Consumentenbond.nl

Consumentenbond niet vriendelijk voor eigen leden

• 10 november 2014
  • 21 reacties
  • 723 Bekeken

Reputatie 1
Met enige regelmaat (minstens eens per veertien dagen) krijg ik van de bond een brief thuis met ÉÉn of andere aanbieding (vaak een boek of andere (vernieuwde) uitgave.

Dergelijke brieven gaan bij mij inmiddels ongeopend de prullenbak in.

Een plek op de website om mij voor deze onnodige reclameuitingen af te melden ontbreekt.

Blijbkaar gaat een deel van mijn lidmaatschapsgeld dus op aan druk- en portokosten voor zaken die ik niet wil.

Daar komt bij dat ik aan de andere kant bij de gratis toegezonden autogids, wel een brief aantrof met het vriendelijke verzoek een vrijwillige bijdrage te willen leveren in de portokosten voor die gids.

Dus enerzijds wordt geld over de balk gesmeten om mij op te hoogte te brengen van in mijn geval nutteloze nieuwe uitgaven, anderzijds moet ik voor een wel gewilde maar gratis gids ineens een vrijwillige bijdrage in de portokosten betalen.

Meten met twee maten noem ik dat.

Kan de consumentenbond mij uitleggen welk deel van mijn lidmaatschapsgeld opgaat aan dit soort ongewilde reclameuitingen en dat bedrag in de toekomst van mijn lidmaatschapsgeld aftrekken.

Rein

21 reacties

Met enige regelmaat (minstens eens per veertien dagen) krijg ik van de bond een brief thuis met ÉÉn of andere aanbieding (vaak een boek of andere (vernieuwde) uitgave.

Dergelijke brieven gaan bij mij inmiddels ongeopend de prullenbak in.

Een plek op de website om mij voor deze onnodige reclameuitingen af te melden ontbreekt.

Blijbkaar gaat een deel van mijn lidmaatschapsgeld dus op aan druk- en portokosten voor zaken die ik niet wil.

Daar komt bij dat ik aan de andere kant bij de gratis toegezonden autogids, wel een brief aantrof met het vriendelijke verzoek een vrijwillige bijdrage te willen leveren in de portokosten voor die gids.

Dus enerzijds wordt geld over de balk gesmeten om mij op te hoogte te brengen van in mijn geval nutteloze nieuwe uitgaven, anderzijds moet ik voor een wel gewilde maar gratis gids ineens een vrijwillige bijdrage in de portokosten betalen.

Meten met twee maten noem ik dat.

Kan de consumentenbond mij uitleggen welk deel van mijn lidmaatschapsgeld opgaat aan dit soort ongewilde reclameuitingen en dat bedrag in de toekomst van mijn lidmaatschapsgeld aftrekken.

Rein

Hallo Rein,

Het spijt me om te lezen dat je de brieven de de Consumentenbond je toestuurt niet kan waarderen en geen mogelijkheid vindt om de toezending stop te zetten. Sowieso neem ik je signaal dat je dat het liefst via de website aan zou willen kunnen geven mee. Vooralsnog is hier niet genoeg vraag naar om dit via de 'Mijn Consumentenbond'-omgeving te kunnen aanpassen. Daarom hebben we ervoor gekozen om dit op telefonisch verzoek of als mensen dat via e-mail aangeven aan te passen. De kosten die we voor dergelijke mailings maken, worden op zijn minst gecompenseerd, doordat veel ontvangers door de mailings pas attent worden op onze nieuwste uitgaven en daarom graag gebruik maken van de aanbiedingen. We beschouwen de mailings daarom als kans om onze leden te wijzen op publicaties waar zij anders niet van op de hoogte zouden zijn. Maar wat voor de een geldt, hoeft niet automatisch voor een ander van toepassing te zijn. Ik zag overigens in je dossier dat je de weg naar onze afdeling Service & Advies gisteren gelukkig zelf al gevonden hebt om de mailingststop te laten zetten. Laat weten als er nog vragen of opmerkingen zijn. Nogmaals onze dank voor je signaal.

Met vriendelijke groet,

Marc T.

Beste Marc,

Voor mij is het toezenden van die reclamebrieven stopgezet (hoop ik). Maar ik kan me niet voorstellen dat er niet meer leden zijn die geen behoefte hebben aan die brieven en ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat er een eenvoudig middel moet zijn (bijv. via instellingen op de website) om toezending stop te zetten. De brieven vallen in dezelfde categorie als de mailings/nieuwsletters per email en daarvoor is (wettelijk) wel een opzegmogelijkheid aanwezig.

