Atag CV-ketel nog niet te koop maar wel getest

• 13 September 2016
  • 23 reacties
  • 595 Bekeken

Badge
Is het voor de geloofwaardigheid van de consumentenbond verstandig om producten te testen die nog niet voor de consument beschikbaar zijn.

En kan de consumentenbond daarna beweren dat het product dat ze getest hebben gelijk is aan het product dat de koper straks in de winkel krijgt.

23 reacties

Badge
ik heb vandaag de resultaten gezien van de cv ketel test.

Hierin staat dat het atag toestel als beste uit de test komt samen met een remeha toestel.

Het remeha toestel is al een flinke tijd te koop.

Het atag toestel is echter pas leverbaar in oktober. Nu nog niet te koop dus.

Welk toestel heeft de C.B. dan getest? In welke winkel of groothandel is dit dan aangeschaft
Reputatie 5
Badge +7

Hierin staat dat het atag toestel als beste uit de test komt samen met een remeha toestel.

Welk toestel heeft de C.B. dan getest? In welke winkel of groothandel is dit dan aangeschaft

Geplaatst door E. lena op Sep 13, 2016.
Hoi E. lena, dank voor je vraag, ik ga hem doorzetten naar onze onderzoekers.
Hmm nog steeds erg vreemd, jullie geven aan als een gewone consument een ketel te kopen, maar deze ketel is nog niet leverbaar in een gewone consumenten winkel.

hoor graag waar jullie die ketel 2 maand geleden hebben gekocht , want daar zie ik nog geen antwoord van staan hie, maar misschien heb ik er overheen gelezen

Geplaatst door Natalie Rosien op Sep 14, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Begrijpelijke vragen, en excuses voor de verwarring die deze situatie met de Atag-ketel oplevert. Wat is het geval: bij de cv-ketels, maar ook bij sommige andere apparaten, komt het soms voor dat een model in een bepaalde maand op de markt geïntroduceerd wordt maar er voor die tijd al wel grote aantallen exemplaren van dat model geproduceerd zijn en in magazijnen, maar nog niet in consumentenwinkels liggen.

Die periode tussen vullen van magazijnen en marktintroductie kan bij cv-ketels soms vrij lang zijn. Als we dan zouden wachten tot het apparaat in de winkel ligt moet onze hele test nog beginnen terwijl het stookseizoen al begonnen is.

Om consumenten eerder van testinformatie te voorzien kunnen wij zo'n apparaat dan toch al eerder testen onder de volgende voorwaarde: wij moeten in staat gesteld worden zelf een willekeurig exemplaar ('random' dus) uit een voldoende groot aantal identieke exemplaren te trekken voor onze test.

Dat is hier bij deze Atag cv-ketel ook gebeurd.

In principe testen wij alleen modellen die ten tijde van publicatie van de resultaten te koop zullen zijn, maar in dit geval heeft Atag vertraging opgelopen bij de introductie van de i-serie en moesten wij dus op 13 september vermelden dat de ketel pas vanaf 1 oktober verkrijgbaar is.

Hopelijk is dit verhelderend.

Hmm nog steeds erg vreemd, jullie geven aan als een gewone consument een ketel te kopen, maar deze ketel is nog niet leverbaar in een gewone consumenten winkel.

hoor graag waar jullie die ketel 2 maand geleden hebben gekocht , want daar zie ik nog geen antwoord van staan hie, maar misschien heb ik er overheen gelezen

Geplaatst door kids2 op Sep 15, 2016.
Oke dankje wel voor de uitleg,

rest nog wel steeds de vraag welke consumenten winkel dit is, bv een Wasco, Rensa of een Technische uni is een groothandel, waar ongetwijfeld de voorraad wordt op gebouwd maar waar als je consument GEEN cv ketel kunt kopen, nu niet straks niet nooit niet. !

Bij de Praxis kun je geen cv ketel kopen, ben benieuwd waar jullie dit als consument voor elkaar hebben gekregen.

Begrijpelijke vragen, en excuses voor de verwarring die deze situatie met de Atag-ketel oplevert. Wat is het geval: bij de cv-ketels, maar ook bij sommige andere apparaten, komt het soms voor dat een model in een bepaalde maand op de markt geïntroduceerd wordt maar er voor die tijd al wel grote aantallen exemplaren van dat model geproduceerd zijn en in magazijnen, maar nog niet in consumentenwinkels liggen.

