Consumentenbond.nl

Europese samenwerking tussen consumenten organisaties

• 6 september 2020
  • 8 reacties
  • 314 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Beste consumentenbond,

Soms zou ik wel even een test op bv test-aankoop.be of Which.co.uk willen inzien maar daar ben ik natuurlijk geen lid. Zou het geen idee zijn dat betalende leden ook (beperkt) testen kunnen inzien bij zusterorganisaties? Dat heeft voordelen voor alle consumenten organisaties. En is misschien een extra impuls om meer leden te krijgen.

8 reacties

Het is dan wel de vraag, of zo'n in het buitenland getest b.v. witgoedproduct met hetzelfde typenummer ook in Nederland verkrijgbaar is. Er is alleen in Nederland al een wildgroei aan typenummers voor apparaten met soms zeer geringe verschillen. Dat de CB daar bij het testen nog wijs uit kan worden verdient alle lof, maar dan nog komt het neer op de verkrijgbaarheid van zo'n "beste uit de test” of "beste koop” product  want die houdt op wanneer de voorraad uitverkocht is. . 

Reputatie 7
Badge +7

Via het internet kan men vaak gehele of grote delen van testen van buitenlandse consumenten-zusterorganisaties inzien.. Als bepaalde testen in Nederland, dus door de consumentenbond, niet gemaakt worden kan het nuttig zijn via buitenlandse zusterorganisaties toch iets over bepaalde producten te lezen. Met daarbij de opmerking nauwlettend na te gaan of die producten dan ook hier leverbaar zijn. Maar wat is precies het nut om in zijn algemeenheid allerlei buitenlandse testen door de consumentenbond te laten publiceren, nog afgezien van de kosten.

Reputatie 7
Badge +6

Mij lijkt het geen slecht idee en de moeite waard om internationaal de koppen bij elkaar te steken om te kijken of het haalbaar is. Als de nadelen te groot blijken te zijn , is het vroeg genoeg om nee te zeggen. Mogelijk is dit al eens geprobeerd en niet gelukt . De  consumentenorganisaties zijn regelmatig met elkaar in gesprek zijn betreft samenwerking om waar mogelijk de kosten laag te houden  en andere gezamenlijke belangen.

Reputatie 7
Badge +7

Dat is een prima idee heer @E.T. Wiersum . Ik ben ook in het geheel niet tegen samenwerking en publicatie van elkaars bevindingen. Ik vroeg me alleen af of we alle soorten testen van de zusterorganisaties van andere landen moeten overnemen, het lijkt me voldoende die te nemen die de bond zelf niet test. Overigens heb ik dat zelf meermaals gevraagd en ook van de bond gekregen.

Hier nog wat informatie over de samenwerking. 

De Consumentenbond werkt samen met buitenlandse consumentenorganisaties in Europa, maar ook daarbuiten via.

• de wereldwijde koepel van consumentenorganisaties, Consumers International (CI);
  • het Europese samenwerkingsverband BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs);
  • de internationale organisatie voor gezamenlijk onderzoek ICRT, ook wel IT of International Testing genoemd (International Consumer Research & Testing);
  • de Stichting Anne Fransenfonds, het door de Consumentenbond opgerichte fonds voor ondersteuning van consumentenorganisaties in de derde wereld;
  • The European Consumer Law Group (ECLG), een groep van advocaten van verschillende consumentenorganisaties en wetenschappers die consumentenrecht onderzoeken.

Zusterorganisaties

De Belgische heet Test-Aankoop, de Engelse heet Which,  de Duitse heet Stiftung Warentest en de Franse Quechoisir.

Groet Leo.

Reputatie 4
Badge +3

@L.J.F. de Ruiter Wat is bedoel: maakt het mogelijk voor Consumenten bond leden in te loggen bij bv test-aankoop en visa versa. Het is technische eenvoudige te regelen dat bv test-aankoop gebruikers bij de consumentenbond kunnen inloggen zonder leden databases te delen. Dan kan je gewoon met je consumentenbond ID inloggen bij Test-aankoop.be en omgekeerd. Extra service voor de leden en het maakt lid worden aantrekkelijker. Natuurlijk zijn sommige dingen anders maar daar kijken de meeste gebruikers wel door heen. 

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Chris L , het is begrepen. U wilt zelf uitmaken welke test (of welk rapport) u bij de zusterorganisaties in wilt zien. De Consumentenbond hoeft dus zelf niet alles te publiceren, u wilt slechts toegang van de bond hebben in te kunnen loggen bij de zusterorganisaties. Zij lezen dit ook, dus wellicht krijgt u antwoord.  Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter Wat is bedoel: maakt het mogelijk voor Consumenten bond leden in te loggen bij bv test-aankoop en visa versa. Het is technische eenvoudige te regelen dat bv test-aankoop gebruikers bij de consumentenbond kunnen inloggen zonder leden databases te delen. Dan kan je gewoon met je consumentenbond ID inloggen bij Test-aankoop.be en omgekeerd. Extra service voor de leden en het maakt lid worden aantrekkelijker. Natuurlijk zijn sommige dingen anders maar daar kijken de meeste gebruikers wel door heen. 

Dus je wilt 2 voor de prijs van 1? Of mag het wat meer kosten?

Badge +8

Hi @Chris L, dank voor de suggestie! Ik heb direct even navraag gedaan bij mijn collega's. Het klopt dat het jammer genoeg niet mogelijk is om als lid van de Consumentenbond testen van zusterorganisaties met korting/gratis in te kunnen zien. Wel nemen wij geregeld testresultaten over van deze collega's. Het blijft lastig omdat, net zoals andere Communityleden ook al aangeven, niet alle producten die getest zijn overal verkrijgbaar zijn. Een groot deel van de testinformatie is hierdoor niet voor iedereen interessant.
De suggestie is dus in ieder geval doorgegeven aan de verantwoordelijke collega's.

Reageer