Consumentenbond.nl
denk mee

Deel je duurzame onderwerpen met mij!

• 27 maart 2020
  • 41 reacties
  • 1633 Bekeken
Deel je duurzame onderwerpen met mij!
Badge +1

Duurzaamheid – Wat wil je dat de Consumentenbond op het gebied van duurzaam gaat doen?

Deze vraag bedoel ik net zo breed als hij klinkt. Alle suggesties zijn welkom. Of het nu gaat om (laboratorium)onderzoeken van bepaalde product of producteigenschappen die we juist wel moeten doen, of om onderzoeken die we juist niet moeten doen. Of misschien heb je ideeën over welke onderwerpen consumenten goed (of beter) geïnformeerd willen of kunnen worden.

Ook als je wil dat we op het gebied van duurzaamheid ergens actie voor of tegen voeren, horen we het graag!

Disclaimer: dit is een brainstorm met communityleden, we lezen alle reacties goed, maar we zullen niet met alle suggesties (meteen) aan de slag (kunnen) gaan.

41 reacties

Ik waardeer uw initiatief. Voordat ik positief met u mee kan denken wil ik u eerst vertellen dat de volgende tekst in uw nieuwsbrief van 29 maart mij wat hijgerig overkomt: “Wees er snel bij. Sommige modellen zijn beperkt op voorraad. Rijd jij deze zomer nog in een nieuwe auto?” .

Badge +8

Ik waardeer uw initiatief. Voordat ik positief met u mee kan denken wil ik u eerst vertellen dat de volgende tekst in uw nieuwsbrief van 29 maart mij wat hijgerig overkomt: “Wees er snel bij. Sommige modellen zijn beperkt op voorraad. Rijd jij deze zomer nog in een nieuwe auto?” .

Dank voor de feedback, @H. Pruiksma! En om weer direct on topic te gaan: ik ben benieuwd naar je suggesties voor duurzame onderwerpen.

Ik gebruik geen kunstmest meer. Nu heb ik beendermeel, bloedmeel en kalium aangeschaft. Bij elke verandering die ik in mijn leefpatroon aanbreng vanwege de duurzaamheid vraag ik mij af hoe mijn nieuwe gedrag zich nu verhoudt tot mijn oude. Dien ik de duurzaamheid hiermee? Die vraag kan waarschijnlijk stoffelijk worden beantwoord, maar heeft ook een filosofische kant: benutten we de dierlijke producten zo beter of houd ik door de aanschaf van beender- en bloedmeel de bio-industrie in stand?

Ik heb veel belangstelling voor nieuwe woonvormen waarin mensen ecologische en sociale verduurzaming nastreven. Ik lees vooral veel over de ecologische aspecten, maar ik vind, zeker in verhouding, weinig terug over de sociale aspecten. Dat vind ik jammer, omdat wij in de afgelopen decennia niet uitgeblonken hebben in gedragingen die de cohesie ten goede komen. Zou het niet handig zijn voor de deelnemers een digitale ‘handleiding’ tot hun beschikking te hebben waarin de sociolgische do’s en dont's aan de orde komen? We hoeven ons inmiddels niet meer tot de theorie te beperken; er zijn al flink wat praktische ervaringen opgedaan. En zou de samenstelling van zo'n handleiding niet een uitdaging kunnen zijn voor universiteiten en hogescholen?

Reputatie 7
Badge +6

Wij zijn bevoorrecht met een grote tuin waarin een kas , fruitbomen en diverse groenten . We doen vrijwel niet aan bestrijdingsmiddelen . Indien wel , zo milieuvriendelijk mogelijk . Slakken worden niet gedood maar verplaatst naar de overkant van een sloot , aannemende dat ze niet kunnen zwemmen. :wink: Hierdoor eten we een flink deel van het jaar redelijk duurzaam groente en fruit. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben voorstander van een discussie, uitleg en meningen over duurzaamheid. .

In de diverse encyclopedieën, ook wikipedia, CBS, Informatieteksten e.d., komen vele verklaringen voor duurzaamheid voor. In:https://www.encyclo.nl/begrip/duurzaamheid komen zelfs 17 definities voor. En soms denk ik dat bepaalde mensen duurzaamheid overal voor gebruiken en elke definitie aanvoeren om hun mening (over wat dan ook) door te voeren, te bewijzen, zo niet op te dringen. Dus graag discussie over de “echte” duurzaamheid en niet het gebruiken omdat het zo goed uitkomt. Groet Leo.

Badge +8

Ik ben voorstander van een discussie, uitleg en meningen over duurzaamheid. .

