Denk mee over nieuwe producten en diensten van de Consumentenbond!

• 23 April 2021
  • 44 reacties
  • 1101 Bekeken
Denk mee over nieuwe producten en diensten van de Consumentenbond!
Reputatie 1
Badge +1

Heb jij ideeën voor producten en/of diensten die wij nog niet bieden, maar waarvan je denkt dat ze bij ons passen én die ons lidmaatschap nog aantrekkelijker maken? We horen het graag.

We geven nu vooral veel (test)informatie, zodat we consumenten kunnen helpen om een goede keuze te maken. Ook zijn we er bij collectieve of individuele problemen met een bedrijf.

Nu zijn we op zoek naar goede en nieuwe ideeën. Dus geen suggesties voor tests en collectieven, maar juist voor iets heel nieuws.

Heb jij een goed idee? Praat mee! Natuurlijk kan ik niet beloven dat we overal mee aan de slag gaan. Wat ik wel kan beloven, is dat elk idee voor ons een bron van inspiratie zal zijn!

44 reacties

Dag Sandra,

Als consumenten worden we (soms?) voor de gek gehouden door keurmerken. Bijvoorbeeld het viskeurmerk MSC (zie documentaire Seaspiracy). Consumenten zijn oprecht geinteresseerd in duurzaamheid, keurmerken zouden consumenten moeten helpen te kiezen voor de juiste (en duurzame) producten. De consumentbond zou een rol kunnen spelen in het controleren van keurmerken (zijn ze onafhankelijk, klopt de claim waar een keurmerk voor staat) en evt rechtzaken voeren tegen keurmerken als ze niet onafhankelijk opereren/ of de claims die ze maken niet terecht zijn zodat die dingen niet meer op producten mogen worden getoond. En daarnaast objectieve informatie geven over waar het keurmerk echt voor staat.

Vriendelijke groet, Ivo

Reputatie 7
Badge +6

Consumentenvoorlichting voor jongeren vanaf groep 8 tot 18 jaar.

Reputatie 1
Badge +1

Dag Sandra,

Als consumenten worden we (soms?) voor de gek gehouden door keurmerken. Bijvoorbeeld het viskeurmerk MSC (zie documentaire Seaspiracy). Consumenten zijn oprecht geinteresseerd in duurzaamheid, keurmerken zouden consumenten moeten helpen te kiezen voor de juiste (en duurzame) producten. De consumentbond zou een rol kunnen spelen in het controleren van keurmerken (zijn ze onafhankelijk, klopt de claim waar een keurmerk voor staat) en evt rechtzaken voeren tegen keurmerken als ze niet onafhankelijk opereren/ of de claims die ze maken niet terecht zijn zodat die dingen niet meer op producten mogen worden getoond. En daarnaast objectieve informatie geven over waar het keurmerk echt voor staat.

Vriendelijke groet, Ivo

Dag Ivo, goed idee ja! Wij zijn met de ACM in gesprek over het valideren van keurmerken. En verder maken we (helaas nog langzame) vorderingen om een Duurzaamste keuze mogelijk te maken bij onze testresultaten. Waardevolle input. Waarvoor dank.

Reputatie 1
Badge +1

Consumentenvoorlichting voor jongeren vanaf groep 8 tot 18 jaar.

Goed idee. Hoe zie jij dat? Op scholen bijvoorbeeld bij maatschappijleer? Of anders? Hartelijk dank voor het meedenken!

Reputatie 7
Badge +6

Dag mevrouw Molenaar, dank u wel voor de reactie! Het is maar een idee hoor, maar ik ben de gelukkige om af en toe kleinkinderen van de basisschool tussen de middag in huis te hebben en zie waar ze allemaal mee bezig zijn. 

Ik dacht zo dat de Consumentenbond de leden bereikt via de Consumentengids en de niet-leden via de website en speciale publicaties. Leerlingen vanaf groep 8 tot 18 jaar vallen een beetje buiten die boot denk ik, als ze de website niet bezoeken moeten ze consumentenvoorlichting van hun ouders halen. En tieners willen maar één ding, het zelf doen en het niet voorgekauwd krijgen van pappie en mammie. 

Maar in groep 8 moeten ze zich al voorbereiden op de “grote school”, keuzes maken over schooltype en wat ze later willen worden. Ze krijgen met consumentenzaken te maken voor de nieuwe dingen die ze nodig hebben, schoolboeken, schooltas, fiets, make-up (is het wel waar wat er op die potjes staat, of is het slechts een gevoel?), regenjas, (sport)kleding, mobieltje,  enz. Als ze 18 of 21 jaar zijn mogen ze ineens alles doen wat volwassen consumenten ook doen. 

