Consumentenbond.nl
Deel je tips

Thuiswerktips

• 20 maart 2020
  • 11 reacties
  • 2110 Bekeken
Thuiswerktips
Badge +8
  • Moderator
  • 1446 reacties

Een groot deel van Nederland is noodgedwongen thuis aan het werk. En dat valt nog niet mee. Een comfortabele werkplek, goed internet en zo min mogelijk afleiding zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend

Op deze pagina vind je een aantal handige tips voor als je samen thuis zit de komende tijd.

Heb je nog aanvullende tips voor thuiswerken? Deel ze hier!

11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Bij een of meerdere huisgenoten is een aparte kamer voor thuiswerk uiteraard het prettigst om niet afgeleid te worden. Wie dat heeft , kan daar ook alle daar voor benodigde zaken bewaren . Wie dat niet heeft kan denken aan een slaapkamer waar ruimte is om een bureau en wat verder nodig is te plaatsen . Er zijn ook mensen die zich prima kunnen afsluiten voor de omgeving . Dan hoeft werken in de woonkamer eventueel aangevuld met bepaalde afspraken geen bezwaar te zijn.

Reputatie 4
Badge +4
  1. Goede stoel.
  2. Tafel of bureau op goede hoogte met voldoende diepte.
  3. Goede monitor.
  4. Webcam (al dan niet ingebouwd) en headset voor video-calls.
  5. Een goed toetsenbord, want het echt enorm slecht voor je polsen om de hele dag aan een laptopkeyboard te werken.

ik heb een Macbook en een Iphone, nu moet ik videobellen ivm corona en wil ik een tablet aanschaffen om oefeningen voor te doen. ik ga deze na deze tijd niet veel gebruiken, denk ik. kan ik een samsung galaxy makkelijk gebruiken icm met macbook en iphone, of kan ik toch beter meer geld uitgeven en een ipad kopen ?

Reputatie 3
Badge +3

En los van de plek waar je zit: vergeet vooral je loopjes naar collega’s of naar de koffieautomaat niet, die je nu mist. Dus af en toe even weg van dat bureau.

Mijn man heeft een stepper in de tuin gezet en gaat om de zoveel tijd achter zijn scherm vandaan en even 10 minuten steppen of touwtjespringen, squads doen of iets anders om in beweging te blijven. En tussendoor koffie/thee/ietsanders halen natuurlijk.

Reputatie 4
Badge +5

Nood (coronavirus) breekt wet zou men zeggen en iedereen wordt gevraagd zoveel mogelijk thuis te werken.
Prima natuurlijk.

Waar niet iedereen direct bij stilstaat zijn de juridische en arbo-technische gevolgen. 
Voor zover ik begrepen heb blijft een werkgever verantwoordelijk, ook voor de thuiswerkplek.
Met deze verantwoordelijkheid als uitgangspunt, zou de werkgever toch minimaal de mogelijkheid moeten hebben of krijgen om die werkplek kunnen beoordelen.
Maar hoe en door wie wordt dat beoordeeld en moet je diegene(n) die dat zouden moeten beoordelen, met de privacyregels in gedachten, toelaten tot je huis? 

De ARBO gaat minimaal uit van een in hoogte verstelbare stoel. In kantoorsituaties zijn vaak de bureaus ook verstelbaar.
Daar zal thuis vaak geen sprake van zijn.
De hoogte van een eetkamerstoel t.o.v. de eettafel is anders en zou bij langdurig pc/laptop gebruik mogelijk tot klachten kunnen leiden. Denk aan pols en/of rug.

Zelf heb ik een ‘echt’ bureau met een goede, in hoogte verstelbare kantoorstoel. Als proef op de som heb ik ook een tijdje op een eetkamerstoel achter de eettafel gezeten.
Dat zat niet lekker: de eettafel was/is ietwat te hoog, waardoor ik op mijn pols op de tafelrand leunde. Ik kreeg daar last van en hield het vrij snel voor gezien.
Ik ging weer terug naar mijn aparte kamer, met bureau en kantoorstoel. 