In de diverse encyclopedieën, ook wikipedia, CBS, Informatieteksten e.d., komen vele verklaringen voor duurzaamheid voor. In:https://www.encyclo.nl/begrip/duurzaamheid komen zelfs 17 definities voor. En soms denk ik dat bepaalde mensen duurzaamheid overal voor gebruiken en elke definitie aanvoeren om hun mening (over wat dan ook) door te voeren, te bewijzen, zo niet op te dringen. Dus graag discussie over de “echte” duurzaamheid en niet het gebruiken omdat het zo goed uitkomt. Groet Leo.

Maar laten we dat dan niet in dit topic doen en on topic blijven. In dit topic vraagt @SandraMolenaar om suggesties voor duurzame onderwerpen die de Consumentenbond kan onderzoeken.

Reputatie 7
Badge +6

Hmm , ik las eerst alleen : deel je duurzame onderwerpen met mij . De bond wil echter weten wat wij graag willen dat onderzocht wordt op het gebied van duurzaamheid. Dit is inderdaad een zeer breed onderwerp . Ik zou in ieder geval graag zien dat bij alles wat getest wordt ook heel goed naar de duurzaamheid gekeken wordt in de meest brede zin . Dus hoe duurzaam productie , gebruik en afdanken in de praktijk uitpakken.

Reputatie 7
Badge +7

Beste Imke, volledig begrepen, en om misverstanden te voorkomen, ik ben niet tegen duurzaamheid, alleen tegen misbruik ervan. Dus echte duurzaamheid mag bij elke test genoemd worden, en dus ook onderzoeken op duurzaamheid prima. Dus altijd on topic blijven en zoals ook altijd onafhankelijk. Groet Leo.

Badge

Het zou goed zijn als de consumentenbond een test zou doen met warmtepompen. Ik overweeg de aanschaf maar heb wat zorgen over het geluid.

Duurzaamheid – Wat wil je dat de Consumentenbond op het gebied van duurzaam gaat doen?

Er worden steeds meer apparaten verkocht met “smart start” of “smart grid ready”. Het idee is dat ze aan gaan als er stroom over is. Met de afbouw van de saldering op kost wordt het interessant om hier alvast rekening mee te gaan houden bij het aanschaffen van nieuwe apparaten, warmtepomp en zonnepanelen. Wat mij nog niet duidelijk is is hoe dit precies gaat werken?

Ik heb 2 manieren kunnen vinden: 

1. De energie leverancier of netbeheerder stuurt een signaal naar een apparaat als het tarief laag is. 
  2. Een energie manager gekoppeld aan de slimme meter en/of zonnepanelen geeft aan wanneer wanneer een apparaat mag starten.

Het is me echter nog onduidelijk hoe dit allemaal precies gaat werken en welke systemen wel en niet op elkaar passen. 

Hoe gaat de toekomst van energie management er uit zien?
Is het handig om nu alvast apparaten te kopen die smart grid ready zijn? 

Ik wacht met smacht op het onderzoek naar hybride warmtepompen dat al in mei 2018, bijna twee jaar geleden,werd aangekondogd. 

Wat gaat de consumentenbond doen tegen de afbouw van de salderingsregeling? Ik vraag dat mede omdat sommige energie-maatschappijen bitter weinig gaan betalen voor de stroom die je aan hun levert. En dit terwijl het consumenten en woningbouwcoöperaties zijn die het geld investeren. Daarbij zullen consumenten waarschijnlijk ook nog meer geld aan de netbeheerders gaan betalen zodat deze kunnen investeren in een zwaarder netwerk. Dan investeer je dus als consument EN je gaat meer aan de netbeheerder betalen. Vervolgens gaan de energiemaatschappijen er met de buit vandoor. Wat gaan wij daar met z'n allen tegen doen?

@H. Postma dat gaat toch over geld en nuet over duurzaamheid?

Reputatie 7
Badge +6

Heeft mijns inziens wel met elkaar te maken @A. Deen . Namelijk , als het aanschaffen van zonnepanelen steeds minder aantrekkelijk gemaakt wordt , zullen velen er niet aan beginnen . Dat gaat qua duurzaamheid de verkeerde kant op. 

Wat gaat de consumentenbond doen tegen de afbouw van de salderingsregeling? Ik vraag dat mede omdat sommige energie-maatschappijen bitter weinig gaan betalen voor de stroom die je aan hun levert.

Ik hoop dat ze er niets aan gaan doen. De huidige afbouw regeling is echt prima. Waarom moeten alle belasting betalers mee betalen aan de saldering van de huizen bezitterset zonnepanelen? 