Het idee is dat ze dan door die schooljaren heen af en toe wat meekrijgen aan basis informatie voor consumenten die volwassenen “behoren” te weten. Ik zit zelf niet in het onderwijs, het zou prima in maatschappijleer kunnen, bijvoorbeeld in schoolprojecten van zes weken van één lesuur per week of zo. Als alles digitaal gaat en via een website scheelt het aan drukkosten. Dat het op maat gaat voor de Consument Junior zeg maar. 

En dan die basisdingen, wat je rechten zijn bij koop op afstand en bij koop in de winkel. Verschil in rechten tussen een product kopen en een dienst afnemen zoals een vliegreis of reparatie aan je auto. Een product doet het niet, je brengt het terug, maar de winkel weigert het aan te nemen omdat het uit de verpakking is gehaald. Wat moet je dan doen? Dus het hele verhaal van bij welke soorten verpakkingen wat wel en niet geldt. Altijd de bonnetjes bewaren van de dingen waarover je wilt kunnen reclameren. Ook voor de opstal-, inbraak- en reisverzekering. En kopen op afstand bij een Nederlandse website of een dropshipper, wat zijn je rechten? Wat kun je in de meeste gevallen doen om die rechten te krijgen? Klantenservices die niet bereikbaar zijn, e-mails die niet beantwoord worden, wat moet je dan doen? Dikwijls hangt het af van de voorwaarden die bij een overeenkomst worden meegeleverd. Wanneer is iets betrouwbaar?

Dat de Consumentenbond zich beijvert om de mensen van goede informatie te voorzien. Dat heel veel problemen zijn te voorkomen als je van tevoren goed geïnformeerd bent. Gedane zaken nemen geen keer, dus achteraf iets terugdraaien is veel moeilijker dan vooraf iets goed uitzoeken. Dus niet denken, als het fout gaat bel ik de Consumentenbond wel, en verder heeft iedereen blauwe ogen. Ja, en verder zo'n beetje waar het archief van de Consumentenbond vol van zit, daar geschikte dingen uit selecteren?

Reputatie 1
Badge +1

Dag mevrouw Molenaar, dank u wel voor de reactie! Het is maar een idee hoor, maar ik ben de gelukkige om af en toe kleinkinderen van de basisschool tussen de middag in huis te hebben en zie waar ze allemaal mee bezig zijn. 

Ik dacht zo dat de Consumentenbond de leden bereikt via de Consumentengids en de niet-leden via de website en speciale publicaties. Leerlingen vanaf groep 8 tot 18 jaar vallen een beetje buiten die boot denk ik, als ze de website niet bezoeken moeten ze consumentenvoorlichting van hun ouders halen. En tieners willen maar één ding, het zelf doen en het niet voorgekauwd krijgen van pappie en mammie. 

Maar in groep 8 moeten ze zich al voorbereiden op de “grote school”, keuzes maken over schooltype en wat ze later willen worden. Ze krijgen met consumentenzaken te maken voor de nieuwe dingen die ze nodig hebben, schoolboeken, schooltas, fiets, make-up (is het wel waar wat er op die potjes staat, of is het slechts een gevoel?), regenjas, (sport)kleding, mobieltje,  enz. Als ze 18 of 21 jaar zijn mogen ze ineens alles doen wat volwassen consumenten ook doen. 

Het idee is dat ze dan door die schooljaren heen af en toe wat meekrijgen aan basis informatie voor consumenten die volwassenen “behoren” te weten. Ik zit zelf niet in het onderwijs, het zou prima in maatschappijleer kunnen, bijvoorbeeld in schoolprojecten van zes weken van één lesuur per week of zo. Als alles digitaal gaat en via een website scheelt het aan drukkosten. Dat het op maat gaat voor de Consument Junior zeg maar. 

En dan die basisdingen, wat je rechten zijn bij koop op afstand en bij koop in de winkel. Verschil in rechten tussen een product kopen en een dienst afnemen zoals een vliegreis of reparatie aan je auto. Een product doet het niet, je brengt het terug, maar de winkel weigert het aan te nemen omdat het uit de verpakking is gehaald. Wat moet je dan doen? Dus het hele verhaal van bij welke soorten verpakkingen wat wel en niet geldt. Altijd de bonnetjes bewaren van de dingen waarover je wilt kunnen reclameren. Ook voor de opstal-, inbraak- en reisverzekering. En kopen op afstand bij een Nederlandse website of een dropshipper, wat zijn je rechten? Wat kun je in de meeste gevallen doen om die rechten te krijgen? Klantenservices die niet bereikbaar zijn, e-mails die niet beantwoord worden, wat moet je dan doen? Dikwijls hangt het af van de voorwaarden die bij een overeenkomst worden meegeleverd. Wanneer is iets betrouwbaar?

