Gezocht: ergernissen over kapotte apparaten

• 3 February 2015
  • 25 reacties
  • 913 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 29 reacties
Een elektrische tandenborstel die niet open te maken is om de accu te vervangen. Een stofzuiger waar onderdelen van afbreken. Een reparatie die veel duurder is dan wanneer je een nieuwe zou kopen, of een fÖhn die veel te snel kapot ging.

Naar dit soort ervaringen ben ik op zoek voor een artikel in de Consumentengids. Ik hoor graag welke ergernis jij hebt over een kapot apparaat. Om welk apparaat gaat het, van welk merk, en waar erger je je aan?

Helaas kan de Consumentenbond niet alle ergernissen van consumenten oplossen. Maar er aandacht aan besteden helpt ook. Dus vind je het leuk om met je ervaring en foto (van jou en het apparaat) in de gids te verschijnen, dan hoor ik dat ook heel graag!

Herken je een ergernis of defect en heb je een tip, plaats die dan ook gerust, misschien help je er iemand anders mee.

25 reacties

Onze Bosch combi oven doet het fantastisch, echter de binnenruit is al 2x gebarsten. Nieuwe binnenruit + inzetten kost ca 135€. De 2e keer kwam de reparateur met een tip, we mochten geen kruimels op de ruit laten vallen want die vielen als je het deurtje dicht deed in ern gleuf tussen ruit en deur en verbrandden dan. Over ergernissen gesproken.
Wij hebben een discussie over een gasfornuis van een jaar oud, met vuil tussen de ruiten van de deur, volgens atag hoort dat zo en de verkopende partij komt tot dusver niet in actie.

verder heb ik vorig jaar een mailcoversatie gehad met Philips, volgens philips zijn hun elektrische tandenborstels niet geschikt voor vochtige ruimtes en kan het zuur van tandpasta de tandenborstel aantasten???? Bol.com heeft dit netjes opgelost!
Een Bosch Free'e stofzuiger van 3 jaar oud met een snoer van 15 meter, waarvan het oprolmechanisme niet meer werkt...! Apparaat is voor geen meter open te krijgen, zodat we dit eenvoudige euvel zelf niet kunnen verhelpen. De kunststof behuizing is gegoten en schroeven kunnen maar 1 kant op.

Verder een (tamelijk dure en nog niet zo oude) Solis tafelgrill/tosti-ijzer waarvan het snoer kortsluiting gaf, apparaat ook niet te openen. Handige mannen bij het Repair Cafe in Haarlem hebben met veel omwegen de schroeven los kunnen krijgen, kapotte snoertje korter gemaakt en weer gemonteerd.

Waar ik me overigens bij veel nieuw spullen aan erger, zijn de STICKERS...! Op onooglijke plekken, lelijk en bijna niet los te krijgen.

TIP voor het verwijderen van stickers: verhitten met een fÖhn en langzaam lostrekken. Zitten er dan nog lijmresten op het voorwerp, dan met lampolie op een stukje keukenpapier deze wegpoetsen (nooit met aceton, dat tast de verf aan).
De Bosch Free stofzuiger, nu inmiddels 5 jaar oud. Zuigt fantastisch, maar afgelopen jaar is een wieltje afgebroken, de aan- en uitknop aan 1 kant afgebroken (werkt nog wel). In de stofzuiger zijn de hulpstukken opgeborgen, de deksel sluit niet meer en de hulpstukken vallen er uit. De zuigstang valt eruit, omdat het nippeltje waar de stang ingeschoven moet worden, is afgesleten en de motor is erg veel herrie gaan maken. Dit komt naar mijn mening, omdat er geen goed filter tussen de zak en de motor zit. De (originele) zakken zijn vaak niet goed aan te brengen en niet iedereen (hulp bv)in huis, hoort dat het geluid dan anders is. Toch weer een nieuwe gekocht vanwege de zuigkracht en de op komst zijnde nieuwe EU-regels. Wieltjes en snoer werken beter. Aan- en uitknop is nu anders (beter), alleen de aansluiting van de slang is helaas niet veranderd, nog steeds met nippeltje. En dat zit zo strak, dat ik met mijn enigszins reumatische handen, de stang er echt niet af krijg om een ander zuigmondje erop te zetten. Gelukkig past nu de oude stang erop, zonder er uit te vallen. De hulpstukken zitten nu met een klem op de zuigstang. Ook niet echt een goede oplossing bij het zuigen onder meubels, dan zit het in de weg.