Groet, Rein

Hallo Rein,

Bedankt voor je reactie. Ook ik ben blij dat je afmelding inmiddels verwerkt is. Zoals eerder al gezegd: we gaan er zeker naar kijken of we de afmeld-mogelijkheid in de 'Mijn Consumentenbond'-omgeving kunnen verwerken. Momenteel is het zo dat iedereen die een vraag aan de Consumentenbond stelt (via het contactformulier) daar ook zijn keuze kan maken voor/tegen e-mailnieuwsbrieven en mailings. Zoals je wellicht al gelezen hebt, zijn we druk bezig met het vernieuwen van de website. Daarbij worden signalen als het jouwe zeker meegenomen. Wel moeten we op verschillende plekken keuzes maken, want hoe graag we het ook zouden willen: alles direct en zonder wachttijd is helaas niet mogelijk. Maar je kan erop vertrouwen dat we bij voldoende respons ook jouw punt mee zullen nemen. Daarom ook langs deze weg de vraag aan de overige community-leden: als er nog meer leden zijn die dit wensen: laat je reactie hier achter.

Groet,

Marc T.
Hallo Elodie,

Dat is geen probleem. Als ik maar kan helpen om duidelijkheid te verschaffen. You're welcome. Met alle vragen.

Groet,

Marc T.

ohh, ik zit te blozen. Ik zie nu pas inderdaad dat er een afmeld optie is. Altijd gedacht dat dat voor alle mails was, maar het blijkt speciefiek voor de betreffende actie te zijn! Helemaal goed. Ik heb dus niks gezegd.

Hallo Rein,

Bedankt dat je het doorgeeft. En excuses dat je nog een brief hebt ontvangen. Die brieven worden ruim van tevoren geprint en klaargemaakt voor verzending. Dat je nog een mailing hebt ontvangen, is daarom nog uit de tijd van voor je verzoek. Geen excuss, maar een verklaring, waarvan ik hoop dat je het kan begrijpen. Maar dat wil dus niet zeggen dat we je verzoek niet hebben gerespecteerd. Het zou daarom de laatste brief moeten zijn geweest die je van ons ontvangt. Mocht dat onverhoeds niet zo zijn, laat dat dan graag weten, zodat we kunnen kijken waar de eventuele oorzaak ligt. En nogmaals: mijn welgemeende excuses dat een en ander elkaar heeft gekruist.

Groet,

Marc T.

Tja, dan wordt mij dus verteld dat ik geen post met aanbiedingen van de consumentenbond meer krijg.... ligt er vandaag toch weer een envelop in mijn brievenbus met een aanbieding over een boek "haal meer uit je tablet"

Ik word hier een beetje moe van. De bond zou mij toch geen reclames meer toesturen (hooguit per email)???

Dit lijkt me een leuke casus voor de rubriek stekeligheden achterop de consumentengids!

Hallo Elodie,

Het spijt me om te hoeren dat je je irriteert aan de herinnerings-e-mail voor het energiecollectief. Los van het feit dat je, net zoals in het verhaal hierboven beschreven, kan bellen om je af te melden, zit er ook in die berichten een afmeld-link. Het is inderdaad niet makkelijk te realiseren om bij te houden wie wanneer een contract via het collectief afgesloten heeft, omdat deze gegevens niet in hetzelfde systeem opgeslagen worden (deelname aan het collectief is, zoals bekend, vrijblijvend en komt pas tot stand als iemand actief op het aanbod ingaat). Er is hier dus duidelijk ruimte voor verbetering. Bedankt voor je signaal.

Ik hoop dat jet lukt om je af te melden. Laat weten als er nog vragen zijn.

Groet,

Marc T.

Dag, wat mij betreft niet een gehele mailstop. Maar ik zou het wel erg fijn vinden als ik ergens kon laten weten dat elke week weer opnieuw (zo voelt het) een reminder aan de energie-veiling me wat gaat irriteren, nu ik dat inmiddels voor een jaar weer geregeld heb. Kunnen afmelden voor zo'n specifieke actie zou mooi zijn. Maar dat zal technisch te veel gevraagd zijn, een bepaalde mail sturen met de frequentie van een jaar?