Die periode tussen vullen van magazijnen en marktintroductie kan bij cv-ketels soms vrij lang zijn. Als we dan zouden wachten tot het apparaat in de winkel ligt moet onze hele test nog beginnen terwijl het stookseizoen al begonnen is.

Om consumenten eerder van testinformatie te voorzien kunnen wij zo'n apparaat dan toch al eerder testen onder de volgende voorwaarde: wij moeten in staat gesteld worden zelf een willekeurig exemplaar ('random' dus) uit een voldoende groot aantal identieke exemplaren te trekken voor onze test.

Dat is hier bij deze Atag cv-ketel ook gebeurd.

In principe testen wij alleen modellen die ten tijde van publicatie van de resultaten te koop zullen zijn, maar in dit geval heeft Atag vertraging opgelopen bij de introductie van de i-serie en moesten wij dus op 13 september vermelden dat de ketel pas vanaf 1 oktober verkrijgbaar is.

Hopelijk is dit verhelderend.

...

Geplaatst door kids2 op Sep 15, 2016.
Geplaatst door Peter van der Wilt op Sep 15, 2016.
Badge
Nu ik lees wat de voorwaarden zijn die jullie aan een fabrikant stellen om voor marktintroductie van het te testen model toch een toestel te kunnen laten testen ga ik toch twijfelen aan jullie onafhankelijkheid.

Ik lees dat er een keus moet zijn uit een aantal gelijkwaardige toestellen en dat jullie zelf bepalen welk toestel je meeneemt uit het magazijn voor de test.

Is het voor een fabrikant dan bijvoorbeeld niet mogelijk om een hele serie aangepaste toestellen te laten bouwen.

Misschien wel voorzien van andere software, andere onderdelen of extra isolatie om toch maar een goed resultaat te halen.

Om dit te ondervangen zou ik voorstellen om de test te herhalen met het toestel dat jullie nu hebben en een toestel dat enkele weken na marktintroductie bij een willekeurige groothandel is aangeschaft.

Zo kun je zien of er niet een aangepast toestel is aangeboden.
Reputatie 5
Badge +5
Ik wil nog wel even ingaan op de volgende twee opmerkingen:

A) "Is het voor een fabrikant dan bijvoorbeeld niet mogelijk om een hele serie aangepaste toestellen te laten bouwen."

😎 "Om dit te ondervangen zou ik voorstellen om de test te herhalen met het toestel dat jullie nu hebben en een toestel dat enkele weken na marktintroductie bij een willekeurige groothandel is aangeschaft."

Reactie op A): jazeker, in theorie is zoiets mogelijk. Zou niet makkelijk of goedkoop zijn voor een fabrikant, en bovendien best riskant, maar alles kan. Niemand, ook Consumentenbond niet, kan functioneren zonder enig vertrouwen in de medemens. Wij doen er natuurlijk alles aan om misbruik te voorkomen, maar kunnen niet alles uitsluiten, net als in de rest van de echte wereld niet alle risico's uitgesloten kunnen worden.

Reactie op B): Klinkt goed, maar dat is 1) veel te duur voor ons, en 2) elke laboratoriumtest kent onnauwkeurigheden. Het is dus onvermijdelijk dat een tweede test op een later moment van een ander exemplaar niet precies dezelfde resultaten geeft. Dit geldt voor elk product dat wij testen. En welk testresultaat zouden we dan moeten publiceren? Het oude of het nieuwe? Moeten we de eerdere publicatie herroepen? Een hertest doen wij alleen bij hoge uitzondering, als er gegronde redenen zijn om te twijfelen aan de uitkomsten van een test.

Nu ik lees wat de voorwaarden zijn die jullie aan een fabrikant stellen om voor marktintroductie van het te testen model toch een toestel te kunnen laten testen ga ik toch twijfelen aan jullie onafhankelijkheid.

Ik lees dat er een keus moet zijn uit een aantal gelijkwaardige toestellen en dat jullie zelf bepalen welk toestel je meeneemt uit het magazijn voor de test.

Is het voor een fabrikant dan bijvoorbeeld niet mogelijk om een hele serie aangepaste toestellen te laten bouwen.

Misschien wel voorzien van andere software, andere onderdelen of extra isolatie om toch maar een goed resultaat te halen.

Om dit te ondervangen zou ik voorstellen om de test te herhalen met het toestel dat jullie nu hebben en een toestel dat enkele weken na marktintroductie bij een willekeurige groothandel is aangeschaft.