Dat de Consumentenbond zich beijvert om de mensen van goede informatie te voorzien. Dat heel veel problemen zijn te voorkomen als je van tevoren goed geïnformeerd bent. Gedane zaken nemen geen keer, dus achteraf iets terugdraaien is veel moeilijker dan vooraf iets goed uitzoeken. Dus niet denken, als het fout gaat bel ik de Consumentenbond wel, en verder heeft iedereen blauwe ogen. Ja, en verder zo'n beetje waar het archief van de Consumentenbond vol van zit, daar geschikte dingen uit selecteren?

Dit zijn ideeën die ook echt aansluiten bij onze eerste analyses. Heel leuk! Hartelijk dank.

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad een goed plan om als dan kan op school al  aandacht aan de jongeren te schenken betreft consumentenbelangen  . Consumenten zijn we allemaal . Goed als ze al op jonge leeftijd inzien , dat consumenten vaak zwak staan tegen oa onwillige verkopers . De regels kennen kan al flink helpen . Het kan verder meer leden opleveren onder de jongeren . Hoe meer leden , des te sterker we staan om dingen die niet deugen verbeterd te krijgen . 

Persoonlijk heb ik de behoefte om als consument meer rekening te houden met het milieu. Vooral de hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Ik zou graag milieuvriendelijke alternatieven zien bij de artikelen in de gids of bij de weging in het onderzoek. Gelukkig zie ik steeds vaker alternatieve opties bijvoorbeeld een vegetarisch product.   

Ook wil ik even reageren op het gesprek hierboven.

Als economiedocent in het VMBO geef ik een paar lessen over consumentenrecht, warenvergelijkingsonderzoek en keurmerken en wat de rol is van de Consumentenbond. Meestal start ik met de vraag naar ervaringen binnen de huishoudens. Dat levert meestal mooie gesprekken op.

Reputatie 1
Badge +1

Persoonlijk heb ik de behoefte om als consument meer rekening te houden met het milieu. Vooral de hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Ik zou graag milieuvriendelijke alternatieven zien bij de artikelen in de gids of bij de weging in het onderzoek. Gelukkig zie ik steeds vaker alternatieve opties bijvoorbeeld een vegetarisch product.   

Ook wil ik even reageren op het gesprek hierboven.

Als economiedocent in het VMBO geef ik een paar lessen over consumentenrecht, warenvergelijkingsonderzoek en keurmerken en wat de rol is van de Consumentenbond. Meestal start ik met de vraag naar ervaringen binnen de huishoudens. Dat levert meestal mooie gesprekken op.

Hallo. Dank voor je reactie. Wij geven duurzaamheid inderdaad nu steeds meer ruimte. Streven is om in elk artikel/onderzoek de meest duurzame keuze te benoemen en anders in ieder geval een duurzame tip te geven. En wat leuk dat jij jouw leerlingen al het nodige bijbrengt op het gebied van consumentenrecht!

Mij lijkt het een goede zaak als consumentenbond de leden beter te volgen en wat meer moeite te doen voor mensen die een incidentele vraag hebben.  Zo heb ik in 35 jaar drie keer een item gedropt bij de bond en ben 3 keer afgescheept met een nietszeggende reactie waarvan de laatste keer na 6 weken een reactie betrof dat het naar de betreffende afdeling doorgestuurd zou worden. 

Daarna nooit meer iets van gehoord.

Nu heb ik ouderwets een mail gestuurd en dat zal wel niet meer van deze tijd zijn maar je krijgt toch een voorzichtige neiging je lidmaatschap op te zeggen…..

Makelaarssysteem met geheime biedingen. Samen met VEH actie ondernemen.

Uiterst klanton vriendelijk systeem

Reputatie 1
Badge +1

Mij lijkt het een goede zaak als consumentenbond de leden beter te volgen en wat meer moeite te doen voor mensen die een incidentele vraag hebben.  Zo heb ik in 35 jaar drie keer een item gedropt bij de bond en ben 3 keer afgescheept met een nietszeggende reactie waarvan de laatste keer na 6 weken een reactie betrof dat het naar de betreffende afdeling doorgestuurd zou worden. 

Nu heb ik ouderwets een mail gestuurd en dat zal wel niet meer van deze tijd zijn maar je krijgt toch een voorzichtige neiging je lidmaatschap op te zeggen…..