Reputatie 3
Badge +3
Dag, wat mij betreft niet een gehele mailstop. Maar ik zou het wel erg fijn vinden als ik ergens kon laten weten dat elke week weer opnieuw (zo voelt het) een reminder aan de energie-veiling me wat gaat irriteren, nu ik dat inmiddels voor een jaar weer geregeld heb. Kunnen afmelden voor zo'n specifieke actie zou mooi zijn. Maar dat zal technisch te veel gevraagd zijn, een bepaalde mail sturen met de frequentie van een jaar?
Reputatie 3
Badge +3
ohh, ik zit te blozen. Ik zie nu pas inderdaad dat er een afmeld optie is. Altijd gedacht dat dat voor alle mails was, maar het blijkt speciefiek voor de betreffende actie te zijn! Helemaal goed. Ik heb dus niks gezegd.
Reputatie 1
Tja, dan wordt mij dus verteld dat ik geen post met aanbiedingen van de consumentenbond meer krijg.... ligt er vandaag toch weer een envelop in mijn brievenbus met een aanbieding over een boek "haal meer uit je tablet"

Ik word hier een beetje moe van. De bond zou mij toch geen reclames meer toesturen (hooguit per email)???

Dit lijkt me een leuke casus voor de rubriek stekeligheden achterop de consumentengids!
Reputatie 1
Beste Marc,

Voor mij is het toezenden van die reclamebrieven stopgezet (hoop ik). Maar ik kan me niet voorstellen dat er niet meer leden zijn die geen behoefte hebben aan die brieven en ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat er een eenvoudig middel moet zijn (bijv. via instellingen op de website) om toezending stop te zetten. De brieven vallen in dezelfde categorie als de mailings/nieuwsletters per email en daarvoor is (wettelijk) wel een opzegmogelijkheid aanwezig.

Groet, Rein
Ik krijg liever een digitale link om iets te bestellen, scheeld CB een hoop geld voor onnodig papier en verzendkosten, voor de oudere of mensen zonder pc kan er altijd nog een extra pagina zonder bedrukte achterkant worden toegevoegt in de gids( speciaal voor mensen zoals ik, die de jaargangen een jaar willen bewaren
Geen klacht, maar wel een vergelijkbare opmerking: De allereerste regel op de gids luidt: Advertentie vrij, maar wat schetst mijn verbazing: in de gids wordt weldegelijk geadverteerd door de consumentenbond zelf om een Windows 10 boek te verkopen

Niet helemaal consequent dus

😀

.
Beste Marc, beste consumentenbond,

De reden dat we via telefoon moeten opgeven dat we geen papier meer willen ontvangen is mijns inziens een verkeerde: het geeft de medewerkers de mogelijkheid om vragen te stellen en te proberen over te halen toch de brieven te blijven ontvangen, of andere diensten van de CB af te nemen.

Het is in deze tijd toch echt onzin dat er geen mogelijkheid is om alles digitaal te regelen, Het is 2016, niet 1996!

De reacties van Marc hebben een bepaald dedain: "als u geen prijs stelt op onze adviezen" of "we hebben te weinig signalen dat leden het anders willen"

De irritatie hierover zou voor mij reden kunnen zijn om mijn lidmaatschap op te zeggen. De bond is er voor mij! niet andersom!
Reputatie 5
Badge +7

Beste Marc, beste consumentenbond,

De reden dat we via telefoon moeten opgeven dat we geen papier meer willen ontvangen is mijns inziens een verkeerde: het geeft de medewerkers de mogelijkheid om vragen te stellen en te proberen over te halen toch de brieven te blijven ontvangen, of andere diensten van de CB af te nemen.

Het is in deze tijd toch echt onzin dat er geen mogelijkheid is om alles digitaal te regelen, Het is 2016, niet 1996!

De reacties van Marc hebben een bepaald dedain: "als u geen prijs stelt op onze adviezen" of "we hebben te weinig signalen dat leden het anders willen"

De irritatie hierover zou voor mij reden kunnen zijn om mijn lidmaatschap op te zeggen. De bond is er voor mij! niet andersom!

Geplaatst door P.L. Schreuder op Jul 5, 2016.

Beste P.L. Schreuder,

Dank je wel voor je reactie. Ik wil je graag laten zien hoe je online het verzoek kunt indienen om geen papier meer te ontvangen: Ga naar https://www.consumentenbond.nl/service/contactmetons/contactformulier/ en kies in het contactformulier voor onderwerp Overig. Hier kun je jouw vraag of verzoek in het invulveld omschrijven.

