Consumentenbond.nl

Slim eten inkopen en bewaren in coronatijden

• 7 april 2020
  • 17 reacties
  • 4083 Bekeken
Slim eten inkopen en bewaren in coronatijden
Reputatie 1
Badge +2

In de huidige crisis is het niet nodig om te gaan hamsteren. Wat je wél kunt doen is vooral slim inkopen en alles op de juiste manieren bewaren.

Zo is het bijvoorbeeld slim om een boodschappenlijstje te maken met gezonde alternatieven. En kliekjes kun je tot wel 3 maanden in de vriezer bewaren. Op deze pagina vind je meer handige tips.

Hoe ga jij slim met je eten om? Deel je tips!

17 reacties

Reputatie 3
Badge +2

ik koop niet anders in, eet ook niet anders dan voor Corona er was.  Waarom zou je het nu anders willendoen?

Slim inkopen deden wij altijd al en een vriezer hebben wij niet.

Wel een koelkast vriesvakje.

Reputatie 7
Badge +7

Eens met voorgaande leden. Het hamsteren is niet nodig en nauwelijks slim inkopen te noemen. Want bij hamsteren koop je altijd te veel en….. als je niet alles gebruikt, zal je het later weg moeten gooien. Zowel diepvries, vers, glas of blik, het raakt ooit eens over de datum. 

En slim inkopen, zal toch voor ieder anders zijn, maar wij denken dat we dat doen. We kopen goede kwaliteit, maar kijken ook goed naar de prijs en aanbiedingen (van gelijke artikelen en gelijke kwaliteit) hebben de voorkeur. En gezonder eten is altijd goed (maar altijd lekker?) en koppel het s.v.p nu niet ineens aan Covid19, er zijn daarover geen feiten bekend en deskundigen zijn het ook niet eens, zelfs vitaminen (C enz.) helpen niet. Dus gewoon gezond eten omdat het goed is voor alles. Groet Leo.

Badge +8

:nerd: We geven gratis het e-book Het Kookplan weg. Dit boek helpt je om slechts 1x in de week boodschappen te doen voor 7 maaltijden. Gezond, voordelig en zonder restjes. 

Hallo Imke,

Zeer vriendelijk aangeboden natuurlijk, dit “Kookplan”.

Wat ik echter essentieel vind voor gezond eten is spontaniteit: inspelen op het moment. (Hoe voel je je, wat heb je toevallig in huis?).

Badge +8

Wat ik echter essentieel vind voor gezond eten is spontaniteit: inspelen op het moment. (Hoe voel je je, wat heb je toevallig in huis?).

Mee eens, @Léonz! Maar omdat (nog) niet iedereen daar even handig in is, is dit boek een handig hulpmiddel.:slight_smile:

Reputatie 7
Badge +5

“glas, het raakt ooit eens over de datum.”

Groenten heb ik na 40 jaar in een glazen pot nog goed zien zijn, wel flink verkleurt, maar eetbaar en in het laboratorium geen verontreinigingen erin of bacteriën. (1960-2000)

De datum is een verplichting en na die datum kan het product er anders uit gaan zien, achteruit gaan, zijnde de verkleuring.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo Bert. Je geeft me nu wel een heel extreem voorbeeld. In glas bewaard en na 40 jaar nog goed..

Nu zijn mij ook wel zaken bekend waarbij voedsel na veel langere tijd of datum nog goed is. En dan ga ik even heel ver terug, naar mijn diensttijd, dus geen gewone zaak of supermarkt, maar de (verplichte) militaire dienst. We kregen (destijds althans) veel voedsel in, voornamelijk blik, ook om een voorbeeld te noemen krentenbrood. Nou stond in die tijd niet altijd een datum erop, soms een jaartal en dan moest je toch wel ruim 10 jaar terug gaan. Kortom voedsel in bepaalde verpakkingen blijven (aanzienlijk) langer goed dat de datum die erop wordt aangegeven.

Maar je geeft aan dat het in het laboratorium onderzocht is…. en dat heeft of kan uiteraard niet iedereen. Tevens geef je aan dat het er vaak na zoveel jaar niet uitziet, totale verkleuring. Dat is voor velen toch ook een reden om er maar niet aan te beginnen. Dat de houdbaarheidsdatum een verplichting is en voor sommige gevallen best wat overschreden mag en kan worden, oké, maar ik zou toch altijd voorzichtig blijven, en als er nog iets uit de voorraadkast komt van 1980, gooi ik het toch maar weg. Groet Leo.

ik heb mijn gewoonten niet veranderd. Wat ik altijd al deed is bakjes met eten vullen en in de vriezer plaatsen voor mijn moeder van 92. Als ik haar boodschappen breng neem ik dit direct mee. En ik haalde altijd al één keer per week boodschappen. 

ik koop niet anders in, eet ook niet anders dan voor Corona er was.  Waarom zou je het nu anders willendoen?