Zo kun je zien of er niet een aangepast toestel is aangeboden.

Geplaatst door E. lena op Sep 15, 2016.
Badge
Waarom is niet besloten om de atag toestellen niet mee te laten doen in de test aangezien ze niet op tijd een productierijp exemplaar hebben.

Hiermee geven jullie wel aan dat atag een streepje voor heeft in deze test.

Gezien het grote aantal toestellen dat getest moet worden zal er enkele maanden geleden al een toestel aangeleverd moeten zijn.

Dit kan dus nooit een productietoestel geweest zijn, maar wat dan wel?
Reputatie 5
Badge +5
Niet zozeer de productie, maar de marktintroductie van deze serie is vertraagd. Wij zijn daar niet voorafgaand aan de test van op de hoogte gesteld en vinden dit ook heel vervelend; het veroorzaakt verwarring. Geen enkele fabrikant heeft een streepje voor in onze test.

Waarom is niet besloten om de atag toestellen niet mee te laten doen in de test aangezien ze niet op tijd een productierijp exemplaar hebben.

Hiermee geven jullie wel aan dat atag een streepje voor heeft in deze test.

Gezien het grote aantal toestellen dat getest moet worden zal er enkele maanden geleden al een toestel aangeleverd moeten zijn.

Dit kan dus nooit een productietoestel geweest zijn, maar wat dan wel?

Geplaatst door E. lena op Sep 15, 2016.
beetje onzin wat jullie nu voor halve antwoorden geven.

ook de vraag waar jullie als consument dan deze ketel gekocht hebben is nog steeds niet beantwoord,

dus nemen wij aan rechtstreeks bij Atag zelf, want nogmaals particulier zo als jullie zeggen is het in zijn geheel niet mogelijk om deze ketel al te kopen
Reputatie 5
Badge +5
Volgens mij hebben wij hierboven een heleboel hele antwoorden gegeven. Vragen over waar wij iets precies bemonsterd hebben beantwoorden wij nooit. Nogmaals: het belangrijkste is volgens mij dat wij er alles aan doen om consumenten van betrouwbare testresultaten te voorzien. Ook in dit geval hebben wij geen enkele indicatie dat dit niet gelukt is.

Uiteindelijk blijven er soms ook consumenten aan onze onafhankelijkheid twijfelen. Dat kan gebeuren en vinden wij jammer, maar gelukkig zijn er ook veel mensen wel blij met onze inspanningen. Hier wil ik het graag bij laten in deze discussie.

ook de vraag waar jullie als consument dan deze ketel gekocht hebben is nog steeds niet beantwoord,

dus nemen wij aan rechtstreeks bij Atag zelf, want nogmaals particulier zo als jullie zeggen is het in zijn geheel niet mogelijk om deze ketel al te kopen

Geplaatst door kids2 op Sep 16, 2016.
Dit zegt genoeg, hoop lezers zullen nu 100% gaan twijfelen aan de onafhankelijkheid van jullie, en ook aan de Atag ketel,,

erg jammer, en 100% gemiste kans van jullie en Atag....

Volgens mij hebben wij hierboven een heleboel hele antwoorden gegeven. Vragen over waar wij iets precies bemonsterd hebben beantwoorden wij nooit. Nogmaals: het belangrijkste is volgens mij dat wij er alles aan doen om consumenten van betrouwbare testresultaten te voorzien. Ook in dit geval hebben wij geen enkele indicatie dat dit niet gelukt is.

Uiteindelijk blijven er soms ook consumenten aan onze onafhankelijkheid twijfelen. Dat kan gebeuren en vinden wij jammer, maar gelukkig zijn er ook veel mensen wel blij met onze inspanningen. Hier wil ik het graag bij laten in deze discussie.

Geplaatst door kids2 op Sep 16, 2016.
Geplaatst door Peter van der Wilt op Sep 16, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Toch nog een reactie dan, aangezien het niet mijn bedoeling is om vragen te 'ignoreren'. Overigens denk ik hierboven juist toegankelijkheid en de wil om in te gaan op kritiek op onze handelwijze te hebben getoond, maar het kan ongetwijfeld altijd beter.