Goedemorgen, hartelijk dank voor de reactie. De Consumentenbond heeft ruim 400.000 leden, maar een bereik van miljoenen. Veel mensen dragen ons suggesties aan van zaken waarvan zij vinden dat wij die zouden moeten of kunnen oppakken, via social media, de community, mail, Klachtenkompas etc. Omdat dat altijd meer is, dan dat we kunnen doen, stellen we prioriteiten. Daarbij spelen onder meer de volgende vragen een rol: voor hoeveel consumenten is dit belangrijk en hoe groot is het probleem. We wegen dat zorgvuldig af. Dat doen deskundige collega's overigens zoveel mogelijk autonoom, vanuit hun eigenlijk. Dus ook mijn suggesties/ideeën als directeur gaan op dezelfde weegschaal. Zo doen we uiteindelijk de activiteiten die voor de meeste Nederlandse consumenten het meest waardevol zijn. Nu blijf ik nog wel benieuwd naar uw ideeën trouwens.

Reputatie 1
Badge +1

Makelaarssysteem met geheime biedingen. Samen met VEH actie ondernemen.

Uiterst klanton vriendelijk systeem

Mooi actueel thema! Ook niet zo eenvoudig. Voor de kopers is, volgens de deskundigen, een transparant systeem mogelijk heel waardevol. Echter verkopers, ook consumenten, zouden juist baat hebben bij minder transparantie. Het is vooral de expertise van VEH overigens. Maar mochten zij uiteindelijk met een voorstel komen dat een verbetering is voor kopende en verkopende consumenten, dan zullen wij dat zeker steunen.

aandacht voor de grote vraagstukken van deze tijd betekent ; hoe je geld optimaal inzetten voor duurzaamheid. Bedrijven en producten een duurzaamheidsscore toekennen. Hoe maximaal bijdragen aan de energietransitie. Hoe bijdragen aan biodiversiteit in eigen omgeving en/of  hoe voorkomen dat je allerlei negatieve invloeden hebt op de biodiversiteit. Aandacht voor hergebruik en consuminderen. hoe initiatieven te ontplooien/ondersteunen hiertoe in eigen omgeving of in groter verband. Ook belangrijk ; streven naar minder mensen (of stilstand op dit punt) op deze wereldbol; een taboe wat niet zou moeten bestaan omdat het destructieve gevolgen heeft voor het latere leven op deze planeet

Reputatie 1
Badge +1

aandacht voor de grote vraagstukken van deze tijd betekent ; hoe je geld optimaal inzetten voor duurzaamheid. Bedrijven en producten een duurzaamheidsscore toekennen. Hoe maximaal bijdragen aan de energietransitie. Hoe bijdragen aan biodiversiteit in eigen omgeving en/of  hoe voorkomen dat je allerlei negatieve invloeden hebt op de biodiversiteit. Aandacht voor hergebruik en consuminderen. hoe initiatieven te ontplooien/ondersteunen hiertoe in eigen omgeving of in groter verband. Ook belangrijk ; streven naar minder mensen (of stilstand op dit punt) op deze wereldbol; een taboe wat niet zou moeten bestaan omdat het destructieve gevolgen heeft voor het latere leven op deze planeet

Mooie thema's. Die we gelukkig grotendeels ook al aan het oppakken zijn. Niet altijd in de snelheid waarmee we dit zelf zouden willen helaas. Bijvoorbeeld tav duurzaamheidscore. Omdat duurzaamheid door zoveel aspecten kan worden bepaald en we zorgvuldig tot een juiste duurzaamheidsscore willen komen. Vanmiddag spreek ik toevallig hierover met andere consumentenorganisaties uit Europa en de VS.

Hergebruik en consuminderen alsmede de energietransitie staan hoog op onze agenda. Misschien doen we ook wel meer dan bij iedereen bekend is. 

https://www.consumentenbond.nl/duurzaamheid

Wij maken ons sterk voor biodiversiteit, maar dan vooral via duurzamer consumptiegedrag. Bevolkingsplanning ligt wel echt te ver van onze missie. 

Hartelijke groet en dank voor de input!

Badge

De consumentenbond sluit zich al 20 jaar zo veel mogelijk uit van de sociale wereld. Je kan een artikel moeilijk delen of downloaden, de gids is digitaal te lezen in een moeilijk bruikbare app, de winkel is een lastige bedoening met veel klikwerk. Het lijkt mij voorspelbaar dat dit tot een verouderend ledenbestand leidt.

Geld verdienen in de sociale wereld lijkt te werken door 95% van de content weg te geven. Voor een groep geïnteresseerden of supporters biedt je dan extra’s aan. Daar kan je goed van leven. Een voorbeeld is iemand als Ramit Sethi die financieel advies verkoopt op https://www.iwillteachyoutoberich.com/.

De betaling volgt pas nadat iets van waarde is geleverd. Dit is tegengesteld aan de Consumentenbond, die een betaling vraagt voor inzage in de tests of vergelijker te geven.

In ieder geval goed dat jullie hier over nadenken! Het lijkt mij vooral belangrijk om iets te proberen.

