Consumentenbond.nl

Graaigedrag

• 28 oktober 2019
  • 22 reacties
  • 910 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

het is me vaker opgevallen dat het de consumentenbond nog steeds voornamelijk gaat om geld. kwaliteit en duurzaam gedrag moeten ook vooral ‘betaalbaar’ blijven. zodat we zoveel mogelijk kunnen kopen en doorgaan op de oude voet van het systeem die hey klimaat ondergraaft. 

zie bij voorbeeld het bericht in de laatste nieuwsbrief over hoe we gehaaid de goedkoopste energie in kunnen kopen. het is weer de race to the bottom qua prijs aanjagen, echt de slechtste vorm van consumentisme. het is erom vragen dat de bedrijven het dan niet zo nou nemen met hun wijze van doen.

ik zou zo graag zien dat verstandige burgelijk gedrag ondersteund wordt voor een goede toekomst voor ons allen ipv graaigedrag bij burgers en bedrijven. 

ben ik de enige die me er zorgen om maakt? 

22 reacties

Badge

Dank u wel!

Ik hoor graag van u (en hoop, dat de Consumentenbond bereid is om adressen uit te wisselen)

U kunt elkaar rechtstreeks een berichtje sturen en gegevens uitwisselen. Klikken op de naam en dan “Stuur bericht”.

Badge

Beste Nefd,

ik deel uw zorgen over het consumentisme, die -misschien wel onvermijdelijk- deels leidt tot graaigedrag. Daardoor heb ik ook een dubbel gevoel bij mijn lidmaatschap van de Consumentenbond. Ik ben er ook een keer uitgestapt, omdat ik zo weinig duurzaamheid terugvond. 

Ik ben toch weer lid geworden, hoewel ik ook nu weer overweeg om eruit te stappen. Het gaat immers deels om minder consumeren en minder consument worden. 

Maar ik ben er nog niet uit. Het zou mooi zijn als we met een aantal gelijkgestemden ideeën bij elkaar kunnen brengen, die gericht zijn op het verminderen van onze voetafdruk op onze aarde. Ik hoop en geloof, dat er meer mensen zijn, die er zoals u en ik over denken, er hebben al een paar op u gereageerd. 

Ik denk ook, dat de Consumentenbond meer zou kunnen doen, bijvoorbeeld door meer aandacht te besteden aan levensduur, de verkrijgbaarheid van onderdelen (en de prijs daarvan), de voetafdruk e.d. ; Maar ik denk, dat het staat of valt bij een initiatief van u, mij en hopelijk veel anderen, die samenwerken om de Consumentenbond een extra zetje in die richting te geven. 

Mijn voorstel is dan ook om met een aantal gelijkgestemden te overleggen wat voor zaken wij belangrijk vinden.

Om zelf een voorschot te nemen: Ik erger me groen en geel aan het feit, dat de bouwmarkten de oude afvoerbuizen van 80 mm niet meer ondersteunen met verlengstukken en bochten. Alles is inmiddels ingesteld op 75 mm. Hierdoor ben je genoodzaakt om de oude goede buizen (en de hulpstukken, die je nog had) weg te gooien. De bouwmarkten zouden sowieso veel meer onze aandacht mogen krijgen. Ze zetten geen stap harder dan nodig is.  

Ik hoor graag van u (en hoop, dat de Consumentenbond bereid is om adressen uit te wisselen)

met vriendelijke groeten,

F.Leewis

Badge +8

Hallo Kirsten van Loon,

Na enkele kliks op uw blauwe woord inkomsten gebeurt er nog steeds niets.

Hi @Léonz, ik heb de link aangepast. Deze werkt nu wel! :slight_smile:

Hallo Kirsten van Loon,

Na enkele kliks op uw blauwe woord inkomsten gebeurt er nog steeds niets.

Reputatie 4
Badge +7

@E.B.F. Stroeve Dank voor uw feedback. @Wouter. kun jij misschien iets zeggen over het artikel in Consumentengids november over de test biometrische vergrendeling telefoons?

Reputatie 4
Badge +7

@Mazzel Hopelijk wek ik die indruk niet. Een deel van onze belangenbehartiging kunnen we doen door dit soort inkomsten.

Nadenkend over consumentisme kwam ik de term consumptisme tegen.

Dat is eigenlijk een minder polyinterpretabele term.

Consumptisme is een grote drang tot consumeren.

Schijnt niet in de Woordenlijst Nederlandse Taal te staan.

Reputatie 7
Badge +4

Beste@E.B.F. Stroeve jammer dat onze nieuwsbrief bij u de indruk heeft achtergelaten dat wij uit zijn op het goedkoopste energieaanbod. 

...

Stelt dit u enigszins gerust?

beste Kirsten,

je hoeft mij niet gerust te stellen, ik laat de keus voor een energieleverancier niet aan een derde over, met welke bedoelingen ze dat ook doen. Ik vergelijk en kies zelf.

Ik blader net even door de gezamenlijke inkoop en energievergelijker heen, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat geld hier de enige drijfveer is.  