Wat betreft het voorval met de Atag Blaue Engel: onze test van die ketel, alsmede de latere problemen waar u op doelt, dateren echt van voor mijn tijd (en die van iedereen die hier verder betrokken is bij de test van cv-ketels). Ik kan niet nagaan of Consumentenbond destijds inderdaad, zoals u suggereert, niets gedaan heeft n.a.v. de schijnbaar grote aantallen problemen met een door ons 'goed getest' toestel. In ieder geval is het ons beleid om dit soort signalen zeker serieus te nemen, en misschien ook eerder dan vroeger bedrijven publiekelijk om opheldering/compensatie vragen als er veel consumenten gedupeerd worden.

Wat betreft het Klachtenkompas: zelf ben ik daar niet zo op thuis, daar gaat een andere afdeling over, maar ik neem aan dat als er vaak onopgeloste klachten over cv-ketelfabrikanten op zouden staan ik daar wel over gehoord had. Ook van onze eigen afdeling Service en Advies krijgen wij het te horen als er over een bepaald apparaat/een bepaalde fabrikant veel klachten zijn. Zo op het eerste gezicht (via de link die u in uw reactie opnam) gaat het merendeel van de klachten over Atag op het Klachtenkompas over keukenapparatuur.

Fijn weekend ook!

ATAG-lieveling?....vervolg

Jawel, trek de luiken maar snel dicht en laat kritische consumenten gewoon buiten staan.

Kritiek op Jan en Alleman, maar zelf geen kritiek kunnen verdragen en normaal en volwassen en oprecht willen uitdiscusiëren. Ik hoop, dat er toegankelijkere CB- medewerkers de discussie willen overnemen.

Er waren intussen namelijk nog andere vragen gesteld op deze topic, vooral over het feit, dat op een later moment testresultaten juist onbetrouwbaar kunnen blijken, die nu onbeantwoord blijven, sterker nog, vragen die ook nu wéér CB-autoritair voor 100% helemaal worden geïgnoreerd. IK wil het er helemaal niet graag zomaar bij laten!

Prettig weekend......maar.....deze topic wordt gewoon vervolgd!

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Sep 16, 2016.
Ik heb laatst een Ferroli Bleu Sens 4 laten plaatsen die kwam zeer goed uit de test toen op plaats 4 zelfs, en zit hij ver onderaan de lijst.

Kan u mij uitleggen hoe dit komt, want dan kloppen de test zeker niet, maar krijgen jullie soms ook steekpenningen.

Wachten op uw antwoord verblijf ik

met vriendelijke groet,

Ton van Hagen
Badge +1
Het gaat er heftig aan toe op dit forum, over dit onderwerp. Ook ik herinner me de ramp met de Blauwe Engel nog goed, zij het als belangstellende en niet als koper/gebruiker.

Toch zou ik hier nu niet gereageerd hebben, als ik niet net zelf een twijfelachtige ervaring achter de rug heb met een Itho Klima cv-ketel, destijds ook Beste Keus. Ondanks jaarlijks professioneel onderhoud en tussentijdse vervanging van de hele ventilatorunit (nog net garantie, dat wel) en onder meer de driewegklep annex (€250) strandde die ketel na 10 jaar op een lekkende en dus te vervangen warmtewisselaar (zou alles bijeen nog eens €750 kosten). Bepaald niet wat wij verwachtten van een Beste Koop.

Nu hebben wij sinds een jaar een Atag E325EC met extra warmte wisselaar op het rookkanaal voor het warme water. Al jaren Beste Koop. En met extra fabrieksgarantie op de warmtewisselaar, als ook een langdurig onderhoudscontract, inclusief eventueel noodzakelijk te vervangen onderdelen. Functioneert tot nu toe allemaal naar tevredenheid; zoals ik ook elders op Community heb gerapporteerd.

Maar kennelijk zag Atag toch voldoende reden voor modernisering, want intussen is/komt er dus de i36EC, op voorhand ook Beste Koop. Overigens anderhalf keer zo duur. Waarom? Geen idee, tot nu toe lees ik daar niets van terug in het CB-commentaar.

