Consumentenbond.nl

Help, er lekt een vieze zwarte vloeistof uit de schoorsteen!

Reputatie 6
Badge +5
  • Betrokken deelnemer
  • 505 reacties
Het is nu de tijd om je schoorsteen te vegen. Die ziet er voor het vegen wellicht zo uit van binnen.

Dat is roetaanslag. Als de schoorsteen is geveegd is die schoon van binnen en kan er weer gestookt worden. Maar dan begint er op een dag opeens een vieze zwarte vloeistof uit de schoorsteen te sijpelen tijdens het stoken. Het is smerig en het stinkt. Hoe kan dat nou, de schoorsteen was toch geveegd?

Hier de vieze zwarte vloeistof verzameld in een flesje. Het is raar spul, het kookt niet eens terwijl het langs vuur of de hete kachelpijp sijpelt. Het brandt ook niet. Deze vloeistof heet creosoot.

Na het vegen blijft er toch nog een dun laagje gestolde creosoot aan de binnenwand van de schoorsteen plakken. Op deze foto is het goed te zien.

Creosoot is – om het gemakkelijk te zeggen – de neerslag tegen de schoorsteenwand van gesmolten roet dat verhit werd. Het is gewoon teer. Tijdens het stoken gaat de creosootaanslag vervolgens smelten en sijpelt als zwarte vloeistof uit de schoorsteen. Gestold op de schoorsteenwand is het zo hard dat het zelfs met de staalborstel niet is te verwijderen. Op internet is een filmpje waar ze een stalen borstel met stukjes ketting eraan, die door een elektrische machine wordt aangedreven, in de schoorsteen steken om de creosootaanslag te verwijderen.

Maar er is een chemische oplossing om van deze vieze zwarte vloeistof af te komen die uit je schoorsteen kan sijpelen. In de handel is een blok chemische schoorsteenveger te koop die je onderin de kachel moet leggen als de schoorsteen eerst heet is gestookt. Het komt onder meerdere handelsnamen zoals Fulgurant, Buche de Ramonage, Golden Flame, Fibra, HBG en zo. Om het blok zit papier waarvan je de uiteinden moet aansteken. De klep van de kachel moet dan op maximaal open staan. Het blok brandt ongeveer 1,5 uur. Daarna kan je weer gewoon de kachel stoken.

Ik heb er eentje gekocht en daar zit deze gebruiksaanwijzing bij. Op internet zie ik prijzen staan van €15,90 exclusief verzendkosten. Bij een vestiging van Van Cranenbroek kon ik het krijgen voor €3,90. Zo kan het ook. Het leuke daarvan is dat ik het op de website kan laten registreren. Dan geldt het voor de verzekering. Maar ze geven tegelijk een persoonlijke garantie en kan je het certificaat daarvan downloaden, dat je het eigen risicogedeelte van je brandverzekering dan vergoed krijgt.

Na de eerste dag kan ik melden dat het sijpelen is gestopt. Het creosoot wordt tijdens het stoken dan aan dit materiaal gebonden in de komende weken en valt op den duur als brokjes uit de schoorsteen. Deze schoorsteenveger moet je om de 60 keer stoken een keer meebranden.

Er bestaat ook een poeder van HBG. Deze poeder moet je regelmatig in je kachel strooien. Het is maar wat je prefereert.

3 reacties

Reputatie 7
Je kunt ook gewoon wachten tot december, de werknemers van Sinterklaas maken hem wel schoon als ze door de schoorsteen komen.
Reputatie 6
Badge +5
MrsJones schreef:

Je kunt ook gewoon wachten tot december, de werknemers van Sinterklaas maken hem wel schoon als ze door de schoorsteen komen.

@MrsJones Aha, daarom zijn ze zwart, nu begrijp ik het.☺
Creosoot is niet zo'n aangenaam goedje en het is verstandig er voorzichtig mee te zijn. Ik doe de chemiekaart er bij...

Reageer