Wat ik ook in de nieuwste uitgave tegenkwam was het onderwerp over biometrisch op smartphones, de beste keus was een toestel van 140 eurootjes die naast een matige gezichtsherkenning ook nog vingerafdruk deed…. de dure iphone die echt een goede gezichtsherkenning doet daarmee voorbijgeraasd. Dat kan natuurlijk niet als je veiligheid belangrijk vindt, ik neem tenminste aan dat dat het uitgangspunt is als je toegang tot vertrouwelijke gegevens test. 

En ik kom veel vaker geld tegen als belangrijk(ste) argument in jullie testen.

Wat u doet, nefdt, vind ik persoonlijk zeer constructief: u stelt het consumentisme aan de kaak.

Ik deed dit al als kind: mijn standaardantwoord was: “Ik hoef niks” (“Ich habe genug”, zegt Johann Sebastian Bach).

Later in mijn leven hoorde ik de wijsheid: “Een tevreden mens is een gelukkig mens”, en zo is het maar net.

Zonder consumentisme hadden we ook geen “klimaatprobleem”.

Reputatie 5
Badge +4

Consumentenbond wil zoveel mogelijk consumenten helpen om over te stappen naar een voor hen best passend contract. Met de toevoeging van Kostenservice bedienen we nu drie doelgroepen met eigen behoeften:

Daar zijn toch voldoende andere commerciële sites voor, zoals Gaslicht.com en Pricewise? Je doet nu alsof die overstap inkomsten totaal onbelangrijk zijn voor CB.

Reputatie 4
Badge +7

Beste@nefdt jammer dat onze nieuwsbrief bij u de indruk heeft achtergelaten dat wij uit zijn op het goedkoopste energieaanbod. 

Consumentenbond wil zoveel mogelijk consumenten helpen om over te stappen naar een voor hen best passend contract. Met de toevoeging van Kostenservice bedienen we nu drie doelgroepen met eigen behoeften:

Zelf doen

Consumenten die het graag allemaal tot in detail zelf willen uitzoeken en de allerscherpste prijs zoeken of bijvoorbeeld het groenste contract of aanbieder. Zij maken gebruik van de Energievergelijker van de Consumentenbond.

Samen doen

Consumenten die graag samen met een grote groep consumenten een goede deal krijgen. Zij doen elke keer op eigen initiatief mee met het Energiecollectief van de Consumentenbond.

Laten doen

Consumenten die graag ontzorgd worden en de Consumentenbond vertrouwen om jaarlijks een goede deal te regelen zonder dat zij daar ook maar iets voor hoeven te doen. Zij maken gebruik van de nieuwe dienst Kostenservice Energie.

Hierbij ligt de nadruk niet per se op het goedkoopste aanbod.

Stelt dit u enigszins gerust?

Reputatie 7
Badge +4

veranderen begint bij jezelf. als maatschappij zijn we uitermate bedreven in wijzen naar die ander en daarmee onszelf vrijpleiten van ons ons eigen gedrag. 

En dan heb ik het nog niet eens over geld, dat is inderdaad pas de echte boosdoener. We zijn opgevoed en doorspekt met het feit dat je altijd voor een dubbeltje op de eerste rang moet zitten, en dus tieren de Action e.a. welig met binnen-1-dag-wegwerp-artikelen. 

Ik vind het ook uiterst discutabel dat prijs bij de CB een belangrijke parameter is die een predikaat krijgt.  

ik heb nog de hoop dat iemand reageert met constructieve gedachten. een cynische blik op mensen en de wereld leidt nergens heen vrees ik. 

U moet maar vrezen wat u wil maar de tijd dat je door ergens heel erg in te geloven dingen voor elkaar kon krijgen ligt al een paar honderd jaar achter ons. Dus doe  eens een constructief voorstel hoe we de meerderheid van de mensen achter beleid krijgen dat ze persoonlijk alleen maar geld kost, waar ze ook in hun leven niets aan hebben en waar ze heel democratisch néé tegen kunnen zeggen. Dat is de opdracht en we falen aan alle kanten. Je moet voor de gein eens lezen wat hier de afgelopen jaren gepasseerd is over zonnepanelen en dat gaat alleen maar over hoe je er zoveel mogelijk financieel voordeel uit kan halen en eigenlijk nooit over goed doen voor het milieu. Het zal wel toeval zijn.

Reputatie 6
Badge +5

@nefdt 
We leven nu eenmaal in een land, waar het motto is “de vervuiler betaald”
Na het betalen wachten we af, zonder iets te doen.

Toen de groene stroom op de markt kwam, was die duurder dan de grijze.
Ze zouden ons land wel eens groen maken.
En wat deden ze, groene stroom ruilen op papier.

ik heb nog de hoop dat iemand reageert met constructieve gedachten. een cynische blik op mensen en de wereld leidt nergens heen vrees ik. 