Ik heb wat suggesties om mensen met een migratie-achtergrond beter te bereiken. Als ud at echt wil, is de eerste stap het taalgebruik te vereenvoudigen. Ik geef als vrijwilliger taalondersteuning aan migranten. Ook als ze zich goed redden met Nederlands, is de woordenschat het grote probleem. Veel samengestelde woorden kennen ze niet. Wat denkt u van woorden als belastingheffing, belastingaanslag, belastingverordening, betalingsregeling. Dit zijn ook voor gevorderde deelnemers aan taalprogramma's lastige woorden. Laatst heb ik ze ene tekst laten lezen uit de krant met woorden als terugdeinzen, uitverkoren, noodgedwongen, latrelatie, en voorkeursbehandeling. Letten op taal, teksten kort houden en ongebruikelijke woorden vermijden helpt.

De tweede uitdaging is dat, migranten niet weten dat de consumentenbond bestaat (waarom zouden ze, ze begrijpen er niets van en hebben er niets aan). Ze lezen minder Nederlandse kranten, boeken en tijdschriften dan wij doen.  U zult ze dus actief moeten opzoeken via lokale organisaties. Dat is veel werk, maar begin er gewoon mee!

De mensen die ik begeleid zijn heel erg gemotiveerd om te integreren en werken daar keihard aan. Alle hulp is welkom. Ik zou dolgraag meer tekstmateriaal willen hebben dat geschikt is voor volwassen migranten. Ik zie nu veel teksten gebruikt worden die voor kinderen zijn bedoeld. Die voldoen helaas niet aan wat ik nodig heb. Het zou mooi zijn als de consumentenbond hierin kan helpen.

Reputatie 2
Badge +1

Heb jij ideeën voor producten en/of diensten die wij nog niet bieden, maar waarvan je denkt dat ze bij ons passen én die ons lidmaatschap nog aantrekkelijker maken? We horen het graag.

We geven nu vooral veel (test)informatie, zodat we consumenten kunnen helpen om een goede keuze te maken. Ook zijn we er bij collectieve of individuele problemen met een bedrijf.

Nu zijn we op zoek naar goede en nieuwe ideeën. Dus geen suggesties voor tests en collectieven, maar juist voor iets heel nieuws.

Heb jij een goed idee? Praat mee! Natuurlijk kan ik niet beloven dat we overal mee aan de slag gaan. Wat ik wel kan beloven, is dat elk idee voor ons een bron van inspiratie zal zijn!

Nieuwe producten/diensten
In de oproep van @SandraMolenaar worden al een aantal trends genoemd: duurzaamheid, online shopping, big data, vergrijzing, ed.

Een andere invalshoek zou Economie kunnen zijn. De huidige visie van veel landen op de economie is gebaseerd op de filosofie van Ayn Rand. Komt in het kort neer op Egoisme.
Men heeft het steeds over ‘groeiende economie’. Wat houdt dat in? Het komt neer op steeds meer consumeren (dus niet duurzaam). En dat zie je terug in de steeds korter wordende levensduur van producten en diensten. Vreemd, dat een smart phone bij de meeste fabrikanten slechts 2 jaar van updates wordt voorzien. Waarom een nieuwe phone? Iets betere camera, ietsje sneller? De meeste mensen hebben dat niet nodig. Maar uit hoofde van veiligheid wordt je bijna gedwongen om nieuwe producten te kopen.
Bekijk je de economie over een lange termijn (50-100 jaar), dan kan je stellen dat producten nu nog goedkoop zijn, omdat het in door derde-wereld landen onder slechte arbeidsomstandigheden wordt gemaakt. Dat zal op termijn over zijn, want ook in die landen zal het welzijn langzaam stijgen. Goed voorbeeld is China. Waar vroeger  de prijzen op alle gebieden erg laag waren, is dat nu allang niet meer zo (kijk bijv. naar prijzen smart phones). En China wil ook een sterk groeiende economie. De reden om jaren geleden het 1-kind politiek los te laten. En nu pas is het 2-kind politiek losgelaten. Alleen maar om meer consumenten te hebben.
Waar leidt de constante groei uiteindelijk heen? Tja, dat de grondstoffen uitgeput raken. Dan is de aarde kaal geplukt. Aan de andere kant worden wel alternatieven bedacht voor bepaalde grondstoffen, maar ook die zijn weer eindig.

Je zou dus iets van een label moeten hebben, waaraan afgemeten kan worden in hoeverre een product echt iets substantieels toevoegt aan het bestaande product. Ofwel extra (echte) nut tegen de kosten van product zelf + impact op de omgeving (duurzaamheid).

