Houdbaarheid en houdbaarheidsdatum

• 4 March 2022
  • 2 reacties
  • 68 Bekeken

Ik ben nieuw hier. Ik plaats dit bericht omdat ik graag wil dat de Consumentenbond hieraan aandacht besteed. Het gaat om het volgende.

Ik kom in vrij veel supermarkten. In het algemeen biedt een houdbaarheidsdatum een garantie dat een product dat binnen de houdbaarheidsmarge valt, veilig consumeert kan worden. En soms kun je zelfs dagen na verloop van het houdbaarheidsdatum. 

Maar dat is niet altijd zo, want:

Wat mij vaak opvalt is dat producten voor de schappen op pallets (niet in koelboxen) staan om ingeruimd te worden, maar niemand te bekennen is die met inruimen bezig is of dat iemand die er mee bezig is wordt weggeroepen om iets anders te gaan doen.

Zou dit de oorzaak zijn dat soms een product niet meer vers is hoewel het houdbaarheidsdatum nog niet is bereikt / overschreden? Ik denk met name aan melk- en vleesproducten.

Ik schrijf dit omdat ik de laatste dagen weer twee keer heb meegemaakt dat verse melk binnen de houdbaarheidsdatum niet meer goed was en ik deze weg moest gooien. (Gekocht op koude dagen. Ik vervoer ze in een koeltas. enz.)

Aandacht hiervoor lijkt me ook vanwege de gezondheid van belang. (Bij melk kom je er snel achter dat ze bedorven is, bij bijvoorbeeld vleesproducten is het misschien wat lastiger.)

2 reacties

Wat mij vaak opvalt is dat producten voor de schappen op pallets (niet in koelboxen) staan om ingeruimd te worden, maar niemand te bekennen is die met inruimen bezig is of dat iemand die er mee bezig is wordt weggeroepen om iets anders te gaan doen.

Zou dit de oorzaak zijn dat soms een product niet meer vers is hoewel het houdbaarheidsdatum nog niet is bereikt / overschreden? Ik denk met name aan melk- en vleesproducten.

Absoluut en als u dat ziet met enige regelmaat bent u in een slecht gemanagede supermarkt die het niet zo nauw neemt met de kwaliteitszorg.

Die garantie die de fabrikant geeft heeft voorwaarden.
Dat je een product binnen een bepaalde temperatuur moet bewaren.
Een tijdje is de verpakking met indicator populair geweest.

Reageer