlandse overheid ten opzichte van luchtvaartvouchers is kortzichtig en riskant. Dat stelt de Consumentenbond in een reactie op de antwoorden die minister Van Nieuwenhuizen gaf op Kamervragen hierover. Lees hier meer over in dit nieuwsbericht.

De houding van de Nederlandse overheid ten opzichte van luchtvaartvouchers is kortzichtig en riskant.

Dan zal het wel wachten op een kort geding worden, niets leuker dan de rechter die overal dwars doorheen gaat waarna het hele kaartenhuis van ongedekte luchtvaart vouchers in elkaar stort. Kijken of de Nederlandse overheid dan nog steeds garant staat.

Reputatie 1
Badge +1

een lockdown is nodig omdat we met zn allen teveel uitgeven aan de verkeerde zorg kostenposten en er een paar kabinetten hebben zitten snoeien in ziekenhuizen en we nu in dit raar DBC systeem zijn verzeild geraakt waar in 1 IC plek nu 900 duizend euro per jaar kost.  geen wonder dat er maar 1200 plekken van zijn in nederland dus. hopelijk duiken nu nieuwere betere methoden op die goedkoper zijn.

 

die USmilitairen zijn op uitnodiging van de EU na jarenlang onderhandeling en zijn inmiddels gestopt met hun oefening.

Badge

Via een reisbureau heb ik in februari 2020 een pakketreis geboekt naar Sardinië 10-18 mei, retour vliegreis incl. ruimbagage, autohuur en huur appartement. Wegens corona kon de reis niet doorgaan.  Reisbureau heeft mij nu een voucher verstrekt voor de totale reissom minus de bijgeboekte ruimbagage ad €82. Reisbureau heeft dit gemeld bij Transavia maar die geeft ‘niet thuis’.  Wat moet ik doen?

Badge +8

We hebben een mailadres geopend voor consumenten met een verlopen SGR-coronavoucher. Consumenten die niet volgens afspraak na een jaar hun geld terugkrijgen, kunnen zich hier melden. We verzamelen de meldingen en ondernemen indien nodig actie. Stuur je melding naar: verlopenSGRvoucher@consumentenbond.nl en lees meer in ons nieuwsbericht.

Heeft u bijgeboekt bij het reisbureau of rechtstreeks bij Transavia? In het eerste moet u bij het reisbureau zijn en begrijp ik niet wat Transavia ermee te maken heeft, in het tweede geval moet u bij Transavia zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Beste Monique en mieppieWie.. Even een vraag een digitale corona test, ook al is ie officieel, komt mij vreemd over. Is het echt officieel of zit je bij aanklikken aan een stoot virus en malware vast. Ik zou dit nou niet zomaar aanklikken. Groet Leo.

Badge

Mijn reisbureau heeft van Transavia wel een voucher voor de tickets gekregen maar niet de door het reisbureau bijgeboekte bagage. Transavia wil dat bedrag (nog?) niet in vouchers teruggeven. 

Ik begrijp het niet, u zegt dat het een pakketreis is, dan zou u geen voucher van Transavia maar van reisbureau moeten krijgen. Waar is de accommodatie en de autohuur gebleven?

Badge

Mijn reisbureau is bemiddelaar voor een complete pakketreis van Travelportal.

Reageer