Een andere suggestie: Europa-breed inzetten. Zoals nu al gebeurt worden testen min of meer verdeeld naar meerdere landen (met soortgelijk Consumentenbond).
Wellicht is het mogelijk om met Europese subsidie een grote Internationale database op te zetten, met daarin alle testen (van alle landen). Eventueel ‘vertaalt’ naar landen, die het accent op iets andere invalshoeken legt.
Deze database zou dan toegankelijk moeten zijn voor iedereen, gratis. Waardoor ook de mensen met lagere inkomens er profijt van kunnen hebben.
Uiteraard mag EU zich niet met inhoud bemoeien, Consumentenbonden moeten immer onafhankelijk kunnen functioneren.
Wellicht eens contact opnemen met Volt, de nieuwe partij, die zich sterk maakt voor Europese aanpak op alle gebieden.

Wat jongeren betreft zal het lastig blijven. Deze hebben hun focus op hele andere zaken en staan niet stil bij consumentenzaken. Pas als ze kinderen krijgen, gaan zij zich meer verantwoordelijk voelen, zullen meer kosten moeten maken en gaan dan pas op zoek naar de Beste Product, ed.
Wellicht bekijken hoe je op Instagram, TikTok, ed op een ludieke wijze de Consumentenbond onder de aandacht kan brengen. Zoals bij. Bij Nu.nl (wekelijke een test).

Reputatie 1
Badge

Goedemorgen, hartelijk dank voor de reactie. De Consumentenbond heeft ruim 400.000 leden, maar een bereik van miljoenen. Veel mensen dragen ons suggesties aan van zaken waarvan zij vinden dat wij die zouden moeten of kunnen oppakken, via social media, de community, mail, Klachtenkompas etc. Omdat dat altijd meer is, dan dat we kunnen doen, stellen we prioriteiten. [...]

Graag neem ik de gelegenheid te baat om hier met een inhoudelijk voorbeeld op te reageren. In het januarinummer van de Consumentengids 2020 stond een batterijtest die technisch niet juist kón zijn. Een foute testopzet dus. Ik heb tot drie maal toe een inhoudelijke reactie gestuurd naar Gerard Kroon (die als auteur vermeld stond). Met, nota bene,  aan het eind van mijn mail: “Oh ja: ik ben oud-bondsraadslid en ik draag de Consumentenbond nog steeds een warm hart toe, vandaar mijn bericht. “

Ik citeer L. Welde van de Ven maar even: “Daarna nooit meer iets van gehoord”.

Ik besef, als oud-bondsraadslid, hoe extreem lastig het is om als organisatie met 400.000 leden het midden te blijven vinden tussen alle taken die “de consumentenbond” volgens al die 400.000 leden zou moeten hebben. Belangenbehartiging, juridische hulpverlening, voorlichting, testen - ik snap het, ik snap het. En dan doe je een oproep voor nieuwe diensten en in plaats van antwoord krijg je van die types zoals ik, die de geboden ruimte misbruiken voor hun eigen verhaal. Ja ik snap dat dat steeds een heel zorgvuldige focus vraagt. Maar tóch is het lastig te merken dat zelfs een inhoudelijk technisch argument over een fout in de uitvoering van een test, aan de redacteur van het stuk zelf, niet aankomt.

Reputatie 1
Badge

Repareerbaarheid. Verkrijgbaarheid van onderdelen. Gemak van de reparatie.
Hier ligt onontgonnen gebied.

Er is “ifixit.com” en er zijn overal op internet reparatievideo’s (voor als het al kapot ís). Maar als ik een broodrooster koop, kan ik op geen enkele manier zien of het ding repareerbaar is; hoe lang de fabrikant onderdelen levert; hoe duur die onderdelen zijn; of ze goed verkrijgbaar zijn; of ik het zelf kan - en ga zo maar door. Zo ver ik weet wordt er op Europees niveau wel over “right to repair” nagedacht (dus ook door jullie), maar ik ken geen vergelijker die op voorhand punten geeft voor de repareerbaarheid van het apparaat en er is niemand die me kan vertellen of ik een nieuwe maatbeker voor mijn blender kan kopen als ik hem laat vallen - en al helemaal niet of het dan een halve blender kost.

Ik zie mogelijkheden voor koppeling met tweedehands-sites (“check de repareerbaarheid bij de consumentenbond” voor de koper, “vermeld de repareerbaarheid met een logo”). En het sluit aan bij de wens van velen om meer aandacht te besteden aan het milieu.

