Consumentenbond.nl

Hoe blijf jij thuis fit?

  • 24 april 2020
  • 15 reacties
  • 3836 Bekeken
Hoe blijf jij thuis fit?
Reputatie 1
Badge +2

Er is voorlopig nog geen zicht op de opstart van sportscholen, yogalessen of groepsactiviteiten. En dat lange thuisblijven betekent misschien wel meer netflixen en snacken. De chips gaat bij onze supermarkt in ieder geval hard!

Toch kun je ook thuis fit blijven en prima in en om het huis bewegen. Denk aan traplopen, het huishouden doen of zelfs wat meer gevorderde oefeningen. In dit artikel geven we je allerlei tips.

Of maak gebruik van een gratis sportapp om jezelf te stimuleren. We zetten hier verschillende apps op een rij.

Hoe zorg jij ervoor dat je thuis fit blijft? Deel je tips!


15 reacties

Zoals altijd: de hele dag goede en lekkere thee drinken.

Activiteit vermijden!

Reputatie 6
Badge +5

Bier drinken uit pijpjes in plaats van halve liters.
Dan moet je vaker naar de koelkast lopen.
 

Reputatie 3
Badge +3

Normaalgesproken heb ik 1x per week een les body balance. Ik volg op Instagram een paar sportscholen die lessen online hebben gezet of via Instagram Live doen. Die kan iedereen volgen. Soms staan de filmpjes naderhand op Facebook en die kun je opslaan.

Ook op Youtube kun je diverse lessen vinden. Niet alleen body balance, maar ook yoga, allerlei workouts, core training, body pump enzovoorts. Soms ook via Zoom te volgen.

Ik doe sindsdien gewoon mijn body balance in de woonkamer. Meer dan een matje en een scherm heb ik niet nodig. En ik kan een usb-stick met een gedownloade les op de televisie aansluiten, dan heb ik ook nog een behoorlijk scherm en beter geluid dan via de laptop.

 

Reputatie 7
Badge +6

Er is niets veranderd . Ben altijd zonder sportschool voldoende in beweging door een grote tuin , een deel van het huishouden , regelmatig kluswerk en soms een rondje fietsen . Sportscholen zie ik alleen als nuttig voor mensen die op een andere manier niet voldoende in beweging zijn.

Reputatie 4
Badge +4

Voor mij is de coronatijd wel veranderd. Ik ging altijd drie keer per week naar de sportschool. Nu doe ik om de dag oefeningen thuis. Van de sportschool is er wel een app met oefeningen, maar ik ben niet zo video-minded. Ik heb liever een plannetje op papier. Op dit moment doe ik ze uit mijn hoofd, en maak zo ongeveer een uur vol. Dat lukt aardig. Ik mis wel de warming-up. Ik ben gewend wat matige cardio-oefeningen vooraf te doen. Die oefeningen die voor thuis beschreven zijn, gaan meestal met veel kabaal gepaard (burpees, touwtje springen, jumping jack), en dat wil ik niet. Een goed stiller alternatief zou ik hiervoor wel willen hebben.

Hoi! De sportschool gaat alleen over spieren en soms het trainen van souplesse en dat is niet mijn behoefte. Ik loop elke dag de 108 Yang stijl; T’ai-chi en ‘s avonds Chinese gezondheids oefeningen; Qi gong. T’ai-chi doe ik in het park en soms thuis en Qi gong meestal thuis. Na de oefeningen ben ik vol energie. En geen gezweet, maar toch aangenaam warm. Zweten doe ik straks weer op de tennisbaan.

Hartelijke groet 

Ik heb een loopband sinds september vorig jaar waar ik regelmatig op loop. Ik ben er al veel kilo’s mee kwijtgeraakt en voel me daardoor nu een stuk fitter. Muziek van YouTube aan, programma in de loopband en go! Natuurlijk pas ik de zwaarte van lopen na verloop van tijd weer aan, bevalt me uitstekend en als het buiten slecht weer is kan ik toch sporten. Heerlijk!

