Consumentenbond.nl
Beantwoord

Basislidmaatschap Consumentenbond: geen toegang tot test?

Volgens de voorwaarden op de site heb je met dit lidmaatschap toegang tot alle tests. Maar als ik de volledige test van de maaltijdsalades wil bekijken, krijg ik de melding dat ik dan een lidmaatschap van de consumentengids moet hebben. Hoe zit dit?
icon

Beste antwoord door Monique 3 augustus 2018, 11:09

Beste @Hermientje,

Welkom op de community. Goed dat je je vraag hier stelt. Ik ben dit uiteraard direct voor je nagegaan.
Met het abonnement dat jij hebt, het basisabonnement, heb je toegang tot alle online testresultaten. De test maaltijdsalades komt echter uit de Consumentengids, en daar ben je niet op geabonneerd. Vandaar dat je deze test niet in kunt zien. Om dit wel te kunnen heb je een Consumentenbond Extra abonnement nodig. De uitkomst van de test hebben we wel openbaar gemaakt, en kan je hier terugvinden.

Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben, en wens je een prettig weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Monique

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Beste @Hermientje,

Welkom op de community. Goed dat je je vraag hier stelt. Ik ben dit uiteraard direct voor je nagegaan.
Met het abonnement dat jij hebt, het basisabonnement, heb je toegang tot alle online testresultaten. De test maaltijdsalades komt echter uit de Consumentengids, en daar ben je niet op geabonneerd. Vandaar dat je deze test niet in kunt zien. Om dit wel te kunnen heb je een Consumentenbond Extra abonnement nodig. De uitkomst van de test hebben we wel openbaar gemaakt, en kan je hier terugvinden.

Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben, en wens je een prettig weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Monique
Beste Monique,

Volgens jullie voorwaarden op de pagina Abonnementen en tarieven heb ik "Online toegang tot alle testresultaten". Er staat niet dat het alleen online testresultaten betreft. Dus zou ik de test over de maaltijdsalades moeten kunnen lezen en niet alleen de samenvattting, die ik al gevonden had.

Hermien
Reputatie 7
Badge +7
Beste Hermien,

Bedankt voor je reactie. Heb je voor mij een link naar de pagina waar je dit gelezen hebt? Op de pagina waar je lid wordt van ons staat namelijk wel dat het de online testresultaten betreft, maar ik kan me voorstellen dat als dat elders op de site anders verwoord wordt, dat dat voor de nodige verwarring zorgt. In de voorwaarden heb ik hetzelfde terug kunnen vinden, dus ik ben benieuwd naar jouw pagina. Wel blijft het zo dat het hier gaat om een artikel uit de gids, met een test daarbij, en niet om online testresultaten.

Ik zie het linkje graag tegemoet!

Met vriendelijke groet,

Monique
https://www.consumentenbond.nl/service/abonnement/tarieven/abonnementen-tarieven
Reputatie 7
Badge +7
Beste Hermien,

Hartelijk dank voor de link. Je hebt helemaal gelijk: op deze pagina werden de voorwaarden inderdaad verkeerd geformuleerd. Ik heb deze dan ook direct laten aanpassen. Fijn dat je de moeite hebt genomen ons hierop te attenderen. Om het goed te maken stuur ik je graag de betreffende gids met de test maaltijdsalades toe. Je mag deze binnen 5 werkdagen op de mat verwachten.

Excuses voor het ongemak, en een prettig weekend toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Monique
Bedankt! Fijn dat ik de gelegenheid krijg de volledige test te lezen.
Hermien
Reputatie 7
Badge +7
Geen probleem Hermien, veel plezier van de gids. 🙂
Badge
Vandaag heb ik hetzelfde issue gehad toen ik een link volgde vanuit een topic over kattenvoer. https://community.consumentenbond.nl/voeding-levensmiddelen-9/het-beste-kattenvoer-17166?icmp=footer_tekstlink_forum In dit topic is een verwijzing te vinden naar de tests van kattenvoer. Deze kon ik niet benaderen omdat ik ook het verkeerde abonnement zou hebben. Dit is nieuw voor mij, tot nu toe waren alle online tests voor mij gewoon benaderbaar. Of ze nu ook in een gids hebben gestaan is voor mij niet relevant.

