Consumentenbond.nl

Een bijenhotel maken

• 29 mei 2018
  • 7 reacties
  • 665 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Bondgenoot
  • 1912 reacties
De Consumentenbond heeft in de nieuwsrubriek nu het onderwerp "Insecten bestrijden in en rondom huis". Ik wou daarover iets anders laten zien waar ik mee bezig ben.

Een keer per jaar houden de Benedictinesse nonnen in onze woonplaats een open dag. Dan mogen we binnen in het klooster alles komen kijken. De rest van het jaar mag het niet. Ik zag daar voor het eerst een bijenhotel. Er zijn bijen die in zwermen leven met een koningin. Maar er zijn nog twintig andere soorten bijen die solitair leven. Voor die solitaire bijen is het bijenhotel bedoeld.

Ik ben toen dat bijenhotel gaan namaken. Je moet gebruikt hout gebruiken, gewoon wat de bijen lekker vinden. Eerst een tekeningetje gemaakt, en dan bouwen maar. Alles heel simpel. Ik ben nog bezig om het vol te stouwen met spul waar de bijen in kunnen blijven. Er komen ook veel insecten in te zitten. Zonder bijen en insecten hebben we geen bloemen, groenten en fruit, dus alles wat je voor ze doet is alleen maar beter voor de natuur.

Het was meteen een succes, in de gaatjes (8, 6 en 3 mm) in de stammetjes kwam gelijk de nieuwe generatie. Populierenhout lussen ze het liefst want dat ruikt niet. Je moet de haartjes in de gaatjes dan wel weghalen want dat beschadigt hun vleugeltjes.

Ik heb hier een fotoalbum van een zelfgemaakt bijenhotel https://flic.kr/s/aHskfeSwrA , dus wie aan de slag wil, de bijen zullen je belonen!

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Goed initiatief! 😀☺️
Bijen en andere insecten worden steeds verder uitgeroeid door de mens, met name door de zwaar chemische bestrijdingsmiddelen en chemische kunstmest waarmee vooral in Nederland kwistig in het rond gespoten en gestrooid wordt. Veel mensen willen blijkbaar nog steeds niet beseffen dat de bijen en andere insecten van essentieel belang zijn voor bestuiving van gewassen en dus ook voor ons voedsel. De natuur heeft het allemaal perfect geregeld en houdt alles in balans, maar de mens vernietigt in al zijn kortzichtige hebzucht, egoïsme en machtswellust de hele aarde. 😣😥😫
Er moet echt snel en drastisch een grote ommekeer gemaakt worden in o.a. de landbouw en veeteelt. Hardnekkig doorgaan op de gebruikelijke destructieve manier is absoluut geen optie.
Ook Jane Goodall heeft vorige week in Nederland opgeroepen om echt zuinig te zijn op de natuur omdat er steeds meer dieren en planten uitgeroeid worden en we een kritische en onomkeerbare grens dreigen te naderen. En dan is er dus geen weg meer terug! 🤔😥
Lees ook het interessante maar alarmerende artikel op nu.nl van 18 mei:
https://www.nu.nl/weekend/5268488/met-huidige-insectensterfte-er-generatie-alleen-nog-dode-natuur.html
Reputatie 6
Badge +5
tip, Koop zonnepanelen.
Als ik bij mijn vader kijk over ons stroom verbruik, betalen wij volgens mij bijna niks meer qua stroom.
Want in de vakantie verdienen we vaak heel veel doordat we op kamp/vakantie etc zijn.
En ouders werken buitenshuis. en de zon die schijnt vaak.
Dus tip koop zonnepanelen!
Scheelt veel geld.

Een boer is 1 jaar geleden gestorven, hij had 2/3 van zijn grond weggegeven aan een natuur organisatie. Dat stukje is een klein park geworden, Met volgens mij 3+ bijenvolken. En er zitten ook nog is veel bloemen dus wij krijgen niet all die bijen in onze tuin. Iedereen blij :D
En kinderen die mogen daar spelen. Ik weet nog wel vroeger. Toen je de meest onmogelijke projecten voor buiten bedacht, En dat die ook nog is lukte
Maarja. Dat is vroeger 😉
Reputatie 5
Badge +7
@Jan wat een superleuke tip! Voor het gemak heb ik in je bericht de link toegevoegd naar het artikel "Insecten bestrijden in en rondom huis", dan weet iedereen meteen wat je bedoelt. Ik heb geprobeerd je foto's te bekijken, maar moet eerst via Yahoo aanmelden, klopt dat?
Reputatie 7
Badge +4
@TijsZonderH
Oplossingen zijn vaak zo eenvoudig en iedereen wordt er uiteindelijk blij van. ☺️
Velden met gevarieerde bloemen in allerlei soorten en kleuren, daar genieten mensen volop van en o.a. de bijen, vlinders en vogels hebben er heel veel baat bij.
Reputatie 6
Badge +5
Waar blijft de bijen houder badge 😉
Reputatie 7
Badge +4
@Natalie Rosien
Ik vind het ondanks dat er in het artikel geadviseerd wordt om weinig of geen gif te gebruiken wel kwalijk dat volop gesproken wordt over dieren lokken met een val, wespen en vliegen doodmeppen, mieren doden, fruitvliegjes vangen en doden, tóch zeer schadelijke zwaar chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken, enz.
Zorg gewoon dat er geen eten en zoetigheid te halen valt, dan komen ze daar ook niet op af.
En als je niets doet tegen een wesp doet hij ook niets. Alleen wanneer mensen in paniek om zich heen gaan slaan voelen zij zich terecht aangevallen en gaan zij zich verdedigen.
IEDER DIERTJE bestaat met een reden en maakt deel uit van de algehele natuur!
Zij hebben een functie en maken deel uit van de ongelooflijke biodiversiteit.
Ongedierte bestaat niet. 🤔
De enige die volop voor overlast zorgt en de aarde vervuilt en vernietigt is DE MENS. 😣
Dus ik wil iedereen oproepen om mieren, vliegen, bijen, wespen, slakken, spinnen enz. gewoon lekker te laten leven. Zij zijn stuk voor stuk vernuftige wonderen van die ondoorgrondelijke natuur. ☺️
Reputatie 7
Badge +6
@Natalie Rosien
Dank je wel voor je reactie. Prima dat je de link hebt aangepast. Wel zo handig zo!
De foto's kan je kijken zonder in te loggen hoor. Er verschijnt wel een popup of je wil inloggen, maar die kan je negeren. Met de addon Stylish op je pc is die popup weg te krijgen. Op android apparaten weet ik nog niet.

Hier voor op de pc hoe dat kan:
https://www.flickr.com/photos/126031411@N06/31380149950/in/album-72157697331753725/

Maar het hoeft niet persé!

Reageer