Ja, stickers op al de nieuwe apparaten, een ramp (ook kwa hoeveelheid). Totaal overbodig.

Geen gebruiksaanwijzing, maar een gedownloade versie van 210 bladzijde, of boekjes in 20 talen, zonde van het papier.
Reputatie 1
Badge +2

Onze Bosch combi oven doet het fantastisch, echter de binnenruit is al 2x gebarsten. Nieuwe binnenruit + inzetten kost ca 135€. De 2e keer kwam de reparateur met een tip, we mochten geen kruimels op de ruit laten vallen want die vielen als je het deurtje dicht deed in ern gleuf tussen ruit en deur en verbrandden dan. Over ergernissen gesproken.

Dat is een raar verhaal. Je zou zeggen dat een oven binnenin wel wat warmte kan hebben.

Dat is een raar verhaal. Je zou zeggen dat een oven binnenin wel wat warmte kan hebben.

Door ElseCB

ja de oven wel maar de ruit kennelijk niet. En er zit inderdaad nogal wat ruimte tussen ruit en deur, en niet afgekit of zo. En dat is natuurlijk niet correct van Bosch met een oven van ruim 1000 €.
Reputatie 1
Badge +2

Wij hebben een discussie over een gasfornuis van een jaar oud, met vuil tussen de ruiten van de deur, volgens atag hoort dat zo en de verkopende partij komt tot dusver niet in actie.

verder heb ik vorig jaar een mailcoversatie gehad met Philips, volgens philips zijn hun elektrische tandenborstels niet geschikt voor vochtige ruimtes en kan het zuur van tandpasta de tandenborstel aantasten???? Bol.com heeft dit netjes opgelost!

Heeft u de mailconversatie met Philips nog, daar ben ik wel erg benieuwd naar. U kunt het sturen naar emeijer apenstaartje consumentenbond.nl
Reputatie 1
Badge +2

Een Bosch Free'e stofzuiger van 3 jaar oud met een snoer van 15 meter, waarvan het oprolmechanisme niet meer werkt...! Apparaat is voor geen meter open te krijgen, zodat we dit eenvoudige euvel zelf niet kunnen verhelpen. De kunststof behuizing is gegoten en schroeven kunnen maar 1 kant op.

Verder een (tamelijk dure en nog niet zo oude) Solis tafelgrill/tosti-ijzer waarvan het snoer kortsluiting gaf, apparaat ook niet te openen. Handige mannen bij het Repair Cafe in Haarlem hebben met veel omwegen de schroeven los kunnen krijgen, kapotte snoertje korter gemaakt en weer gemonteerd.

Waar ik me overigens bij veel nieuw spullen aan erger, zijn de STICKERS...! Op onooglijke plekken, lelijk en bijna niet los te krijgen.

TIP voor het verwijderen van stickers: verhitten met een fÖhn en langzaam lostrekken. Zitten er dan nog lijmresten op het voorwerp, dan met lampolie op een stukje keukenpapier deze wegpoetsen (nooit met aceton, dat tast de verf aan).

Goede tip over het verwijderen van stickers!
Reputatie 1
Badge +2

De Bosch Free stofzuiger, nu inmiddels 5 jaar oud. Zuigt fantastisch, maar afgelopen jaar is een wieltje afgebroken, de aan- en uitknop aan 1 kant afgebroken (werkt nog wel). In de stofzuiger zijn de hulpstukken opgeborgen, de deksel sluit niet meer en de hulpstukken vallen er uit. De zuigstang valt eruit, omdat het nippeltje waar de stang ingeschoven moet worden, is afgesleten en de motor is erg veel herrie gaan maken. Dit komt naar mijn mening, omdat er geen goed filter tussen de zak en de motor zit. De (originele) zakken zijn vaak niet goed aan te brengen en niet iedereen (hulp bv)in huis, hoort dat het geluid dan anders is. Toch weer een nieuwe gekocht vanwege de zuigkracht en de op komst zijnde nieuwe EU-regels. Wieltjes en snoer werken beter. Aan- en uitknop is nu anders (beter), alleen de aansluiting van de slang is helaas niet veranderd, nog steeds met nippeltje. En dat zit zo strak, dat ik met mijn enigszins reumatische handen, de stang er echt niet af krijg om een ander zuigmondje erop te zetten. Gelukkig past nu de oude stang erop, zonder er uit te vallen. De hulpstukken zitten nu met een klem op de zuigstang. Ook niet echt een goede oplossing bij het zuigen onder meubels, dan zit het in de weg.

