Consumentenbond.nl
Opgelet

Pas op voor Corona oplichting en phishing

• 17 maart 2020
  • 6 reacties
  • 781 Bekeken
Pas op voor Corona oplichting en phishing
Badge +8
  • Moderator
  • 1213 reacties

Criminelen proberen een slaatje te slaan uit de coronacrisis door phishingmails en computervirussen te verspreiden. Maar ook nepwebshops lijken in te spelen op het virus, hier worden nu bijvoorbeeld mondkapjes en handgel aangeboden.

Op deze pagina vind je meer informatie over malafide webshops, phishing, nepadvertenties en ransomware.

Heb jij al nepwebshops gespot? Of phisingmails ontvangen? Deel ze hier!

6 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Dank je Imke, we letten erop.De kranten staan er vol van. De RABO bank is ook weer slachtoffer,ieder moet de pas inleveren om een virusvrije te krijgen. Wat ze al niet verzinnen. Het is tuig van de richel, gajes van het laagste niveau. Zulke criminelen maakt ellende van een ander niets uit, crisis of virus als zij maar rijk worden. Dank voor de tips.

IK ontving enkele dagen geleden een zeer vormelijk telefoontje van een heer, die zich de Graaf noemde en zich uitgaf als medewerker van de Rabobank. Hij meldde, dat er (een poging tot) een inbraak geweest zou zijn op mijn Rabobank bankrekening. Ik vertelde, dat ik daarvoor wel naar de plaatselijke vestiging van de Rabobank zou gaan, wat volgens hem nu i. v. m. Corona minder wenselijk zou zijn. Mijn telefoontoestel meldde, dat hij vanaf het werkelijke Rabobank telefoonnummer 0887226600 zou bellen. Een software programmaatje maakt deze nummerverwisseling mogelijk. Binnen 1 minuut en 25 seconden sloot ik deze pishing poging af en ging in overleg met de Rabobank. Toevallig had ik ca. een week tevoren een aantal telefoonnummers geblokkeerd in het Bel-me-niet register en toen bovendien een klacht ingediend over het gebeld worden via een Bel-me-niet geregistreerd telefoonnummer bij ACM ConsuWijzer. Zeer toevallig gebeurde dit opbellen zo kort daarna op mijn zelfde telefoonnummer…! Het zou dus denkbaar zijn, dat er een link zit tussen de betreffende pishing opbeller en die telefoonnummers. Die telefoonnummers zijn: 0202091109 en de telefoonnummerreeks van 085536200 tot en met 0855362007 (het is mij bekend, dat al deze telefoonnummers uit dezelfde bron komen). Eigenlijk zou ik deze link door moeten geven an de politie, wat ik tot nu toe niet gedaan heb. Wie wil als lezer dit doen?

Er worden nu fishing mails gestuurd, zogenaamd vanuit Ministerie van Buitenlandse zaken. Klik niet op de linkjes in de mail, maar check eerst bovenin het bericht welk e-mailadres het écht vandaan komt.

Badge

Deze tip heb ik gekregen van een vriend die werkt voor een bedrijf waar ze deze producten nodig hebben, handschoenen zijn nergens meer verkrijgbaar maar deze website heeft ze wel hoor.

En voor een belachelijke prijs, daarnaast verkopen ze ook mondkapjes. Deze hebben ze niet op voorraad maar ze laten klanten wel denken dat dit van belang is en bescherming is tegen Corona. Daarnaast beweren ze 10% van hun opbrengsten te doneren aan de voedselbank, dit is natuurlijk niet te controleren. En dit wekt de waan dat ze maatschappelijk verantwoord bezig zijn terwijl ze deze producten met winst verkopen.

De hygiëne doekjes op de website waren in januari nog te koop voor ong. 4 euro per pakje excl. BTW, kunnen nergens meer worden geleverd. Deze lui hebben opgekocht en verkopen het nu voor 11 euro per doosje en beweren ook nog dat het een korting is: van 18 naar 11 euro.

De handschoenen op de website waren een maand geleden te koop voor 5,44 euro per pakje excl. BTW , kunnen niet meer worden geleverd. Deze lui hebben opgekocht en verkopen het nu voor 19 euro per doosje. Check www.medicamarkt.nl 

De webshop waar het om gaat: https://viruspreventiekit.nl/

image.png

Ze hebben ook een Facebook pagina:

https://www.facebook.com/hygieneshopvirusvrij/   

Reputatie 7
Badge +7

Het is diep treurig, de onderkant van de maatschappij laat zich weer zien. Wat zijn dat voor figuren, zonder enig geweten, profiteren van andermans ellende. Ik heb er geen woorden voor, ik zal heus mijn fouten hebben, maar dit is misdadig gedrag. Het is echt de onderkant van de maatschappij, tuig, gajes, laaienlichters. Wie heeft die mensen zo gemaakt. Ik wil me verder niet verlagen tot hen, maar waarom krijgen armlastigen, de zwakkeren, de ouderen zo'n virus. Zijn er geen anderen die veel meer in aanmerking komen. Sorry zo ben ik niet, maar soms ! waarom hebben wij zo weinig mogelijkheden hen te stoppen? Groet Leo.

Badge

Ik kreeg 4 van deze berichten. De onderwerpen kunnen verschillen, bijv. “Actualiseren van je gegevens” of zoals bij Mieke “Bericht van het ministerie van Buitenlandse Zaken”. De inhoud ziet er verleidelijk uit: je hebt je eerder aangemeld op https://informatieservice.nederlandwereldwijd.nl om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen in een bepaald land (klopt dus) en wegens het coronavirus wordt je gevraagd je registratie aan te passen zodat de ambassade daar echt weet dat je in het betreffende land bent. 

De link verwijst echter naar een andere webstie - niet op klikken dus. Als je zelf naar de website gaat door de url met de hand in te tikken in je browser zie je niets over actualiseren van je gegevens.

Oppassen dus!

N.B. Het lijkt er op dat de email adressen van deze website gestolen zijn en zo worden misbruikt.

Er worden nu fishing mails gestuurd, zogenaamd vanuit Ministerie van Buitenlandse zaken. Klik niet op de linkjes in de mail, maar check eerst bovenin het bericht welk e-mailadres het écht vandaan komt.

Reageer