Nee, de overheid moet mensen van het gas af helpen. Dat levert zowel voor de staat als de gemiddelde Nederlander meer op. Zonnepanelen zijn rendabel genoeg.

Ik bezit zelf trouwens zelf zonnepanelen en ben al van het gas af, dus ik zeg dit niet voor mezelf maar omdat ik denk dat dit de juiste koers is.

Heeft mijns inziens wel met elkaar te maken @A. Deen . Namelijk , als het aanschaffen van zonnepanelen steeds minder aantrekkelijk gemaakt wordt , zullen velen er niet aan beginnen . Dat gaat qua duurzaamheid de verkeerde kant op. 

Denk je? Ik zie gewoon mensen die hun geld geïnvesteerd hebben en daar een méér dan geweldig rendement op hebben gemaakt. Het is ze van harte gegund wat dat zijn de mensen die geïnvesteerd hebben toen het allemaal nog nieuw en onbekend was maar de pioniersfase is voorbij. Logisch dat we eea wat terug gaan schroeven, daar hoeft het milieu niet minder van te worden.

Reputatie 7
Badge +6

Dat de belastingbetalers er aan meebetalen vind ik ook verkeerd , @Jaap 040  . Ik zie niet waarom de energiebedrijven zo weinig en steeds minder willen geven voor terug geleverde stroom die ze elders weer kunnen verkopen. Voor eigenaren van die panelen is het onmogelijk om dat een halt toe te roepen . Afkoppelen van het net is geen optie tenzij er een rendabele opslagmogelijkheid in beeld komt. 

Reputatie 7
Badge +6

Dat geweldige rendement is nog maar afwachten @A. Deen  . Veel is nog onzeker en per huishouden zitten ook flinke verschillen in rendement . De pioniers hebben veel meer betaald voor minder kwaliteit. De prijzen van de installaties zijn flink gezakt en kwaliteit en opbrengst verbeterd . Inmiddels is ook veel meer bekend over de betere merken. Ik heb zelf goed spul voor een redelijke prijs en een dak pal op het zuiden . Met mijn rendement zal het vermoedelijk wel goed zitten ook al wordt het snel minder en het milieu is ook belangrijk.

Ik heb zelf goed spul voor een redelijke prijs en een dak pal op het zuiden . Met mijn rendement zal het vermoedelijk wel goed zitten ook al wordt het snel minder en het milieu is ook belangrijk.

Dat denk ik ook maar dat betekent niet dat we hoeven te overdrijven. Er is een meer dan uitstekende dat als u over tien jaar het net ophaalt dat u gewoon goed verdiend heeft op uw zonnepanelen en ook iets goeds heeft gedaan voor het milieu. Vergeet niet dat die verdienste alleen goede komt aan mensen met een eigen huis en voldoende geld om die investering te plegen en nogmaals wie een investering pleegt mag daarvoor beloond worden maar de gouden randjes mogen best wat minder.

Het meest duurzame leven is een leven met zo weinig mogelijk spullen en een laag energieverbruik. De aandacht zou dus vooral uit moeten gaan naar het zo lang mogelijk gebruiken van (huishoudelijke) spullen: kwaliteit van de goederen en levensduur. Ook energiebesparing is erg belangrijk, belangrijker dan het aanschaffen van weer een nieuw apparaat dat toch weer energie verbruikt, ook al is dat wellicht minder dan een ouder apparaat.

Tweedehandspullen kopen is verder sowieso duurzamer dan nieuwe spullen kopen.

Reputatie 1
Badge +1

Het is niet onwaarschijnlijk dat je op een gegeven moment praktisch niets meer terugkrijgt voor je geleverde energie. Als jouw zonnepanelen het goed doen, doen ze het op andere plekken immers ook goed.

Je gebruikt ongeveer 25% van je jaarverbruik gelijktijdig met het moment dat je het zelf opwekt. Dat betekent dat het financieel rendement enorm achteruitgaat.

