Consumentenbond.nl

aanpassing zoektermen bij de testen

• 1 februari 2018
  • 4 reacties
  • 530 Bekeken

Sinds een aantal jaren ben ik lid van de consumentenbond en maak gebruik van de testresultaten.
Naar mijn idee zouden de testen aan een modernisering toe zijn.

De huidige situatie is zo dat er een aantal criteria worden gehanteerd waar een weegfactor aan wordt gegeven.
Dan wordt er aan de hand van de som van de factoren X de weegfactor een totaal cijfer wordt gegeven.

Het zou echter veel mooier zijn indien de consumentenbond het mogelijk zou maken om iedere lid in staat te stellen zijn eigen individuele afweging te maken.

Bij voorbeeld:
Niet voor iedereen hoeft de duidelijkheid van het handboek , het gemak van de bediening etc. dezelfde zwaarte te krijgen.
Zo zou het voor een "kenner" een veel lager percantage kunnen zijn waarvoor je dan ook een eigen percantageverdeling zou moeten kunnen invullen en er een andere volgorde en predikaat ontstaat van de beste produkten.
Ik doe dit nu al met de hand door de test af te drukken , de voor mij niet relevante beoordelingscriteria te schrappen of het percentage te verlagen, vervolgens de nieuwe getallen te berekenen en daaruit het voor mij beste produkt te bepalen.
klint ingewikkeld maar het komt er in de praktijk opneer om de percentages van de test dynamisch te kunnen wijzigen waarna de berekening voor de consumentenbond hetzefde kan blijven.
Ik denk dat hiermede een enorme kwaliteits slag kan worden gemaakt!

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Beste @andreroest,

Welkom op de community en hartelijk dank voor het delen van je feedback!
Leuk om te horen dat je al een aantal jaar lid bent, en van de testen gebruik maakt.

Uit je bericht maak ik echter op dat dit wat jou betreft beter kan. Als ik het goed begrijp zou het voor jou ideaal zijn wanneer iedereen individueel kan aangeven welke zaken belangrijk zijn en welke wat minder, zodat er een gepersonaliseerd ''totaaloordeel'' ontstaat, klopt dat?

Op dit moment is het zo dat alle testoordelen los van het totaaloordeel ook allemaal een individueel oordeel krijgen. Met het door jou genoemde voorbeeld in gedachten, zou je bijvoorbeeld wanneer een handleiding een laag cijfer krijgt omdat hij bijvoorbeeld niet Nederlandstalig beschikbaar is, maar dit voor jou niet belangrijk is omdat je toevallig ook vloeiend Engels spreekt of al bekend bent met een dergelijk product, dit oordeel niet hoeven/kunnen mee nemen in je eigen persoonlijke afweging, zoals je zelf ook eigenlijk al doet.

Desalniettemin kan ik me voorstellen dat het voor jou, en wellicht een hoop anderen, makkelijker zou zijn met een optie om deze voorkeuren zelf in te vullen. Ik geef je melding daarom ook met plezier intern door. Omdat wij dagelijks erg veel tips en ideeën binnen krijgen, kan ik je helaas niet garanderen dat het ook direct leidt tot actie of publicatie. Wel zijn we erg blij dat je de moeite hebt genomen om ons hierop te attenderen, en maakt dat het ook tot een waardevolle bijdrage aan ons documentatie.

Ik ben overigens nog benieuwd hoe zoiets er volgens jou uit zou moeten zien. Zou iedereen bijvoorbeeld zelf criteria aan moeten kunnen vinken, of heb je een ander idee?
Hmm
Wat ik bedoel is dat je de testen zoals jullie nu uitvoeren gewoon zo kan blijven uitvoeren.
echter met EEN uitbreidinng namelijk dat je de percentages door aanklikken kan wijzigen . In mijn voorbeeld door de handleiding die eerst op 15% stond op 0% te zetten. Dan wordt de rekensom voor alle andere berekende getallen dus 100/85 x het door jullie bepaalde getal.
Als je dan ook bv de eerste kolom die 30% was nu 40% zou willen maken dan wordt het getal dus 100/85 X 40/30 enz.
Dat geeft iedere lezer dan ook het voordeel dat ze bij een test van een stofzuiger bv alleen de technische aspecten kunnen laten meedoen bv. zuigen in spleten, zuigen op harde vloeren etc. zonder de niet technische aspecten.
mvg,
Andre Roest
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben het hier helemaal mee eens. Voor verschillende mensen kunnen verschillende zaken zwaarder wegen. Soms verbaas ik mij ook wel over de manier van testen en de beoordeling.
Bij bijvoorbeeld de test van matrassen wordt de score voor zware personen twee maal zo zwaar meegeteld als voor lichte personen. Maar wanneer je licht bent maakt het je niets uit of de matras voor een zwaar persoon goed geschikt is en andersom. Een matras met een gemiddelde redelijke score kan zo een veel betere of slechtere totaalbeoordeling krijgen terwijl hij voor lichte of zware personen juist meer of juist minder geschikt is.
Een stofzuiger voor mensen die door het hele huis laminaat hebben willen zij vooral daarop beoordelen. Of hij dan op dik tapijt goed zuigt is voor hen niet relevant. Door de keuzes te kunnen maken zoals andreroest voorstelt kun je de test veel specifieker op je eigen eisen afstellen. Dus mij lijkt dit een heel goed voorstel.

Mij lijkt dat er ook meerdere artikelen Beste Koop genoemd kunnen worden. Of een nieuwe benaming toevoegen als "Aanrader". In de test van bijvoorbeeld allesreingers is er een hele dure die goed scoort en Beste uit de Test krijgt. Maar de milieuvriendelijke Klok Eco heeft vrijwel een even goede score en kost enorm veel minder. Toch wordt hij niet apart vermeld. Een middel wat duidelijk minder scoort maar nog goedkoper is krijgt dan de benaming Beste Koop. Door iets meer naar de prijs-kwaliteitsverhouding te kijken wordt het mensen gemakkelijker gemaakt om een juiste keuze te maken. Nu moet je dus toch weer zelf een heleboel testresultaten gaan lezen en met elkaar vergelijken. Mij lijkt dat een fabrikant die een voortreffelijk product, wat als een van de weinige bovendien ook nog milieuvriendelijk is, voor een zeer redelijke prijs op de markt brengt daar best voor beloond mag worden.
Ook zie ik soms dat bv. een wasmachine of fotocamera met een lagere score of die ook véél duurder is toch een speciale vermelding krijgt en degene met een hogere score niet. Dat begrijp ik dan niet.

Reageer