Aan het eind van het liedje is het simpelweg de vraag of er überhaupt ooit een meerderheid gevonden kan worden voor bijvoorbeeld véél beter milieubeleid als dat serieuze munten gaat kosten. Ik denk niet dat er een electoraal mandaat bestaat en ik denk dus dat de wereld daadwerkelijk naar de ratsmodee gaat tenzij we nieuwe technische oplossingen vinden. Van democratische besluitvorming hoeven we niets te verwachten, in Nederland doet de overheid nu al meer dan de burger eigenlijk wil en dan wil de burger wel graag goedkope benzine en goedkope elektriciteit en sympathiseren met boeren, die feitelijk niets anders vragen dan om gewoon door te mogen gaan met vervuilen. Ja sympatiseren is fijn, want dat is gratis terwijl beter milieubeleid natuurlijk gewoon geld kost.

Reputatie 7
Badge +6

Beter bewustzijn wordt er langzaam wel gekweekt . Of het veel zal helpen ? De hele materie is echter zeer complex . Vooral wat milieuzaken betreft en arbeidsomstandigheden . Zelf ga ik nooit voor het goedkoopste. Ik gun de verkopende partij ook een redelijke marge en hoop in ruil een redelijke kwaliteit te verkrijgen . Helaas  is dat lang niet altijd tevoren in te schatten. De politiek laat ik er verder maar liever buiten . Daar worden we het nimmer over eens. Hoe dan ook , genoeg redenen voor bezorgdheid. 

gedrag is wel degelijk te veranderen, aangespoord door veranderingen in omstandigheden, zij het traag. we moeten alles aangrijpen om een betere bewustzijn te kweken ivm die veranderingen en niet willen doorgaan op de oude voet. 

terugkijkend in het verleden van dit systeem laat zien dat koopgedrag grotendeels gestuurd is door het aanbod van producten die door technologie in overvloedige hoeveelheden mogelijk gemaakt werd en voor prijzen die de werkelijk prijs van de dingen niet meerekende. wij wisten dat niet maar nu kunnen we dat wel weten.

de overheid heeft zeker een rol te spelen maar is de consumentenbond ook niet een grote ‘influencer’ te noemen? en kan het die rol niet met meer voortvarendheid oppakken? 

en als ik mijn gedachtetrant consequent doorzet kom ik zelfs uit op een verandering van de naam van de bond. de term ‘consument’ betekent opgebruiken tot er niets over blijft. 

Reputatie 6
Badge +5

Dat zo gierig mogelijk energie kopen, heeft onze regering bedacht.
Ze gebruiken dan termen zoals marktwerking en financiële prikkels.
Dat we nu zoveel verkoop kantoren hebben voor energie is door en door ziek in mijn beleving.

Een bedrijf als Essent belt mij 3 keer per jaar. Ze komen ook 3 keer per jaar door de straat.
Ik ben er al jaren geen klant meer. Omdat ze zo duur zijn. Die verkopers kosten ook geld.

Wat klimaat betreft, iedere leverancier praat over groene stroom die alleen op papier bestaat.
Als een leverancier mij groene stroom wenst te verkopen, vertel ik ze dat ik graag stroom uit kerncentrales en kolencentrales wens.

Er zijn ook plannen om het water commercieel te maken.
Dan kun je kiezen of je water uit Rotterdam of de Ardennen komt.
Opgepompt met groene stroom wordt dan ook een keuze.
Die keuze maakt het wel 10x zo duur. Maar met fantasie kun je er een goed gevoel van krijgen.
En het zorgt voor werkgelegenheid.
Maar het water blijft hetzelfde.

Een betere wereld kan alleen lukken als dat aangestuurd wordt door de echte machthebbers . Helaas denken die ook bijna altijd in de eerste plaats aan eigenbelang . Geld en macht dus …..

Kwatsch, het zijn de kiezers die dingen als klimaat prima vinden als het maar geen geld kost en het zijn de kiezers die de machthebbers in het zadel helpen en net zo snel er weer uit. Het kijken naar machthebbers als verlossers die het allemaal maar op moeten lossen is dodelijk. Het ontheft de mensen van hun eigen verantwoordelijkheid en maakt alles altijd de schuld van anderen. Inderdaad de Consumentbond is een vereniging en moet naar de leden luisteren. Wie maatschappelijke verandering wil moet bij de burgers zelf zijn en dat is het moment waarop zoals vaker opgemerkt verlicht despotisme een effectievere vorm van bestuur is dan democratie. Dan heb je dus inderdaad een sterke leider die niet geregeerd wordt door de waan van de dag en vooruit kan kijken en doen wat nodig is en “goed”. En zolang wij het met een democratie doen moeten we de burger aan blijven spreken en ophouden “het probleem” puur bij de overheid of de Bond neer te leggen.

Reputatie 7
Badge +6

Het is waar dat de meeste consumenten gaan voor zo goedkoop mogelijk  bij een aanvaardbare  kwaliteit . Dat heeft zeer zeker vaak ongewenste bij-effecten  . Ik denk niet dat dat gedrag te veranderen is . De bond weet dit ook wel . Een koerswijziging helpt niet en kan zelfs weglopen van veel leden veroorzaken schat ik in . Een vereniging kan alleen bestaan door te doen wat een meerderheid van de leden willen. Een betere wereld kan alleen lukken als dat aangestuurd wordt door de echte machthebbers . Helaas denken die ook bijna altijd in de eerste plaats aan eigenbelang . Geld en macht dus …..

Reageer