Reputatie 1
Badge +2

Er komen regelmatig vragen bij mij op waarin duurzaamheid meespeelt. Om redelijk volledig te zijn zou ik eerst tussen mijn aantekeningen moeten zoeken, maar die zijn helaas nogal ongesorteerd op papiertjes. Voorlopig dan maar 2 kwesties:

1. Graag eens een onderzoek naar welke uitvoeringen van TUBES het  minst inhoud vasthouden (door de consument het verste geleegd kunnen worden). De vorm (speciaal bij de tuit) en het materiaal  spelen vast een belangrijke rol bij de mate van uitknijpbaarheid en het gemak daarvan. Ik kan mij herinneren dat ik zo'n half jaar geleden (op de ARD teletekst) vermeld zag dat onderzoek door een consumentenorganisatie daar liet zien dat vaak nog veel residu in tubes over blijft wanneer ze ‘leeg’ zijn; tot wel zo'n 20% bleef zitten!  Ik weet niet hoe ze tot dat resultaat gekomen zijn, maar ik neem aan dat de handigste methode zou zijn dat voor een random praktijkproef de inhoud van een aantal huisvuilzakken doorzocht wordt, en dat van de daarin gevonden gebruikte tubes het gewicht vóór en na compleet legen vergeleken wordt. Uit eigen ervaring weet ik dat ik uit de tandpastatubes van de HEMA nog voor een flink aantal poetsbeurten genoeg materiaal kan krijgen nadat mijn vrouw al een nieuwe tube heeft moeten pakken. Ik 'slinger’ ze daarvoor uit (zoals je vroeger een koortsthermometer moest ‘afslaan’. Werkt prima, maar de meesten zullen niet zo veel moeite willen doen.
  1. Dan zou ik wel eens weten wat nou écht beter is voor de energie-, grondstof- en milieubalans:  plastic verpakkingsmateriaal inzamelen voor recycling, OF verbranden voor de energiewinning en dan gewoon nieuwe olie gebruiken als grondstof voor producten. Bij recycling spaar je weliswaar grondstof uit, maar ik heb de indruk dat de gescheiden inzameling, het sorteren, de reiniging, en de herverwerking tot nieuwe bruikbare grondstof minder efficiënt is.   En bij een goede verbrandingsinstallatie zijn giftige afvalstoffen uit de rookgassen goed uit te filteren en zelfs weer geschikt te maken voor hergebruik (in meststoffen of zo, bijv.).  Ik heb deze vraag hier in Amsterdam - waar wij zo'n verbrandingsinstallatie hebben (hadden?) - indertijd ook wel gesteld, maar een inhoudelijke reactie werd niet gegeven. “We zamelen hier in -  ook al hebben we inderdaad zo’n goede verbrandingsinstallatie -  want zo heeft de politiek nu eenmaal besloten.”
Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad @B. Boxman . In veel verpakkingen blijft nogal wat achter. Fabrikanten kunnen daar vaak wat aan doen als ze dat willen . Helaas is dat niet in hun belang . Ze verkopen meer als wij 20 % weggooien. Toch zijn er allerlei handigheidjes voor consumenten die er wat aan willen doen . Voorbeelden : Verpakkingen met min of meer vloeibare inhoud kun je op zijn kop als ze bijna leeg zijn . Bij een deel van de fabrikanten zit een plat gedeelte waardoor de verpakking ondersteboven blijft staan . Ik roep fabrikanten waarbij dat niet lukt op om dat voor hun product ook mogelijk te maken. Consumenten zouden er bij het kopen ook op kunnen letten . Zorg dat je een deuk in een flacon in de koelkast drukt alvorens hem op zijn kop te zetten . Anders gaat hij aan tafel door de opgelopen temperatuur spuiten zodra je de dop opent . Een pak vla knip ik doormidden als hij bijna leeg is en lepel het restant eruit . Er bestaan ook pannenlikkers en flessenlikkers , die verspilling flink kunnen verminderen . De meesten kennen die dingen wel denk ik , maar gebruiken we die ook regelmatig? 

Reputatie 7
Badge +6

Het is niet onwaarschijnlijk dat je op een gegeven moment praktisch niets meer terugkrijgt voor je geleverde energie. Als jouw zonnepanelen het goed doen, doen ze het op andere plekken immers ook goed.

Je gebruikt ongeveer 25% van je jaarverbruik gelijktijdig met het moment dat je het zelf opwekt. Dat betekent dat het financieel rendement enorm achteruitgaat.

Dat is redelijk waarschijnlijk @D. Swart . En op momenten dat er de minste behoefte aan stroom is , wordt doorgaans de meeste stroom opgewekt . Vaak is er weinig of geen zonnestroom op momenten dat we veel stroom verbruiken . Daar kunnen we ten dele wat aan doen door waar mogelijk forse stroomverbruikers zo veel mogelijk in te schakelen als er ook veel zonnestroom beschikbaar is . Die terugverdientijd van ongeveer 7 jaar lukt volgens mij nooit met al die veranderingen die er al zijn en nog gaan komen . Laten we als we dat willen , het dan maar voor het milieu doen als we het geld en de mogelijkheden hebben. 

Reageer