Hoe krijg je minder spam in Gmail?

• 13 February 2022
  • 2 reacties
  • 44 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
  • Bondgenoot
  • 3266 reacties

Ik heb al heel lang een emailadres bij Gmail. Door grote lekken bij Yahoo (3 miljard ) en Dropbox (2,2 miljard) en zo, ligt mijn gmail-adres op straat. En ook wat er door de jaren heen tijdens het surfen op internet van mij gepikt is.

Ik krijg daarom al jaren spam in de spambox van mijn Gmail. Elke keer als ik kijk zijn het er wel meer dan 30. Als ik twee weken niet kijk zijn het er meer dan 90. 

Een grote was McAfee, een andere over Bitcoins en een derde grote over loterijen. En eentje met alleen Arabische tekens waartussen het woord Business Proposal stond.

Ik heb onlangs de stoute schoenen aangetrokken en op die drie grootste onderaan op Unsubscribe geklikt en in het volgende scherm op Bevestigen. Het officiële advies is dit juist nooit te doen want dan weet de afzender dat je emailadres actief is en krijg je juist méér spam. Maar ik deed het nu toch. 

Tot mijn stomme verbazing werd het wel geaccepteerd en krijg ik al een maand geen spam meer van die drie grote.

Volgende stap, als je in Gmail zelf zit, en je opent een spammail, dan heb je rechtsboven die drie verticale puntjes met een uitklapmenu, en dan kan je kiezen voor Afzender Blokkeren. Het is even een karweitje, maar ik heb dat nu twee weken gedaan op alle spammail. Het resultaat is dat waar ik eerst 30 spammails in mijn spambox van Gmail had, ik er nu maar circa 5 heb. Het werkt dus wel degelijk om je hoeveelheid spammails flink te verminderen. En ik hoop dat de afzender alleen maar bounce-back mails krijgt van al de geblokkeerden.

De beterweters zullen nu tegenwerpen dat blokkeren niet zal werken want de afzender werkt met een digitale generator die telkens een andere afzender mailadres genereert waardoor blokkeren niet zou helpen. Maar dat is wat ik dus wou laten weten, dat er een nieuwe trend is waarbij het wel werkt. 

Ik heb nu dus mijn spammails in Gmail met ruim 83% kunnen verminderen! Die Arabier komt nog wel steeds terug. Het blokkeren van Gmail werkt dus!

2 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Sowieso krijgt een afzender geen bouncemail als u blokkeert. Uw mail wordt alleen door Gmail op de achtergrond anders afgehandeld. Maar daar merkt de afzender niets van.

Wel fijn dat u minder span heeft, ik heb zelf de instelling dat het mij niet uitmaakt of ik er nu 10 of 100 verwijder. Spam legen is mijn favoriete knop. :-)

Spam in de spam box zit precies waar hij wezen moet. Geen enkele reden om open te maken, laat staan op te klikken om het al helemaal niet te hebben om op een of andere dubieuze site te gaan klikken.

Tien keer beter is om de spam box gewoon helemaal te negeren, ze gooien de meuk automatisch weg.

Reageer