Gerelateerd daaraan: een test/onderzoek naar Conformiteit op zichzelf lijkt me een goed idee. (Ja mag niet hè, testvoorstellen doen in deze thread. Ik doe het toch, omdat het geen product-test is, maar een soort meta-producttest). Anekdote om het voorstel toe te lichten: mijn Liebherr-koelkast (€1000, 2 j garantie) ging na 3,1 jaar onrepareerbaar stuk. Het aanbod van de fabrikant: voor € 120 krijgt u een volledig nieuwe. De Siemens-koelkast (€900, 2 j garantie) van mijn broertje ging na 1,5 jaar stuk, werd bijgevuld, ging na 2,5 jaar opnieuw stuk (want was natuurlijk gewoon nog steeds lek); aanbod van de fabrikant: voor - ik meen - €450 euro ex verzending krijgt u een nieuwe. Allebei is “conform”.

Badge

Goedenavond,  

mijn breedteveld in het onderstaande onderwerp is beperkt waardoor ik er niet direct over kan oordelen maar om de jongere generatie te bereiken is het misschien een tip om u als Consumentenbond veel vaker, veel regelmatiger en veel meer aanwezig te zijn met bv filmpjes, banners, verleidingen, dus op een afgestemde geëigende manier  op zowel de bestaand maar veel meer nog   op de nieuwste sociale media (bv tiktok ed) te presenteren en meer typisch internet producten niet zozeer op kwaliteit maar op echtheid te onderzoeken ( bv parfums, merk gympen en al dat soort onder de jeugd populaire producten.

Dit is mijn bijdrage

vriendelijke groet,

jos steur

Badge

Beste mevrouw Molenaar,

Misschien wel een utopie waarvoor ik u nu benader, maar daarmee niet-minder belangrijk: een lokale overheid (zowel politici als ambtenaren) die zich steeds verder lijkt te verwijderen van gezond verstand, en daarmee eigenlijk dagelijks direct negatief ingrijpt in de leefomgeving en belangen van haar inwoners.

Tegen wil & dank ben ik ervaringsdeskundige geworden, waaruit ik meen te mogen constateren dat de diepere oorzaak ligt in een stelsel waarbij zelfs de laatste nog overgebleven “kritische” burgers al snel als lastpakken en procesvertragende elementen worden geoormerkt, waardoor Het Excuus zou zijn gerechtvaardigd om in het geheel niet-, of niet binnen gangbare termijnen, en/of zonder inhoudelijk op de probleemstelling te reageren vanuit de lokale overheid. Daarnaast blijken lokale overheden niet (meer?) de simpele kunst te kunnen opbrengen om zelfs bij "burgerparticipatieprojecten” (de klantvriendelijkheid daarvan blijkt doorgaans vooral omgekeerd-evenredig gerelateerd aan de lengte van het woord) eerst 'ns netjes burgers transparant, volledig en vooral bijtijds te informeren, waardoor burgers steeds maar weer voor voldongen feiten worden gesteld, wat enerzijds zich uit in frustratie en verminderd draagvlak (dan kun je op hen ook gelijk het etiketje "lastpak” plakken...) en anderzijds in murw-worden (wat nog veel handiger is, want van die burgers heb je in elk geval nooit meer last...).

En…. last-but-not-least: departementen, portefeuilles en ambtsgebieden blijken dermate te zijn gepolitiseerd en vooral ook "louter voor eigen passie wensen te gaan”, dat er almaar méér contraproductieve- en wereldvreemde besluiten lijken te worden genomen. Zo is in mijn woonbuurt voor ruim 45 miljoen euro gemeenschapsgeld een recreatieterrein gebouwd en is ook het hier aanwezige Nationaal Rugbystadion voor ruim 2 miljoen euro gemeenschapsgeld uitgebreid, terwijl dan elders op de tekentafels van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf doodleuk wordt beslist om alle OV-haltes in onze woonbuurt te schrappen. Gevolg: stadion ligt nu ineens op 1km-, en recreatiegebied zelfs op 2km loopafstand van dichtstbijzijnde OV-halte. Al bijna 8 jaar lang weigert men stelstelmatig elke inhoudelijke dialoog, tot aan de rechtszaal aan toe ("burgers, bewoners, buspassagiers en belastingbetalers zijn niet-belanghebbend…."). Ik heb het hier niet over een eiland, maar de hoofdstad van ons landje….

Ombudsmannen en vrouwen, zowel landelijk als gemeentelijk, en feitelijk iedere partij waarvan je toch zou mogen verwachten dat de burgers centraal zouden staan: allemaal wensen ze hun handen niet te branden aan "de politiek”. Ook trouwens Vereniging Eigen Huis blijft liever op de handen zitten…. 

Ik voel me m.a.w. als burger, als consument en bovenal als mens: machteloos, en volstrekt alleen.

Dát zou nou ns wat wezen voor de Consumentenbond…. dacht ik toen ik uw oproep las.

Ik ben benieuwd, en laat me graag verrassen!

Veel succes met de bondsactiviteiten en de trend nieuwe gebieden te gaan ontginnen. Ga zo door!

