Handonvriendelijke sluitingen

• 23 February 2016
  • 13 reacties
  • 1145 Bekeken

Er zijn sluitingen van bijvoorbeeld flessen en potjes die ‘kindvriendelijk’ zijn. Helaas zijn die sluitingen dan meteen ook ‘hand-onvriendelijk’. Ik krijg de laatste jaren steeds meer problemen met mijn handen en hoor dat van meer oudere mensen.

Laatst kocht ik een fles mondwater die ik bijna niet open kreeg. Je moet dan knijpen en draaien tegelijk. Dat kost erg veel moeite. Uiteindelijk kreeg ik hem open en heb hem overgegoten in een eigen fles. En zo zijn er wel meer voorbeelden.

Ik heb niet zomaar een oplossing, maar misschien kunnen een paar innovatieve mensen hier eens naar kijken. Of kan bijvoorbeeld een afdeling industrieel ontwerpen van een TU hiermee aan de slag?

13 reacties

@ H.G. van Rheenen

Ik beoog beslist geen ontwijkingsstrategie maar volg een raadgeving uit de Bhagavad Gita die, enigszins ingekort, luidt: 'Doe uw plicht zoals voorgeschreven, want het doen van de plicht van een ander is vol van gevaar'. Deze zwaar klinkende aanbeveling wordt gedaan in zwaarwegende omstandigheden, maar ook in alledaagse situaties heeft zij mij steeds haar waarde bewezen. Het is de plicht van de leverancier u een artikel te leveren dat u gebruiken kunt. Maakt de verpakking dit onmogelijk, dan is het de plicht van de leverancier daar iets aan te doen.
Dit topic is te algemeen en verdient m.i. een andere benadering. Schroefdoppen op flessen en potten zaten 60 jaar geleden soms ook muurvast en moesten met hulp van buitenaf worden losgedraaid. Voor de verpakkingsindustrie geldt, dat dit de zekerste manier is om lekkage en bederf te voorkomen en dat zal dus zo blijven. De "druk en draaiknoppen" zijn ontstaan uit voorzorg tegen onverantwoordelijke moeders die hun kinderen uit de bleekwaterfles lieten drinken. Deze bemoeizucht is een mentaliteitskwestie en in Nederland wijd verbreid. Zolang de onwil bestaat om mensen ten volle verantwoordelijk te houden voor hun doen en laten zal ook dit niet veranderen maar eerder toenemen.

De verpakkingsindustrie richt zich op zijn afnemers. Dat zijn niet de consumenten maar importeurs en grootwinkelbedrijven. Veel hermetische verpakkingen van b.v. elektronica(benodigdheden) houden verband met (macro) hun massale vervoer in zeecontainersen en (micro) winkeldiefstal. Deze hele ontwikkeling heeft alles te maken met het terugdringen van betaalde arbeid in Westerse landen en zou alleen al daarom tot nadenken moeten stemmen. Te meer, omdat dit massale vervoer (ook van levensmiddelen) voor aanzienlijke milieuschade zorgt.

Wat te doen? Ik realiseer me dat ik als oudere, met fysiek ongemak in het verschiet, wordt beschouwd als deel van een uitstervende markt. Voor het optimaliseren van de "shareholder value" wordt gekeken naar de jeugd die men nog van alles wijs kan maken en die bovendien, in beslag genomen door werk en hypotheek, geen puf heeft zich in grotere verbanden te verdiepen. Maar ik kan dat wel en weet, dat "in this time and age" de middelen beschikbaar zijn om zoveel mogelijk in eigen hand te nemen. Praktisch:

- ga naar de bouwmarkt en vind een kleine tang waarmee doppen kunnen worden losgeschroefd;

- probeer in de winkel, alvorens af te rekenen, of een schroefdop open kan en laat het anders demonstreren;

- koop onverpakte levensmiddelen in biowinkel of op de markt;

- koop bij voorkeur vers en geen conserven die moeilijk te openen zijn (voor diepvries volstaat een schaar);

- vraag in de winkel hoe een hermetisch gesloten verpakking het beste geopend kan worden of laat het doen.