Ja, stickers op al de nieuwe apparaten, een ramp (ook kwa hoeveelheid). Totaal overbodig.

Geen gebruiksaanwijzing, maar een gedownloade versie van 210 bladzijde, of boekjes in 20 talen, zonde van het papier.

Slim om de twee Bosch Free stofzuigers aan elkaar te koppelen, hoewel het natuurlijk slecht is dat het nodig is...
Reputatie 1
Badge +2
Lees meer over dit onderwerp in het topic Gaan apparaten bewust gepland te snel kapot?

Lees meer over dit onderwerp in het topic Gaan apparaten bewust gepland te snel kapot?

@ElseCB

Ik merk nu pas, dat ik met de topic "of apparaten bewust kapot gaan'' door jouw reeds lopende topic ben gaan fietsen. Ik had klaarblijkelijk niet genoeg rondgekeken, maar hoop, dat 'onze' gezamelijke topic het bedachte resultaat gaat opleveren.........ergernissen tevoor komen! 1+1 is soms zelfs drie!

Op een vruchtbare samenwerking!

H.G. van Rheenen.
Reputatie 1
Badge +2
@H.G. van Rheenen

Geen probleem! Het is goed om te lezen dat dit onderwerp leeft.
Reputatie 3
Badge +7
Het onderwerp repareerbaarheid en levensduur van apparaten leeft, dat is duidelijk. Wij zijn dan ook aan het bekijken bij welke onderzoeken we hier meer aandacht aan kunnen besteden en hoe we dat het beste kunnen doen. In de extra informatiepagina's van dossiers van verschillende producten staan tips voor het gebruik en onderhoud zodat je zo lang mogelijk plezier kunt hebben van je apparaat. Zijn er kleine problemen die je zelf kunt oplossen dan hebben we daar ook tips voor. Komend jaar zullen we die informatie gaan uitbreiden.
Föhn die het nog prima doet maar alleen het snoer af en toe geen contact maakt: niet open te maken....zo'n verspilling, is niet moeilijk te repareren, maar omdat hij niet open kan, lukt het niet.

Zelfde geldt voor stekkers die niet meer open kunnen, om even het snoer korter te maken en weer goed aan te sluiten.
Reputatie 7
Badge +5
@J.A.M. Coopmans Helemaal mee eens.
Ik heb hier een oude Bosch klopboormachine van 30 jaar, alleen de stroomkabel is 2 maal defect geweest.
Gelukkig kon dit apparaat open en kon ik die 20 jaar geleden vervangen en 10 jaar geleden en hij werkt nog steeds uitstekend.
Reputatie 7
Nog een oud topic. Van mijn Miele stofzuiger begaf het handvat het net na het verstrijken van de garantietermijn, heel lang geleden overigens. Reparatie was bijna net zo duur als een nieuwe stofzuiger. Ductape is goedkoper en het blijft minstens een jaar zitten, vervangen duurt twee minuten.

In mijn oven zit ook een ruimte tussen de ruiten, kruimels zitten daar niet in maar er zit wel een vette streep, die krijg ik zo niet weg, alleen als ik de binnenste ruit eruit haal maar de schroeven zitten muurvast, mij te veel werk, ze hadden die openingen ook aan de zijkant van de deur kunnen maken, dan komt er niets tussen.
Badge
'k Vind het erg goed dat dit onderwerp aan de orde gesteld wordt!
Principiële reactie van mijn kant: ik zou graag zien dat de Consumentenbond dit onderwerp 'repareerbaarheid' NU AL veel pregnanter opneemt bij de diverse testen! Dat geeft namelijk ook naar de fabrikanten het juiste signaal af.

