Inductiekoken: als we van het gas afmoeten, waarom dan hoge extra kosten?

• 2 March 2022
  • 19 reacties
  • 403 Bekeken

Reputatie 1

Het gasverbruik moet omlaag. Wil daarom van koken op gas naar inductie. Moet hiervoor van 220 V naar 380 V, van 1 fase naar 3 fasen stroom. De leveringskosten van Enexis gaan dan maandelijks van €22 naar € 83.

als we willen helpen onze klimaatdoelen te bereiken waarom dan Enexis rijker maken ?

19 reacties

Reputatie 1

Allen dank voor de reacties.De oorzaak lag er inderdaad aan dat ik was uitgegaan van 3x het vermogen dat ik nu binnen krijg (35 Amp). Met 3x 35 Amp val je in een hogere categorie. Ik heb nu 3x 25 Amp aangevraagd en de maandelijkse leveringskosten zijn gelijk gebleven.

Iets om rekening mee te houden als je overstapt naar inductiekoken op krachtstroom.

Enexis treft dus geen blaam, ik had me beter moeten inlezen.

eind goed al goed!

als we willen helpen onze klimaatdoelen te bereiken waarom dan Enexis rijker maken ?

Enexis is overheid, wie denkt u dat er moet investeren als er capaciteit bij moet om u van die (extra) stroom te voorzien?

Dat is het standaardantwoord, het kluitje voor in het riet, van de juffrouw of meneer van de afdeling communicatie. Daar hebben we zoals gebruikelijk niets aan.

83 euro is wel bijna vier keer zo veel als 22, en je krijgt er bepaald niet 4x zo veel voor. Dát is het kweste hier.

Reputatie 6
Badge +3

Het verschil tussen een hoofdzekering van 35 A of 3 x 25 A met een 3x 35 A is bij Enexis ongeveer €800 per jaar. Als je denkt dat je dat nodig bent voor koken op inductie zul je dat moeten betalen.

Ik kook ook op inductie op een 1 x 35 A hoofdzekering. Op 3 x 25 A gaat dat ook prima.

Reputatie 1
Badge

Als je elektrische kookplaat meer dan 3680 Watt is en je zekering is 16A, dan vliegt je huis in de fik. Om dat te voorkomen doen ze 3 fasen. Iedereen heeft dat op school geleerd.

Achter elk aanrecht zit standaard al een 3 fasen aansluiting. Die heet perilex. Als die er niet zit krijg je geen bouwvergunning.

Dan vraag ik mij toch af op welke school je hebt gezeten en of je wel hebt opgelet. 

Als je denkt dat je huis in de fik vliegt terwijl je 3680W verbruikt achter een beveiligde groep van 16A, denk dan nog eens een keer na wat je daadwerkelijk hebt geschreven. 

De voorwaarde dat dit scenario gaat gebeuren is als je beveiliging weigert te werken, je hebt bijv aluminium folie over de zekering gedaan of muntjes in de coupse gedaan, of je automaat weigert. 

In alle andere gevallen is het een kwestie van overbelasting en zal de beveiliging z'n werk doen, en zorgt voor een onderbreking in de energielevering van de desbetreffende groep. 

En niet in alle woningen is daadwerkelijk een perilex wcd aanwezig, wat als het een woning uit bijv 1930 is? In de moderne woningen is vaak wel een loze leiding aanwezig bedoeld voor een E aansluiting tbv E kooktoestel. 

OT nu. 

Ik zie dat je de oplossing al hent gevonden. Het verschil van 1x35 en 3x25 is er niet in de maandelijkse kosten. Het kan wel eenmalig geld kosten om de aansluiting zo te maken. Met name als er nog geen 3 fase aansluitkabel je woning binnen komt. En je Kwh meter moet worden vervangen voor een 3 fase meter. 

Let ook op dat je je groepenkast komt aan te passen voor een 3 fase aansluiting. Je hoofdschakelaar en aardlekschakelaar moet 3 fase zijn! 

Tevens valt dit onder een aanzienlijke verandering in je groepenkast wat er in resulteert dat ALLES wat in je groepenkast is volgens de nieuwste normen moet zijn aangesloten. Voor zover ik weet;

-de gehele installatie moet met 1 handeling spanningsloos gemaakt worden(hoofdschakelaar)

-elke groep moet achter een aardlek zijn (30mA)

-achter elke aardlek mag maximaal 4 groepen zijn

Laat je goed adviseren en niet door de eerste de beste beunhaas dit maken, ik heb genoeg elende gezien hierdoor. Het is je eigen (en van je gezin) veiligheid!!! 

Een verkeerde installatie betekent ook dat je NIET verzekerd bent. 

Veel succes, en blijf veilig en gezond. 

Enexis is overheid, wie denkt u dat er moet investeren als er capaciteit bij moet om u van die (extra) stroom te voorzien?

Reputatie 6
Badge +5
  1. Welke aansluiting had u en welke nu, nu u een 3 fase (3x25, 3x 35 of 3 x 50A )aansluiting heeft?
  2. Bent u een nieuw energiecontract aangegaan bij Enexis, want energie (ook stroom) is veel duurder dan dat het was.
  3. Daarnaast is een voorschot gebaseerd op geschat verbruik? U gaat meer verbruiken omdat u gaat E-koken. Klopt de inschatting van Enexis? Zo nee, dan kunt u uw voorschot aanpassen.