Mijn conclusie is, dat er bij cv-ketels na enige jaren gebruik heel veel en gewoonlijk ten nadelen kan veranderen. Vandaar deze oproep om dit forum vooral te gebruiken voor stevige, langdurig en aanhoudende feedback over het gebruik en functioneren van grote aanschaffingen voor huishoudens. Want kopen, zelfs na nauwgezette afweging, is één. Maar dat blijkt toch lang niet altijd een garantie te zijn voor langdurig zorgeloos functioneren zonder haperen.
De C.B. zegt dat zij de ketels kopen in de winkel dit is pertinent onwaar.Men vraagt de cv ketel fabrikant of zij met de test mee willen doen, zo ja dan maakt men een afspraak om de ketel op te halen.Men zoekt dan een cv ketel uit in het magazijn en men neemt deze mee.De fabrikanten stellen deze gratis ter beschikking want de C.B. betaald hier niet voor.Tevens is het vreemd dat bij de test uit 2014 een cv ketel op plaats 5 stond met een score van 7.2 en nu in 2016 een score van 6.6 met exact dezelfde cv ketel.Misschien heeft de C.B. hier een verklaring voor.
Badge
@ R. Schuring

Ik heb soortgelijke verhalen gehoord over het ophalen van een toestel.

Er komt een man aan het magazijn die zegt dat hij van de consumentenbond is en de testtoestellen komt ophalen.

Daarna mag deze meneer mee het magazijn in en kan dan van een pallet met toestellen er eentje uitkiezen.

Hij weet echter niet dat er maar één pallet met dit type toestellen is en dat de toestellen niet gelijk zijn aan de productietoestellen.

Dat kan ook niet want de toestellen worden pas in oktober 2016 leverbaar en dit hele verhaal speelt al in het voorjaar van 2016.

Hoe kan de consumentenbond nu beweren dat het draait om vertrouwen.
Reputatie 5
Badge +5
Wat betreft de opmerking van dhr. Schurink over het verschil in score bij een ketel die ook door ons in 2014 getest is: de verklaring hiervoor is:

• Ons testprogramma is gewijzigd sinds 2014.
  • We meten rendementen nu zelf; in 2014 namen we Gaskeur-rendementen over.
  • De inschaling is nu over de hele linie strenger (we verwachten vooruitgang!) – de beste ketels krijgen ook geen 8-en meer.
Dit antwoord hebben wij een week geleden overigens ook al per e-mail aan dhr. Schurink, Managing Director van Ferroli, gestuurd.

In de discussie hierboven heb ik nergens gezegd dat wij de ketels in de winkel kopen. De methode van bemonstering die wij, sinds jaar en dag, hanteren maakt het mogelijk dat consumenten in het stookseizoen testresultaten zien van de ketels die dan te koop zijn. Als wij bij alle ketels zouden wachten tot deze goed verkrijgbaar zijn via consumentenkanalen komen de testresultaten maanden later pas, waardoor wij bijvoorbeeld pas in januari zouden kunnen berichten over ketels die volop verkocht worden in het najaar. Wij doen het dus zoals we doen om consumenten van dienst te zijn. Veel vaker krijgen wij feedback van consumenten die het jammer vinden dat wij een bepaald product dat al te koop is nog niet getest hebben.

O ja, het is absoluut niet zo dat wij aan fabrikanten, bij welke test dan ook, vragen 'of ze mee willen doen aan onze test'. En dat als ze dan 'nee' zeggen wij het product niet zouden testen. Wij bepalen zelf of we een bepaald merk of product testen.

Als wij zelf het idee zouden hebben met onze werkwijze geen eerlijke testinformatie te kunnen bieden zouden we natuurlijk anders te werk gaan. Overigens hebben wij schriftelijke verklaringen van de fabrikanten dat hun cv-ketels die wij testen identiek zijn aan de ketels die consumenten enkele maanden later kunnen kopen. Ik herhaal dus nog maar eens dat zonder enig vertrouwen goed werk niet mogelijk is en dat fabrikanten die misbruik zouden maken van dit vertrouwen zichzelf in de vingers zouden snijden. En dat, vanzelfsprekend, geen enkele fabrikant bij ons een voorkeurspositie geniet.
Voorlopig blijft de uitleg hierboven een nòg meer vragen opwerpend verhaal......

CITAAT: De Consumentenbond Community is dé plek waar consumenten met elkaar en met de Consumentenbond in gesprek zijn en ervaringen uitwisselen. Want samen staan we sterker en weten we meer (of juist minder?)

PLUSPUNT: Toch kan deze topic de aanleiding worden voor een ander en effectiever inkoopbeleid van de CB-testers: Kosten besparen

Een ketel kan toch alleen maar in een langdurige getest worden, als je het rendament wil testen zal men volgens mij lang moeten testen.