Maar wat als je niet anders hebt….?
En wat als de werknemer rugklachten krijgt of RSI heeft ontwikkeld?

Zwart-wit gezien zou de werkgever hiervoor verantwoordelijk zijn.

Het is enigszins wat @R.J.T. van Weersch al in zijn bericht aanhaalt: goede spullen dus…
Maar ook al zou je bijvoorbeeld je kantoorstoel (tijdelijk) thuis kunnen zetten, dan nog is dat vaak niet ideaal. Denk aan de wieltjes en parket.

Reputatie 7
Badge +7

De tips liggen klaarblijkelijk voor het opscheppen. En het zijn over het algemeen en in meerderheid heel goede tips, met name hoe het thuis in te richten. En wat de laatste zin van @cbw62  betreft, ik heb thuis laminaat, daarvoor parket en het is inderdaad dan oppassen met stoelen of ander meubilair op wieltjes. Er zijn echter ook speciale wieltjes voor dat soort vloerbedekking. Maar ik heb ook een doorzichtig stuk kunststof voor op de vloer, die de problemen van de wieltjes op je vloer weghaalt. Het kunststof is doorzichtig, je ziet nauwelijks dat het er ligt. En gewoon te koop, maar ook zelf te maken.

Maar ik wil een opmerking maken dat bepaalde werkgevers thuiswerken helemaal niet of nog steeds niet zien zitten. Wantrouwen??? Er is veel meer … in welk beroep ook… thuis te werken (geen chauffeursfunctie e.d.). Maar ik heb heel vaak meegemaakt dat het niet mocht, ik heb uiteraard veel tekstverwerking gedaan (journalistiek), maar ook veel vergaderingen verslagen, notulen gemaakt enz., dat kan allemaal thuis….. maar nee hoor moest achter het bureau op kantoor (o.a. de overheid). Kortom meer begrip voor thuiswerk, uitleg, goede afspraken e.d. mag er ook best komen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Deze tip van security.nl kwam net even later bij mij binnen. Maar in elk geval bevat het nog meer tips over, vooral veilig thuiswerken.

https://www.security.nl/posting/649926

Een goede hoofdtelefoon doet ook wonderen, vooral met luidruchtige buren.

Reputatie 7
Badge +7

En een dosis humor uiteraard.

Reputatie 2
Badge +4

Ik heb als goede IT-er mijn hardwerkende vriendin vanaf het begin gefaciliteerd met één van mijn 27 inch gaming beeldschermen en haar op het hart gedrukt dat Microsoft Teams echt beter werkt als je een Jabra headset opzet tijdens de vergaderingen.
Ze zit op een comfortabele barstoel met rugleuning aan de sta-tafel.
Af en toe duwt ze de kruk/stoel aan de kant en gaat gewoon staand werken. Om de zoveel uur/half uur loopt ze even naar buiten om in de zon vakliteratuur te lezen en we houden ons strikt aan de lunchpauze's om 13.00 uur of iets eerder.
Ook fietsen we soms even weg van huis om even boodschappen te doen en daarna gewoon weer verder werken tot 17.00 uur. Soms door tot 18.30. Inmiddels is een effectiviteit stijging opgemerkt door het management waardoor men nu gaat kijken of die systemen toch niet wat meer capaciteit nodig hebben( Citrix is zo traag als dikke poep in de winter als heel het volk er mee gaat werken)

Reputatie 1
Badge

Kregen deze afgelopen week van een leverancier:

https://www.ultimum.nl/topics/20-tips-voor-thuiswerken.html

Belangrijkste zijn in mijn opinie:

• Clean desk: zorg voor een omgeving met zo min mogelijk afleidingen voor maximale concentratie
  • Bewegen om de concentratie op pijl te houden
  • Get dressed: aankleden draagt bij aan een actieve houding en mindset.
  • Let op de tijden: Werk niet langer dan je op kantoor zou doen. Thuis werk je vaak makkelijk een half uur langer door (in mijn ervaring).

Reageer