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb thuis mijn normale beweging. We hebben twee verdiepingen, weliswaar een traplift, maar we blijven zoveel mogelijk in beweging. Uit de traplift moge blijken dat we, zijnde in de 70, diverse handicaps, of ouderdomskwalen hebben. Een aantal dingen mogen niet meer, wel voldoende beweging nemen.. Maar sporten is er niet meer bij. Geen georganiseerde sporten van sportschool of sportverenigingen. Dat alles niet voor het coronavirus, niet tijdens en straks ook niet er na. Wel kijken we veel naar sport, dus passief is in orde. En ook in en uit de auto klimmen geeft voldoende beweging. Verder veel drinken, dus zoals al elders opgemerkt, vaak halen en door de plaspil ook vaak brengen.  Alleen van het opsommen word ik al moe, groet Leo..

Voor de heer de Ruiter een advies zonder mij te willen opdringen; zoek iemand in de buurt die Qi gong lessen geeft en probeer eens om mee te doen. Qi gong is energiek bewegen op een ontspannen manier en men beweegt op een manier die bij je past. Ik heb gezien, hoe ouderen in bejaardenhuizen en verzorgingshuizen (allen 75+) daar heel veel plezier aan beleefden en het heerlijk vonden om te doen. Er mag nu buiten les gegeven worden. Lekker in zonnetje of bij te veel warmte, in de schaduw.

Hartelijke groet en gezondheid

Reputatie 7
Badge +7

Dank @R.J. Sparnaaij voor de tip. ik moest wel eerst even kijken wat het was: Qi Gong is een onderdeel van de Chinese bewegingsleer, die men zich aanleert, om de lichamelijke en geestelijk gezondheid te behouden en te verbeteren. Qi energie Gong cultivation. Ik zal het eerst eens allemaal doorlezen en kijken wat er in mijn regio is. In elk geval bedank t.

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb een loopband en hometrainer thuis, waarvan ik de 1e dagelijks gebruik. Mijn bedrade earphones heb ik vervangen door draadloze earphones. Spotify aan, earphones in en ik ‘dans’ het hele huis door. Daar ben ik dagelijks wel een paar uurtjes mee zoet. Wat lekkere kroegnummers om op mee te blèren en op mee te drinken, niet te vergeten. Krijg ik toch een beetje het kroeg gevoel van.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Ja, ik draai ook regelmatig muziek via YouTube, ook als ik op de loopband train maar ook zo tussendoor. Heerlijk. 

Door de dichte sportscholen ben ik toch wat kilo's aangekomen laatste maanden. Nu probeer ik wel een aantal dagen in de week thuis te trainen maar is dit toch lastig aangezien ik niet veel hulpmiddelen heb thuis. 

Wat voor soort workouts doen jullie thuis, of heeft er iemand goede ervaring met producten of andere hulpmiddelen die het thuis trainen leuker en effectiever kunnen maken? Ik hoor het graag.

Badge +8

Hi @PvdAkker, dank voor je vraag! Omdat er al een vergelijkbaar topic bestaat, heb ik je reactie hiernaartoe verplaatst. ☺️

Reputatie 4
Badge +4

@PvdAkker Ik gebruik alleen een fitnessmatje, weerstandsband en een licht haltertje. De meeste oefeningen doe ik op het matje, en maak gebruik van mijn lichaamsgewicht. Ik had wel wat moeite om goede oefeningen te vinden. Ik zocht op internet op “oefeningen lichaamsgewicht” en vond er een paar. De meeste sites vind ik rommelig en schreeuwerig, maar het lukt uiteindelijk wel om oefeningen te vinden die bij je passen. De meeste oefeningen waren mij wel bekend. Ik doe ze nu uit het hoofd, maar je kunt ze voor het begin even met steekwoorden opschrijven. Als het nieuwe oefeningen voor je zijn, moet je wel goed naar de uitleg kijken. Een kleine verandering in de houding of beweging, kan de oefening natuurlijk meer of minder effectief maken, en zelfs te belastend. Hopelijk kom je er wel uit. Gewoon met beleid proberen.

Reageer