En ik ben niet aan het hengelen naar een gids of zo hoor. Mijn online abonnement was een bewuste keuze. Het is alleen voor jullie handig om te weten dat dit blijkbaar geen incident is, en er mogelijk iets structureel scheef gaat. Om die reden post ik dit.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi @F.N. Mul,

Bedankt voor je bericht! De verwijzing die in dit topic wordt gemaakt is echter naar een openbare contentpagina, namelijk deze. Deze pagina is voor iedereen beschikbaar, zelfs voor mensen zonder abonnement. Kan het zo zijn dat je het gidsartikel bedoelt waarover geschreven wordt op deze pagina? Dit is namelijk, zoals het woord wellicht al doet denken, een gidsartikel, en alleen beschikbaar voor gidsabonnees.

Ik kan me echter voorstellen dat de verwarring tussen zo'n gidsartikel of een test snel gemaakt is. Fijn dat je dit dus ook bij ons neerlegt. Ik zal ook jouw signaal doorgeven. Heb je zelf wellicht al ideeën bij hoe het anders/beter kan?
Badge
Hoi @Monique. Je hebt gelijk dat de link waar ik over schreef alleen doorkoppelde naar het publiek toegankelijke web artikel.

In dat artikel stond inderdaad op zijn beurt weer een link maar een pdf van een artikel in de gids (https://www.consumentenbond.nl/login/consumentengids). Het ging mij bij nader inzien over deze link.

Aannemende dat de tests ook online te benaderen zijn vraag ik mij af waarom verwezen wordt naar een tijdschrift artikel terwijl de doelgroep die je adresseert de online community is. Voor deze community is maar een vraag relevant, is er een of andere lidmaatschapsvorm beschikbaar dan toegang tot de online content, anders niet. Met de nuancering tussen papier en digitaal lid wil ik online al helemaal niet worden belast. Ik zie maar een usecase voor de pdf's van de papieren artikelen, en dat is als abonnees van de papieren gids die bestanden wensen te downloaden, gewoon voor hun referentiekader. Biedt alleen diegenen die deze gids ontvangen dan hiervoor een downloadportaal aan. Zo verzorgen links naar deze info geen ruis in de rest van de site.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi @F.N. Mul,

Wederom bedankt voor je bericht en de toelichting. Graag helder ik het één en ander op. In het community topic wordt namelijk niet verwezen naar het gidsartikel, maar naar de online contentpagina. We maken een onderscheid tussen gidsabonnees en niet-leden, maar willen wel voor iedereen relevant zijn. Zo komt het dus voor dat bijvoorbeeld de bevindingen van na het testen wel online en openbaar worden geplaatst, maar de test zelf niet, zoals in dit geval. Op de webpagina waar we naar verwijzen kan dus iedereen terecht, en deze uitslag lezen. Deze informatie is namelijk ook relevant zonder de geteste merken te benoemen, en daarom ook eventueel interessant/relevant voor communityleden.

Ik begrijp echter dat dit zoals door jou genoemd voor ruis kan zorgen, en zal daarom eens met collega's gaan zitten om te kijken hoe dit beter kan.
Badge
Hoi @Monique,

dat jullie aan het stoeien zijn met hoe verschillende producten moeten worden gepositioneerd kan ik mij levendig voorstellen. Een ultimatumoplossing die ik nog zie is volstaan met vermelden dat de gids nog meer informatie bevat zonder hiernaar te linken.

Hierbij vertrek ik vanuit de gedachte dat de overlap tussen gidslezers en online klanten niet zo groot is. Dit is echter een aanname die zou moeten worden gecheckt. Bijvoorbeeld door te analyseren hoe vaak zo'n link wordt aangeklikt en hoe hoog het percentage weigeringen hierbij is. En dan nog begrijp ik dat deze huidige situatie niet per se de door jullie beoogde situatie is.

Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken dat ik bewust voor een online abonnement heb gekozen (terugvindbaarheid, doorzoekbaarheid, indammen papierberg/milieu en tijdschriften altijd kwijt zijn😔). Dat een papieren abonnement een extra laagje informatie zou ontsluiten zou voor mij iets te weinig reden zijn om van abonnement te veranderen. Maar misschien is dit voor anderen anders. We leven in een overgangstijd, en ik zie dat papier door velen (ook door mijzelf) nog best wordt gewaardeerd. Zelf merk ik alleen dat ik de tijd niet meer vind om tijdschriften door te bladeren. Ook kan er een generatieafhankelijkheid zijn, en beleeft een 20/30 jarige dit anders (die acht ik helemaal van papier los). Wat dat betreft kan ik jullie alleen maar op het hart drukken heel goed te analyseren om een goed inzicht te hebben welk effect bepaalde tools hebben. Eenvoudige antwoorden zijn hiervoor niet te geven. Dat begrijp ik.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi @F.N. Mul,

Wat fijn dat je zo met ons meedenkt. Top! Het is inderdaad een lastige kwestie: zoveel wensen, zoveel smaken. 😉 Wat ik wel graag nog zou willen uitlichten is dat het Consumentenbond Basis niet de online versie van Consumentenbond Extra is. Dit zijn de verschillen:

Consumentenbond Basis
- 24/7 online toegang tot alle online testresultaten
- Advies over Consumentenrecht via onze consumentenadvieslijn
- Korting op boeken, e-books en tijdschriften
- Nieuwsbrieven met actuele tests en nieuwtjes

Consumentenbond Extra
- 24/7 online toegang tot alle online testresultaten
- Advies over Consumentenrecht via onze consumentenadvieslijn
- Korting op boeken, e-books en tijdschriften
- Nieuwsbrieven met actuele tests en nieuwtjes
- 11 keer per jaar de Consumentengids in de bus
- Het digitaal lezen van uw gids via de CB-Kiosk App

Van de Consumentenbond Extra bestaat er dan ook nog een Consumentenbond Extra Online variant. Bij dit abonnement lees je de Consumentengids digitaal, en heb je dus ook toegang tot testen zoals de eerdergenoemde kattenvoer test, zonder dat je stapels papier opspaart.

Zoals eerder beloofd neem ik je feedback mee. Bedankt voor je betrokkenheid!
Reputatie 4
Badge +5
Dag @Monique ,
Via jullie site en na inloggen, zijn niet alle testen in zicht. Sommige testen zijn uiteraard zodanig uitgebreid, dat men lid moet zijn van het lidmaatschap. Echter: Waarom moet men als lid extra "betalen" t.a.v. een uitgebreide weergave?
Reputatie 7
Badge +7
Dag @GdR,

Dat klopt. Ik denk dat je het antwoord ook kunt halen uit de eerder gegeven reacties in dit topic, maar bij deze nogmaals: Er zit een verschil tussen gidsartikelen, en online testen in onze vergelijker. Als lid van Consumentenbond Basis of Consumentenbond Extra heb je tot alle online testen in de vergelijker toegang. Wanneer we een artikel publiceren, met een bijbehorende test, in één van onze gidsen, heb je daar alleen toegang tot wanneer je geabonneerd bent op de betreffende gids. Het gaat hier dus niet zo zeer om een meer uitgebreide weergave, maar content die alleen beschikbaar is voor abonnees. Het maken van onze gidsen kost een hoop geld en energie, en vandaar ook dat deze abonnementen wat meer kosten.

Het komt wel voor dat we bepaalde content uit de gidsen toch online plaatsen, zoals informatie uit de test kattenvoer waar we het eerder in het topic over hadden. Dit is dan juist een extraatje/cadeautje voor niet-leden, en niet het ontnemen van waardevolle informatie aan wel-leden. 😉

Reageer