Consumentenbond.nl

desinfectiemiddel i.p.v. zeep

• 10 juni 2020
  • 7 reacties
  • 491 Bekeken

Welk desinfectiemiddel gebruik je voor je handen of voor de deurklinken? Wie blijft bij gewoon schoonmaken met water en zeep?

7 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Deurklinken schoonmaken?
Doe ik nooit.

Reputatie 7
Badge +7

Desinfectie via water en zeep bleven volgen de WHO en het RIVM de beste middelen tegen het coronavirus.

Ziekenhuizen gebruiken een speciaal desinfectiemiddel. Volgen de EHBO en de ziekenhuizen zelf is  het middel Sterillium handdesinfectiemiddel het meest gebruikte ontsmettingsmiddel voor handen in ziekenhuizen. Inhoud: 100 ml.

✅ Werkt o.a. tegen bacteriën, virussen en schimmels
✅ Huidvriendelijk
✅ Kleurstof- en parfumvri

Het rijksinstituut voor volksgezondheid en het GGD bevelen weer andere middelen aan.De informatie is afgestemd op de informatie van de WIP (geschreven voor klinische settings, zoals ziekenhuizen, revalidatiecentra) en het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid. Het is van belang de juiste methoden toe te passen en producten te gebruiken bij desinfectie ter bestrijding van desbetreffend micro-organisme. De producten moeten geregistreerd staan bij het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb). In enkele gevallen kan er sprake zijn van een ander desinfectiebeleid; in dat geval vindt u dit in de LCI-richtlijn van het desbetreffende micro-organisme onder het kopje Desinfectie (bijvoorbeeld bij Clostridium difficile). Indien het micro-organisme bekend is, is het raadzaam de richtlijn hiervan te raadplegen.

Kortom hier weer weinig transparantie en keuze zat , de middelen zijn in elk geval goedgekeurd.

De link naar de Covid19 in het overzicht met de micro-organismen werkt niet. Sterillium is alleen verkrijgbaar via een ziekenhuis-apotheek (het is niet door het CTGB goedgekeurd, maar het is een geregistreerd geneesmiddel. Wij hebben een overzicht gemaakt van de diverse, nog verkrijgbare desinfectiemiddelen. O.a. Alphades komt elke dag in een bepaalde hoeveelheid beschikbaar. Daarnaast verwachten wij binnenkort een tijdelijke vrijstelling voor het product Logic Sept van Logic Chemie. Het bevat weinig alcohol, en is dus niet ontvettend voor de huid. ik houd u op de hoogte

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @A. van Faassen . Vooral nu door het Coronavirus, het Covid19, zijn desinfectiemiddelen actueel. Het is echter een moeilijke materie en waarschijnlijk houdt de WHO en het RIVM het voor iedereen makkelijker om het bij water en zeep te houden. Je wordt echter overgooid met talloze ontsmettingsmiddelen, hoe weet je wat goed is, bij alle supermarktwagentjes staan van die spuitflessen, wat is het. Je ziet door de bomen het bos niet meer.

Het was mij niet bekend dat Sterillium alleen op recept verkrijgbaar was en ook niet dat het niet goedgekeurd is door CTGB. U noemt wij hebben een overzicht gemaakt, is wij de CTGB? Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb beoordeelt of gewasbeschermingsmiddelen en biociden veilig zijn voor mens, dier en milieu voordat ze worden verkocht).  De desinfectiemiddelen die in Nederland gebruikt mogen worden zijn te vinden in de databank van de CTGB en de  databank van ECHA. Of bedoelt u heel iets anders.?

geachte heer de Ruiter,

wij zijn mijn collega Iris van ‘t Leven en ik. Wij zijn beide arbeidshygienisten. Ik ben van oorsprong biochemicus, dus al die desinfectiemiddelen en virussen zeggen mij wel iets. Ook ik was getriggerd door al die verschillende middelen die bij de supermarkten stonden. Het klopt dat de bekende coronavirussen als SARS, MERS en nu het SARS-Cov2 zeer gevoelig zijn desinfectiemiddelen, dus ook voor zeepachtige stoffen. Gecombineerd met de mechanische verwijdering van vuil door wassen met water en zeep, zal dit al redelijk goed werken tegen het huidige corona-virus. Echter niet altijd is water bij de hand, en voor de huid is vaak wassen met water en zeep funest, tenzij de handen systematisch weer ingevet worden. In die gevallen zijn desinfectiemiddelen beter. We stellen het overzicht dat we gemaakt hebben beschikbaar onder Creative Commons 4.0, d.w.z. o.a. niet voor commerciele toepassing. Wat is de achtergrond van uw belangstelling?

Reputatie 5
Badge +4

@A. van Faassen Waarom stel je een vraag waar je het antwoord al op weet?

Reputatie 7
Badge +7

Het Forumlid @A. van Faassen heeft kennelijk enige kennis van zaken desinfectiemiddelen betreffend. Vanwege de  virusproblematiek, met toch een behoorlijke crisis zowel op gezondheid als financieel gebied, ben ik best wel geïnteresseerd in o.a. de vele desinfectiemiddelen die er inmiddels zijn. En verder put ik mijn interesse uit de jaren medicijnen die ik heb gestudeerd (niet afgemaakt) en de 8 jaar dat ik voor de farmaceutische industrie heb gewerkt.. En tot slot ruim 25 jaar journalistiek doet je ook in de actualiteit geïnteresseerd zijn. Dat is zo'n beetje mijn reden er in geïnteresseerd te zijn. Ik neem aan dat @Mazzel zijn vraag aan @A. van Faassen  heeft gesteld, ik weet niet of ik er daarbij nog toe doe. Groet Leo.

Reageer