En welke test is nou beter de test van de consumentenbond of van de gaskeur.

met vriendelijke groet Ton van hagen

Wat betreft de opmerking van dhr. Schurink over het verschil in score bij een ketel die ook door ons in 2014 getest is: de verklaring hiervoor is:

• Ons testprogramma is gewijzigd sinds 2014.
  • We meten rendementen nu zelf; in 2014 namen we Gaskeur-rendementen over.
  • De inschaling is nu over de hele linie strenger (we verwachten vooruitgang!) – de beste ketels krijgen ook geen 8-en meer.
Dit antwoord hebben wij een week geleden overigens ook al per e-mail aan dhr. Schurink, Managing Director van Ferroli, gestuurd.

In de discussie hierboven heb ik nergens gezegd dat wij de ketels in de winkel kopen. De methode van bemonstering die wij, sinds jaar en dag, hanteren maakt het mogelijk dat consumenten in het stookseizoen testresultaten zien van de ketels die dan te koop zijn. Als wij bij alle ketels zouden wachten tot deze goed verkrijgbaar zijn via consumentenkanalen komen de testresultaten maanden later pas, waardoor wij bijvoorbeeld pas in januari zouden kunnen berichten over ketels die volop verkocht worden in het najaar. Wij doen het dus zoals we doen om consumenten van dienst te zijn. Veel vaker krijgen wij feedback van consumenten die het jammer vinden dat wij een bepaald product dat al te koop is nog niet getest hebben.

O ja, het is absoluut niet zo dat wij aan fabrikanten, bij welke test dan ook, vragen 'of ze mee willen doen aan onze test'. En dat als ze dan 'nee' zeggen wij het product niet zouden testen. Wij bepalen zelf of we een bepaald merk of product testen.

Als wij zelf het idee zouden hebben met onze werkwijze geen eerlijke testinformatie te kunnen bieden zouden we natuurlijk anders te werk gaan. Overigens hebben wij schriftelijke verklaringen van de fabrikanten dat hun cv-ketels die wij testen identiek zijn aan de ketels die consumenten enkele maanden later kunnen kopen. Ik herhaal dus nog maar eens dat zonder enig vertrouwen goed werk niet mogelijk is en dat fabrikanten die misbruik zouden maken van dit vertrouwen zichzelf in de vingers zouden snijden. En dat, vanzelfsprekend, geen enkele fabrikant bij ons een voorkeurspositie geniet.

Geplaatst door Peter van der Wilt op Okt 6, 2016.
Een ketel kan toch alleen maar in een langdurige test getest worden, als je het rendement wil testen zal men volgens mij lang moeten testen.

En welke test is nou beter de test van de consumentenbond of van de gaskeur.

met vriendelijke groet Ton van hagen
Badge
Quote:

Als wij zelf het idee zouden hebben met onze werkwijze geen eerlijke testinformatie te kunnen bieden zouden we natuurlijk anders te werk gaan. Overigens hebben wij schriftelijke verklaringen van de fabrikanten dat hun cv-ketels die wij testen identiek zijn aan de ketels die consumenten enkele maanden later kunnen kopen. Ik herhaal dus nog maar eens dat zonder enig vertrouwen goed werk niet mogelijk is en dat fabrikanten die misbruik zouden maken van dit vertrouwen zichzelf in de vingers zouden snijden.

Een fabrikant kan natuurlijk wel een verklaring afgeven dat zijn aangeboden product identiek is aan de producten die we later kunnen kopen maar wie controleert deze bewering.

"Vertrouwen is goed, controle is beter"

Uw werkwijze zou beter zijn als u de producten bij de groothandel besteld en de rekening ervan door de fabrikant laat betalen.

Dit voorkomt dat u een gemanipuleerd product gaat testen.

Als de fabrikant een nieuw product op de markt wil brengen en dat niet op tijd bij u af kan leveren kan hij dat ook niet op tijd leveren aan de consument.

Het is daarnaast altijd nog mogelijk om een bestaand model te testen dat al wel voor iedereen te koop is.
Badge
Tja, het is rustig op dit topic, maar een goed antwoord op mijn vraag heb ik nog steeds niet gehad.

Ondertussen worden de ATAG toestellen goed verkocht en zijn er zelfs wachttijden onstaan voor levering ervan en besluiten klanten toch maar om een andere ketel te kopen

Da's nou een nadeel van het predicaat "beste uit de test".

Reageer