Cookies: onduidelijke taal

• 14 December 2021
  • 9 reacties
  • 154 Bekeken

Dag @SandraMolenaar,

Ik erger me dood aan de onduidelijke taal voor wat betreft het cookiegebruik op websites. De keuzes zouden kort en helder moeten zijn en geen ellenlange verhalen in onduidelijke taal. En soms kun je ze niet eens weigeren als je door wilt gaan op een website. Wat volgens mij niet eens mag.

Niet vreemd dat mensen veel ongewenste reclame krijgen, er privacyproblemen zijn enzovoort.

Kan de Consumentenbond zich inzetten voor een soort van standaard keuzemenu voor cookies. Met een doorklik naar een toelichting voor wie dat wil.

9 reacties

Helemaal mee eens. Standaard zouden webpagina's geen cookies moeten mogen plaatsen. Een knop waar je op kunt klikken als je dat wel wilt laten gebeuren zou veel beter zijn. Daar een tekst bij zoals: "Door hierop te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies". Een bedrijf kan dat dan aantrekkelijk maken door, bedenk het maar. Maar vooral gaat het om de Googleclan. Steeds opnieuw moet je je voorkeuren instellen. Deze strategie zorgt er voor dat uiteindelijk veel meer gebruikers Google c.s. de zin maar geven. Zo voldoen ze aan de EU regels. Die regels moeten dus op de schop. In principe geen cookies totdat de gebruiker zelf het initiatief neemt om dat te veranderen.

Maar het beste zou zijn als Europa zelf een niet-commercieel alternatief voor Google en YouTube zou ontwikkelen. Die dominantie van de Noord-Amerikaanse bedrijven wordt steeds gevaarlijker.

Dus inderdaad een belangrijk punt voor de CB

@L. van der Burg 
Je staart je blind op de cookies, terwijl de techniek al heel lang verder is.
Neem b.v. dit https://amiunique.org/
Een methode om je terug te herkennen.

Wat je ook ziet, is een soort cookies beheerder die jouw gegevens bewaard voor meerdere sites.
Je krijgt dan een enorme waslijst met schuifjes, die je eenmalig in moet vullen.
Die voorkeuren delen ze weer met andere websites.
Weer een extra partij, die je in de gaten houd.

Hoe meer je klaagt, hoe ingewikkelder ze het maken.
En ondertussen volgen ze je, met jouw browser fingerprint.

Voor mij mogen ze alle cookie meldingen afschaffen.
Mijn browser gooit ze standaard weg, tenzij ik uitdrukkelijk vraag ze te bewaren.
Zoals in deze community, om ingelogd te blijven.

De ellende met die cookiemeldingen is ook:
# Dat ze pas komen NAdat je op de pagina bent; soms zelfs als al je iets aan het intikken bent.
# Dat de voorkeur die het meeste privacy oplevert altijd het lastigste is om te kiezen. Dat zijn steevast de kleinste en meest grijze knopjes en vaak zijn het er twee achter elkaar in plaats van één, of ze verzinnen andere grapjes.
Wat een kinderachtige manieren om het grote geld te verdienen in deze wereld.

Reputatie 3
Badge +3

Dag @SandraMolenaar,

Ik erger me dood aan de onduidelijke taal voor wat betreft het cookiegebruik op websites. De keuzes zouden kort en helder moeten zijn en geen ellenlange verhalen in onduidelijke taal. En soms kun je ze niet eens weigeren als je door wilt gaan op een website. Wat volgens mij niet eens mag.

Niet vreemd dat mensen veel ongewenste reclame krijgen, er privacyproblemen zijn enzovoort.

Kan de Consumentenbond zich inzetten voor een soort van standaard keuzemenu voor cookies. Met een doorklik naar een toelichting voor wie dat wil.

Bedankt voor het bericht. Ken je dit project: https://ddw.nl/en/programme/1746/00416-seconds? Sluit naadloos aan op jouw betoog. Over veiligheid en privacy online maken we ons zeker druk. Wij hebben nu reeds onze handen vol aan organisaties die zich niet of niet voldoende aan de AVG houden. Die ervan door gaan met je data zonder toestemming of die er meer mee doen dan waarvoor je toestemming hebt gegeven. Mooie volgende stap is inderdaad bekijken of het allemaal wat makkelijker en duidelijker kan. @Imke: kun jij daar ook nog wat meer over vertellen?

