Waarschuwing geldteruggave geanuleerde pakketreis Oad

  • 28 December 2020
  • 7 reacties
  • 508 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Heeft u voor 16 maart een pakketreis geboekt bij Oad en is de reis geannuleerd, en heeft u vervolgens een coronavoucher gekregen? Heeft u gelijktijdig ook een annuleringsverzekering afgesloten via Oad bij Allianz? Dan volgt hier een waarschuwing:

U heeft, volgens artikel 4 van de bijzondere voorwaarden van de annuleringsverzekering in dit geval recht op volledige teruggave inclusief teruggave van premie, kosten en assurantiebelasting!!

Bij aanvraag van terugbetaling werd mij in eerste instantie doodleuk medegedeeld dat: "Bij weigering of uitbetaling van de SGR-voucher, vervalt dit premiebedrag en wordt dit door de verzekeraar in mindering gebracht.

Hierop heb ik Oad gewezen op de door hun gestelde voorwaarden en werd mij meegedeeld dat: "In deze situatie met het coronavirus gelden er voor het coronavoucher de voorwaarden opgesteld door de SGR. Zoals op de voucher staat weergegeven onder de voorwaarden, loopt de verzekering zonder extra kosten door en kunt u de premie van de annuleringsverzekering meenemen naar een nieuwe boeking wanneer u voor 31 maart 2021 een nieuwe boeking maakt (dit was eerst 31 december 2020). Daarnaast staat er ook onder deze voorwaarden dat de annuleringsverzekeringpremie niet wordt gedekt door de SGR. Op de website van de SGR kunt u onder de garantieregeling van het voucher ook vinden dat verzekeringspremies en poliskosten onder de kosten vallen welke van vergoeding zijn uitgesloten bij de uitbetaling van het voucher.”

Men probeert dus duidelijk onder hun verplichting uit te komen. Ik heb Oad hierop duidelijk gemaakt dat hun coronavoucher niet aan de uitgangspunten van de SGR voldoet (beperkt namelijk de rechten van consumenten op terugbetaling) en dat ik nog steeds mijn recht op volledige terugbetaling heb en zij dit recht niet kunnen inperken met een voucher. Ik heb daarbij mijn complete som terug geëist en daarbij ook aangegeven dat als zij dit niet binnen 4 weken zouden regelen ik melding maak bij de ACM en een procedure start bij de geschillencommissie Reizen.

Blijkbaar werd het men te heet onder de voeten want ik ontving vandaag een zeer korte e-mail met de melding dat "Na intern overleg is besloten dat het bedrag inclusief de annuleringsverzekeringspremie aan u zal worden teruggestort. Dit zal in de komende twee weken aan u worden voldaan.” 

Zoals ze dit hebben geschreven suggereert bijna een soort van coulance terwijl zij door dit niet te doen gewoon rechten schenden. Wees dus gewaarschuwd dat Oad u niet op de zelfde manier probeert op te lichten!

Ps. nu wel nog een kleine bijvraag: moet ik hiervan (dus dat men klant probeert op te lichten en onder hun verplichtingen uit te komen) alsnog melding doen bij de ACM?


7 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Heeft u voor 16 maart een pakketreis geboekt bij Oad en is de reis geannuleerd, en heeft u vervolgens een coronavoucher gekregen? Heeft u gelijktijdig ook een annuleringsverzekering afgesloten via Oad bij Allianz? Dan volgt hier een waarschuwing:

U heeft, volgens artikel 4 van de bijzondere voorwaarden van de annuleringsverzekering in dit geval recht op volledige teruggave inclusief teruggave van premie, kosten en assurantiebelasting!!

Bij aanvraag van terugbetaling werd mij in eerste instantie doodleuk medegedeeld dat: "Bij weigering of uitbetaling van de SGR-voucher, vervalt dit premiebedrag en wordt dit door de verzekeraar in mindering gebracht.