Badge

Beste Sandra Molenaar

In de oproep om mee te denken over de toekomst sprak u ook over meer doen voor mensen met een kleine portemonnee. Dat is een loffelijk streven. Ik wil ervoor pleiten dat u deze groep actief opneemt in de redactie- of panelactiviteiten. Ik vermoed dat in de consumentenbond nu (in leden, personeel en overige betrokkenen) de beter opgeleiden en - betaalden sterker vertegenwoordigd zijn. Leven met laag inkomen en (dreiging van) schulden geeft een permanente stress, die leidt tot slechtere besluitvorming. Die op zichzelf weer tot nieuwe stress leidt. https://www.wijzeringeldzaken.nl/platform-wijzeringeldzaken/publicaties/Samenvatting_Armoede_leidt_tot_een_lager_IQ.pdf Bovendien is de mindset en zijn de praktische omstandigheden thuis nogal verschillend. Klein behuisd zijn betekent bv ook niet die voordelige grootverpakkingen kunnen kopen, domweg omdat je er de bergruimte niet voor hebt. 
Als de consumentenbond meer voor deze groep wil betekenen, dan zal de bond haar mindset moeten verbreden en dat kan snel en goed door deze groep ‘te horen’ en in de eigen gelederen op te nemen. Dat zal invloed hebben op wat wordt onderzocht/gepubliceerd en hoe wordt gecommuniceerd. Alleen uitnodigen van die groep zal niet werken.

Ik wens u veel succes hiermee.

Met vriendelijke groet, Bert Runhaar

Reputatie 1
Badge +1

De consumentenbond sluit zich al 20 jaar zo veel mogelijk uit van de sociale wereld. Je kan een artikel moeilijk delen of downloaden, de gids is digitaal te lezen in een moeilijk bruikbare app, de winkel is een lastige bedoening met veel klikwerk. Het lijkt mij voorspelbaar dat dit tot een verouderend ledenbestand leidt.

Geld verdienen in de sociale wereld lijkt te werken door 95% van de content weg te geven. Voor een groep geïnteresseerden of supporters biedt je dan extra’s aan. Daar kan je goed van leven. Een voorbeeld is iemand als Ramit Sethi die financieel advies verkoopt op https://www.iwillteachyoutoberich.com/.

De betaling volgt pas nadat iets van waarde is geleverd. Dit is tegengesteld aan de Consumentenbond, die een betaling vraagt voor inzage in de tests of vergelijker te geven.

In ieder geval goed dat jullie hier over nadenken! Het lijkt mij vooral belangrijk om iets te proberen.

Hallo @wade68, met de gids en de winkel moeten we inderdaad aan de slag. Hartgrondig mee eens. Hoe we content online op een aantrekkelijke manier beschikbaar maken is één van de belangrijke onderwerpen in ons strategietraject. Gratis content is echter een lastige evenals content-on-demand. Gelukkig bleek vorig jaar uit een uitgebreid marktonderzoek dat we al flinke stappen vooruit zouden maken met meer gedifferentieerde lidmaatschappen. Dat hebben we in augustus doorgevoerd en dat werpt zijn vruchten af.

Reputatie 1
Badge +1

Beste Sandra Molenaar

In de oproep om mee te denken over de toekomst sprak u ook over meer doen voor mensen met een kleine portemonnee. Dat is een loffelijk streven. Ik wil ervoor pleiten dat u deze groep actief opneemt in de redactie- of panelactiviteiten. Ik vermoed dat in de consumentenbond nu (in leden, personeel en overige betrokkenen) de beter opgeleiden en - betaalden sterker vertegenwoordigd zijn. Leven met laag inkomen en (dreiging van) schulden geeft een permanente stress, die leidt tot slechtere besluitvorming. Die op zichzelf weer tot nieuwe stress leidt. https://www.wijzeringeldzaken.nl/platform-wijzeringeldzaken/publicaties/Samenvatting_Armoede_leidt_tot_een_lager_IQ.pdf Bovendien is de mindset en zijn de praktische omstandigheden thuis nogal verschillend. Klein behuisd zijn betekent bv ook niet die voordelige grootverpakkingen kunnen kopen, domweg omdat je er de bergruimte niet voor hebt. 
Als de consumentenbond meer voor deze groep wil betekenen, dan zal de bond haar mindset moeten verbreden en dat kan snel en goed door deze groep ‘te horen’ en in de eigen gelederen op te nemen. Dat zal invloed hebben op wat wordt onderzocht/gepubliceerd en hoe wordt gecommuniceerd. Alleen uitnodigen van die groep zal niet werken.

Ik wens u veel succes hiermee.

Met vriendelijke groet, Bert Runhaar

Hartelijk dank voor uw input!

Reageer