M.b.t. 1: Ik heb Liander als netwerkbeheerder en het maakt wezenlijk verschil in leveringskosten tussen 3 x 25A of 3 x 35A  Zie: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2022?ref=22677

Reputatie 6
Badge +5

Vraag is natuurlijk hoe het voorschot is opgebouwd cq tot stand is gekomen? We weten allemaal dat de klant betaald als we wat willen veranderen en aanpassen aan een (eigen) woning mbt energie. En hoeveel gas gaat er geschat bespaard worden door te gaan E koken? Voorschot is een inschatting. Klopt dat met wat besteld en verwacht is?

Vraag is natuurlijk hoe het voorschot is opgebouwd cq tot stand is gekomen? We weten allemaal dat de klant betaald als we wat willen veranderen en aanpassen aan een (eigen) woning mbt energie. En hoeveel gas gaat er geschat bespaard worden door te gaan E koken? Voorschot is een inschatting. Klopt dat met wat besteld en verwacht is?

Voorschot, is iets van je energieleverancier, hier staat “leveringskosten” van de netbeheerder. 

Dat is het standaardantwoord, het kluitje voor in het riet, van de juffrouw of meneer van de afdeling communicatie. Daar hebben we zoals gebruikelijk niets aan.

83 euro is wel bijna vier keer zo veel als 22, en je krijgt er bepaald niet 4x zo veel voor. Dát is het kweste hier.

Je bent onbekend met de investeringen die de netbeheerders de komende jaren nog moeten doen om al die extra stroom te transporteren? Goh, en je wekt de indruk dat je je een beetje had ingelezen.

Je bent onbekend met de investeringen die de netbeheerders de komende jaren nog moeten doen om al die extra stroom te transporteren? Goh, en je wekt de indruk dat je je een beetje had ingelezen.

Ik zei alleen dat het niet in verhouding is. Lees het maar een terug. Ik heb het voor je vet, cursief en onderstreept gemaakt en een kleurtje gegeven.

Ik zei alleen dat het niet in verhouding is. Lees het maar een terug. Ik heb het voor je vet, cursief en onderstreept gemaakt en een kleurtje gegeven.

Je veronderstelt een lineair verband, kun je dat onderbouwen?

Reputatie 6
Badge +5

Voorschot, is iets van je energieleverancier, hier staat “leveringskosten” van de netbeheerder. 

Oh ja ik zie het. Verschil 3 x 25 of 3 x 35A is ongeveer factor 4 qua kosten.

Mogelijk heeft TS @H.M.P. Koch  een te zware aansluiting aangevraagd voor het beoogde doel?

Oh ja ik zie het. Verschil 3 x 25 of 3 x 35A is ongeveer factor 4.

Mogelijk heeft TS @H.M.P. Koch  een te zware aansluiting aangevraagd voor het beoogde doel?

Zei u nou factor 4? Dat komt mooi uit want die kwam ik hierboven toevallig net[sic] te kort.

Reputatie 6
Badge +5

Het verschil tussen een hoofdzekering van 35 A of 3 x 25 A met een 3x 35 A is bij Enexis ongeveer €800 per jaar. Als je denkt dat je dat nodig bent voor koken op inductie zul je dat moeten betalen.

Ik kook ook op inductie op een 1 x 35 A hoofdzekering. Op 3 x 25 A gaat dat ook prima.

Ja precies. Ik kook ook elektrisch (niet inductie) zonder 3 fase aansluiting.

Als je elektrische kookplaat meer dan 3680 Watt is en je zekering is 16A, dan vliegt je huis in de fik. Om dat te voorkomen doen ze 3 fasen. Iedereen heeft dat op school geleerd.

Achter elk aanrecht zit standaard al een 3 fasen aansluiting. Die heet perilex. Als die er niet zit krijg je geen bouwvergunning.

Reputatie 6
Badge +5

eind goed al goed!

Succes.

Even afgezien van de vraagstelling (en de investeringskosten -inductiekookplaat en 3fasen-aanpassing in de meterkast- als je van aardgas naar electrisch koken overstapt): waarom wil je dit eigenlijk? Loop aub niet klakkeloos achter populaire media hypes aan…..

Gemiddeld op jaarbasis gebruikt een gaskookplaat ongeveer 37m3 aan gas en een inductiekookplaat zo'n 160kWh.  Kijk desnoods even op milieucentraal.nl als je dit soort data niet voetstoots vertrouwd:
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/inductie-kookplaat/

En: ga er maar vanuit dat in de NL-situatie je 160kWh's ook nog jaren-en-jaren met aardgas worden opgewekt. 

De gas-besparing op jaarbasis is dus 'peanuts’; de jaarkosten van beide systemen (ex investeringen) kun je zelf uitrekenen; de CO2-uitstoot is beide keren rond de 70kg/jaar; -waarschijnlijk kun je dus beter 's avonds even de gordijnen dichttrekken.

Reputatie 7
Badge +5

klopt helemaal, als je op gas wilt besparen moet je niet als eerste naar een inductieplaat kijken. maar wel als laatste. want als je helemaal van het gas af wilt, dan moet de gaskookplaat natuurlijk ook weg en dan komt inductie wel om de hoek kijken. 

Maar toch:

Zou ik ooit onze gaskookplaat moeten vervangen, dan komt er wel een inductieplaat voor in de plaats: ik heb voldoende zonnepaneel-kWh's over om het meerverbuik 'gratis’ te dekken. Tesamen met andere voordelen tov een werken met gas zit 'm voor mij daar de winst.

Reageer