Consumentenbond.nl
Vraag

Handen wassen met afwasmiddel?

• 3 april 2020
  • 5 reacties
  • 615 Bekeken

Badge +1

Men heeft er over dat men regelmatig handen moet wassen!! mag je dan ook met afwasmiddel parfum vrij ervoor gebruiken. is voordeliger voor mensen met kinderen en minder draag krachtigen???!!!

5 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Dat zou ik niet adviseren. In handenzeep zitten ingrediënten om uw handen te verzorgen. In afwasmiddel zitten ontvetters die de goede vettigheid van uw huid kunnen aantasten. Uiteraard kan een keer afwasmiddel gebruiken geen kwaad maar vaker is wel oppassen geblazen.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @k.w.h.f. Berger . 

Belangrijker dan welke soort zeep je gebruikt is dat je je handen grondig wast en dat je ook je nagels reinigt. Even snel handen wassen heeft niet zo veel zin, je smeert een deel van de micro-organismen van je hand dan aan de handdoek die daardoor ook een besmettingsbron wordt. Het maakt niet per se uit hoe lang je je handen wast, als je ze maar grondig wast. Daarna moet er goed worden afgespoeld. Vervang handdoeken dagelijks en was ze op een zo hoog mogelijke temperatuur.

Eén en ander is te lezen op de site dokterdokter.nl

Door je handen te wassen verwijder je een groot deel van de micro-organismen (de transiënte flora) op je huid. Daar hoef je niet speciaal desinfecterende zeep voor te gebruiken. Elke soort zeep bindt zich aan de olie-achtige stoffen op je huid. Je moet er vooral voor zorgen dat je handen goed met zeep worden ingesmeerd en dat je goede wassende bewegingen maakt met handen en vingers. Je kunt vloeibare zeep gebruiken, maar een blok zeep werkt zeker zo goed omdat je handen een aantal keren om de zeep moeten draaien om er genoeg zeepmiddel van af te krijgen.

Kortom het advies is dus toch zeep te gebruiken, maar neem gerust de goedkoopste. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Op Wikipedia kan ik lezen onder zeep reiniging en zeep chemisch. In principe is elke zeep goed genoeg ook al worden ze van verschillende plantaardige oliën gemaakt. Afwasmiddel is ook geschikt voor hard water. Alle zepen hebben een bolletje en staart, het bolletje lost op in water, de staart dringt in het vet waardoor alle vet in microscopische kleine bolletjes uiteenvalt met daaromheen een krans van zeepbolletjes en zo "oplost" in water.

De buitenhuid van virussen en bacteriën is gemaakt van vet. De staart van de zeep dringt daar in en valt het virus of bacterie uit elkaar. Zeep is dus echt een viruskiller. Het maakt dan niet uit welke zeep je hebt, parfum-, afwas-, schoonmaakzeep. Groene zeep is krachtig genoeg om vet en olie van auto's op te lossen.

Het klopt dat afwasmiddel de beschermende talglaag van je huid er meer afwast en je huid meer aantast. Daarom is al dan niet geparfumeerde handzeep beter voor je huid zoals hierboven gezegd wordt.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo Jan, dank verder voor je aanvulling, hopelijk heeft de TS er wat aan. Ik kon hem echter niet helpen aan een heel goedkoop zeepmiddel of een goedkoop alternatief voor handzeep. Waar  je ook zoekt ieder is het eens over dat zeepgebruik, dus gewoon handzeep e.d. het beste is.  Als je dat zo voordelig mogelijk wil hebben, moet je maar overal prijzen vergelijken, en dan zeker niet beginnen met de zgn luxe zepen en/of geparfumeerde zepen. Merkwaardig dat het merk handzeep Lux één van de voordeligste is (een stuk rond de 80 grs 0,50) en Palmolive (o.a. Kruidvat, Trekpleister 3 stuk 1,59), maar dat zoekt men zelf maar op. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Ik koop al een een tijd een zeep uit de Jumbo.
Stinkt niet en kost maar 49ct voor een pompfles van een halve liter.
Heb je hele vieze handen, even wat koffieprut erbij op de hand doen.
Dat is goedkoper dan afwasmiddel.

@L.J.F. de Ruiter 
Ik vraag me ook af of een blok zeep wel hygiënisch is.
Zover ik weet, is het om die reden op veel plekken verboden.
Zie jij nog ergens een zeepstang aan de muur?

Reageer