Hierop heb ik Oad gewezen op de door hun gestelde voorwaarden en werd mij meegedeeld dat: "In deze situatie met het coronavirus gelden er voor het coronavoucher de voorwaarden opgesteld door de SGR. Zoals op de voucher staat weergegeven onder de voorwaarden, loopt de verzekering zonder extra kosten door en kunt u de premie van de annuleringsverzekering meenemen naar een nieuwe boeking wanneer u voor 31 maart 2021 een nieuwe boeking maakt (dit was eerst 31 december 2020). Daarnaast staat er ook onder deze voorwaarden dat de annuleringsverzekeringpremie niet wordt gedekt door de SGR. Op de website van de SGR kunt u onder de garantieregeling van het voucher ook vinden dat verzekeringspremies en poliskosten onder de kosten vallen welke van vergoeding zijn uitgesloten bij de uitbetaling van het voucher.”

Men probeert dus duidelijk onder hun verplichting uit te komen. Ik heb Oad hierop duidelijk gemaakt dat hun coronavoucher niet aan de uitgangspunten van de SGR voldoet (beperkt namelijk de rechten van consumenten op terugbetaling) en dat ik nog steeds mijn recht op volledige terugbetaling heb en zij dit recht niet kunnen inperken met een voucher. Ik heb daarbij mijn complete som terug geëist en daarbij ook aangegeven dat als zij dit niet binnen 4 weken zouden regelen ik melding maak bij de ACM en een procedure start bij de geschillencommissie Reizen.

Blijkbaar werd het men te heet onder de voeten want ik ontving vandaag een zeer korte e-mail met de melding dat "Na intern overleg is besloten dat het bedrag inclusief de annuleringsverzekeringspremie aan u zal worden teruggestort. Dit zal in de komende twee weken aan u worden voldaan.” 

Zoals ze dit hebben geschreven suggereert bijna een soort van coulance terwijl zij door dit niet te doen gewoon rechten schenden. Wees dus gewaarschuwd dat Oad u niet op de zelfde manier probeert op te lichten!

Ps. nu wel nog een kleine bijvraag: moet ik hiervan (dus dat men klant probeert op te lichten en onder hun verplichtingen uit te komen) alsnog melding doen bij de ACM?

Ik zou dit zeker inclusief de hele gang van zaken bij ACM melden. Daardoor voorkomt u dat anderen op dezelfde wijze beetgenomen worden

Reputatie 1
Badge +1

Update 30-12: ik heb melding gedaan van het hele gebeuren bij ACM ConsuWijzer.

Reputatie 1
Badge +1

Ps. nu wel nog een kleine bijvraag: moet ik hiervan (dus dat men klant probeert op te lichten en onder hun verplichtingen uit te komen) alsnog melding doen bij de ACM?

Ik zou dit zeker inclusief de hele gang van zaken bij ACM melden. Daardoor voorkomt u dat anderen op dezelfde wijze beetgenomen worden

Forumtip, voor de leesbaarheid zou ik volgende keer alleen het deel quoten waarop u reageert (zoals ik nu gedaan heb, en bij een algemene reactie de antwoordfunctie zonder quote gebruiken. :thumbsup:

Ps. nu wel nog een kleine bijvraag: moet ik hiervan (dus dat men klant probeert op te lichten en onder hun verplichtingen uit te komen) alsnog melding doen bij de ACM?

Ik zou dit zeker inclusief de hele gang van zaken bij ACM melden. Daardoor voorkomt u dat anderen op dezelfde wijze beetgenomen worden

Forumtip, voor de leesbaarheid zou ik volgende keer alleen het deel quoten waarop u reageert (zoals ik nu gedaan heb, en bij een algemene reactie de antwoordfunctie zonder quote gebruiken. :thumbsup:

Te hoog gegrepen.

Reputatie 1
Badge +1

@A. Deen Wat bedoelt u precies met uw reactie?

@A. Deen Wat bedoelt u precies met uw reactie?

Dat u er ernstig rekening mee moet houden dat reactant geen idee heeft wat u bedoelt. 

Reputatie 1
Badge +1

Update 31-12: Bevestiging dat mijn melding aan de ACM is geregistreerd heb ik vandaag ontvangen.

Reageer