Het is beter om dat wat deugt te behouden en bevorderen dan om je te verzetten tegen wat niet deugt. En tenslotte: tegen veel (ouderdoms)kwalen bestaan medicijnloze remedies, maar je moet zoeken en daar tijd in investeren. Iets wat ouderen bij uitstek kunnen doen.
Ook ik kom deze sluitingen wel eens tegen. Ik laat het mijn kleinkinderen doen, acht en tien jaar oud, die hebben er geen moeite mee.....
Als senior met moeilijke handen, heb ik regelmatig grote moeite met "kindvriendelijke" sluitingen. In mijn keukenkastje heb ik een waterpomptang voor de kleine schroefdoppen. Toch moet ik nog regelmatig de keus maken tussen weggooien of de verpakking kapot maken. Voor veel ouderen een ramp
Deze oproep heb ik niet geplaatst om tips en trucs te vragen. Die had ik ook al bedacht.

Het gaat mij om structurele oplossingen. Hopende dat bedrijven hier aandacht voor gaan krijgen.
Badge +1
in de loop der tijd heb ik allerlei leuke maar vooral ook handige kleine keukenhulpjes vergaard, die ik laatst ook in 'n magazine van 'n gezondheidswinkel zag staan. daar kan ik me goed mee redden met mijn "handicaps"; meestal als nasleep van 'n operatie. de schaar heb ik nog best veel nodig, want ik trek alles uit fatsoen en kan die handige stripjes/lintjes niet zo best ontdekken. 'n nieuwe uitdaging is om de gebit-kit gedoseerd uit het tubetje te krijgen, want met één hand lukt me dat niet................... het is zó ridicuul: oudere mensen en al die op de doelgroep zelf gerichte artikelen in steeds onhandel- en onleesbaarder verpakkingen, terwijl wasmiddel en -verzachter in melkpakken zit met prints van fruit erop alsof het om 't lekkerste drinken gaat!
Voor het openen van deksels en doppen prijs ik me gelukkig met een ik weet niet meer hoe oude opener bestaande uit een ca. 16 cm lang en vanaf 8 cm breed taps toelopend blad metaal met twee opstaande randen. Je schuift hem omgekeerd op het deksel tot hij vast zit en kunt dan met een stevige greep om de opener elk deksel loskrijgen. Bovendien heeft het blad een uitsparing in dezelfde vorm met aan één zijde tandjes waarmee elke kunstof dop geopend kan worden zij het enigszins beschadigd. Een ontwerp zó simpel, dat het nergens meer te koop is.

Overigens zijn vastgekleefde doppen weer open te krijgen door ze omgekeerd een tijdje in warm water te zetten.
Badge +1
De oude methodes om een verpakking te openen met gereedschap zijn nog altijd mogelijk:

Blikjes met een moeilijk te openen treksluiting: Daar kan ook een gewone blik-opener op.

Pakken met een moeilijk te openen draaidop: Daar kan vaak ook een punt opgevouwen worden en de punt met een schaar worden afgeknipt. In de melk/yoghurt pakken zie ik nog steeds vouw-randen staan om ze open te vouwen.

En dan is er voor de draai-doppen van potjes en flessen altijd nog de tang die mijn oma vroeger ook altijd al gebruikte.
Een ander verpakkingsproduct wat aandacht nodig heeft (of misschien eerder de leverancier AH) is de kunststof 2 liter verpakking van Zaanse Hoeve halfvolle melk. Ik heb gelukkig nog gezonde en sterke handen, maar ondanks dat heb ik regelmatig een waterpomptang nodig om de dop los te draaien. Ik ben al maanden in de clinch met AH, maar krijg telkens te horen dat het "aan de kwaliteitsmanager is doorgegeven". Waarschijnlijk aan de kwaliteitsmanager van de melk en niet degene die over de verpakkingen gaat. Ik ben zelf een heel groot deel van mijn werkende leven in de kunststof verpakkingen industrie werkzaam geweest en weet hoe makkelijk het is om dit probleem op de vul lijnen te verhelpen, maar AH denkt de wijsheid in pacht te hebben en wil niet luisteren. Misschien luisteren ze wél naar de Consumentenbond?
Ik heb het niet over geld. Ik wil verbeteringen.
Ik heb de melding (Sensodyne mondwater) daar ook gedaan.

Ik heb zojuist ook door mij bestelde opvouwbare waterflesjes teruggestuurd naar de winkel, omdat ik de dop er niet afkreeg. Dat lukte een sterke vriendin ook niet.
Ik heb het bij 'wensen' ingevuld. Dank voor de tip.

Ik dacht dat het daarbij om een specifiek product zou gaan.
Dank voor uw steun!

Ik zou heel blij zijn met een actie van de Consumentenbond in dezen. Dat is een van de redenen waarom ik ooit lid ben geworden.

Reageer