Door tandarts besmet, heeft me niet op de hoogte gesteld

  • 9 February 2022
  • 8 reacties
  • 138 Bekeken

Badge

Hoi, vorige week woensdag een pijnlijke en dure flapoperatie ondergaan bij een specialistische kliniek. Dat de tandarts zo vaak moest hoesten deed niet direct een belletje rinkelen. Ik vertrouw (de integriteit en professionaliteit van) medische professionals blindelings.

Vrijdag netjes de gepeperde rekening in de mailbox.

Zondag kreeg ik coronaklachten en ben me gaan testen, maandag bleek ik positief. 

Ik bel met de praktijk: mijn afspraak deze week om de hechtingen er uit te halen kan niet doorgaan want ik moet in quarantaine wegens corona.

Telefoniste: “oh wat grappig de tandarts testte vorige week donderdag (een dag na mijn behandeling) ook positief!”

Ja grappig. Maar ze hebben mij dus niet gebeld dat hij ziek bleek.

Die kerel heeft 80 minuten zijn corona in mijn open mondwonden lopen ademen.

Ik belde al met de juridische afdeling van hier maar de beste kerel wist me te vertellen dat, naast dat ‘er niks te bewijzen is’, ook ‘niet de besmette persoon maar de GGD mij moest bellen’. Ja, nee dus:

 

Iemand een idee wat ik hiermee kan of moet? 

Ik vind het echt een medische misser en aan de toon van de telefoniste te horen is niemand dus gebeld en is het feit dat een parodontoloog/ implantoloog besmet is met corona en zo dicht op mensen werkt alleen maar grappig.

Dit protocol is toch al twee jaar actief en geldt toch voor iedereen? Ik begrijp dat er niet te bewijzen is dat ik corona van hem heb, maar de kans is toch wel echt verdomde groot, al gaat het me hier niet om.

Benieuwd naar meningen van hier. 

NB: Over de kennis/ zin om mee te denken van de juridisch adviseur van dienst doe ik verder geen uitspraken. Ik ben nieuw lid dus ik kijk eerst even wat het normaal is en wat ik wel of niet kan of mag verwachten bij het lidmaatschap.

 

Groeten, dank en aangenaam,


Sander

 


8 reacties

Ik zou er de meeste moeite mee hebben dat de man met klachten gewoon gaat werken met patiënten in plaats van zich te laten testen. Wat de regels voor informeren zijn (na een positieve test) is mij niet duidelijk.

Telefoniste: “oh wat grappig de tandarts testte vorige week donderdag (een dag na mijn behandeling) ook positief!

Als ik er van uitga dat de telefoniste de waarheid sprak dan wist de tandarts dus nog niet of hij positief was. Dan kun je hem dat ook niet verwijten.
Je zou hem hoogstens kunnen verwijten met klachten te gaan werken, maar kun je bewijzen dat hij zich realiseerde dat hij hoestte?
Enig verband tussen de besmettingen kun jij niet bewijzen.

Had de tandarts de dag vóór jouw behandeling positief getest, dan had je een stevig verwijt.
Nu kun je hem hoogstens verwijten jou naderhand niet gebeld te hebben.

Badge

Ik ga er van uit dat hij het niet wist, zo gaat het nu eenmaal want zo werken de meeste virussen ook. En in februari heeft iedereen wel een kuchje af en toe.

Ik weet dat ik wat breedsprakig kan zijn maar mijn probleem is inderdaad dat ik niet op de hoogte ben gesteld na zo'n enorme intensieve behandeling die iemand heeft uitgevoerd terwijl hij besmettelijk bleek en -terugkijkend- aanwijsbare klachten had, de dag voor zijn positieve test.

Terwijl dat wel had gemoeten, zie screenshot van hier boven.

Ik verwacht ook niet dat hier (juridische) gevolgen aan zitten. Maar ik moet mijn verbijstering ergens kwijt. Ik kan hier gewoon niet bij, dat we *&^%$*&*%$ met zijn allen twee jaar mee moeten met de meest bizarre maatregelen maar dat dit blijkbaar oké is.

 

En ben ik ben nondeju blij dat ik niet bij mijn moeder op bezoek ben gegaan met haar COPD.

Het hotel wat ik op zaterdag boekte voor aankomend Valentijnsweekend had ik natuurlijk nooit geboekt als ik wel gebeld was, dan had ik een en ander even afgewacht.

 

Ik weet ook verder niet wat ik eventueel opschiet met een klacht. Maar als een kliniek zo losjes omgaat met hygiëne en protocol dan ga ik wel twijfelen.

 

 

 

 

Reputatie 5

 

Qua bewijs kunt u inderdaad niet echt veel vrees ik. ( juridisch)

De ‘loslippige’ assistente van dienst kan natuurlijk als het erop aankomt  altijd ontkennen iets gezegd te hebben.

Blijft het feit natuurlijk staan dat het nogal asociaal  ( Corona of geen Corona ) is van zo’n tandarts om al hoestend en proestend iemand onder die omstandigheden te behandelen.

Volgens mij is het enige wat u kunt doen :  De tandarts  (  op zijn verantwoordelijkheid) aanspreken, persoonlijk of schriftelijk. 

Reputatie 6
Badge +3

Helaas kun jij niet bewijzen dat je het daar zou hebt opgelopen. Dat kan ook in de wachtkamer gebeurd zijn of in de supermarkt of op je werk. Overal waar je 2 a 4 dagen voor bevestiging dat je positief was gebeurd zijn. Ik was vorige week ook positief. Enkele dagen daarvoor ben ik ook gewoon naar mijn werk geweest en privé andere mensen gesproken. Het virus is zo besmettelijk en niet iedereen wordt er erg ziek van.

Nu zitten we wel op één lijn denk ik.
Ik heb me de afgelopen jaren ook verbaasd over het enorme verschil in hoe mensen proberen niet ziek te worden. De een is heel streng en de ander trekt zich nergens wat van aan.
Ik behoor tot de strengere zoals je begrijpt.

Reputatie 7
Badge +7

Als je zelf de boosterprik hebt gehad, is het dan zo erg? Als je verkouden wordt van iemand anders gaat men toch ook niet klagen? Heb je ziekenhuisopname en intemsive care en daarna lang uit de running dan is het wel redelijk hem daarop aan te spreken. Bij de rechter gaat het erom draaien of het wel of niet je eigen schuld was dat je in de stoel bent blijven zitten toen je merkte dat hij hoestte. Al twee jaar zegt iedereen houd 1,5 meter afstand . . .

Reputatie 5
Badge +3

@SanderKe Uw klacht bestaat uit twee delen:

  •  Arts voert zijn werk niet goed uit → https://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/
  • Ik hebt schade (niet kunnen werken, extra uitgaven, geen vrijetijd  enz ) - > civiel recht → aansprakelijk stellen is bv een brief → tandarts kan dat claimen bij zijn bedrijfs/beroeps verzekering.  bij geen reactie advocaat. 

Reageer