Onder 'repareerbaarheid' zou ik willen verstaan:
  • Het apparaat is open te maken en te repareren met 'normaal' of in elk geval goed verkrijgbaar gereedschap.
  • Het apparaat heeft een dusdanig modulair opbouw in diverse componenten dat het vervangen in praktisch/technische én economische zin goed mogelijk is, ook voor een veilig werkende, handige consument of een repair-cafée.
  • De vervangende onderdelen zijn zodanig geprijsd en beschikbaar dat repareren een aantrekkelijke optie blijft.
  • De fabrikant ondersteunt deze repareerbaarheid met instructie-video's.
  • Luxe..... maar 'k zou blij zijn als dit er ook ooit van zou komen bij een fabrikant: inleveren oude onderdelen/hergebruik en het tonen van reparatie-statistieken versus garantie-regels.
  • Met dit laatste bedoel ik: als bijvoorbeeld blijkt dat binnen 2 jaar bij bijna iedere klant klepje A van een apparaat afbreekt, dan zou je verwachten dat de fabrikant daar én open over is, én dat hij het repareren van klepje A onder een bijzondere garantiebepaling laat vallen.
Hopelijk wordt 'repareerbaarheid' in Nederland binnenkort een hot-topic! Waarbij ik hoop dat klanten dit volop gaan eisen... en fabrikanten geen andere weg zien dan hierop hun ontwerp aan te passen!
Reputatie 7
De fabrikant zou klepje A misschien van een steviger materiaal kunnen maken. Tegenwoordig zit bijna overal wel iets van plastic aan en als dat geen zacht plastic is breekt het makkelijk.
Reputatie 7
"verder heb ik vorig jaar een mailcoversatie gehad met Philips, volgens philips zijn hun elektrische tandenborstels niet geschikt voor vochtige ruimtes en kan het zuur van tandpasta de tandenborstel aantasten????"

Toen ik dit las deed ik het bijna in mijn broek.
"verder heb ik vorig jaar een mailcoversatie gehad met Philips, volgens philips zijn hun elektrische tandenborstels niet geschikt voor vochtige ruimtes en kan het zuur van tandpasta de tandenborstel aantasten????"

Toen ik dit las deed ik het bijna in mijn broek.

Ik doe met u mee want niet tegen vochtige ruimtes kunnen is al lachwekkend maar "zuur" en "tandpasta" zijn twee dingen die gewoon strijdig zijn.
Reputatie 7
Ik vergat er quote bij te zetten, helaas heb ik die conversatie of mailwisseling niet gehad maar aangehaald. ik ben dol op zulke idiote uitspraken, altijd leuk om erop te reageren en dan nog dommere vragen te stellen.

ik kreeg eens de ook nogal domme vraag vraag of de stekker wel in het stopcontact zat toen het luidsprekertje van een TV het had begeven, er kwam alleen geschetter uit, met het beeld was niets aan de hand. De TV was krap een week oud maar ik kreeg geen andere, een andere luidspreker erin zetten was ook niet mogelijk, of het viel niet onder de garantie, ik weet het niet meer precies. Het was makkelijk aan te vechten want het was nogal in strijd met de garantiebepalingen, een paar dagen later had ik een nieuw toestel. Nu nog een klacht indienen heeft geen zin, het is zo'n veertig jaar geleden en de zaak bestaat niet meer.
Badge
Braun Elektrische tandenborstels:
Nog geen enkel exemplaar in ons huishouden heeft het langer dan 2 jaar uitgehouden. Dan is de batterij dusdanig slecht dat je na één poetsbeurt de zaak weer moet opladen.
Oplossing: Óf een betere batterij. Die zijn er echt!! Óf waarom geen vervangbare en bijv. afschroefbare onderkant, zodat je alleen dat batterij-compartiment hoeft te vervangen. Best of all: gewone AA-batterijen (die je er uit kunt halen) gebruiken voor zo'n apparaat. Met wat siliconen afdicht-ringen is de zaak echt wel waterdicht te krijgen!
Reputatie 7
Wij hebben die dingen ook van Braun maar ze zijn zeker een jaar of tien oud.. tot nu toe doen ze het nog heel goed. Ze hangen in een natte ruimte, ik zou niet weten waar je ze anders moet hangen maar misschien kunnen alleen de apparaten van Philips niet tegen vocht.
Reputatie 7
Badge +5
@HenkN Op dit forum is ook een discussie over de levensduur van elektrische tandenborstels, misschien ook interessant om te lezen of om op te reageren: https://community.consumentenbond.nl/zorg-gezondheid-7/levensduur-elektrische-tandenborstels-16426
Badge
@HenkN Op dit forum is ook een discussie over de levensduur van elektrische tandenborstels, misschien ook interessant om te lezen of om op te reageren: https://community.consumentenbond.nl/zorg-gezondheid-7/levensduur-elektrische-tandenborstels-16426

OK Thanks!!

Reageer