Beantwoord

hoeveel tijd mag een tandarts in rekening brengen voor controle en onderhoud?

• 20 September 2021
  • 4 reacties
  • 121 Bekeken

Badge

Blijkbaar was mijn gebit goed in orde. De assistente was binnen 15 minuten klaar met controle, registratie en onderhoud. De rekening vermeldde:  a) periodieke controle (22,91) b) 3x 5 min  gebitsreiniging (3x 13,52).   (dit alles volgens de richtlijnen van het KNMT). In die zelfde richtlijnen staat ook : Het verwijderen van plaque of tandsteen en het polijsten van tanden, kiezen, implantaten of de prothese. De prestatie wordt uitsluitend naar evenredigheid van de werkelijke behandeltijd voor deze prestatie in tijdseenheden van 5 minuten gedeclareerd. Dit betekent dat de behandeltijd dient te worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van vijf minuten.

De dame aan de balie verdedigde de rekening met de redenering dat controle plaatsvindt tijdens de reiniging… Ik wierp er tegenin dat registratie geen reiniging is- en dat de rekening deed voorkomen dat het echt twee aparte elementen zijn.  Ik wil er 5 minuten van af.. Ik meldde de tandarts dat hij dat ook maar moest zien als bonus voor mijn onderhoud van mijn gebit. Maar de tandarts reageert in het geheel niet. 

Ik maak hier een punt van omdat ook het omgekeerde zich voor doet: de tandarts begint over iets dat in zijn/haar (bussiness) ogen van belang is  (bijv over verstandskiezen die er zogenaamd uit zouden moeten, of dat extra controle met gebitsscan op zijn plaats zou zijn)  en zet vervolgens op de rekening: 5 minuten advies…  Ook daar heb ik niets over te zeggen. 

mijn vraag is dus: mag ik die rekening aanvechten omdat er blijkbaar minder tijd nodig was dan gedacht?

icon

Beste antwoord door Gebruiker1234567890 20 September 2021, 21:44

Bekijk origineel

4 reacties

Hier staat het uitgelegd wat de C11 controle bevat.
Er staat duidelijk ‘door de tandarts’
https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes/periodieke-controle

Reputatie 5
Badge +4

Ik vond dit:

https://mijn.bsl.nl/nza-factsheet-de-rekening-van-de-tandarts-en-mondhygienist/7322544

De NZA factsheet.

Mijn tandarts brengt meer tijd voor gebitsreiniging (M03) in rekening dan ik in de stoel heb gelegen. Mag dit?

De verrichting M03 moet per tijdblok van 5 minuten in rekening worden gebracht. Hierbij geldt dat alléén de werkelijke behandeltijd in rekening mag worden gebracht, de tijd die u dus voor de behandeling in de stoel heeft gelegen.
De tandarts mag de tijd (naar evenredigheid) afronden. Dit betekent dat zeven minuten in de stoel naar beneden wordt afgerond. Acht minuten wordt naar boven afgerond. Op de rekening staat dan 2x code M03.
De tandarts mag géén extra tijd in rekening brengen voor indirecte tijd (bijvoorbeeld vastlegging zorg in uw dossier) of de voor u gereserveerde tijd. De tandarts mag immers alleen verrichtingen declareren als de bijbehorende zorg daadwerkelijk is geleverd.

De genoemd factsheet vond ik niet via de link maar wel via Google.

https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_3383_22/1/

Kunt u hier mee verder?

Badge

Dank voor beide reacties.

Het maakt duidelijk dat ook volgens de KNMT er sprake is van 2 verschillende handelingen. Dit zal ik gebruiken in mijn volgende reactie op het niet reageren van  de tandarts…  Dank voor het mee denken.

Reputatie 4
Badge +3

@L. Geurts Als de tandarts in uw mond heeft gekeken betaald u a) periodieke controle  (ook al is dat minder dan 10 sec).  Als de assistent uw gebit heeft schoon gemaakt betaald u M03 per blok van 5 min. 

Reageer