Ik hoop wel dat iedereen de slimheid heeft om zoveel mogelijk boodschappen voor bijvoorbeeld 1 week in huis te halen. Dat scheelt veel onnodig naar buiten gaan deze dagen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik had van de week een enquête van de Consumentenbond in hoeverre je bij levensmiddelen in gesloten verpakking de voedingswaarden op het etiket leest. Met plezier wilde ik die enquête invullen. Maar wij doen altijd boodschappen bij de Lidl en de Aldi. Daar zijn de producten jarenlang hetzelfde en je hebt keus uit een of twee. Het assortiment bestaat uit misschien 300 verschillende dingen, terwijl AH misschien 4000 heeft. Dus wat moet ik nou antwoorden op die enquête? Jazeker, ik let "altijd" op het etiket, alleen, dat hoefde ik tien jaar geleden maar één keer te doen, daarna bleef het 'tzelfde. Hoe kan je zo'n situatie kwijt op die enquête? Op het einde kan je nog wat schrijven, maar dat komt niet aan op de juiste plek.

Badge

Onder slim inkopen in deze tijd versta ik, dat je zo weinig mogelijk naar de winkels gaat dwz zoveel mogelijk boodschappen tegelijk doet. Het lijkt me “slim” om zo weinig mogelijk risico te lopen. Men kan rekening houden met de bewaartijd van groenten en aan het eind van de week diepvriesgroenten eten. Sommige groenten (spruitjes bijv.) zijn zelf goed in te vriezen. Vlees kan je stoven en invriezen. Ik koop vaak meel bij een molen en bak mijn eigen brood. Een broodmachine hoeft niet zo duur te zijn. Een diepvriezer is sowieso nuttig en qua energieverbruik liever een kist dan laden. En na de supermarkt direct de eventuele andere boodschappen. Ik hoor mensen die elke dag wel iets anders verzinnen wat ze “nodig” hebben > bijv. een verjaardagskaart. Dat is onzin. Je weet vantevoren dat iemand jarig is en kan tegelijkertijd met de supermarkt boodschappen direct naar de boekwinkel voor een verjaardagskaart of je hebt er een paar in voorraad. Dat is slimmer.

De echte broodbakker gebruikt zijn eigen handen.

Reputatie 7
Badge +7

Als hij maar niets staat te niesen, proesten en hoesten boven zijn deeg. :grin::mask: .

Reputatie 2
Badge

Wij slagen er prima in om voor een week tegelijk in te kopen. Wat helpt is een goed boodschappenlijstje dat je niet even vlak voor het weggaan maakt, wIj gebruiken daarvoor de app OurGroceries, met een gedeelde lijst. Iets (bijna) op, opvoeren in de lijst. 
Aan het einde van de week eten we ‘bewaargroente’. Brood vriezen we in of bakken we zelf.
Ik merk in de supermarkten dat het veel minder druk is, waarschijnlijk omdat mensen minder komen en meer tegelijk komen. (en de kinderen thuis laten; dat mag er van mij in blijven :wink: ).

Wij kochten de laatste paar jaren houdbaar eten goedkoop in, grote voorraden. Meestal van aanbiedingen dus extra voordelig. In blik kan honderden jaren goed blijven en zakken rijst eeuwen lang. Als preppers kunnen wij met al deze voorraden zeker een vol jaar totaal onafhankelijk blijven. Wij gingen 4 week geleden in totale isolatie omdat we tot risicogroep voor Covid19 behoren. We hebben al die weken geen winkel meer van binnen gezien. Hamstergedrag kwam dus niet door ons, in tegendeel, ons deel bleef er voor andere consumenten beschikbaar. Hamsters hamsteren als er overvloed is, niet als er al tekort ontstaat, dan ben je te laat. 60 jaar geleden zat er tussen producent en consument gemiddeld 2 maanden voorraad. Tegenwoordig is dat ca. 2 dagen. Lees van Dick Berts het boekje "Hoe overleef ik een crisis".

Badge

In de huidige crisis is het niet nodig om te gaan hamsteren. Wat je wél kunt doen is vooral slim inkopen en alles op de juiste manieren bewaren.

Zo is het bijvoorbeeld slim om een boodschappenlijstje te maken met gezonde alternatieven. En kliekjes kun je tot wel 3 maanden in de vriezer bewaren. Op deze pagina vind je meer handige tips.

Hoe ga jij slim met je eten om? Deel je tips!

Geweldig zo'n verwijzing naar deze pagina; ik laat voortaan mij boodschappen bezorgen kijk maar wat er staat:

Koop online

Ga je liever niet de deur uit? Je kunt je boodschappen laten bezorgen bij onder andere Picnic, Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop, Hoogvliet, Deen, DekaMarkt, Spar, Poiesz en Ekoplaza.

Reageer