Vraag

Fout gemaakt bij online veiling meester.

• 19 September 2022
  • 10 reacties
  • 255 Bekeken

Ik heb mij vergist in een kavel voor Sup boards.
de eerste foto van de kavel bevat 6 Sup boards.
Hiervan uitgaande heb ik zeer hoog overboden omdat ik deze natuurlijk wel wilde hebben.
Na mijn bod zag ik dezelfde kavel meedere keren aangeboden staan.
Ik schrok hiervan en ben toch maar even snel de omschrijving gelezen.
nu staat er dat het gaat om 1 Sup board!
Nu heb ik beslist een winnende kavel door mijn grote overbod.
Maar ik wil deze helemaal niet.
Nu kan ik het bod niet terugtrekken en volgensmij is er geen recht op koop op afstand.
Ik vind het zelf enorm grijs gebied met de koop of afstand wet betreft online veilingen.
Kunnen jullie mij hierbij helpen?
kan ik hieronderuit komen?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Ik ben bang dat het een zeer lastige zaak is..Zeker omdat het weldegelijk uit te vinden was dat het om 1 board zou gaan. Als.ik uw relaas lees komt het inderdaad neer op een snelle actie zonder even nadrukkelijk te kijken waar het precies om ging.

In 99% van de gevallen is er volgens mij geen herroepingsrecht bij veilingen tenzij uitdrukkelijk aangegeven.

Ik zou gewoon een poging doen om de veiling te benaderen en uw verhaal te doen. Hier is het wel zo dat u met stroop meer vliegen vangt als met azijn. Dus rustig en vriendelijk uw verhaal doen. Succes 

Reputatie 5
Badge +6

Hier staan een aantal punten om de koop ongedaan te maken,

Ik hoop dat u hiermee iets voor uw aankoop kan doen.

Spijt na online veiling: kan ik nog van de aankoop af?

https://www.businessinsider.nl/online-veiling-aankoop-ongedaan-maken-603884

Heb je spijt van je aankoop, stuur dan direct een e-mail (liefst met ontvangstbevestiging), waarin je aangeeft dat je ervan afziet. Een reden hoef je niet op te geven. Krijg je geen reactie of bevestiging, stuur dan (ook) binnen de bedenktermijn een aangetekende brief waarin je nogmaals bevest… Meer weergeven

Let op:

Particulieren

Verder is het belangrijk om te weten dat het herroepingsrecht niet van toepassing is voor spullen die door een particulier zijn aangeboden. Koop je een tv van een professionele handelaar, dan heb je veertien dagen bedenktijd. Schaf je hem aan bij een particulier, dan geldt: koop is koop. Kijk dus goed wie de spullen aanbiedt voor je een bod uitbrengt.

Reputatie 5

Denk ook dat de bieding bindend is.

Ik heb ook even gekeken naar die sup boards.

Er staat in de omschrijving dat het om 1 board gaat dus u had hiervan kennis kunnen nemen.

Daar kunnen ze u dus aan houden.

Wat  JMA  zegt is een goed advies denk ik. Met de klantenservice bellen of u er nog ‘vanaf kan ‘

Ik heb  bij BVA  wel eens iemand op een  speelgoed kinderkeuken zien bieden die had  waarschijnlijk te snel een getalletje teveel ingetoetst en had een bod gemaakt van €3400 i.p.v. €34-😉

Dat bod  was de volgende dag wel verdwenen omdat het hier duidelijk om een vergissing ging van de bieder met een bedrag wat niet in verhouding stond tot het product. Maar of dat een plausibele reden is voor een veiling om de koop dan ongedaan te maken  weet ik niet.  

ik heb mijn verhaal kwetsbaar doorgestuurd op hoop van zegen.

Reputatie 5

Ik hoop dat u succes heeft.

Laat nog even weten hoe het afloopt, positief of negatief.  Altijd nuttig,  Af en toe komen soortelijke vragen langs.

Overigens snap ik wel dat je in je enthousiasme soms even bepaalde zaken over het hoofd ziet. 

Wat ik zelf in de regel doe om ‘vergissingen’ te voorkomen is :  vooral bij dure veiling items:  Niet inloggen op de site maar eerst alles  rustig en goed bekijken voor je daadwerkelijk van plan bent om op een item te bieden.

Hier thuis meedelen dat ik per ongeluk op een Porsche Cayenne geboden had zou wel wat problemen geven denk ik 🤗

Hallo allemaal.
Ik ben gelukkig overboden.
Dus ben er op het nippertje en met enorm veel geluk vanaf gekomen.

Reputatie 5
Badge +6

Hier staan een aantal punten om de koop ongedaan te maken,

Ik hoop dat u hiermee iets voor uw aankoop kan doen.

Spijt na online veiling: kan ik nog van de aankoop af?

https://www.businessinsider.nl/online-veiling-aankoop-ongedaan-maken-603884

Heb je spijt van je aankoop, stuur dan direct een e-mail (liefst met ontvangstbevestiging), waarin je aangeeft dat je ervan afziet. Een reden hoef je niet op te geven. Krijg je geen reactie of bevestiging, stuur dan (ook) binnen de bedenktermijn een aangetekende brief waarin je nogmaals bevest… Meer weergeven

Let op:

Particulieren

Verder is het belangrijk om te weten dat het herroepingsrecht niet van toepassing is voor spullen die door een particulier zijn aangeboden. Koop je een tv van een professionele handelaar, dan heb je veertien dagen bedenktijd. Schaf je hem aan bij een particulier, dan geldt: koop is koop. Kijk dus goed wie de spullen aanbiedt voor je een bod uitbrengt.

Ik hoop voor u dat de Tips niet gelezen worden door de “overbieder” en die er ook achter komt dat het maar om één stuk gaat😩

Als zijn bod wordt ingetrokken bent u dan weer de "hoogst” biedende?

Of heeft u ook per mail ervan afgezien?📧

Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker1644596728  u schrijft

Als zijn bod wordt ingetrokken bent u dan weer de "hoogst” biedende?

Dan zou ts toch ook zijn bod weer kunnen intrekken? Dan is een voorganger de hoogst biedende.

Reputatie 5
Badge +6

Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk, of TS Nu van de koop af is, door de Overbieder of ook nog een "spijt”mail heeft gestuurd om van de koop af te zien?

Reputatie 5

Eenmaal op een artikel geboden is het bod in de regel bindend er is er afnameverplichting als je de hoogste bieder bent en nog steeds bent als de veiling sluit.

Bij de TS begrijp ik dat hij overboden is op zijn  eigen bod (sup board  ) en dat diegene  die hoger geboden heeft dus dat item krijgt ( moet kopen).

Reageer