Reputatie 4
Badge +7

Wij kunnen organisaties beter niet vertellen hoe ze precies iets moeten doen. Dat zou ons medeverantwoordelijk maken. We kunnen bedrijven wel algemene richtlijnen geven hoe hun cookiescherm eruit kan zien. Best een aardig idee om dat verder te ontwikkelen...  Voorlopig wijs ik bedrijven (die ik onderzoek en aanspreek op fouten) op het cookiemenu van de website waar je nu op zit: consumentenbond.nl (en de community subsite) . Je kunt in ons cookievenster de tracking cookies accepteren maar ook met 1 muisklik afwijzen - en toch de site op. Dat is redelijk gebruiksvriendelijk. Zo lang je op de meeste websites geplaagd wordt met ingewikkelde cookievensters kun je evt een cookiemenukiller in je browser installeren. Zie deze tip elders in het forum: 

Badge +8

Ah kijk, daar is al een uitgebreid antwoord van mijn collega! :relaxed::thumbsup:

Reputatie 3
Badge +3

Wij kunnen organisaties beter niet vertellen hoe ze precies iets moeten doen. Dat zou ons medeverantwoordelijk maken. We kunnen bedrijven wel algemene richtlijnen geven hoe hun cookiescherm eruit kan zien. Best een aardig idee om dat verder te ontwikkelen...  Voorlopig wijs ik bedrijven (die ik onderzoek en aanspreek op fouten) op het cookiemenu van de website waar je nu op zit: consumentenbond.nl (en de community subsite) . Je kunt in ons cookievenster de tracking cookies accepteren maar ook met 1 muisklik afwijzen - en toch de site op. Dat is redelijk gebruiksvriendelijk. Zo lang je op de meeste websites geplaagd wordt met ingewikkelde cookievensters kun je evt een cookiemenukiller in je browser installeren. Zie deze tip elders in het forum: 

Dank je Peter!

Firefox (een browser die niet wordt gemaakt door een bedrijf dat zijn geld verdien met het verkopen van gepersonaliseerde advertenties), blokkeert al sinds 2019 standaard zogenaamde “3rd party  cookies” En sinds begin dit jaar nog meer:

Mozilla heeft Firefox 86 uitgebracht. Daarin zit Total Cookie Protection, een manier om thirdpartycookies in silo's te plaatsen waardoor gebruikers niet over meerdere websites gevolgd kunnen worden. Sommige functionele cookies kunnen dat nog wel.

dat betekent weer dat je (meer) gerust Ja OK kan clicken op een site die je voor het eerst bezoekt.

Badge

Er zijn verschillende soorten cookies:

Functionele cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Die onthouden bijvoorbeeld wat in jouw winkelwagen staat of dat je bent ingelogd. Voor functionele cookies hoef je geen toestemming te vragen.

Analytische Cookies - deze cookies houden bij welke bezoekers de website krijgt. Een bekende is Google Analytics. Analytics kan dit doen op anonieme basis en dat kan de website afdwingen via een verwerkers overeenkomst met Google. Alleen dan hoeft de website geen toestemming te vragen.

Marketing Cookies - om je bijvoorbeeld reclame te kunnen sturen. Deze cookies worden vaak door derde partijen geplaatst. Voor deze cookies MOET de website altijd toestemming vragen.

Tracking cookies - cookies die je volgen over verschillende websites. Ook deze cookies hebben  meestal de bedoeling om je gerichte reclame te sturen en zijn dan een variant van de Marketing cookies. Voor deze cookies MOET een website altijd toestemming vragen.

Behalve met cookies kan een website ook nog op andere manieren informatie bewaren in jouw browser. Voor het wel of niet vragen om toestemming maakt het niet uit welke methode wordt gebruikt. Waar verder over cookies wordt gesproken bedoel ik ook al deze alternatieve methodes.

Een website kan zelf kiezen of ze Analytische en/of Marketing cookies plaatsen. De Consumentenbond kan er dus ook voor kiezen om af te zien van deze cookies zodat ze ook niet meer hoeven vragen om toestemming via een cookie banner.

Er is al heel lang een optie in browsers om websites te laten weten dat je niet wilt worden gevolgd (Do Not Track - DNT). Er zijn echter bijna geen websites die daar iets mee doen. Ook een nieuw initiatief - Global Privacy Control https://globalprivacycontrol.org/ gebaseerd op wetgeving in Californië werkt volgens het principe dat je in de browser een “do not sell” optie aan zet die websites laat weten dat jouw persoonsgegevens niet mogen worden “doorverkocht”. Deze optie is nu in beta test aanwezig in Firefox. Zo lang als dit niet door wetgeving wordt ondersteund zal het echter zinloos zijn omdat websites er niet op zullen reageren.

De Europese Unie is (al jaren) bezig met wetgeving - de ePrivacy regulation - zie ook onderaan bij:

De ePrivacy regulation zal iets zeggen over alle digitale communicatie en het verzamelen van persoonsgegevens inclusief het gebruik daarvan voor marketing doeleinden. Volgens de huidige draft zal een cookie muur worden verboden (behalve als er een betaald alternatief is). In de draft staat nu echter niets over de hinderlijke cookie banner en opties om via de browser te laten weten dat je altijd GEEN toestemming geeft voor het plaatsen van analytische en/of marketing cookies.

De Consumentenbond zou zich moeten inzetten om initiatieven als DNT en Global Privacy Control te laten ondersteunen door Europese wetgeving die websites verplicht om gehoor te geven aan browser instellingen die een globale “geen toestemming” aangeven en cookie banners niet meer worden getoond.

Reageer