Let op huisverhuur via partijen als Novasol, Interhome e.d.

• 21 April 2020
  • 5 reacties
  • 1586 Bekeken

Badge +1

Wij hebben al vele jaren zowel ‘s zomers als in voor- of najaar vakantiehuizen gehuurd, voor de zomer in Frankrijk is dat al zo’n 5 jaar via Novasol (vroeger ook nog Happy Home geheten). Recent door de Corona kwestie werd het duidelijk dat de voor dit jaar van 6 tot 20 juni gehuurde woning niet bereikt kon worden. Immers de grenzen met België en Frankrijk zijn dicht en ook je in Frankrijk verplaatsen is er slechts bij hoge uitzondering toegestaan. In zo’n situatie verwacht je dus annulering door Novasol en een voucher voor een volgende keer (aanbetaling terug hoefde van ons niet per se). Echter daar was geen sprake van en de juridische hulp van de Consumentenbond gaf me aan dat het niet kunnen bereiken van de woning Novasol niet kan worden aangerekend. Uiteindelijk bood Novasol me wel omboekingsopties aan, maar die waren voor 2021 beperkt tot het vóórseizoen en dus niet gelijkwaardig aan de huidige. Onze doorlopende reis- en annuleringsverzekering van ING keert niet uit als er alternatieven geboden worden, ook al zijn ze niet gelijkwaardig. Kortom wij zijn nu de 25% aanbetaling van de Novasol reissom ad €565 definitief kwijt. Anderzijds wens ik bij deze organisatie geen klant meer te zijn. Het kan zijn dat andere verhuurders, zoals Interhome ook zo werken, dus let op!
NB Tot en met 2015 huurden we onze vakantiehuizen in België en Frankrijk nog via Eurorelais, ik weet niet of zij hier klantvriendelijker mee omgaan.

5 reacties

Ik heb voor april/mei 2020 in Frankrijk aan de Riviera een appartement. I.v.m. corona is dat verschoven naar 13/27 september 2020. Echter, de Riviera is oranje gebied verklaard voor mijn huurperiode. Novasol wil geen voucher geven om het appartement later (bijv. april 2021) te betrekken. Ook de helft van de reeds betaalde huursom wil men niet vergoeden. Ik heb € 611,- betaald en krijg geen tegenprestatie. IK zie in dit geval geen enkel verschil met oplichting door deze firma. Advies: ga niet met Novasol in zee.

Badge +1

Ik heb voor april/mei 2020 in Frankrijk aan de Riviera een appartement. I.v.m. corona is dat verschoven naar 13/27 september 2020. Echter, de Riviera is oranje gebied verklaard voor mijn huurperiode. Novasol wil geen voucher geven om het appartement later (bijv. april 2021) te betrekken. Ook de helft van de reeds betaalde huursom wil men niet vergoeden. Ik heb € 611,- betaald en krijg geen tegenprestatie. IK zie in dit geval geen enkel verschil met oplichting door deze firma. Advies: ga niet met Novasol in zee.

Wat ik mijn eerdere reactie ontbrak was dat ook wij allereerst een alternatief voor later dit jaar aangeboden kregen. Iets dat wij niet aandurfden en naar wat nu blijkt terecht: onze Rousillon bestemming ligt vermoedelijk ook in de nu in Frankrijk tot rood verklaarde ZuidFranse regio. In de door hun toegezonden informatie bleek ook niet dat als je eerder tot zo'n verschuiving binnen het lopende jaar hebt besloten, je die bij herhaalde blokkering dus niet meer naar een jaar later kan verschuiven. Het is kennelijk het één of het ander. Inderdaad zijn wij beiden slachtoffer van oplichting geworden, merkwaardig dat dit onbestraft kan blijven…

NB Wij hebben nu een verblijf in Landal l’Eau de l’Heure in België voor eind deze maand geboekt en betaald. De recent door de overheid daar rood verklaarde Franse regio's zitten er dicht bij en waar wij in Nederland vandaan komen, de de regio Haaglanden, piekt ook behoorlijk, dus spannend wordt het wel. Totnutoe communiceert Landal dat een afzegging of omboeking door corona altijd mogelijk blijkt, hopelijk hebben we die optie niet nodig

Badge +1

Inmiddels kan ik Novasol inderdaad vergelijken met Landal Green Park. Gezien het niet doorgaan van onze zomervakantie met Novasol hadden we als hierboven vermeld in Landal Park l’Eau de l’Eure in België net zo'n huisje gereserveerd als in eerdere jaren. Maar alwéér kwam het virus tussenbeide, nu omdat Noord- en Zuid-Holland qua besmettingen totaal uit de klauw lopen en Belgïe -terecht- de grenzen voor hun inwoners, wij dus, sluit.  Hier kwam het grote verschil: Landal gaf zelf per mail aan dat ons verblijf niet door kon gaan, bood een link aan om te annuleren en heeft ons inmiddels het totale bedrag terug beloofd. Bij een inmiddels ook bij hen gedane reservering van een duurder huisje in Nederland (Volendam) zal dit hele bedrag op de hogere huurprijs bij finale betaling in mindering worden gebracht. Het kan dus wel, een eerlijke aanbieder van verblijven in vakantie gebieden.  :grinning:

Nu 2021 nog, zal Euro Relais dan het betrouwbaardere alternatief voor Frankrijk worden, of raast het virus nog het hele volgende jaar dóór?  :slight_frown:

Reputatie 7
Badge +6

Mijns inziens niet erg slim om het dan nog een keer te proberen en opnieuw de billen te branden , @Don van Riet . Die onzekerheid betreft het virus heeft velen juist doen besluiten om geen vakantie te boeken of kort tevoren in eigen land iets te boeken in een gebied met weinig besmettingen. Komt nog bij dat onze reislust vermoedelijk de voornaamste oorzaak is dat dit een wereldwijd probleem is geworden.

Badge +1

Mijns inziens niet erg slim om het dan nog een keer te proberen en opnieuw de billen te branden , @Don van Riet . Die onzekerheid betreft het virus heeft velen juist doen besluiten om geen vakantie te boeken of kort tevoren in eigen land iets te boeken in een gebied met weinig besmettingen. Komt nog bij dat onze reislust vermoedelijk de voornaamste oorzaak is dat dit een wereldwijd probleem is geworden.

Het besmettingsniveau in België was daar erg laag gebleven en het hier In Nederland kennelijk te snel loslaten van de regels met als gevolg pieken in besmettingen was zeker niet verwacht. Overigens: ik ben nog niet zo lang geleden al op een korte vakantie in Belgïe geweest, dichtbij Brugge in West-Vlaanderen om precies te zijn. En mijn echtgenote is met mijn jongste zoon daarna naar Ijsland geweest, waar meteen bij aankomst op het vliegveld 100% wordt getest en dan na een aantal dagen moet dat wéér. Kom je in Schiphol aan, wordt er 100% NIET getest, ze hebben zelfs de teststraat recent gesloten.  :open_mouth:

Graag terug naar het onderwerp: waarom gaan diverse partijen verschillend om met vouchers dan wel geld terug, hetgeen in een slecht geval als Novasol gewoon diefstal bij niet geleverde prestatie betekent

PS Als we andere pieklanden zouden volgen mogen inwoners uit besmette regio's gewoon nèrgens meer  heen. Zie bijvoorbeeld in Spanje de Madrilenen en inwoners van Barcelona,in Frankrijk de Parijzenaars.  Hier wordt geen blokkade tussen de regio's overwogen, maar je weet maar nooit

Reageer