Vriendelijke groet,

Natalie Medewerker Community

(Hiermee wordt deze discussie gesloten, zodat iedereen deze instructies gemakkelijk kan lezen.)
Badge
Ik vind de consumentenbond ook steeds commerciëler worden, nu kreeg ik weer een mail met: "Nog maar een paar dagen voor deelname aan het Energiecollectief." Dit zijn typische verkooptrucs waar de consumentenbond zelf vaak voor waarschuwt, angst aanjagen dat je wat mist als je niet op de aktie ingaat. Net zoals keukenboeren die zeggen ja als je nu de winkel uitloopt dan geldt de aanbieding niet meer.
En als ik ze via hun mailfunctionaliteit (geen echt mail adres) vragen stel over hun samenwerking met THE FCTR E dan krijg ik de volgende reactie terug:
"Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Helaas kunnen wij uw email niet in behandeling nemen via dit mail adres.
Voor vragen aan onze afdeling Service & Advies verwijzen wij u naar de betreffende pagina op onze website http://www.consumentenbond.nl/service. Op deze pagina vindt u onder het kopje "Contact met ons" verschillende mogelijkheden om uw vraag of opmerking aan ons door te geven. "
Even op een rijtje, zondag 28 april: Nog maar een paar dagen voor deelname aan het Energiecollectief
30 april: Stap nu over en bespaar €10
23 april: Laatste kans om onze vrijblijvende Quick Scan te ontvangen
Waarom moet je als consument allerlei fratsen uithalen om niet dit soort e-mails te krijgen terwijl je nooit hebt aangegeven dat je ze wilt krijgen?

[opmaak aangepast door moderator tbv leesbaarheid]
Reputatie 5
Badge +7
Beste @F Snaterse, dank je wel voor je feedback! We doen navraag bij onze collega's van Service & Advies en komen er zo snel mogelijk op terug.
Reputatie 4
Badge +4
Ik sluit me bij @F Snaterse aan. Ondanks dat ik via de CB een energiedeal had gesloten voor 3 jaar, en jullie dus zouden moeten weten dat ik dan dus ook 3 jaar geen behoefte heb aan een nieuw aanbod, kreeg ik toch letterlijk elke week een mail met deze "nog maar een paar dagen" aanbiedingen. Uiterst slordig en vervelend. Uiteindelijk heb ik me toen voor de hele energie-mailing afgemeld. Als het weer zover is dat overgestapt kan worden, zie ik wel weer wat ik kan doen.
Deze e-mails over het Energiecollectief lijken inderdaad uit te gaan van slapende deelnemers.

We zijn blijkbaar niet alert genoeg, en moeten dus voortdurend herinneringen ontvangen.
Badge
Misschien moet de consumentenbond overwegen het Energiecollectief te verzelfstandigen aangezien het belangenverstrengeling oplevert met de originele doelstelling van de consumentenbond. Natuurlijk is het fijn als consumenten niet te veel betalen voor energie maar daar ze kunnen volstaan met verwiijzing naar vergelijkingssites. Nu vermoed ik dat per afgesloten contract via het Energiecollectief de consumentenbond een soort provisie krijgt (niet zeker) en dit een perverse prikkel met zich meebrengt die ze stimuleert om alle leden ongevraagd en te pas en te onpas te bombarderen met e-mails hierover.
Reputatie 7
Badge +5
@F Snaterse Gelukkig is de Consumentenbond altijd heel transparant over hun eigen functioneren met alle ins en outs en heel makkelijk te vinden via Google en via hun website:

Over de Energievergelijker

Algemene Voorwaarden Energievergelijker
Reputatie 7
Badge +5
@F Snaterse schreef: " om alle leden ongevraagd en te pas en te onpas te bombarderen met e-mails hierover."

In Mijn Consumentenbond onder Nieuwsbrieven kun je precies aangeven welke mail je wel en welke mail je niet wilt ontvangen van de Consumentenbond met info erbij.

Reputatie 7
Badge +7
"Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Helaas kunnen wij uw email niet in behandeling nemen via dit mail adres.
Voor vragen aan onze afdeling Service & Advies verwijzen wij u naar de betreffende pagina op onze website http://www.consumentenbond.nl/service. Op deze pagina vindt u onder het kopje "Contact met ons" verschillende mogelijkheden om uw vraag of opmerking aan ons door te geven. "

Beste @F Snaterse,

Ik probeer dit uit te pluizen, maar ik kan niet terugvinden wie jou deze e-mail heeft verzonden. Zou je me dit in een privébericht willen laten weten? Ik kom dan zo snel mogelijk bij je terug.

Reageer